Jump to content

Olja


Fastback 67

Recommended Posts

Hej.

en motorolja 10w 40 som innehåller zink. Eller köp en zinktillsats.

Jag har kört Gulf max plus, En mineralolja som innehåller zink. Finns bla. I Hansenkatalogen och de har ju återförsäljare lite överallt i landet.

Finns fler oljor men var noga med zink!

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hejsan, jag hoppar in i den här tråden, det finns ju rätt många om Olja, jag vet inte säkert hur lång och mycket min olja har gått och tänker byta nu inför vintern så den få stå med bra olja och filter.  jag tror att den gamla är sen i våras, men kan vara ett år.  Får inget vettigt svar av förra ägaren. vad tror ni om byte innan vinter, inför förvaring?  Sen blir det nog Motorcraftfilter och den här gulfoljan,,,  Det är en 68 HT med en 289:a i princip original, men renoverad. har rullat ca 1000 2 år sedan färdig renovering...Synpunkter?

https://www.motormagasinet.se/announcement/view/88639/nyproducerad_classic_olja

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bra val olja & filter 👍

jag har alltid gjort Service på hösten på säsongsfordon ända sen tiden då man åkte MC. Då är allt ok på våren när den första dagen med torra vägbanor och plusgrader lockar oss till en första åktur☀️

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, 66musse said:

Bra val olja & filter 👍

jag har alltid gjort Service på hösten på säsongsfordon ända sen tiden då man åkte MC. Då är allt ok på våren när den första dagen med torra vägbanor och plusgrader lockar oss till en första åktur☀️

Jo det är ju så jag tänker även jag, från då jag fortfarande kunde hänga runt på två hjul har jag gjort samma sak

Link to comment
Share on other sites

Hel rätt skulle aldrig köra så tjock olja i en ny motor.

Vanlig 10W-30 eller 10W-40 är vad Ford alltid specificerat
Inte ens om du körde i Texas 50graders värme rekommenderade Ford som tjockas 10W-40. (läs verkstadshandboken)

Tjock olja tar bara tid att komma fram till smörjpunkter särskillt kall när det behövs

Skulle välja en modern 10W-40 olja av bra kvalitet och tillsätta Zink

Hade jag något riktigt slitet alternativt ännu äldre sidventilare eller liknande skulle jag köra tjock olja.
Prestanda motorer kör man tjock på den varma sidan

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Kalaspuffar said:

Frågan är varför du ska ha  så tjock Olja i en relativt nyrenoverad motor?

 

Utveckla...?  jag är rätt ny här och i det här, i hobgyn bilar överhuvudtaget.  Vilken Viskositet borde jag ha?  Vilken är rekomenderbar, av er, av dig`?

Link to comment
Share on other sites

 

Ok tipsa mig om en med lägre viskositet!  Vilken? och vart köper jag dem?

https://www.kullagret.com/product/sunoco-10w-40-energy-classic-zink-motorolja-5l

https://www.tamotor.se/butik/kemiska-medel-oljor/motorolja-gulf-15w-40-en-1-liters-flaska/

 

?? och om jag köper lösa liter, hur många behöver jag, det är väl ca 4,7 i motorn, men jag är lite osäker

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, stefan_borgen said:

kör 20-50 mineral i både nästan standard 302 och en högvarvig 289 7000++ varv .  har inte haft några problem pga tjock olja ,det viktiga är zink tillsatsen. fords rekomenderade gäller väl standard motorer tror jag

 

Långt ifrån! Som jag skrev ovan....Ford har aldrig varit i närheten av denna rekommendation.  10W-30 står det i Shop Manual och som tjockast 10W-40......Håll isär höga varvtal och vanlig körning... ....Det finns ingen olja som gör allt

Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, stefan_borgen said:

det är det jag menar rätt olja för rätt användningsområde . där emot har jag inte upplevt några skadliga effekter av att köra med mineral 20-50 i lite hp maskiner

Att få fram oljan snabbt i systemet och få upp trycket fort är det viktigaste av allt.  En tjock olja i kallstart har inte samma förmåga nå fram där det behövs så 20W är alltid fel i en fräsh motor.. Helt övertygad om att Ford kan detta bäst...Det är skillnad i en race motor där vill man få upp den varma viskositeten så en 60 olja är nästan norm nu....På kallstart gäller 10W-15W fortfarande det är då man vill ha den tunn och fin för snabbt skydd....Som sagt en sliten motor med skrammliga toleranser passar 20W-50 för..... Har sett folk som fått för sig att även göra misstaget att montera en högvolymspump tillsammans med 20W-50 och kört för hårt i kallkörning....Då sögs tråget torrt och all olja satt i ventilkåporna då den inte hinner tillbaka och resultatet är förödande skumbildning i oljan... Båda sakerna alltid tabu för mig

Link to comment
Share on other sites

Det lutar nog åt att jag försöker få fram Sunocos 10w-40 det verkar vara den som har rät viskositet i kombination med zink.  jag skall kolla om min leverantör kan få hem den!  Filter då?  skall jag gå för Motorcraft, eller skall jag tänka annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Hej, det finns många oljor att välja på  så du kör det du känner att du vill ha i din motor. När ja svarade sist så trodde jag du menade gulfoljan jag skrev om i tidigare inlägg, kollade länken nu och såg den 20w50 som ni skriver om... ska du köra Gulf så satsa på den ja skrev om längre upp. Den körde jag när ja inte hade rullkam, 

Gulf max plus 10w 40 som innehåller zink. Bifogar en bild. 

Bla. Hansen racing har den.

Ja kör bara motorcraft filter.

Lycka till.

 

 

3CBA8EE9-397D-4BE0-9976-46DFE50007FA.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meningen med olja att den ska göra en oljefilm på lager.

Använder man sirap så är det svårt att få korrekt olje film om man har korrekta lagerspel.

Normalt om man bygger en motor så bestämmer man lagerspel efter vilken olja som kommer att användas.

Denna super "sirap" olja är jätte bra för slitna motorer, använder det på min Studebaker 1948, då den är sliten.

Det finns även en annan risk med sirap.

Varvar man mycket och har hydraliska ventil lyftare så kan de pumpas upp och inte riktigt stänga ventilerna.

 

Så i den andra änden så bygger jag en Ford 4.6 motor som jag som tjockast kommer att använda mig av 5W-20, troligtvis 0W-10 om jag börjar varva ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-19 at 23:08, Alin92 said:

Det lutar nog åt att jag försöker få fram Sunocos 10w-40 det verkar vara den som har rät viskositet i kombination med zink.  jag skall kolla om min leverantör kan få hem den!  Filter då?  skall jag gå för Motorcraft, eller skall jag tänka annorlunda?

Det blev den oljan Sunocos 10w-40 och Motorkraft filter.  Nu vet jag att detta är en fråga som är mkt gammal och ofta besvarad och med risk för att verka lite dum så frågar jag ändå.  Hur mycket olja.  jag köpte en 5 liters dunk.  Så skall jag dra in mer måste jag beställa mer, men jag har för mig att jag någonstans har läst ca 4,5 - 4,7 liter.  Jag frågar alla er superkunniga och hoppas få svar som passar bättre än alla andra "no name"-forum på nätet

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...