Jump to content

Mustang köpråd


Robbson

Recommended Posts

Hej på er alla mustangare, ny på forumet och förhoppningsvis snart nybliven mustangägare. Skulle vilja ha lite köpråd/tips.

vad jag tittar på främst är att köpa en GT och framförallt nu innan bonus/malus träder i kraft i juli. Helst vill jag ha en 2018 års modell med tanke uppdateringarna bilen har jämfört med 17. Digital panel, fyra utblås, skönare ljud etc. 

 

Fördelar/nackdelarmed att köpa ny 2018

Fördelar/nackdelar med att köpa en begagnad 2017?

 

Skulle någon av er överväga att köpa en ecoboost? 

 

hur skulle ni gjort? Luften är fri 😊

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har du råd skulle jag också råda dig till att slå till på en ny 2018 GT innan 1 juli.

Fördelar med en ny bil är ju att nytt alltid är nytt. Du har garantier, bilen har inte varit med om några tråkigheter etc. Nytt och fräscht. Bara att njuta. Fördelen med en bättre begagnad är ju att du spar en slant pengar.

Däremot hade jag personligen ALDRIG köpt en Mustang med någonting annat än V8 under huven. Tycker halva poängen med en Mustang är V8:an. Det är bilens själ på något vis. Den andra halvan är utseendet. Vad gäller andrahandsvärdet däremot tror jag definitivt att du har igen merkostnaden för V8:an. Är ju bara att titta på prisbilden på begagnade Mustanger. V6:or är betydligt billigare och närmast svårsålda har jag fått för mig. Tror helt enkelt fler resonerar som mig. Fyra med turbo tror jag inte kommer anses särskilt hot på beg.marknaden...

Vill man åka turbo-bil kan man lika gärna köpa en Ford Mondeo, SAAB, Volvo eller vad som helst. En muskelbil ska ha V8.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ska vara V8.

Enda anledningen att inte välja det är om det ska vara en vardagsbil för året runt bruk.

2018 är väldigt stora skillnader som inte syns, motorn är helt modofierad med högre toppvarv och högre effekt i hela registret, 10-växlade automaten och magneride är också stor skillnad mot tidigare.

Utseende en smaksak.

2018 är betydligt dyrare men i den takten svenska kronan faller så lär den väl bli ännu dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det. Jag kommer att bruka bilen året runt. Är det för att den är svårhanterlig på vinterväglag eco boosten skulle vara mer lämplig? Bor i Göteboeg och kör runt omkring och upplever inte väglaget normalt sett som kritiskt 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Njae kanske snarare förbrukningen. Du kommer nog att se uppemot 2 liter milen i vinterföre vid stadskörning för V8:an.

Nu är väl dock inte bränslet den största utgiftsposten ändå kanske utan värdeminskningen och där är nog V8 överlägsen. Det beror på hur mycket du kör om bränslet är en viktig post.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Njae jag menar att värdeminskningen troligen är större på ecoboost. Sedan om det uppväger förbrukningsskillnaden vet man först efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är en V8 roligast!!
Som vardagsbil blir det tillslut ingen upplevelse längre och bara irriterande att tanka så ofta även om man struntar i kostnaden.
Guldkanten garanterar jag falnar snabbare än man tror!  (I know it)

Ecoboost är det enda vettiga valet om man ska välja mellan dom.... Bättre vinterbil och stor ekonomisk skillnad.

Som åretrunt bil är båda tillslut inget man kommer trivas med i vardagen.   Det kommer stunder man önskar en mer praktisk bil!
Både tekniskt, praktiskt och bekvämlighetsmässigt.
Varje besök till Ikea får du begränsa till en låda värmeljus.
Men du kanske är singel och då åker man aldrig dit! 🙂

Är det bara en kort begränsad tid du tänker så visst kör på och välj V8
Men under en 3års period blir det bara surt helt enkelt och en andra "vanlig" bil är önskvärt...

Det kan du ju köpa ändå av bara de extra soppa pengarna du spar!
Här har du ett matchande förslag som du ställer bredvid pärlan!!  🙂

 

446713756_Skarmavbild2018-05-01kl_18_49_00.thumb.png.fcd02eff76d1215542cb1aee47caf3c1.png
 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Robbson said:

Tack för det. Jag kommer att bruka bilen året runt. Är det för att den är svårhanterlig på vinterväglag eco boosten skulle vara mer lämplig? Bor i Göteboeg och kör runt omkring och upplever inte väglaget normalt sett som kritiskt 

Eftersom du tänker köra bilen året runt, är ecoboost att rekommendera men jag tycker du ska göra det du tycker som känns bäst. 

Ecoboost är egentligen inte så dålig. Jag har testat mustang V8 på vinterväg och den är tyvärr lätt på bakhjulen och spinner över vägen vid något för mycket gas. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Seriöst tycker jag inte att en Mustang är någon lämplig vinterbil. Ecoboost eller V8 spelar i sammanhanget mindre roll. Bilen kommer inte till sin rätt på snöiga vägar. Hur Mustang klarar svenska saltvägar har jag egentligen ingen erfarenhet av, men misstänker att den inte gör det särskilt väl. En Mustang är ingen praktisk bil och den har aldrig tillverkats för att vara praktisk.

För mig är ägandet en slags kombo av läcker design och härligt V8-muller, att avnjuta på torra sommarvägar. Bränsleförbrukning är egalt om man bara kör några hundra mil om året.

