lmob January 10, 2018 Report January 10, 2018 (redigerad) nu har jag nog kollat det mesta, bilen (HT -70) vibrerar nått hemskt 1200 rpm till 1450rpm även vid neutral. Ligger jag tex upp för en backe och ger lite gas så är den hyffsat lugn. går fint både över och under de varven, spelar ingen roll vilken växel eller hastighet jag har, det är varvet. har fått till mig att det kan vara Convertern? Vad tror ni, någon expert. motorn har nyslipad vev nya lager ringar mm. felet fanns innan oxå.... :( ingen jättelust att riva ner lådan å byta delar för 6000 kr om det är något enkelt fel... Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund January 10, 2018 Report January 10, 2018 Hela vevpartiet hoppas jag är dynamiskt balanserat annars är det inte så stor vits att ge råd. YTTERST viktigt detta är gjort för tyvärr är det ju så att delar kan ha blandats från en annan motor Exempelvis har motorn en damper eller flexplatta från en 85 eller nyare 302 så har du felet där. Dom motorerna kör en annan balans Även dampern är ofta en felkälla och ska helst köpas ny...Detta misstag händer mycket ofta på Ford Självklart kan convertern vara fel men som sagt vet du inget om vevpartiet så är det lite lotteri. Skicka iväg convertern till EAT för renovering så är iallafall det gjort....Kostar runt 3500kr så det är relativt billigt. Vibrerar det efter det så är det bara börja om med hela motorn. Citera
lmob January 10, 2018 Author Report January 10, 2018 (redigerad) Hmm. Nej det är inte balanserat, bara slipad och kollad så den var rak, veven. Det skulle nog kanske vart invägt. Monterade det som det satt innan. Lätt å va efterklok, aldrig gjort sådant här förr... Hade ju inte vart mkt jobb att väga kolvar mm. Tycker det är konstigt att det bara kommer vid det varvet. Men det kanske är som med obalans i ett däck.. Flexplattan och svängdämparen tror jag ej det är då jag läst att det Vibrerar nått fruktansvärt.. Den var renoverad 1992 har jag fått kvitton på. Jag köpte den för två år Sedan.tar jag isär då byter jag flexplattan då där är lite småskav.. Ändrade %s av %s (%s) Citera
lmob January 10, 2018 Author Report January 10, 2018 En kanske dum fråga, kan man dra isär motor och låda och starta motorn? Då vet man ju med en gång... Citera
CMC-49 January 10, 2018 Report January 10, 2018 ja om du har en lös sprängkåpa att sätta på när du tagit av vxl. Citera
Per Berglund January 11, 2018 Report January 11, 2018 9 timmar sedan, lmob said: Hmm. Nej det är inte balanserat, bara slipad och kollad så den var rak, veven. Det skulle nog kanske vart invägt. Monterade det som det satt innan. Lätt å va efterklok, aldrig gjort sådant här förr... Hade ju inte vart mkt jobb att väga kolvar mm. Tycker det är konstigt att det bara kommer vid det varvet. Men det kanske är som med obalans i ett däck.. Flexplattan och svängdämparen tror jag ej det är då jag läst att det Vibrerar nått fruktansvärt.. Den var renoverad 1992 har jag fått kvitton på. Jag köpte den för två år Sedan.tar jag isär då byter jag flexplattan då där är lite småskav.. Det räcker inte med att "väga kolvarna" det är inget du kan klara av själv Det behövs en dynamisk balanseringsmaskin som roterar vevaxeln tillsammans med flexplatta, damper samt man hänger på vikter som exakt matchar kolvar och stakars vikt. Hämtade själv igår faktiskt min nya motor som fått den behandlingen och man får då ett balanseringskort som beskriver exakt vikten man jobbat med. Det är totalt avgörande om det ska bli bra. Även om man skulle haft en 100% original maskin och då gör en balansering på den så kan motorn gå mycket bättre efter det och extra effekt kommer på köpet. Självklart kan du testa köra motorn utan turbinen men den går då helt utan last i det läget. Min erfarenhet är att det ändå är mycket svårt att känna av vibrationer när allt snurrar fritt Om du inte har erfarenhet låt någon annan känna på bilen. Kan ju vara ett hjul, drivaxel, kardanknut eller liknande. Även mycket vanligt du har fel vinkel på kardanaxeln för det kan ge en massa vibration i vissa hastigheter. Testa ladda hem appen "Tremec Toolbox" som hjälper dig kolla upp kardanvinkel. Så låt låt dig inte skrämmas för mycket av mitt inlägg om balansering!!! :) Som sagt låt någon erfaren få känna på bilen först! Citera
lmob January 11, 2018 Author Report January 11, 2018 Kardan hjul mm är uteslutet då vibration kommer i neutral och stillastående oxå. Därför är jag inne på convertern. Killen på bilprovningen sade direkt, convertern,han har haft jänkare alltid.. Får dela och prova.. Det går nog lätt utan den extra vikten som ni säger, kan vara svårt att känna. Varför måste man ha en sprängkåpa på? Citera
