Jump to content

Fixa stenstott i lacken


TQL

Recommended Posts

Har fått ett hyfsat stort stenskott i motorhuven ca 3*3mm.

 

Då det är något nytt för mig att ha en bil jag faktiskt bryr mig om och vill hålla efter, vill jag gå ut och fråga vad rekommendation är för att hantera denna och framtida lackskador.

Hört talas om bland annat lackstift chipex osv.

Vad är rekommendationen?

Vad ska man köpa och vart köper jag rätt saker är det hos ford eller någon annan stans.

Har en 18 i magnetic färg.

 

Link to comment
Share on other sites

Ford har lackstift med rätt färg. Det är en liten burk med en enkel pensel I locket. Man kommer lätt åt färgen om man vill använda en annan bättre pensel än den I locket (och det vill man) eller späda till en annan viskositet. Ett lackstift är bra att ha för stenskott kommer tyvärr med tiden. Ford verkade inte ha stiften på lager när jag beställde för ett år sedan så det tog ett bra tag innan det dök upp.

Trixet med att lägga I en droppe I ett stenskott och få det snyggt är att lägga en lagom stor droppe med rätt råge så den blir plan med lacken när den torkat.

Det verkar finnas stenskottsfolie som man kan klä utsatta områden med. Reklamfirmor som gör bildekor och folieringar har sån film. Jag har ingen erfarenhet av sån film men det har nog andra på forumet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, TQL said:

Har fått ett hyfsat stort stenskott i motorhuven ca 3*3mm.

 

Då det är något nytt för mig att ha en bil jag faktiskt bryr mig om och vill hålla efter, vill jag gå ut och fråga vad rekommendation är för att hantera denna och framtida lackskador.

Hört talas om bland annat lackstift chipex osv.

Vad är rekommendationen?

Vad ska man köpa och vart köper jag rätt saker är det hos ford eller någon annan stans.

Har en 18 i magnetic färg.

 

Ford har rätt färg till din bil men jag tipsar om att använda tandpetare till att doppa färgen rakt på stenskottet. Penseln till lackstiftet är lite klumpig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Vad är det som avgör om man ska köra med traditionell färg från tillverkaren eller någon av alternativlösningarna.

Har sett Chipex och det Hårdrock tipsade om dr colorchip.

 

Vad är fördelarna med de olika lösningarna?  Om det inte är lackstift, du rekommenderar vilken av dessa två rekommenderas?  Eller är det något annat?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ni använt Dr.colorchip och liknande lösningar som alternative till traditionella lackstift ?

Hur bra var de "i verkligheten" ?

På Dr.colorchip filmklippinstruktionen såg det ju bra ut men de filmade inte i kritiska vinklar som avslöjar om resultatet inte blev 100% perfekt. Det verkade vara någon form av pasta eller så torkade det till pastalik konsistens som man kunde putsa med en trasa och som förmodligen sedan härdar efter ett tag. Risken med att putsa med trasa är att man tar bort lite för mycket så det blir en konkav fördjupning. Hur smidig och blank blir klarlacken och övergången till den gamla klarlacken ?

Håller Dr.colorchip reparationen lika bra som vanlig färg ?

Link to comment
Share on other sites

Fick stenskott på jungfrufärden i min nya mustang på väg hem efter avhämtning på Bilmånsson i Halmstad till Jönköping. Ringde ner till säljaren som postade ett lackstift som dök upp dagen efter. Är ingen expert på att åtgärda lackskador med fick till det helt okej. Hemligheten var att låta penseln rinna av lite så det inte blev en för stor "färgklick" och sedan ytterligare ett lager med klarlack. Kan rekommendera original lackstift som funkade bra i mitt fall.

Link to comment
Share on other sites

Trist med stenskott redan på första resan med ny Mustang.

Är man noga så kollar man hur mycket råge man behöver på färg klicken I stenskottet så att den torkar till en plan yta. Man får hitta en liknande skada på något annat och öva sig innan man ger sig på "klenoden".

Link to comment
Share on other sites

rekommenderar  foliering   framtill  har det själv bilmånsson fixade det 500kr ska hålla mot stenskott 200 mil sen är den  sliten och man får byta. En del tar även det här på bakskärmar och sådant, kan kanske vara bra om man kör på grusvägar. Jag hoppas du får till det  så det blir fint igen annars kanske du får ta det på försäkringen.  

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-09 at 10:28, Prime Mover said:

Har ni använt Dr.colorchip och liknande lösningar som alternative till traditionella lackstift ?

Hur bra var de "i verkligheten" ?

