Jump to content

Recommended Posts

Har en HT -65 som blir för varm vid körning. Har kompletterat med fläktkåpa runt fläkten samt även elfläkt som kan startas med strömbrytare. Detta har inte hjälp. Har spolat systemet med vatten samt masindiskmedel. Kollade termostaten nen kan inte se vad den har för öppningstemp. Det finns tydligen termostater för lägre öppningstemp? Tacksam för råd.

IMG_9709.JPG

Bara byt till ny termostat först och se vad som händer....Kör den termostat som rekommenderas för blir det varmt ändå så vet du att felet är någon annanstans.

Brukar borra ett 3mm hål i termostatens kant så det flödar lite även när den är stängd.

Sen kan det ju vara så enkelt att kylaren är slut....Tidens tand bygger beläggningar och kapaciteten minskar drastiskt.

Skicket i övrigt på pump exempelvis?

 

Har en HT -65 som blir för varm vid körning. Har kompletterat med fläktkåpa runt fläkten samt även elfläkt som kan startas med strömbrytare. Detta har inte hjälp. Har spolat systemet med vatten samt masindiskmedel. Kollade termostaten nen kan inte se vad den har för öppningstemp. Det finns tydligen termostater för lägre öppningstemp? Tacksam för råd.
IMG_9709.thumb.JPG.27706d8b150920203b6205aa881d7314.JPG





Skickat från min iPhone med Tapatalk

ta bort temostaten och häll i några dl oxalsyra och låt den gå till den är varm och skölj sedan systemet noga.

syran löser upp rost och oxid i motor och kylare, det kommer att se ut som cocakola det som kommer ut.

hjälper inte det kan det finnas en annan orsak,

bilen jag köpte hade åkså värmeproblem, man kunde köra några mil innan tempen kröp upp mot 100°, då fick man stanna, lyfta på kylarlocket, klämma på

slangen, fylla i en dl vatten, och sätta på locket igen, sen kunde man köra några mil igen,

ju fortare man körde desto kortare sträcka.

orsaken uppdagades då jag rev motorn,

någon tidigare ägare har troligen haft bara vatten i kylsystemet och låtit den frysa på vintern,

blocket hade sprickor mellan cyl 2+3 och 6+7 in till kylkanalerna,

resultatet blev att den tryckte ut gas i kylsystemet som bildade en luftficka i pumpen som slutade cirkulera vatten.

någon tidigare ägare hade troligen absolut ingen aning om denna konsekvens, han trodde antagligen att man inte behöver glykol,

men faktum är att har blocket spruckit så kan man det, den trycker ut några droppar vatten varje gång den fryser, det är allt som händer.

det är inte alls säkert att man ser kopplingen till värmeproblemet och man tror att typ alla ford smallblock har för liten kylare

och lätt överhettas p.g.a. underdimensionerad kylare.

men visst är det kanske så att kylaren även är för liten men då skulle de gå varma då man gasar hårt och inte med jämna intervaller

i lugn körstil.

(redigerad)

Va, så Ford small block har underdimensionerad kylare???

Har aldrig sett det med min Thunderbird 1998, bodde i Texarkana Texas (verkligen heta dagar) och aldrig sett vad du antar.

De är välbyggda, men strulpellar gör om som de vill och då börjar det krångla.

Enklast då är det att klaga på grund konstruktionen.

Tror inte ett dugg på föregående inlägg. Bara dålig erfarenhet från en skit motor.

 

Ändrade %s av %s (%s)

menade ford smallblock som sitter i gamla mustanger.

Radiator Facts
Classic Mustangs didn't suffer from overheating problems when they were new because their radiators provided just enough cooling capacity to keep them out of trouble. As these marginal radiators took on scale and corrosion during use, their cooling capacity dipped to inadequate.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...