Jump to content

Recommended Posts

Någon som har en bra lösning på detta problem.

Förbränningsrummen i Ford Racing parts egna färdiga toppar är flera m.m. större än borret. Dessa toppar M-6049-463VP3/M-6050-463VP3 levereras färdiga med större insugs och avgasventiler och säljs som P&P för Mustang GT 2005-2010. m.fl. med 4,6/3V motorn. 

Jag kommer borra till 3,572= 90,72mm. Hålet i ( rekomenderad original 4,6l ) topplockspackningen på bilden är 92mm ändå är förbränningsrummet större. Totalt överlappar utrymmena det färdigt borrhål med ca 2-2,5 mm.

 

 

Kolv.jpg

topp.jpg

Visst finns det 94mm packning. Men dels tycker jag det blir en dålig lösning att ha en för stor packning. 1,65mm glipa runt om. 92mm packningen går att slipa ur där det behövs. Stora problemet är att när man löst packningsproblemet  blir en kant i form av en ca 25mm lång och 2,5-3mm djup skärva vid alla tre ventiler. Vid insug blir dette en 90 graders kant.Llte skisser som förklarar.

Om man nu är  "Fård" och tillverkar topplock för en motor med 90,2mm borr, hur kan man då utforma förbränningsrummen så att dom överlappar borrhålet. Känns lite som att snubben som designa och körde dom i flödesbänken jobbade på där i sin lilla värld, upptäckte att flödet i topparna blev bättre om man tog ut lite till material runt ventilerna men råkade glömma att det skulle passa på 90,2mm borr. Har varit i kontakt med Fordracingparts support men får ingen vidare stöd mer än att bearbeta 92mm packning eller använda 94mm. Kanten vill dom inte kännas vid.

 

20170926_214757.jpg

20170926_215733.jpg

Riktigt surt att det är så dålig information på Fords egna prylar!!!

Håller med att en större packning känns inte bra!
Går det verkligen slipa i packningen?   Exponeras laminatet där så kryper dels trycket in men kan ju även bli risk för glödtändning.

Men känns ju ännu värre att hacka i cylindern!
Rådgör med en duktig motorbyggare hur du kan gå vidare.

Jag skulle reklamera detta till Ford.

Packningen är av multilayer typ. Fyra tunna. Två rf stål och två mässing liknande samt belagda. Det går men är tidsödande. Man måste ta isär dom och bearbeta varje lager för sig och noga att inga grader som orsakar någon ojämnhet.8x4=32 hål x3 på varje blir 96 bearbetningar. Och det ska matcha helst.

Har hört att cheva bb kan ha detta fenomen på vissa kombo av storttoppar. Och att man kan fasa av cylinderkanten till straxt ovanför översta toppringens vändkant. Men cheavajunk är väl oftast homogent gjutjärn. Här har vi tunna stålfoder och ska det bli bra födesmässigt innebär det att man kör igenom fodretoch 1mm in i aluminiumet. Känns inte bra. Samt man öppnar upp för mer tryck och värme på toppringen som kan bli för varm m.allt va det innebär. Härdningsförlust eller koksning. Får nog leva med kanten eller investera mig ur krisen  😲😈😨

  • 1 month later...
(redigerad)

Det är inte så att topparna är anpassade för fords 5,0l kit? Om det nu finns ett kit så blocket borras upp till 94mm då, annars känns det tokigt att diametern är som den är. Kan vara att de är förberedda för detta blocket: https://www.americanmuscle.com/frpp-modular-boss-block.html

Söker man på topparna så rekommenderas toppackning i originaldimension. 

Hur är det med att borra upp blocket egentligen, är inte loppen nicasilbehandlade på dessa motorerna?  :)

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...