February 22, 20187 yr comment_160206 Hej. Vad rekommenderar ni för motorolja till en 67:a 289?  Mvh Kenneth Ăndrade %s av %s (%s)
February 22, 20187 yr comment_160209 Hej. en motorolja 10w 40 som innehÄller zink. Eller köp en zinktillsats. Jag har kört Gulf max plus, En mineralolja som innehÄller zink. Finns bla. I Hansenkatalogen och de har ju ÄterförsÀljare lite överallt i landet. Finns fler oljor men var noga med zink! /Mattias
February 23, 20187 yr comment_160233 oftast kör man bara pÄ sommarn sÄ 20/50  brukar sÀljas som classics olja  av lite olika fabrikat  biltemas funkar bra för mig dÄ man bara kör nÄgra hundra mil per sÀsong.
February 24, 20187 yr comment_160240 Kör man som vanligt och inte racear med bilen , följ Fords rÄd med 10w30 de borde ju veta
October 17, 20186 yr comment_164082 Hejsan, jag hoppar in i den hĂ€r trĂ„den, det finns ju rĂ€tt mĂ„nga om Olja, jag vet inte sĂ€kert hur lĂ„ng och mycket min olja har gĂ„tt och tĂ€nker byta nu inför vintern sĂ„ den fĂ„ stĂ„ med bra olja och filter.  jag tror att den gamla Ă€r sen i vĂ„ras, men kan vara ett Ă„r.  FĂ„r inget vettigt svar av förra Ă€garen. vad tror ni om byte innan vinter, inför förvaring?  Sen blir det nog Motorcraftfilter och den hĂ€r gulfoljan,,,  Det Ă€r en 68 HT med en 289:a i princip original, men renoverad. har rullat ca 1000 2 Ă„r sedan fĂ€rdig renovering...Synpunkter? https://www.motormagasinet.se/announcement/view/88639/nyproducerad_classic_olja Ăndrade %s av %s (%s)
October 18, 20186 yr comment_164083 Bra val olja & filter đ jag har alltid gjort Service pĂ„ hösten pĂ„ sĂ€songsfordon Ă€nda sen tiden dĂ„ man Ă„kte MC. DĂ„ Ă€r allt ok pĂ„ vĂ„ren nĂ€r den första dagen med torra vĂ€gbanor och plusgrader lockar oss till en första Ă„kturâïž
October 18, 20186 yr comment_164084 4 timmar sedan, 66musse said: Bra val olja & filter đ jag har alltid gjort Service pĂ„ hösten pĂ„ sĂ€songsfordon Ă€nda sen tiden dĂ„ man Ă„kte MC. DĂ„ Ă€r allt ok pĂ„ vĂ„ren nĂ€r den första dagen med torra vĂ€gbanor och plusgrader lockar oss till en första Ă„kturâïž Jo det Ă€r ju sĂ„ jag tĂ€nker Ă€ven jag, frĂ„n dĂ„ jag fortfarande kunde hĂ€nga runt pĂ„ tvĂ„ hjul har jag gjort samma sak
October 18, 20186 yr comment_164085 FrĂ„gan Ă€r varför du ska ha sĂ„ tjock Olja i en relativt nyrenoverad motor? Â
October 18, 20186 yr comment_164086 Hel rÀtt skulle aldrig köra sÄ tjock olja i en ny motor. Vanlig 10W-30 eller 10W-40 Àr vad Ford alltid specificerat Inte ens om du körde i Texas 50graders vÀrme rekommenderade Ford som tjockas 10W-40. (lÀs verkstadshandboken) Tjock olja tar bara tid att komma fram till smörjpunkter sÀrskillt kall nÀr det behövs Skulle vÀlja en modern 10W-40 olja av bra kvalitet och tillsÀtta Zink Hade jag nÄgot riktigt slitet alternativt Ànnu Àldre sidventilare eller liknande skulle jag köra tjock olja. Prestanda motorer kör man tjock pÄ den varma sidan
October 19, 20186 yr comment_164100 19 timmar sedan, Kalaspuffar said: FrÄgan Àr varför du ska ha sÄ tjock Olja i en relativt nyrenoverad motor?  Utveckla...? jag Àr rÀtt ny hÀr och i det hÀr, i hobgyn bilar överhuvudtaget. Vilken Viskositet borde jag ha? Vilken Àr rekomenderbar, av er, av dig`?
