Jump to content

Recommended Posts

Hej gott folk 8)

Är det någon som har fått hela sin

bil blästrad hos firma?

Vad rekommenderas att blästra med för material?

Sand sliter väl för mycket...

Är det väldigt dyrt att få hela bilen blästrad??

Någon som har andra synpunkter på blästring

eller andra sätt att strippa bilen totalt.

8)8)8)

under rekomenderar jag sand.. det brukar inte bli tillräckligt rent annars.. me utanpå bilen brukar det vara lite mkt.. blir lite riktningsjobb.. + att där det finns rost brukar det bli stooora hål...

det bästa brukar vara att hitta någon som kan syradoppa hela bilen.. dock är de svåra att hitta och tvättarbete osv kan bli omständigt.. men vill man inte att det ska slita mer än nödvändigt är det enligt mig bästa alternativet...

självklart finns det flra olika ligor om vad som är bäst.. ;)

Jag använde mig av havssand det gav ett bra resultat lite rikt får man altid räkna med efter blästring men vi har ju plåt i våra bilar och inte något åtrviningmatrial som är så tunt att man nästan kan se igenom det.

MVH Ronny

Snackade med en kille på en blästringsfirma som håller på mycket med bilar. Han tyckte det var vettigt att blästra underredet, runt rutramar osv där det inte slår sig så lätt. Att helblästra en bil var däremot inte att rekommendera.

Jag använde färgborttagningsmedel på stora plana karossytor och hyvlade liksom av den gamla lacken med en plåtsickel. Gick fort och jag fick bort nästan allting. Slipade det sista och blästrade bara där det behövdes.

En blästrad yta måste skyddas mot rost ganska omgående, även om bilen står inomhus. Helblästrar du får du problem med detta. Omfattande blästring innebär dessutom att du får sand, salt eller vad du nu använder precis överallt i bilen. Det hjälper inte maskera eller täcka för; det kommer in i alla fall.

• 3 weeks later...

Har en hel del blästringserfarenheter...

Blästra INTE större platta ytor såsom motorhuv, tak & dörrsidor mm. Då slår sig plåten garanterat. Däremot midre grejer med lite gods i är ok. Underrede är helt ok. Finns speciell blästersand för olika ändamål. Ett tips är att fråga om man får köpa sand billigt på blästerverkstäder mm. Annars är sanden skitdyr...

Lycka till!! :wink:

Hej Anders,

Det var en mycket bra sida som

rätar ut många frågetecken.

Tack för tipset. 8)8)

Köra över bilen till Köpenhamn är ju

inga problem eftersom jag bor i Malmö....

Hej. Min mustang var i det skicket ( Pilsner-bil ) att jag bestämde mig för att hela karossen skulle blästras, viste då inget om blästring, men fick ett tipps om en Finne i Tumba som skulle vara bra på detta. Lämnade över bilen i god tro, där hade han ett stort tält ( hangar ) med massor av sand. Blev väldigt nöjd med det arbetet, vist fick jag byta mycket plåt efter det, men jag såg ju att det behövdes. På dom stora plana ytorna var han sparsam med sand, ruggade bara upp ytan, så det gick lätt att slipa av dessa för hand. Antagligen lade han på grundfärg, vart efter som han blästrade, för det låg sand i färgen lite var stans. Bilen hade fortfarande hjulen på, så att den gick att rulla, det ända problem jag fick av hans jobb, var att han hade lyft med trucken i ramen där kylaren sitter, och att den blev lite deformerad, men det gick att återställa. Där efter slipade jag av all skyddsfärg för hand och la Epoxy som grund, när jag hade bytt ut all dålig plåt. Så gick det till och jag är nöjd. :D