1 MajMaj 1 Author comment_187231 Det tog lite längre tid att få det här gjort. Men jag har rengjort och målat lite på blocket. Så gängorna i blocket och alla anläggningsytor rengjorda, nya topplockspackningar, lätt anstrykning av olja på bultarna och under bulthuvudet. Så äntligen är locken på plats. Ohemult tunga och otympliga, men nu ligger de där. Ska bara pluppa ner stötstängerna. Och det behövs ingen sealer på bultarna.Dags att montera insug, vattenpump, fördelare och H-pipa. Sen justera ventiler. Får inte glömma att sätta tillbaka bottenventilerna i blocket. Ändrade %s av %s (%s)
6 MajMaj 6 Author comment_187257 Pumpen på plats, och så kommer jag till funderingar på placering av tändspolen. Höger sida är tydligen det som gäller för bilar utan Thermactor, vilket min bil saknar. Men det blir trång när värmeslangen sitter nära. Sätter jag den på andra sidan vänstra sidan, så är bensinröret i vägen. Får klura lite, men det lutar åt högra sidan ämdå.Sen var det insugspackningarna, 90103-1, från Fel-Pro som har olika sidor och jag misstänker att den ”släta” sidan går mot toppen och den med en liten tätning mot insuget. Tyvärr finns ingen info i monteringsanvisningen, inte på deras websajt och de svarar inte på epost.
8 MajMaj 8 Author comment_187264 Efter en massiv bildgoogling på Mustang och Shelby GT350 så hamnar spolen på The right side, där den ska sitta. Har rätat ut fästet till oljestickan, så nu finns det plats för värmeslangen och låta den ligga på insuget.Case closed. Ja i alla fall på spolen och det verkar som den släta sidan på insugspackningen lska ligga mot topplocket.
8 MajMaj 8 comment_187265 jag har lagt släta sidan på insugspackningen mott blocket, så präglingen täter mot insuget. då det ju inte är 100 plant mott blocket när man spänner det så har jag lärt det Ändrade %s av %s (%s)
8 MajMaj 8 Author comment_187267 5 timmar sedan, 66ahenke said:jag har lagt släta sidan på insugspackningen mott blocket, så präglingen täter mot insuget. då det ju inte är 100 plant mott blocket när man spänner detså har jag lärt detJag har landat i det också. Konstigt bara att tillverkaren inte nämner något om detta. Men det blir slät sida mot toppen.
10 MajMaj 10 Author comment_187273 Idag blev det justering av ventiler enligt verkstadshandboken, montering av bottenpluggar (får ej glömmas), flytt av motorns ID-bricka och nerpackning av det mycket tunga originalinsuget. Kunde inte motstå att putsa lite på slangklämmorna också.Allt klart för att lägga på insuget imorgon, banka bort den gamla H-pipan och lite annat småplock. Men nu blir det lördagskväll.
10 MajMaj 10 comment_187274 On 2025-05-06 at 17:25, Speedwell67 said:Pumpen på plats, och så kommer jag till funderingar på placering av tändspolen. Höger sida är tydligen det som gäller för bilar utan Thermactor, vilket min bil saknar. Men det blir trång när värmeslangen sitter nära. Sätter jag den på andra sidan vänstra sidan, så är bensinröret i vägen. Får klura lite, men det lutar åt högra sidan ämdå.Sen var det insugspackningarna, 90103-1, från Fel-Pro som har olika sidor och jag misstänker att den ”släta” sidan går mot toppen och den med en liten tätning mot insuget. Tyvärr finns ingen info i monteringsanvisningen, inte på deras websajt och de svarar inte på epost.
11 MajMaj 11 Author comment_187282 På mina står det inte HEAD SIDE, dessvärre, men väl R8. Tittar man i Edelbrocks installationanvisningar till Air gap insuget så ska packningen hellimmas med Gasgacinch på båda ytorna, insug och packningssida, och torka innan montering. Och det ska vara ”Beaded side up”, vilket torde innebära valkarna utåt. Sen ska det på ett tunt lager RTV på packningen runt vattenkanalerna. Vad enkelt det hade varit om tillverkaren av packningen hade varit tydlig, men i slutändan verkar det inte ha någon betydelse, kanske. Ellerså har det betydelse.Nåja, jag behövde lite smått innan locket åker på, så det blir en tripp till Hansen Racing imorgon. Tack för hjälpen med bilderna👍
Torsdag kl. 17:362 days Author comment_187329 Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är:1. Värmeslangar.2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på framsidan nu.4. Påfyllning av kylarvätska.5. Oljebyte med filter.6. Nya tändstift och montera tändkablar.7. På med Hipo-grenrören och H-pipa.Så det är lite kvar, men under veckan som kommer blir det nog uppstart. Och då får man hålla några tummar för att det är tätt.Sen blir det inpassning av skärmar, byte av en fönsterhiss och hjulinställning.
Igår den 13:431 day Author comment_187335 Dagen insats blev nya värmeslangar och oljebyte. Passade på att montera ett Rotunda fejkfilter, ja original finns ju inte längre. Plockade fram byxorna också så de blir nog åtgärdade i mogon. Allt tar längre tid än planerat, men så är det ibland.Tittade till mina AR, och det är ju favoritfälgen. Och någonstans måste det väl finnas två 6x14 som kan säljas till mig.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.