Foose January 11, 2018 Report January 11, 2018 Har du själv monterat ihop motor låda? Är du säker på att alla bultar till convertern sitter som de ska? Har du dubbelkollat detta? Citera
lmob January 11, 2018 Author Report January 11, 2018 Det jag har sett på convertern är att ena bulten var svetsad fast. Svårt att se på kortet men jag tänkte inte så mkt på det då. Citera
Per Berglund January 11, 2018 Report January 11, 2018 Ja det där känns ju "Hill Billy"!!! Släng bort och köp ny för ser det ut så kan det vara misshandlat inuti Se över flexplattans status även om den inte centrerar turbinen. Centreringen görs av vevaxeln Citera
lmob January 11, 2018 Author Report January 11, 2018 (redigerad) Vågar man beställa innan man plockat isär den. Vp autopart har bara flexplattan hemma. Converter hup30-20 var beställningsvara. Hur vet jag om den är 24 eller 26 splines. Får leta märkningar, men var och vad... Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund January 12, 2018 Report January 12, 2018 Det är omöjligt att veta hur många splines det är utan det är bara plocka ner och räkna på drivaxeln VP är bara en krånglig mellanhand så gå direkt på källan Beställ från Summit! Mer än 1000spänn billigare direkt till din dörr eller från bulkpart.com Standard prylar brukar jag köpa på bulkpart.com Du bör absolut även mäta C-C hål infästning mot flexplatta...Finns minst 4st olika Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 (redigerad) Finns ingen vikt på flexplattan, bara urborrat i ena sidan. 24 splines är det, 157 kugg. Men vilken stallspeed.... (Jag provade i höstas, full broms och gav full gas då kom han till ca 2000 rpm, är det stallspeed). Kan det vara flexplattan ändå... Bytar converter ändå. Men det blir ju inte mkt billigare med summit med tull å skit. Visst 1000 kr är 1000 kr. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund January 14, 2018 Report January 14, 2018 Det du kallar "tull och skit" är inräknat och med VP får du dessutom betala en extra frakt i sverige hem till dig Skulle inte förvåna mig om VP köper av summit då dom inte har varken tid eller kundunderlag för direktinköp Från Summit blir det ungefär 3400kr totalt leverans hem till din dörr och VP ska ha 4350+frakt inrikes Från Summit har du det hemma på en vecka Dessutom måste du köpa bult till denna turbin så även sådant behövs. Nu när du upptäckt att det saknas balansvikt så har du fortfarande ett problem! Vevpartiet kan mycket väl vara nollbalanserat så köper du en flexplatta med 28oz blir det fel ändå Kan ju vara att det är främre damper som ska ha bort sin vikt Men du kan ju alltid chansa köpa en 28oz platta dom är så pass billiga Troligen kan det var a28oz men även 50oz och sen har du nollbalaserat som man ofta gör när man trimmar Kör själv nollbalanserat Sen är ju frågan varför du vill ha just den turbinen? Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 ingen aning varför den convertern, kollade på bulkpart bra priser men är detta grejer som passar med stallspeed som jag inte vet vad jag skall ha. Shopping Cart Torque converter, C-4 (1964-69 w/ 24 Splines) Qty: 1 $175.50 Flywheel, Ford C5 / AOD, 289, 302, 351 engines Qty: 1 $44.55 Estimated Total: $220.05 Citera
Per Berglund January 14, 2018 Report January 14, 2018 Man anpassar turbinen efter kamaxel och bakaxelutväxling Vill du ha en trött bil att cruisa runt med ska du välja något av de du hittat. Har motorn en kamaxel som jobbar i högre område ska du välja nått annat som flyttar effekten till asfalten Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 Ok, utväxling bak är nog original odiffad. Kamaxel snarlik original skulle jag tro. Har bara nått kort på den ingen direkt betäckning. Den blir väl inte piggare med en annan converter när kammen är som den är. Citera
Per Berglund January 14, 2018 Report January 14, 2018 Nix bilen behöver bara en original liknande turbin och finns ingen större nytta av nått vassare. Original finns ändå en uppsjö olika turbiner men runt 1600rpm ligger de på Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 (redigerad) 11 minuter sedan, Per Berglund said: Nix bilen behöver bara en original liknande turbin och finns ingen större nytta av nått vassare. Original finns ändå en uppsjö olika turbiner men runt 1600rpm ligger de på Så som jag provade med full broms och full gas, då hamnade jag på ca 2000rpm.är det stallspeed på den jag har ca då. Eller gå upp till 2400 verkar vanligare. Är det så kan jag beställa grejerna. Tidigare ägare sade den vibrera i alla år. