svanted March 19, 2018 Report March 19, 2018 ford 289/302.... det finns alltså avgaskanaler in till en potta under förgasaren till att förvärma?? varför i jösse namn? har v8or någon egenskap som inte mindre motorer har? trodde man vill ha så kall insugsluft som möjligt för högre effekt och för att minska risken för spikningar... räcker det inte med att det går vattenkanaler i insuget? t.o.m. det är inget jag sett på någon annan motor jag skruvat i. man borde kunna plugga dem utan att riskera något? Citera
Per Berglund March 19, 2018 Report March 19, 2018 Inget unikt alls och en rätt enkel förklaring. Kallt ska det vara till en viss gräns. Är det för kallt så förgasas inte bensinen och det kan faktiskt bildas is/frost mot insugs väggarna av enbart gashastigheten. Så i väldigt kallt väderlag så är det viktigt att insugs väggarna hålls en aning varma i början. Faktiskt även i rätt varmt väderlek också....Varm gasblandning brinner fortare. En kall blandning innehåller enbart mer syremolekyler så det är en balansgång Givetvis har olika motorer olika karaktär så känsligheten varierar Stoppa ut huvudet från sidorutan och känn köldeffekten! Citera
svanted March 21, 2018 Author Report March 21, 2018 tror inte isbildning är något problem då bilen inte kommer att köras vid kallare dagar än +15°.. däremot vet jag att V8or ibland har problem med att det kan bli massor av o-förångad soppa i utrymmet under förgasaren, där sprayningen/chokeflödningen från munstyckena hamnar.. det kanske t.o.m. bildas is där, om man kör på vintern. och det är just det som värms upp av avgaserna, och blir det typ +50° kommer det att förångas snabbt... och jag tror inte insugs luften i sig kommer att värmas speciellt mycket då värmeväxlingen från rörväggarna är ganska dålig, det är ju ingen intercooler precis. Citera
John March 21, 2018 Report March 21, 2018 På bland annat 351 c är choken beroende av värmen i insuget, släpper aldrig om inte den värmen uppnås. Citera
stefan_borgen March 21, 2018 Report March 21, 2018 min gamla volvo 144 hade förvärmning från grenröret till luftrenaren. om man inte kom ihåg den ville den gärna frysa ihop när man började närma sig 0-grader. som jämförelse titta på nitro och metanol dragsters vid varmkörning när det kan vara 25+ så får dom isbildning på insuget och får använda avfrostnings spray innan man kör en repa. Citera
svanted April 10, 2018 Author Report April 10, 2018 ok, tack för alla svar, har satt ihop den som det ska vara... har en fråga till, gör en ny tråd... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.