Jump to content

Mustang II framvagn på 70 mustang?


Blomdahl94

Recommended Posts

Hej blev lite nyfiken på detta kitt:

https://www.ebay.com/itm/1964-1970-Ford-Mustang-II-2-Complete-Front-End-Suspension-Kit-IFS-Hub-to-Hub-1/253261041961?hash=item3af788d129:g:bTAAAOSw~vpaCcB7&vxp=mtr

Installationsinstruktion för liknande:

http://www.heidts.com/wp-content/uploads/IN-199-PM-320-E-K.pdf 

 

Håller på att renovera en 70 mustang HT där jag har trummor runt om och funderar på att byta till skivor.  Tycker att detta kitt verkar prisvärt med tanke på att man får både skivor, servostyrning och modernare framvagn. Att man tar bort fjäderbenstornen öppnar även möjligheter till annan motor i framtiden.  Är det någon som har erfarenhet av liknande ? Verkar vara en hel del jobb att "installera".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig monterat men det är nog ett av de äldsta ombyggnads kitten som finns till Mustang.
Kom på 80-talet och det är väldigt bra!...Har sett flera som gjort det och är nöjda.
Sjukt billigt  i länken!!! Men budget bromsarna där ser väldigt klena ut och likaså stötdämpare.
Dom bromsarna är nog inte mycket bättre än original skivbromsar

Idag finns så mycket enklare satser att köpa och bättre resultat
Så länge du tänkt behålla original motorn så finns ingen större vits byta till Mustang II eller Cheva framvagn.  :)
Beror lite på dina ambitioner med bilen?

Bromsarna på bilden som sagt fjuttiga ut och själv hade jag prioriterat bromsar framför den satsen.
När du nu har trummor är det billigt och lätt montera på Cobra 13" skivor som jag gjort.

Men som sagt Mustang II kittet är ju lockande då du får kuggstången på köpet så att säga så helt klart prisvärt det är det inget snack om!

Jag hade inte valt det enbart pågrund av mängden av arbete!....Har inte tiden som krävs!
Tänk på att du ska ha tid till annat i renoveringen...Lätt hänt du tröttnar så tänk efter ett par gånger!! 

Jag hade hellre valt något man skruvar på under en dag eller 2 som det Global West säljer men det kostar 3ggr mer ..Får mer tid till annat så man kan säga att det är det man får välja mellan

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar Per.

 

Håller med om att skivor och stötdämpare känns klena. Men samtidigt kanske man inte kan få bättre för den slanten.

Anledningen att jag börjat titta på dessa kitt är just för att jag funderat på modernare Ford V8 med överliggande kamaxlar. Och där med måste fjäderbenstornen bort.  

Har som sagt inte bestämt vad för motor som ska användas. Men nu inför besiktning (inom några år) blir det en 289+C4 som jag håller på att renovera. Blir det sedan besiktningsbefrielse ser jag goda möjligheter att byta till någon roligare motor och konvertera till manuell. Jag har även T31A (motor utbytt) i papperna.  Tänker mig att man då hade kunnat uppgradera bromsarna ytterligare om det skulle behövas.

Skulle ha fått lite mer kött på benen hur själva ""monteringen" av detta kitt fungerar. Har kollat lite på Youtube och det verkar vara en hel del mätning.

Andra alternativet är som du säger att köra med orginal framvagn och byta till rejäla bromsar med en gång. Då blir dock framtida motorval begränsat och jag får ingen servostyrning. 

Har även en annan fundering, jag har tänkt att byta till skivor runtom och funderar hur det blir med bromsservon. Jag har nämligen en komplett bromsservo och pedalställ från en Ford Galaxy (minibuss från 2000). Jag funderar om man kan använda sig av detta? Och då senare bygga hydraulisk koppling om det blir konvertering till manuell vid motorbyte.

Eller hur brukar man göra med bromsservo om man byter till skivor runt om?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja då är du helt rätt ute tycker jag!
Jag har svetsat rätt mycket över lag på bilar och Heidts lösningen är inte svår bara man törs! :)
Det gäller bara du håller chassit någorlunda på fasta punkter så du kan ta kontrollmått under tiden som inte förändrar sig.
Är man bara tekniskt lagd och har verktygen så ser inte jag större svårigheter...Lugnt, metodiskt och envishet är det som gäller! 

Men nu ska jag svära i kyrkan! Undvik modern Ford och titta hellre på en modern Cheva LS motor...Var nära själv! :)
Ford Coyote är betydligt mer komplex i sin konstruktion än LS som dessutom är mindre än Coyote
Finns ingen hetare drivkälla än LS i nuläget och är överlägset bästa "moderna" V8 för äldre bilar speciellt

Halva priset och +30% mer effekt
Passar jäkligt bra med Heids konstruktionen då du flyttar fram servostyrningen

Jag håller på sätta dit hydraulisk servo från Ford Mustang 2004 och kan väll tänka Ford Galaxy har snarlik lösning

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det kanske inte är så farligt. Själva arbetet är jag inte orolig för det är just mätningen. Jag undrar vad man får med ett sådant kitt ? Får man med en tydlig instruktion att utgå ifrån? Eller kan man utgå från en instruktion från ett "äkta" Heidts kitt? Jag ska läsa igenom den instruktionen noggrannare. Men det känns inte som någon omöjlighet tycker jag.http://www.heidts.com/wp-content/uploads/IN-199-PM-320-E-K.pdf 

Har funderat på LS tidigare just nu känns den mest prisvärd tycker jag med. Men känns lite fel att stoppa i något annat än Ford. Det får bli ett senare problem.

Okej spännande, du får gärna uppdatera mig hur det gått när du är klar.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hej jag har monterat ett nyare kitt köpt från jocar men har ett helsike att få dit kuggstången . har satt på ett nyare oljetråg från en foxbody som man rekommenderade men det finns inget utrymme för styrväxeln inte samma mått på framvagnsbalken på det nya kittet. nån som har nån ide.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...