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund January 14, 2018 Report January 14, 2018 Du har gjort en så kallad "Foot brake Stall" En väldigt grov och inkorrekt sätt att ta reda på det. Det riktiga stall värdet eller det tillverkarna kallar för "Flash stall" är det som gäller när du stampar till på gasen och släpper bromsen....Det är det värdet man anger i annonser Varvet varvräknaren stannar upp på tillfälligt kallas för "flash stall" och är oftast högre än "foot brake stall" På en originalmotor finns ingen vits öka varvet eller välja en kraftigare turbin. Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 8 minuter sedan, Per Berglund said: Du har gjort en så kallad "Foot brake Stall" En väldigt grov och inkorrekt sätt att ta reda på det. Det riktiga stall värdet eller det tillverkarna kallar för "Flash stall" är det som gäller när du stampar till på gasen och släpper bromsen....Det är det värdet man anger i annonser Varvet varvräknaren stannar upp på tillfälligt kallas för "flash stall" och är oftast högre än "foot brake stall" På en originalmotor finns ingen vits öka varvet eller välja en kraftigare turbin. så för att komma till skott. då sitter det ca 2400 i nu? eller skall jag köra med 2000. fattar inte så mkt av detta. på bulkpart står det inget om stallspeed på convertrarna men prisvärda är de ju... summit har lite mer info på sin sida. där har jag handlat förr. Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 32 minuter sedan, lmob said: så för att komma till skott. då sitter det ca 2400 i nu? eller skall jag köra med 2000. fattar inte så mkt av detta. på bulkpart står det inget om stallspeed på convertrarna men prisvärda är de ju... summit har lite mer info på sin sida. där har jag handlat förr. hittade en film på summit. där förklarar han en del, lite smartare blev man, foot break stall är lite lägre än flash stall. då är ju frågan 2400 eller 2000 på convertern.. Jag känner mig som en jobbig jäkel här.... :) för högt stall så slirar den i landsvägsfart , kommer ej ihåg vilket varv den ligger på då. runt 2000 i 70 kanske har rätt stora däck så hastighetsmätaren visar 15% för mkt -lägre motorvarv... Citera
Per Berglund January 14, 2018 Report January 14, 2018 Din turbin är säkert en original turbin och den ligger egentligen på 1600rpm eller lägre. Att du fick 2000rpm kan bero på att den är utsliten eller ombyggd. Har du en original motor så behöver du inget högre stall då den motorn är byggd att dra mellan 1200-5000rpm En turbin drar nästan hela tiden så stall talar enbart om när den är som mest effektivast. Har du ambitioner att kanske byta kamaxel eller utväxling så kan du passa på sätta i en turbin 2400-2800rpm. Det funkar köra med originalmotor med du får ett smalt register att ta ut effekt på. Det är alltid roligare med högre stall men bilen kommer dra mer bensin....Beror på hur du tänkt använda den Citera
lmob January 14, 2018 Author Report January 14, 2018 (redigerad) Shopping CartCheckout Part #PriceQtyTotal Summit Racing SUM-G115SFI - Summit Racing® SFI-Approved Flexplates Flexplate, 157-Tooth, External Engine Balance, 28 oz. Imbalance, SFI 29.1, Ford, Small Block, Each SUM-G115SFI Estimated Ship Date: Tomorrow $52.97 Update $52.97 Remove TCI Auto 450600 - TCI Saturday Night Special Torque Converters Torque Converter, Saturday Night Special, Ford, C-4, Each TCI-450600 Estimated Ship Date: Tomorrow $334.97 Update $334.97 Remove Part Subtotal$387.94 detta hitta ja på summit, kan det funka den har 2000 i stall,http://www.tciauto.com/tc/c4-saturday-night-specialr-torque-converter-10-5-66-69html/ tror nog inte det kommer i en vassare kam i den i min ägo. det står att till en smallblock hamnar stallet på 1600-1800 This chart is a guideline. Your stall speed MAY vary in your specific application. Expected Stall RPM Converter Series Advertised Cam Duration Rear Gear Ratio Engine Characteristics SMALL BLOCK BIG BLOCK Street Rodder™ Stock to 260° Stock to 3.23 Smooth Idle, Stock Compression 1500- 1700 1700- 1900 Saturday Night Special® Stock to 265° Stock to 3.23 Smooth Idle, Stock Compression 1600- 1800 1800- 2000 Breakaway® 265° to 280° 3.00 to 3.73 Fair Idle, Mild Modifications 2200- 2400 2400- 2600 StreetFighter™ 280° to 300° 3.55 to 4.56 Rough Idle, Large Fuel System, Raised Compression 3000- 3400 3400- 3600 Super StreetFighter™ 280° to 310° 3.73 to 4.88 Rough Idle, Large Fuel System, Raised Compression, Top End Power 3500- 3800 3800- 4000 Ultimate StreetFighter™ 290°+ 3.73+ Up to 750 HP w/ Power Adders 3500+ 3800+ Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.