Jump to content

Featured Replies

comment_160209

Hej.

en motorolja 10w 40 som innehÄller zink. Eller köp en zinktillsats.

Jag har kört Gulf max plus, En mineralolja som innehÄller zink. Finns bla. I Hansenkatalogen och de har ju ÄterförsÀljare lite överallt i landet.

Finns fler oljor men var noga med zink!

/Mattias

  • 7 months later...
comment_164082

Hejsan, jag hoppar in i den hÀr trÄden, det finns ju rÀtt mÄnga om Olja, jag vet inte sÀkert hur lÄng och mycket min olja har gÄtt och tÀnker byta nu inför vintern sÄ den fÄ stÄ med bra olja och filter.  jag tror att den gamla Àr sen i vÄras, men kan vara ett Är.  FÄr inget vettigt svar av förra Àgaren. vad tror ni om byte innan vinter, inför förvaring?  Sen blir det nog Motorcraftfilter och den hÀr gulfoljan,,,  Det Àr en 68 HT med en 289:a i princip original, men renoverad. har rullat ca 1000 2 Är sedan fÀrdig renovering...Synpunkter?

https://www.motormagasinet.se/announcement/view/88639/nyproducerad_classic_olja

Ändrade %s av %s (%s)

comment_164083

Bra val olja & filter 👍

jag har alltid gjort Service pĂ„ hösten pĂ„ sĂ€songsfordon Ă€nda sen tiden dĂ„ man Ă„kte MC. DĂ„ Ă€r allt ok pĂ„ vĂ„ren nĂ€r den första dagen med torra vĂ€gbanor och plusgrader lockar oss till en första Ă„ktur☀

comment_164084
4 timmar sedan, 66musse said:

Bra val olja & filter 👍

jag har alltid gjort Service pĂ„ hösten pĂ„ sĂ€songsfordon Ă€nda sen tiden dĂ„ man Ă„kte MC. DĂ„ Ă€r allt ok pĂ„ vĂ„ren nĂ€r den första dagen med torra vĂ€gbanor och plusgrader lockar oss till en första Ă„ktur☀

Jo det Àr ju sÄ jag tÀnker Àven jag, frÄn dÄ jag fortfarande kunde hÀnga runt pÄ tvÄ hjul har jag gjort samma sak

comment_164086

Hel rÀtt skulle aldrig köra sÄ tjock olja i en ny motor.

Vanlig 10W-30 eller 10W-40 Àr vad Ford alltid specificerat
Inte ens om du körde i Texas 50graders vÀrme rekommenderade Ford som tjockas 10W-40. (lÀs verkstadshandboken)

Tjock olja tar bara tid att komma fram till smörjpunkter sÀrskillt kall nÀr det behövs

Skulle vÀlja en modern 10W-40 olja av bra kvalitet och tillsÀtta Zink

Hade jag nÄgot riktigt slitet alternativt Ànnu Àldre sidventilare eller liknande skulle jag köra tjock olja.
Prestanda motorer kör man tjock pÄ den varma sidan

comment_164100
19 timmar sedan, Kalaspuffar said:

FrÄgan Àr varför du ska ha  sÄ tjock Olja i en relativt nyrenoverad motor?

 

Utveckla...?  jag Àr rÀtt ny hÀr och i det hÀr, i hobgyn bilar överhuvudtaget.  Vilken Viskositet borde jag ha?  Vilken Àr rekomenderbar, av er, av dig`?

comment_164101

 

Ok tipsa mig om en med lÀgre viskositet!  Vilken? och vart köper jag dem?

https://www.kullagret.com/product/sunoco-10w-40-energy-classic-zink-motorolja-5l

https://www.tamotor.se/butik/kemiska-medel-oljor/motorolja-gulf-15w-40-en-1-liters-flaska/

 

?? och om jag köper lösa liter, hur mÄnga behöver jag, det Àr vÀl ca 4,7 i motorn, men jag Àr lite osÀker

comment_164109
25 minuter sedan, stefan_borgen said:

kör 20-50 mineral i bÄde nÀstan standard 302 och en högvarvig 289 7000++ varv .  har inte haft nÄgra problem pga tjock olja ,det viktiga Àr zink tillsatsen. fords rekomenderade gÀller vÀl standard motorer tror jag

 