Vill man ha en praktisk, ekonomisk, miljövänlig och förnuftig bil. Ja, då faller valet troligen på någon helt annan bilmodell. Så känner jag i alla fall null 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

2018 är mycket mer lätthanterlig på vått underlag i vart fall, min 2016 ställde gärna ut baken i rondeller och dylikt, det verkar inte ske med 2018. Regn/snö-läge behöver inte väljas längre direkt vid regn.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hei.  Jag har nu åkt min GT 2015, med V8 och automat,  dom två senaste vintere.  Jag kör dubbfritt och den är helt uproblematisk på vinterväglag.  Gasar man lite mye på halkt väglag, så fungerar Traction/stability control snabbt och utmärkt. Jag har aldri kört i snö/is läge.  För oss, två pensjonärar, fungerar Mussen mycket bra, også som vinterbil.  Dock körs den aldri bara til Konsum och hem igjen. Faktisk förbruk av soppa har varit upp til 1,3 liter milen, då med kallstart och förholdsvis kort körstrecka (upp til 15 km).   Jag brukar inte att laga kö.............(jag kör om.)  

Mussen är bekvem sommar och vinter,  och om man pratar om den är praktisk, då tror jag man för se hva man själv har behov för.  

Vänlig hälsningar från Trond, en mycket nöjd helårs Mustangbrukare.

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu ska jag köra min Mustang året runt, bilhandlaren trodde inte det skulle  göra någon värdeminskning, då jag kör så lite  mil om året  under 1000. Bilen har dessutom  sätesvärme  snö/ is läge, antisladd och antispinn  så om man tar det lite lugnt  ska det gå bra. Har fixat garage till den nu med  🙂  Ska köpa några bra däck till som är dubbfria. ja just det har en 2018 v8  🙂

Link to comment
Share on other sites

Mustang 2015 - 2018 Fastback har riktigt rejäl bagagelucka som sväljer en hel del. Inget takräcke eller dragkrok så det som bagageluckan sväljer är vad man får med, så tar man Mussen till stugan är det en del kul prylar som inte kommer med. Har man mer än en kompis som ska åka med så ska de helst vara en bit under medellängd och sakna ben eller att benen är smala om de ska få plats I baksätet. Det är lite småbökigt att hoppa in I baksätet men barn brukar fixa det utan större problem. Jämfört med liknande bilar så är Mustang 15 - 17 förhållandevis tyst I kupén vilket gör den bekväm på långa resor.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-02 at 05:24, kanske mustang said:

Som det ser ut nu ska jag köra min Mustang året runt, bilhandlaren trodde inte det skulle  göra någon värdeminskning, då jag kör så lite  mil om året  under 1000. Bilen har dessutom  sätesvärme  snö/ is läge, antisladd och antispinn  så om man tar det lite lugnt  ska det gå bra. Har fixat garage till den nu med  🙂  Ska köpa några bra däck till som är dubbfria. ja just det har en 2018 v8  🙂

Nice! Vad kommer du köra för vinterdäck på den?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kanske mustang said:

Vet inte riktigt, får fråga  här i tråden och min handlare vad som rekommenderas. Har paket fyra så har de 19  tum lättmetalfälgarna. Ska kanske ha de svarta gt fälgarna och  bra däck till inte dubb. 🙂 

Jag kommer få vdäck monterar på original CP2 fälgar. Nokian dubbfritt 255 runt om. Får se hur det funkar. Är de för mjuka så slänger jag på centraleuropeiska 275 bak och 255 fram.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2018-05-02 at 05:24, kanske mustang said:

Som det ser ut nu ska jag köra min Mustang året runt, bilhandlaren trodde inte det skulle  göra någon värdeminskning, då jag kör så lite  mil om året  under 1000. Bilen har dessutom  sätesvärme  snö/ is läge, antisladd och antispinn  så om man tar det lite lugnt  ska det gå bra. Har fixat garage till den nu med  🙂  Ska köpa några bra däck till som är dubbfria. ja just det har en 2018 v8  🙂

Hittade du några vinterdäck? Fått en offert med originalfälgar för 26000:-

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Robbson said:

Hittade du några vinterdäck? Fått en offert med originalfälgar för 26000:-

🙂  nej   njuter av sommaren  har inte börjat tänka på vintern än,  Gillar bilen mer för varje dag  och  har börjat få  andra tankar om att kanske inte köra den på vintern.   Vilka orginalfälgar ?   och vad kostar bara fälgarna ?  vad är det för däck ? 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-23 at 21:23, kanske mustang said:

🙂  nej   njuter av sommaren  har inte börjat tänka på vintern än,  Gillar bilen mer för varje dag  och  har börjat få  andra tankar om att kanske inte köra den på vintern.   Vilka orginalfälgar ?   och vad kostar bara fälgarna ?  vad är det för däck ? 

Dom svarta fälgarna som är på CP 2, Perelli däck. Vet inte vad bara fälgarna hade gått på men 25000:- iallafall 

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Robbson said:

Vad säger ni om att köpa en demobil? Orange Fury 2018, custom pack 2 och strupes.

Gått 600mil

pris 490

Risk för att den buskörts för mycket under testkörningar?

Svar ja

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
31 minuter sedan, Robbson said:

Vad säger ni om att köpa en demobil? Orange Fury 2018, custom pack 2 och strupes.

Gått 600mil

pris 490

Risk för att den buskörts för mycket under testkörningar?

Om du gillar den  och paketet  kolla på blocket vad andra motsvarande kostar. Har för mig att det finns en spärr  på 120 eller något sådant  som bilen max går i  om inte en av handlarna åker med  när man testkör.  Jag hade nog inte varit så rädd för  om eller att bilen är buskörd  den har fortfarnade garantie i 5 år  och  du kan kolla olja och sådant om du åker ner och provar och tittar närmare på bilen. Men kolla på lite andra på blocket med kanske och jämför Kolla bakdäcken med 🙂 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...