Jump to content

Obalans?


Pederbroman

Recommended Posts

Hej. Jag är en ganska ny ägare till en Mustang -69 coupe med en 302:a i. 

Jag tyckte det var en del obalans i den redan i höstas så jag beställde ny svängningsdämpare. Dock så hjälpe det inte fullt ut att byta den. Den gamla var totalt slut så det var ju inte fel att byta men jag blev inte av med vibrationerna helt...., undrar om någon har några bra tips på vad man ska ta sej ann härnäst?

såg också en sak jag tycker är konstig, fläkten är ju inte symmetrisk! 3 vingar sitter mera ihop än de andra 2 lixom. Detta borde ju orsaka obalans om den nu inte är särskillt balanserad förstås...

Link to comment
Share on other sites

Jag ska absolut kolla så alla cylindrar funkar, även om jag tror det 👍

den vibrerar nästan inget på tomgång, inte farligt när man håller sej under 70 typ

över 70 däremot får den ett annat liv... vibrationer som vandrar lite i varvregistret, stereon skramlar så man blir galen. Vibrationerna varierar i intensitet trots konstant hastighet

Det märks mest när man march kör alltså håller en o samma hastighet. Kommer man högre upp i varv (runt 100-110) så blir det mindre påtagligt. Har haft alla remmarna avlagda och remskriva demonterad och kört en liten stund för att eliminera obalans i remhjulet på veven.... samma fel....

Link to comment
Share on other sites

Det blir alltså bara när du kör? Inte när du står still och gasar?

växellådskudden har jag varit med om att den gått sönder, då vibrerar det rätt bra i olika varv och hastigheter.

håller även med föregående talare att kardanen kan ställa till det, även vinkeln på bakaxeln mot motorn kan orsaka vibrationer om det är fel.

Link to comment
Share on other sites

Mm va lite otydlig..., jag lyckas hitta vibrationerna även stillastående med neutralen i...

ska kolla motorkuddarna....

funderar lite på om någon har bytt ”svänghjulet” mellan motorn o automaten. Finns olika balanseringsvikter på den om jag inte har fel?

Link to comment
Share on other sites

Japp 302 har olika balansvikter som är 28oz eller 50oz.
1982 bytte ford över till 50oz av oförklarlig anledning
Fel vikt skulle ge konstant vibration och det märks rejält!

Mekaniskt fel i motorn skulle ge mer konstant vibration hela tiden.
Möjligtvis skulle det variera om det är något fel i lagertoleranser.....Exempelvis har jag varit med om att hela vevaxeln tappat axiallagret och det ger ojämn vibration beroende på belastning
Testa det genom att dra i vevaxeln allt vad du har in & ut...Ska ej glappa mer än att du kan känna en antydan.....Har haft en motor som glappade ca 5mm!!!

Ojämn/svag tändning är bra tips.  Är systemet gammalt byt ut slitdelar!! 
Är fördelaren gammal kolla om axeln klappar sidledes i fördelaren......Ska vara stum sidledes annars får man lustig tändning.

Utöver det kan även momentomvandlaren orsaka vibrationer.
Ett turbinblad som vikt sig kan få oljan kastas ojämnt och ger då ojämn vibration.
C4 lådan (som det bör vara) kan även ha en sprucken oljepump (vanligt) och ger då fel tryck och därmed ojämnt oljeflöde till turbinen.
Kan enkelt kollas upp via en "tryckport" på lådans vänstra sida nära kåpan.

Motorkudde bra tips men ger inte så frekvent vibration

Väldigt svårt felsöka!!!  Tips är att du använder en ca 1m lång "oljeslang" som du använder som "stetoskåp" och lyssnar på olika punkter på drivlinan för att avgöra om ljudet ökar eller minskar......Bör då koppla bort vattenpump!

Link to comment
Share on other sites

Ok, då har man lite nya uppslag 👍 

att mäta oljetrycket (antar jag du menar?) på lådan känns som nr1 på listan. I vilken region bör trycket ligga? El är det mindre viktigt bara det är jämt?

för att koppla bort växellådan, (för att se om det är motor eller låda som vibrerar) river man hela drivlinan då eller finns det något smidigt sätt att göra det på? 

Link to comment
Share on other sites

Oljetrycket i lådan påverkar givetvis hela lådans funktion så verkar lådan fungera som den ska så är det tveksamt det är ett sprucket oljedrev.
Trycket ska vara ihållande det är det som är viktigt.
Sprucket oljepumps drev ger en pulserande signal.
En frisk låda ska på tomgång i 18" vakuum ge minst 52psi på tryckporten.
Lägger du i Reverse och ger full gas så är det minst 230psi

Hänga av lådan går rätt enkelt om man är händig.  Självklart kladdig, skitigt och slutar ofta med sönderskurna knogar men det är som det ska vara!
För att få igång motorn utan låda så måste du skruva dit lådans kåpa på motorblocket eftersom startmotorn sitter på kåpan

innan du grejar för mycket så är det värt kolla in under inspektionsluckan på lådan hur stor balansvikten är
Går att räkna ut om det är 28 eller 50
Viktigt att veta är att dessa siffror är egentligen inte faktiskt vikt utan en faktor.
Det betyder att vikten 28ounce är vad vikten skall väga om den är placerad 1" från centrum 
Så är vikten placerad 5" ut från centrum så ska den väga 28/5ounce
Utifrån placering kan man sen räkna ut storleken

Så jämför aldrig bilder på vikter för det beror på var den sitter

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...