Jump to content

Mustang köpråd


Robbson

Recommended Posts

1 minut sedan, kanske mustang said:

Om du gillar den  och paketet  kolla på blocket vad andra motsvarande kostar. Har för mig att det finns en spärr  på 120 eller något sådant  som bilen max går i  om inte en av handlarna åker med  när man testkör.  Jag hade nog inte varit så rädd för  om eller att bilen är buskörd  den har fortfarnade garantie i 5 år  och  du kan kolla olja och sådant om du åker ner och provar och tittar närmare på bilen. Men kolla på lite andra på blocket med kanske och jämför 

Finns ingen spärr på bilarna(själv kört ett par demobilar) och det finns tyvärr inga ute på blocket 👎

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Robbson said:

Finns ingen spärr på bilarna(själv kört ett par demobilar) och det finns tyvärr inga ute på blocket 👎

ok När jag skulle provköra sa min  försäljare att det fanns en spärr, de var tvunget att ha för försäkringsbolaget. Men  de tar bort den om en  försäljare åker med.  

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, kanske mustang said:

Hedin bil har en för 495 500 kr med paket 4  manuell är lite vad du är ute efter med  vilka paket vilken färg manuell eller 10 auto  magneride med mera ? 

Måste vara automat, är väl egentligen mitt största krav, finns en del kvar men vill hålla mig vid 500:- om möjligt 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
26 minuter sedan, RRS550 said:

Är ju inte  direkt att någon kört fort som är problemet utan hur de kom upp i hastigheten och hur varm alla oljor var

Vad är det värsta som kan hända, han får ny motor på garanti inom 5 år ?  Efter det om han ska behålla den så har  de flesta försäkringsbolag en   maskinskadeförsäkring som täcker 12 000 mil eller  8  år.  Tyvärr så är det så   man vet inte vem som kört bilen eller hur  de växlat.  Men det kan  vara samma sak med en helt ny   det kan vara ett måndags exemplar som har något fel. Man  kan bara   åka dit och kolla på den försöka få ett intryck prata med säljaren, hoppas att man inte är en av de  få med otur. 

Det är ett avvägande man får göra, om man vill ha en helt ny bil och betala lite mer. Eller en demobil  till lite mindre pengar. Hoppas han hittar något han gillar  till ett bra pris 🙂 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Robbson said:

Måste vara automat, är väl egentligen mitt största krav, finns en del kvar men vill hålla mig vid 500:- om möjligt 

Finns en svart med om du gillar den röda inredningen, kanske kan du pruta ner den  till 500 🙂

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, WoberT said:

Låter lite dyrt tycker jag. Är det en fastback? Jag köpte min cab magnetic med automat för 543 000:- ny. En fastback är ju billigare

Du måste ha fått ner den ganska bra i pris då ?     jag gav lite mer än dig för en GT fast då med all utrustning och paket 4 

Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2018 at 5:41 PM, kanske mustang said:

Du måste ha fått ner den ganska bra i pris då ?     jag gav lite mer än dig för en GT fast då med all utrustning och paket 4 

Jo jag lyckades pruta 20 000:- så det blev rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Hastighetsbegränsning vid provkörning:

Det går att programmer nycklar (se instruktionsboken) och lägga in hastighetsbegränsning. Till och med volymen på stereo kan begränsas via nyckeln (2017 sync 3).

Under transport mellan fabrik och bilhandlare finns en speciell programvara I bilarna så personalen som kör bilarna in och ut ur biltransport tåg och båtar inte buskör. Säkert bra mot biltjuvar, en stulen ny bil som gör 25 -30 km/h väcker lätt polisens misstankar. Hastighetsspärren måste tas bort på Ford verkstad.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog de sista lagerbilarna går att pruta redigt på ju närmare 1 Juli vi kommer. Efter det så lär dom vara svårsålda om man inte då kan pruta bort malus. Nu vet jag inte hur många osålda lager bilar som finns. Men för att svara på TS fråga, köp en 2018 V8 innan 1 Juli, den lär vara lätta att sälja dom närmsta åren om det skulle behövas, med låg skatt jämfört med nya(som ingen kommer köpa). Vad tror ni ? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Hastighetsbegränsning vid provkörning:

Det går att programmer nycklar (se instruktionsboken) och lägga in hastighetsbegränsning. Till och med volymen på stereo kan begränsas via nyckeln (2017 sync 3).

Under transport mellan fabrik och bilhandlare finns en speciell programvara I bilarna så personalen som kör bilarna in och ut ur biltransport tåg och båtar inte buskör. Säkert bra mot biltjuvar, en stulen ny bil som gör 25 -30 km/h väcker lätt polisens misstankar. Hastighetsspärren måste tas bort på Ford verkstad.

Hur programmeras nyckeln, bilen skall lämnas i  idag. Har inte manualen med mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan det inte utantill. Men ungefär så här: En nyckel är "master key" och den behövs I bilen när de andra nycklarna programmeras. Så har man inte master key så tror jag att det är kört att programmer om någon av de andra nycklarna. Kolla I instruktionsboken, My Key tror jag att det kallades (?). Instruktionsboken finns digital via Ford om det inte ligger en pappersutgåva I handskfacket.