October 19, 20186 yr comment_164101  Ok tipsa mig om en med lÀgre viskositet! Vilken? och vart köper jag dem? https://www.kullagret.com/product/sunoco-10w-40-energy-classic-zink-motorolja-5l https://www.tamotor.se/butik/kemiska-medel-oljor/motorolja-gulf-15w-40-en-1-liters-flaska/  ?? och om jag köper lösa liter, hur mÄnga behöver jag, det Àr vÀl ca 4,7 i motorn, men jag Àr lite osÀker
October 19, 20186 yr comment_164108 kör 20-50 mineral i bĂ„de nĂ€stan standard 302 och en högvarvig 289 7000++ varv . har inte haft nĂ„gra problem pga tjock olja ,det viktiga Ă€r zink tillsatsen. fords rekomenderade gĂ€ller vĂ€l standard motorer tror jag Â
October 19, 20186 yr comment_164109 25 minuter sedan, stefan_borgen said: kör 20-50 mineral i bÄde nÀstan standard 302 och en högvarvig 289 7000++ varv . har inte haft nÄgra problem pga tjock olja ,det viktiga Àr zink tillsatsen. fords rekomenderade gÀller vÀl standard motorer tror jag  LÄngt ifrÄn! Som jag skrev ovan....Ford har aldrig varit i nÀrheten av denna rekommendation. 10W-30 stÄr det i Shop Manual och som tjockast 10W-40......HÄll isÀr höga varvtal och vanlig körning... ....Det finns ingen olja som gör allt
October 19, 20186 yr comment_164112 det Àr det jag menar rÀtt olja för rÀtt anvÀndningsomrÄde . dÀr emot har jag inte upplevt nÄgra skadliga effekter av att köra med mineral 20-50 i lite hp maskiner
October 19, 20186 yr comment_164114 45 minuter sedan, stefan_borgen said: det Àr det jag menar rÀtt olja för rÀtt anvÀndningsomrÄde . dÀr emot har jag inte upplevt nÄgra skadliga effekter av att köra med mineral 20-50 i lite hp maskiner Att fÄ fram oljan snabbt i systemet och fÄ upp trycket fort Àr det viktigaste av allt. En tjock olja i kallstart har inte samma förmÄga nÄ fram dÀr det behövs sÄ 20W Àr alltid fel i en frÀsh motor.. Helt övertygad om att Ford kan detta bÀst...Det Àr skillnad i en race motor dÀr vill man fÄ upp den varma viskositeten sÄ en 60 olja Àr nÀstan norm nu....PÄ kallstart gÀller 10W-15W fortfarande det Àr dÄ man vill ha den tunn och fin för snabbt skydd....Som sagt en sliten motor med skrammliga toleranser passar 20W-50 för..... Har sett folk som fÄtt för sig att Àven göra misstaget att montera en högvolymspump tillsammans med 20W-50 och kört för hÄrt i kallkörning....DÄ sögs trÄget torrt och all olja satt i ventilkÄporna dÄ den inte hinner tillbaka och resultatet Àr förödande skumbildning i oljan... BÄda sakerna alltid tabu för mig
October 19, 20186 yr comment_164116 Beror vÀl pÄ varvtal och anvÀndning. ska man köra snÀllt och fint följ original spec pÄ olja. kör med lite större lagerspel nÀr man varvar över 6000. anvÀnder hv-pump funkar fint.seriös varmkörning Àr vÀl a-o för alla typer av motorer
October 19, 20186 yr comment_164123 Det lutar nog Ät att jag försöker fÄ fram Sunocos 10w-40 det verkar vara den som har rÀt viskositet i kombination med zink.  jag skall kolla om min leverantör kan fÄ hem den!  Filter dÄ?  skall jag gÄ för Motorcraft, eller skall jag tÀnka annorlunda?
October 20, 20186 yr comment_164127 Hej, det finns mĂ„nga oljor att vĂ€lja pĂ„  sĂ„ du kör det du kĂ€nner att du vill ha i din motor. NĂ€r ja svarade sist sĂ„ trodde jag du menade gulfoljan jag skrev om i tidigare inlĂ€gg, kollade lĂ€nken nu och sĂ„g den 20w50 som ni skriver om... ska du köra Gulf sĂ„ satsa pĂ„ den ja skrev om lĂ€ngre upp. Den körde jag nĂ€r ja inte hade rullkam, Gulf max plus 10w 40 som innehĂ„ller zink. Bifogar en bild. Bla. Hansen racing har den. Ja kör bara motorcraft filter. Lycka till.  Â
October 23, 20186 yr comment_164180 Meningen med olja att den ska göra en oljefilm pÄ lager. AnvÀnder man sirap sÄ Àr det svÄrt att fÄ korrekt olje film om man har korrekta lagerspel. Normalt om man bygger en motor sÄ bestÀmmer man lagerspel efter vilken olja som kommer att anvÀndas. Denna super "sirap" olja Àr jÀtte bra för slitna motorer, anvÀnder det pÄ min Studebaker 1948, dÄ den Àr sliten. Det finns Àven en annan risk med sirap. Varvar man mycket och har hydraliska ventil lyftare sÄ kan de pumpas upp och inte riktigt stÀnga ventilerna.  SÄ i den andra Ànden sÄ bygger jag en Ford 4.6 motor som jag som tjockast kommer att anvÀnda mig av 5W-20, troligtvis 0W-10 om jag börjar varva ordentligt.
October 24, 20186 yr comment_164196 On 2018-10-19 at 23:08, Alin92 said: Det lutar nog Ät att jag försöker fÄ fram Sunocos 10w-40 det verkar vara den som har rÀt viskositet i kombination med zink.  jag skall kolla om min leverantör kan fÄ hem den!  Filter dÄ?  skall jag gÄ för Motorcraft, eller skall jag tÀnka annorlunda? Det blev den oljan Sunocos 10w-40 och Motorkraft filter.  Nu vet jag att detta Àr en frÄga som Àr mkt gammal och ofta besvarad och med risk för att verka lite dum sÄ frÄgar jag ÀndÄ.  Hur mycket olja.  jag köpte en 5 liters dunk.  SÄ skall jag dra in mer mÄste jag bestÀlla mer, men jag har för mig att jag nÄgonstans har lÀst ca 4,5 - 4,7 liter.  Jag frÄgar alla er superkunniga och hoppas fÄ svar som passar bÀttre Àn alla andra "no name"-forum pÄ nÀtet Petter
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.