Rambo December 17, 2004 Report December 17, 2004 Hej gott folk Är det någon som har fått hela sinbil blästrad hos firma?Vad rekommenderas att blästra med för material?Sand sliter väl för mycket...Är det väldigt dyrt att få hela bilen blästrad??Någon som har andra synpunkter på blästringeller andra sätt att strippa bilen totalt. Citera
NightMaaN December 18, 2004 Report December 18, 2004 under rekomenderar jag sand.. det brukar inte bli tillräckligt rent annars.. me utanpå bilen brukar det vara lite mkt.. blir lite riktningsjobb.. + att där det finns rost brukar det bli stooora hål... det bästa brukar vara att hitta någon som kan syradoppa hela bilen.. dock är de svåra att hitta och tvättarbete osv kan bli omständigt.. men vill man inte att det ska slita mer än nödvändigt är det enligt mig bästa alternativet...självklart finns det flra olika ligor om vad som är bäst.. Citera
WAX December 18, 2004 Report December 18, 2004 Jag använde mig av havssand det gav ett bra resultat lite rikt får man altid räkna med efter blästring men vi har ju plåt i våra bilar och inte något åtrviningmatrial som är så tunt att man nästan kan se igenom det.MVH Ronny Citera
snock December 19, 2004 Report December 19, 2004 Snackade med en kille på en blästringsfirma som håller på mycket med bilar. Han tyckte det var vettigt att blästra underredet, runt rutramar osv där det inte slår sig så lätt. Att helblästra en bil var däremot inte att rekommendera. Jag använde färgborttagningsmedel på stora plana karossytor och hyvlade liksom av den gamla lacken med en plåtsickel. Gick fort och jag fick bort nästan allting. Slipade det sista och blästrade bara där det behövdes.En blästrad yta måste skyddas mot rost ganska omgående, även om bilen står inomhus. Helblästrar du får du problem med detta. Omfattande blästring innebär dessutom att du får sand, salt eller vad du nu använder precis överallt i bilen. Det hjälper inte maskera eller täcka för; det kommer in i alla fall. Citera
Rambo December 20, 2004 Author Report December 20, 2004 Tack för svaren allihop.Då vet jag lite mer. Citera
MadMac January 7, 2005 Report January 7, 2005 Har en hel del blästringserfarenheter...Blästra INTE större platta ytor såsom motorhuv, tak & dörrsidor mm. Då slår sig plåten garanterat. Däremot midre grejer med lite gods i är ok. Underrede är helt ok. Finns speciell blästersand för olika ändamål. Ett tips är att fråga om man får köpa sand billigt på blästerverkstäder mm. Annars är sanden skitdyr...Lycka till!! :wink: Citera
Håkan Skålberg January 7, 2005 Report January 7, 2005 Jag åkte till Halden där en kille blästrade med kalk vilket gjorde bilen ren från färg. Blästring med kalk gav ingen värme vilket gjorde att det gick att blästra t.ex. motorhuven utan att den slog sig.Håkan Skålberg Citera
Anders CMC601 January 8, 2005 Report January 8, 2005 Hej,I Danmark finns en mycket profsig kille som syslar med blästring av bilar och det går även att få dom metalliserade (zinksprutade). Företaget liggar lite väster om Köpenhamn.Kolla mer på hemsidan: http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/Om Ni får problem med danska språket hjälper jeg gärna.Hälsningar/Anders Citera
Rambo January 10, 2005 Author Report January 10, 2005 Hej Anders,Det var en mycket bra sida somrätar ut många frågetecken.Tack för tipset. Köra över bilen till Köpenhamn är juinga problem eftersom jag bor i Malmö.... Citera
Qenth January 11, 2005 Report January 11, 2005 Hej. Min mustang var i det skicket ( Pilsner-bil ) att jag bestämde mig för att hela karossen skulle blästras, viste då inget om blästring, men fick ett tipps om en Finne i Tumba som skulle vara bra på detta. Lämnade över bilen i god tro, där hade han ett stort tält ( hangar ) med massor av sand. Blev väldigt nöjd med det arbetet, vist fick jag byta mycket plåt efter det, men jag såg ju att det behövdes. På dom stora plana ytorna var han sparsam med sand, ruggade bara upp ytan, så det gick lätt att slipa av dessa för hand. Antagligen lade han på grundfärg, vart efter som han blästrade, för det låg sand i färgen lite var stans. Bilen hade fortfarande hjulen på, så att den gick att rulla, det ända problem jag fick av hans jobb, var att han hade lyft med trucken i ramen där kylaren sitter, och att den blev lite deformerad, men det gick att återställa. Där efter slipade jag av all skyddsfärg för hand och la Epoxy som grund, när jag hade bytt ut all dålig plåt. Så gick det till och jag är nöjd. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.