På Dr.colorchip filmklippinstruktionen såg det ju bra ut men de filmade inte i kritiska vinklar som avslöjar om resultatet inte blev 100% perfekt. Det verkade vara någon form av pasta eller så torkade det till pastalik konsistens som man kunde putsa med en trasa och som förmodligen sedan härdar efter ett tag. Risken med att putsa med trasa är att man tar bort lite för mycket så det blir en konkav fördjupning. Hur smidig och blank blir klarlacken och övergången till den gamla klarlacken ?

Håller Dr.colorchip reparationen lika bra som vanlig färg ?

Vill pusha Prime Movers fråga då jag har samma undran.

Är Dr colorchip eller chepex något att ha?

Link to comment
Share on other sites

Angående stenskottsfilm satt jag och funderade på det. Fick veta att det finns en riktigt bra film med 7 års garanti.

Men den kostade från 15tkr, alternativ ca 40tkr om du ville ha denna film över hela bilen.

 

Sitter nu och funderar på om jag var dumsnål som inte tog den.  Hur har ni andra tänkt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Xpel stenskottsfoilerad front, huv, framskärmar, delar av dörrarna, delar av bakskärmarna, framlamporna/parkeringsljusen, a-stolpar samt en bit av taket. Dyrt som få men jag får lugn och ro. En vanlig wrap står ej emot stenskott på samma sätt som en bra stenskottsfolie.

Under de 40-50 mil jag körde innan foilen lades på hann jag få stenskott 😞

jag har testat Dr Colorchip på en annan bil. Djupare stenskott är svåra att fylla igen, ytliga går bättre men de försvinner inte så att säga. Färgen matchade bra.

För bästa resultat

 

Link to comment
Share on other sites

Hur länge klarar sig stenskottsfolie ?

200 mil låter lite, kanske en nolla för lite och ska vara 2000 mil ?

Kör man på riktigt dåliga vägar som blästrar bilen så håller förstås folien inte länge. En bil som Mustangen som inte körs på vintern och går 500 - 1000mil på en säsong kanske får 1 - 4 stenskott på en säsong och då är det inte stenskotten som begränsar stenskottsfilmens längd. Folieringar och bildekor sägs hålla 3 - 4 år men förstås längre om bilen står I garage när den inte används.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
17 minuter sedan, Prime Mover said:

Hur länge klarar sig stenskottsfolie ?

200 mil låter lite, kanske en nolla för lite och ska vara 2000 mil ?

Kör man på riktigt dåliga vägar som blästrar bilen så håller förstås folien inte länge. En bil som Mustangen som inte körs på vintern och går 500 - 1000mil på en säsong kanske får 1 - 4 stenskott på en säsong och då är det inte stenskotten som begränsar stenskottsfilmens längd. Folieringar och bildekor sägs hålla 3 - 4 år men förstås längre om bilen står I garage när den inte används.

Xpel ger 10års garanti men jag låter det vara osagt. Du kommer få mer än 1-4 stenskott på 500-1000 mil

1) lacken på Mustangen är inte vidare

2) bara ifrån däcken kommer du få en del sprut

3) jag fick 5-6 stenskott på 40 mil

4) folien är till viss del självläkande. Sen går det att sätta ny film på de paneler som behöver det.

Den stenskottfilm som applicerade för 500kr av Månsson lär inte vara den bästa. 

Förra veckan small det till som bara den i taket. Vad det nu än var som flög iväg tog precis innan filmen  slutade som tur var. Blev ett litet märke i filmen som knappt syns. Hade även inne bilen på verkstaden, de hade gått emot filmen med något så det var nästa hål i den. Har en remsa längst nere på dörrarna, vill inte veta vad som hade hänt om den inte hade varit där..... De kommer dock få en faktura på ominstallation av filmen

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har svart lack, vilket jag efter en tidigare (nyköpt) bil lovat mig själv att aldrig mer skaffa. Alldeles för känslig färg där enkla tvättrepor syns väl i "fel" solljus. Men hade inte tid att beställa bil i önskad färg (Orange fury :)) men tycker heller inte tillräckligt illa om den svarta färgen för att foliera i en annan färg, så jag lät Platinumcars foliera hela bilen i stenskottsfolie. Bilen hade tvättats innan leveransen och redan då fanns tvättrepor. Jag tvättade endast med högtryck och körde 1 månad innan det var dags, men jag bad dem att före applicering av stenskottsfilmen även polera upp hela bilen.

Den största vinsten är att jag inte oroar mig alls på samma sätt. Var t.ex. ute på en liten joyride igår och hamnade på en 2,5 mil vägsnutt med relativt nylagt oljegrus på vägen men det var inget som oroade. 

