Jump to content

Få ner varvtalet vid landsvägskörning


Bossew58

Recommended Posts

Kör en Mustang 65a 289 med 2v och C4 automatlåda. Utväxlingen är standard på 2.8:1 däckdiameter på 24”

Vad finns det för möjlighet att få ner varvtalet när man kör landsväg och motorväg. Nu drar man sig för att köra fortare än 80-90 km för att varvtalet blir så högt.

76CB7071-0DB0-4AE2-9AC9-B6B1444EB7FE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vilket varv har du då?

med standard utväxlingen bör du ligga på ca 1800-2000 varv i 90 om ja inte minns fel.

sen kan man alltid byta utväxling i bakaxeln. Tror det finns neråt 2:70... nånting.

funkar c4 lådan som den ska så den växlar alla växlar? För annars kan du ju få ett ruskigt varv..,

man kan även montera nyare AOD overdrivelåda om man vill...

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hur ju ingen varvräknare så har inget bra svar på det.

Har kollat om all tre lägena går och det gör dom. 1:an är ju väldigt låg och sedan kommer 2:an och 3:an smyger fint in vid ca 50 km. Sedan händer det inget mer. Funkar fint till 70 km sedan önskar man att det fanns en växel till som hoppade in när man närmar sig 80 eller 90 km!

En nyare låda misstänker jag blir ganska dyr affär. Vet någon hur dyrt det blir?

Link to comment
Share on other sites

Billigaste alternativet är en AOD låda, har 0.7:1 på overdrive plus låsning av turbin.

Ingen elektronik behövs.

Däremot behövs en kabel till fögasare som justerar linje trycket i lådan.

Väldigt viktigt att kabeln och fästet på förgasare har rätt utväxling och är rätt justerat.

Om inte så har man en skrotklump bakom motorn.

Link to comment
Share on other sites

jag har åckså det problemet, mätte min utväxling igår och den är 3.2, då blir det 2400rpm vid 100, antar det är standard, och på en V8a låter det väldigt mycket, faktiskt låter varven dubbelt så högt som en 4cyl motor.

 

alltså, man måste ha en låda med overdrive,

eller en utan med fler växlar, men då måste man byta bakaxel åckså,

eller ivf dreven inuti axeln som finns att köpa...

Link to comment
Share on other sites

Förstår att jag måste skaffa en varvräknare så jag kan se vad jag har för varvtal. Frågan väcks också om att ev byta automatlåda och då undrar jag förstås vilka pengar pratar man om då?

Link to comment
Share on other sites

Kör du mycket landsväg så självklart ska man ha overdrive!! Grym skillnad i komfort. 
Det bidrar till att man utan vidare tar Mustangen på längre färder.
Enda problemet man får är att motorn blir så tyst i kupen att man börjar höra andra saker som skallrar och visslar! 🙂 

Min maskin ligger på ca 2200rpm i 130km och jag har en bakaxelutväxling på 3.50

Här är jag på motorvägen med overdrive!



Allt jobb med transmissioner är dyrt nätsan oavsett vad man väljer!
En AOD är bra men rätt mycket arbete, delar och rätt bökigt men väl på plats en bra lösning.

Ett annat alternativ är att montera på en Gearvendor direkt på C4an och de är riktigt bra! Vet fler som har
Installationen är överlägset smidigare än att byta hela växellådan och du har kvar möjligheten att återställa på ett par timmar!

Här ser du hur en Gearvendor monteras och den kan sättas på med befintlig låda kvar i bilen
Inget bökande med att bygga om växelreglage utan det enda extra är en ny kardanaxel.

 

Räkna med 40.000 både AOD låda eller Gearvendor

Utväxling i bakaxel är ingen ide hålla på med....Bilen blir dessutom ännu tröttare i sitt beteende.

 

Link to comment
Share on other sites

Skaffa dej en varvräknare så du vet vilket varv du har att jämföra med.  

Vad har du för avgassystem/ljuddämpare? 

Allt annat än original vill ju gärna låta mer så du kanske luras lite av det också.. 

Link to comment
Share on other sites

Varvräknare införskaffad och nu återstår montering när ledig tid infinner sig.

Jag har även en Cheva pickupp 88 med en 350 och en 700 automatlåda med overdrive. Headers och 3”rör med en liten dämpare på så den mullrar gott på låga varv. Ligger på ca 1200 varv vid 100 km. Det är ju väldigt stor skillnad på att köra landsväg och även motorväg med den i jämförelse med Mustangen. 

verkar ju som om det kostar en hel del att få till en annan låda och det verkade som om det inte hjälper mycket med att ändra i bakaxelns utväxling . Får försöka få till så stora fälgar/däck det går där bak för att få ner varvet ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är varvräknare monterad och följande varvtal har jag.

70 km 2000 varv

80 km 2100 varv

90 km 2500 varv

100 km 2900 varv

vad tror erfarna Mustangägare om detta. Vad kan utväxlingen vara? 

