Jump to content

Kokande vid tomgång


5512

Recommended Posts

Har en HT-65 med 289a som blir mycket varm vid långsam körning samt tomgång. Jag har spolat kylsystemet ett antal gånger med maskindiskmedel och sedan med rent vatten flera gånger. Jag bedömmer att systemet är rent.

Jag har bytt termostat samt installerat elfläkt och kåpa över originalfläkt. Inget av detta har hjälp.

Jag får bra värme i kupe och kan inte se att jag får in olja eller avgaser i kylsystemet. Heller ingen kylvätska i oljan. När motorn blivit för varm vid tomgång eller långsam körning och jag ökar hastigheten sjunker temperaturen.

Jag funderar på om problemet är vattenpumpen? Att den pumpar för dåligt vid låga varv.

Om jag ska byta pump? Vilken ska jag välja? Vad tror ni? Brukar handla hos VP.

Har någon erfarenhet av detta och hur har ni löst detta?

Link to comment
Share on other sites

Prova att byta pump. Låter som att det är dålig cirkulation. Är ju inga stora pengar på en pump.

http://www.abergsvtc.se/index.php?cPath=413_23095_48866_48890_4518358_4518391

Hur ser kylaren ut? Original? Blir nedre slangen på kylaren snabbt varm?

Jag har borrat 2st 3mm hål i termostaten. Uppe/nere. Lite cirkulation hela tiden och man fyller hela kylsystemet vid kall motor.

 

Link to comment
Share on other sites

Prova att byta pump. Låter som att det är dålig cirkulation. Är ju inga stora pengar på en pump.
http://www.abergsvtc.se/index.php?cPath=413_23095_48866_48890_4518358_4518391
Hur ser kylaren ut? Original? Blir nedre slangen på kylaren snabbt varm?
Jag har borrat 2st 3mm hål i termostaten. Uppe/nere. Lite cirkulation hela tiden och man fyller hela kylsystemet vid kall motor.
 


Kylaren verkar relativt nybytt och ser ok ut.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Har en HT-65 med 289a som blir mycket varm vid långsam körning samt tomgång. Jag har spolat kylsystemet ett antal gånger med maskindiskmedel och sedan med rent vatten flera gånger. Jag bedömmer att systemet är rent.
Jag har bytt termostat samt installerat elfläkt och kåpa över originalfläkt. Inget av detta har hjälp.
Jag får bra värme i kupe och kan inte se att jag får in olja eller avgaser i kylsystemet. Heller ingen kylvätska i oljan. När motorn blivit för varm vid tomgång eller långsam körning och jag ökar hastigheten sjunker temperaturen.
Jag funderar på om problemet är vattenpumpen? Att den pumpar för dåligt vid låga varv.
Om jag ska byta pump? Vilken ska jag välja? Vad tror ni? Brukar handla hos VP.
Har någon erfarenhet av detta och hur har ni löst detta?
Jag bytte remskiva på pumpen till en med mindre diameter. Blev bättre flöde på låga varv.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vad kör du tändning?
Med eller utan vacuumklocka?
Hur många grader vid full förtändning resp. tomgång?


Minns inte värdet nu men har justerat tändning enligt boken.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ett par kundjobb där man haft problem med varmgång på låga varv... står på tomgång och luffar sen rätt som det är så kokar det.

Anledningen till detta har i samtliga fall varit för låg tändning. Antingen feljusterat eller att vacuumklocka vart trasig i vissa fall.

Har du klocka på fördelarn så ta väck slangen och plugga för att se om det ändrar varvtal osv.

Jag har än inte funnit nån kylare som klarar av att kyla när tändningen är så pass "efter" så det i princip fortfarande brinner i cylindern när avgasventilen öppnar.

Mer fart på vattenpump kan göra detta ännu värre då man alltid vill ha vattnet i kylaren så länge som möjligt.

Så kolla upp din tändning samt även att motorn inte går för snålt på bränsle på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ett par kundjobb där man haft problem med varmgång på låga varv... står på tomgång och luffar sen rätt som det är så kokar det.
Anledningen till detta har i samtliga fall varit för låg tändning. Antingen feljusterat eller att vacuumklocka vart trasig i vissa fall.
Har du klocka på fördelarn så ta väck slangen och plugga för att se om det ändrar varvtal osv.
Jag har än inte funnit nån kylare som klarar av att kyla när tändningen är så pass "efter" så det i princip fortfarande brinner i cylindern när avgasventilen öppnar.
Mer fart på vattenpump kan göra detta ännu värre då man alltid vill ha vattnet i kylaren så länge som möjligt.
Så kolla upp din tändning samt även att motorn inte går för snålt på bränsle på tomgång.


Ska kolla detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du kollat att kylarlocket tätar ordentligt?

Hade detta problem för många år sen på min första Mustang.

Det gjorde att det inte blev nåt tryck i systemet och där med ständig varmgång

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, tändningen var för låg. Någon före mig hade gjort itt märke på fel ställe som jag justerat mot tidigare. Ställt brytaravstånd 0.4 ställt tändning till 8 grader utan vakumslang. Det uppstår då ett annat problem när jag kopplar slangen så misständer den vid 2000 varv? Går däremot rent med vakumslangen pluggad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...