Link to comment
Share on other sites

Bonus Malus 1 juli:

Jag tror att det är registreringsdatum 1 juli som gäller. Så bilhandlarnas lagerbilar som redan registrerats före 1 juli berörs inte. Är inte 100% men det borde vara så eftersom bilhandlarna annars skulle bli sittande med "Svarte Petter" om de inte reade bort bilar I lager då före 1 juli. När kunden köper bilen så byter den bara ägare från Ford eller bilhandlaren där du köper bilen. Det som är trist är att beställa en ny Mustang idag om man inte hittar en lagerbil med rätt utrustning för då tillverkas och registreras den efter 1 juli med full bonus malus.

Bilarna registreras normalt strax efter de tillverkats. Min 2017 GT tillverkades 31 oktober 2016 och registrerades I November av Ford och kom till Sverige 14 januari 2017 med leverans till kund 23 januari. Så min bil står I bilregistret som registrerad November 2016.

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Prime Mover said:

Jag kan det inte utantill. Men ungefär så här: En nyckel är "master key" och den behövs I bilen när de andra nycklarna programmeras. Så har man inte master key så tror jag att det är kört att programmer om någon av de andra nycklarna. Kolla I instruktionsboken, My Key tror jag att det kallades (?). Instruktionsboken finns digital via Ford om det inte ligger en pappersutgåva I handskfacket.

Tack, hur vet jag vilken som är master?

Link to comment
Share on other sites

Tror att man inte lägger begränsningar I master nyckeln (?). Finns alla nycklarna I bilen så tror jag att begränsningarna upphör eftersom masternyckeln är med och den då är huvudnyckel eller som den heter master key. Det borde stå I instruktionsbokens beskrivning om nyckelprogrammering hur man läser av nyckelidentiteten.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
6 timmar sedan, Prime Mover said:

Bonus Malus 1 juli:

Jag tror att det är registreringsdatum 1 juli som gäller. Så bilhandlarnas lagerbilar som redan registrerats före 1 juli berörs inte. Är inte 100% men det borde vara så eftersom bilhandlarna annars skulle bli sittande med "Svarte Petter" om de inte reade bort bilar I lager då före 1 juli. När kunden köper bilen så byter den bara ägare från Ford eller bilhandlaren där du köper bilen. Det som är trist är att beställa en ny Mustang idag om man inte hittar en lagerbil med rätt utrustning för då tillverkas och registreras den efter 1 juli med full bonus malus.

Bilarna registreras normalt strax efter de tillverkats. Min 2017 GT tillverkades 31 oktober 2016 och registrerades I November av Ford och kom till Sverige 14 januari 2017 med leverans till kund 23 januari. Så min bil står I bilregistret som registrerad November 2016.

Hej,

här är det viktigt att skilja på registrering och tagande i trafik. 

Det är datumet som fordonet tas i trafik som avgör, ej registreringsdatum. 

Så bonus-malus gäller alla fordon tagna i trafik för första gången1. Juli eller senare, alltså oavsett tillverkningsdatum och registreringsdatum. 

Förmodlingen ställer handlarna på kvarvarande lagerbilar 30 juni för att undvika bonus-malus men samtidigt börjar garantier och annat ticka. Inte så stor betydelse på en Mustang som har 5 års garanti men säkert större möjligheter till rabatter på bilar med 2 eller 3 års garanti, typ challanger och Camaro. 

Liknande var det vid nyår för ett par år sedan. Då blev det masspåställningar av motorcyklar som aldrig varit påställd innan då det 1. Januari kom nya avgaskrav som äldre motorcyklar inte klarade. Jag ställde då själv på en 7år gammal enduro bara i fall att jag skulle behöva köra i trafik med den. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Begränsningar kan läggas in med hjälp av "MyKey". Aldrig funderat på om det är standard eller tillval. Har funnits iaf de senaste 8-10 åren (?) som jag hyrt Mustanger i USA. Då är det begräsningar i prestanda, ljudvolym på stereo etc.

I manualen till bilen står hur man programmerar MyKey. Man behöver minst två nycklar. Det går (iaf 2015+) att göra en nyckel till MyKey utan större problem. Men vill man göra den till admin igen, så måste man ha en nyckel till.

 

Link to comment
Share on other sites

Har man bara en nyckel/transponder till bilen så går det alltid att lägga till nya nycklar för att sedan göra en MyKey. Jag ville själv ha fler nycklar till min bil och beställde från FordStore. Jag har en importbil, så jag frågade om det verkligen går med en EU-kontroll och det skulle gå enligt leverantören. Det stämde med frekvenser osv. Den "enda" skillnaden var att EU-kontrollerna inte har fjärrstart. Men dom fick det inte att fungera och det var bara konstatera att det måste vara en kontroll för rätt marknad. Så dom fick plocka en från USA och då gick det kanon med allting inkl. fjärrstarten.

Link to comment
Share on other sites

Det gick skapa en mykey med bara en nyckel.

Man får sätta nyckeln i mugghållaren, den bakre funkade för mig mellan de två fjädrade "armarna".

 

Hastigheten går bara att begränsa till 140 eller elller om funktionen skall vara avstängd.

Stereon satte jag också till max 45% samt att man kan se hur många KM som körts med nyckeln

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...