C4 låda med 3 steg och det fungerar. Däcken ca 25” diameter ( ca 635mm)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

25” däckhöjd och 2900varv i 100kmh

då har du utväxling 3.45

bifogar en bra tabell att jämföra mot,

*däckdimension översta raden

*varvtal i spalten ner under din däckdimendion

*Till vänster har du utväxlingen.

Mvh Mattias

7952EBE8-77FA-4A55-A770-19849B52370B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej. Det var ett tag sedan. Varit motorevent hör i Falkenberg, Wheels & Wings och vi i klubben var där.

tillbaka till varvtal mm. Har hittat idbrickan på bakaxeln och jag har en 3,00 

så långt så väl. Kommer även att lägga på ett par ” orginaldäck” 6,95 r14 och då är det som det skall vara enligt ”boken” återstår att se hur det känns i verkligheten. Hörde mig för om att byta lådan till en med overdrive men det bytet skulle kosta 30000 kr klappat och klart. Kändes lite väl mycket och undrar 9m det inte finns andra som hittar på något bra utan att drt kostar skjortan.

Bosse W

Link to comment
Share on other sites

Ladda hem appen speed tracker Gps så du vet att du har rätt hastighet til det varvräknaren visar, det kan vara mycket som är bytt på gamla bilar, drevet kanske inte är rätt på wiren så mätaren visar fel. Tabellen jag lade upp kan du gå efter, den visar inte flera hundra varv fel. Om du har som brickan visar 3.00 så ska du ha 2520 varv i 100kmh. Som cmc-49 skriver så är inte brickan nån garanti på att det är den utväxlingen som sitter i.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Mustangvänner. 

Nu har jag provkört med nya däcken som har 26” i diameter och laddat ner gps appen.

när jag kör i 100 km så har jag ca 2750 -2800 varv på motorn. Gps-hastigheten varierar ju lite men det är ett ungefärligt värde. 

Nu har jag kanske en lösning på gång med en bakaxel med 8” som har ”landsvägsutväxling” som enligt säljaren är mellan 2,50 och 3,0. Tyvärr saknas idbrickan och axeln är för bred. Tanken är att lyfta ut ” klumpen” och sätta dit i min bakaxel. Vad tror ni om detta?

Bosse W Falkenberg.

DEA9D574-6E00-4442-9BF9-E2361471AF98.jpeg

804EC656-6093-482D-B068-843753FEA490.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 7/30/2018 at 8:09 PM, Bossew58 said:

Hej igen Mustangvänner. 

Nu har jag provkört med nya däcken som har 26” i diameter och laddat ner gps appen.

när jag kör i 100 km så har jag ca 2750 -2800 varv på motorn. Gps-hastigheten varierar ju lite men det är ett ungefärligt värde. 

Nu har jag kanske en lösning på gång med en bakaxel med 8” som har ”landsvägsutväxling” som enligt säljaren är mellan 2,50 och 3,0. Tyvärr saknas idbrickan och axeln är för bred. Tanken är att lyfta ut ” klumpen” och sätta dit i min bakaxel. Vad tror ni om detta?

Bosse W Falkenberg.

 

De flesta 8" har antingen 2,8 eller 3,0 i utväxling
Av din uppgift har bilen troligen 3.0 i utväxling om nu inte turbinen börjar bli slut har mer slir än normalt

Vi pratar alltså  futtiga 7% skillnad  sänkning  om den klumpen du hittat har 2,8
Tror du själv att du skulle märka en varvtalssänkning från 2800rpm till 2600rpm?

Sätt dig i bilen och sänk faretn till 2600rpm så vet du hur det blir.

Först när man kommer under 2000rpm det är då motorn hamnar i ett bekvämt  landsvägsläge
Nej överväxel är grejjen så lyft blicken mot det!  Då pratar vi 35% sänkning
Alltså från 2800 till 1800rpm

289 är också en svag motor och sänka bakaxelutväxling drabbar även 1an och 2ans växel också.
Så bilen kommer upplevas 7% slöare på även 1an och 2an....Inte mycket men 7% ! 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nu var det längesedan jag skrev något i mitt ämne om det höga varvtalet. Nu i vinter revs bakaxeln ner för att ev byta till en 2:8 utväxling. Men nu visade det sig att det satt en 3:0 utväxling på bakaxeln och jobbet och kostnaden för att göra om den till 2:8 inte var motiverad. Så slutkontentan är att det är 3:0 där bak och mina orginaldäck på 26” och C4:s automatlåda. 

Kan inte se att det stämmer enligt tabellerna om varvtalet så misstänker att det är lite slirning i turbinen. Är det någon annan som har liknande förutsättningar som jag kan jämföra med?

Tankarna går om det inte kan vara värt att ha siktet inställt på en AOD låda trots allt någon gång i framtiden alternativt sälja och köpa en annan Mustang, men det känns lite synd. 

Bosse W Falkenberg

C0392002-9004-46E7-9144-AE6A1A0982D6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...