Förväntad livslängd som jag fick det förklarat var 3-4 år, sedan kan den börja släppa i kanter... ganska dyr "lackförsäkring" men jag valde att prioritera det över en uppsättning smaskiga 20"-fälgar 🙂

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, kroegarn said:

Jag har svart lack, vilket jag efter en tidigare (nyköpt) bil lovat mig själv att aldrig mer skaffa. Alldeles för känslig färg där enkla tvättrepor syns väl i "fel" solljus. Men hade inte tid att beställa bil i önskad färg (Orange fury :)) men tycker heller inte tillräckligt illa om den svarta färgen för att foliera i en annan färg, så jag lät Platinumcars foliera hela bilen i stenskottsfolie. Bilen hade tvättats innan leveransen och redan då fanns tvättrepor. Jag tvättade endast med högtryck och körde 1 månad innan det var dags, men jag bad dem att före applicering av stenskottsfilmen även polera upp hela bilen.

Den största vinsten är att jag inte oroar mig alls på samma sätt. Var t.ex. ute på en liten joyride igår och hamnade på en 2,5 mil vägsnutt med relativt nylagt oljegrus på vägen men det var inget som oroade. 

Förväntad livslängd som jag fick det förklarat var 3-4 år, sedan kan den börja släppa i kanter... ganska dyr "lackförsäkring" men jag valde att prioritera det över en uppsättning smaskiga 20"-fälgar 🙂

Ok med min foliering menade jag  bara typ som stripes som skyddar  det är något   som ska hålla 200 mil.  och det är främst toppen av motorhuven  den finns på. Din låter betydligt mer avancerad 🙂  Men jag förstår dig har själv små små repor på  bagageluckan som jag gjorde när jag tvättade ska fixa dem vid service. Och jag förstår även din kärlek till bilen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

On 7/13/2018 at 11:31 AM, kanske mustang said:

Är viktigt att skydda bilen men hur  ser det ut med foliering över hela bilen  ?  Jag har diamond bright lack behandling  och foliering kommer väl inte i närheten av  det utseendet ? 

Man ser inte att bilen är folierad (med transparent folie så klart :)), förutom om man letar runt kanterna vid ev. skarvar som man inte dragit runt kanten. Ingen jag nämnt det för, har innan sett att bilen är folierad. Om det blir så blankt som för någon som gjort en lackbehandling låter jag vara osagt, gissningsvis inte, men man behöver inte skämmas för blänket iaf :).  

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, kroegarn said:

Man ser inte att bilen är folierad (med transparent folie så klart :)), förutom om man letar runt kanterna vid ev. skarvar som man inte dragit runt kanten. Ingen jag nämnt det för, har innan sett att bilen är folierad. Om det blir så blankt som för någon som gjort en lackbehandling låter jag vara osagt, gissningsvis inte, men man behöver inte skämmas för blänket iaf :).  

Dyr är  40-50k  ?   tvättar man som vanligt ?    Är nöjd med min  lösning  än så länge fast jag har bara kört  strax över 100 mil 🙂   Är  glad  att jag fått garage  skyddar lite mot pollen och måsar som har en tendens att  komma om natten och tidig morgon  🙂 Kör inte   på grusväg och har  haft  tur med avundsjuka människor, små repor  väldigt små jag själv gjort när jag tvättade den annars inget. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/16/2018 at 8:57 AM, kanske mustang said:

Dyr är  40-50k  ?   tvättar man som vanligt ?    Är nöjd med min  lösning  än så länge fast jag har bara kört  strax över 100 mil 🙂   Är  glad  att jag fått garage  skyddar lite mot pollen och måsar som har en tendens att  komma om natten och tidig morgon  🙂 Kör inte   på grusväg och har  haft  tur med avundsjuka människor, små repor  väldigt små jag själv gjort när jag tvättade den annars inget. 

30kkr fick jag betala för stenskottsfoliering av hela bilen, hade kostat 25kkr med vanlig färgad folie. Tvättar precis som vanligt + att man inte får några tvättrepor vilket annars är lätt hänt på svart färg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 7/12/2018 at 11:55 PM, TQL said:

Vill pusha Prime Movers fråga då jag har samma undran.

Är Dr colorchip eller chepex något att ha?

Jag tycker Dr. ColorChip var bra! Enkelt att använda, inget kladd och inget konstigt. Kan vara svårt att få det bra vid djupare stenskott som sagt men man kan gå på med flera applikationer tills man är nöjd. Jag har använt den på ett litet stenskott som jag fick och man kan fortfarande känna fördjupningen, så jag skall lägga på ett eller två lager till och sen kommer det vara kanon. Färgmatchningen är exakt, även nu får man leta för att hitta skadan.

Testa! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...