LÄngt ifrÄn! Som jag skrev ovan....Ford har aldrig varit i nÀrheten av denna rekommendation.  10W-30 stÄr det i Shop Manual och som tjockast 10W-40......HÄll isÀr höga varvtal och vanlig körning... ....Det finns ingen olja som gör allt

comment_164114
45 minuter sedan, stefan_borgen said:

det Àr det jag menar rÀtt olja för rÀtt anvÀndningsomrÄde . dÀr emot har jag inte upplevt nÄgra skadliga effekter av att köra med mineral 20-50 i lite hp maskiner

Att fÄ fram oljan snabbt i systemet och fÄ upp trycket fort Àr det viktigaste av allt.  En tjock olja i kallstart har inte samma förmÄga nÄ fram dÀr det behövs sÄ 20W Àr alltid fel i en frÀsh motor.. Helt övertygad om att Ford kan detta bÀst...Det Àr skillnad i en race motor dÀr vill man fÄ upp den varma viskositeten sÄ en 60 olja Àr nÀstan norm nu....PÄ kallstart gÀller 10W-15W fortfarande det Àr dÄ man vill ha den tunn och fin för snabbt skydd....Som sagt en sliten motor med skrammliga toleranser passar 20W-50 för..... Har sett folk som fÄtt för sig att Àven göra misstaget att montera en högvolymspump tillsammans med 20W-50 och kört för hÄrt i kallkörning....DÄ sögs trÄget torrt och all olja satt i ventilkÄporna dÄ den inte hinner tillbaka och resultatet Àr förödande skumbildning i oljan... BÄda sakerna alltid tabu för mig

comment_164123

Det lutar nog Ät att jag försöker fÄ fram Sunocos 10w-40 det verkar vara den som har rÀt viskositet i kombination med zink.  jag skall kolla om min leverantör kan fÄ hem den!  Filter dÄ?  skall jag gÄ för Motorcraft, eller skall jag tÀnka annorlunda?

comment_164127

Hej, det finns mÄnga oljor att vÀlja pÄ  sÄ du kör det du kÀnner att du vill ha i din motor. NÀr ja svarade sist sÄ trodde jag du menade gulfoljan jag skrev om i tidigare inlÀgg, kollade lÀnken nu och sÄg den 20w50 som ni skriver om... ska du köra Gulf sÄ satsa pÄ den ja skrev om lÀngre upp. Den körde jag nÀr ja inte hade rullkam, 

Gulf max plus 10w 40 som innehÄller zink. Bifogar en bild. 

Bla. Hansen racing har den.

Ja kör bara motorcraft filter.

Lycka till.

 

 

3CBA8EE9-397D-4BE0-9976-46DFE50007FA.jpeg

comment_164180

Meningen med olja att den ska göra en oljefilm pÄ lager.

AnvÀnder man sirap sÄ Àr det svÄrt att fÄ korrekt olje film om man har korrekta lagerspel.

Normalt om man bygger en motor sÄ bestÀmmer man lagerspel efter vilken olja som kommer att anvÀndas.

Denna super "sirap" olja Àr jÀtte bra för slitna motorer, anvÀnder det pÄ min Studebaker 1948, dÄ den Àr sliten.

Det finns Àven en annan risk med sirap.

Varvar man mycket och har hydraliska ventil lyftare sÄ kan de pumpas upp och inte riktigt stÀnga ventilerna.

 

SÄ i den andra Ànden sÄ bygger jag en Ford 4.6 motor som jag som tjockast kommer att anvÀnda mig av 5W-20, troligtvis 0W-10 om jag börjar varva ordentligt.

comment_164196
On 2018-10-19 at 23:08, Alin92 said:

Det lutar nog Ät att jag försöker fÄ fram Sunocos 10w-40 det verkar vara den som har rÀt viskositet i kombination med zink.  jag skall kolla om min leverantör kan fÄ hem den!  Filter dÄ?  skall jag gÄ för Motorcraft, eller skall jag tÀnka annorlunda?

Det blev den oljan Sunocos 10w-40 och Motorkraft filter.  Nu vet jag att detta Àr en frÄga som Àr mkt gammal och ofta besvarad och med risk för att verka lite dum sÄ frÄgar jag ÀndÄ.  Hur mycket olja.  jag köpte en 5 liters dunk.  SÄ skall jag dra in mer mÄste jag bestÀlla mer, men jag har för mig att jag nÄgonstans har lÀst ca 4,5 - 4,7 liter.  Jag frÄgar alla er superkunniga och hoppas fÄ svar som passar bÀttre Àn alla andra "no name"-forum pÄ nÀtet

Petter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

GĂ€st
Svara i denna trÄd...