Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'

Featured Replies

• Author

Fläktkåpan fick lite ny svart färg, och jag får beställa fästen för treradig kylare. Sen har jag hittat 3" bälten som är till skuldrorna och med en längd på 75" blir det perfekt. Det blir ett par Simpson för Latch&Link som passar midjebältena. Och det blir till både förare och passagerare.

Och på torsdag åker bilen in i lackbåset, vilket känns riktigt skönt. År av jag-gör-det-sen är äntligen över. Men lacken får vila över helgen innan jag sätter dit rutan.

20260519_125612.jpg

20260430_164303.jpg

s-l400.jpg

• Svar 387
  • Visingar 28,4k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Speedwell67
    Speedwell67

Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om

• Speedwell67
    Speedwell67

Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning

• Speedwell67
    Speedwell67

Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på frams

Posted Images

• Author

Ibland är det lätt att vara efterklok, det är faktiskt det lättaste som finns. Förra året så bytte jag kabeln som går från startreläet till startmotorn. För den hade jag glömt när jag bytte all el i motorutrymmet. Men nu när bilen skulle in för lackering så gick det inte alls! Misstänkte startreläet först, men efter ha kört igenom felsökningen i verkstadshandboken, så blir det lite kirurgi och akrobatik, startmotorn har lagt av och får bytas. En ny är beställd hos VP, så den kommer väl till helgen.

Jag tänkte byta den förra året när jag ändå höll på med motorn, men jag tänkte jag gör det sedan. Detta sedan blev nu. Och det blev ett nytt startrelä också. Så när nya startmotorn är på plats är allt bytt vad gäller elkomponenter i motorutrymmet, förutom batteriet, men jag kanske ska köpa ett nytt, för det gamla har ju några år på nacken.

”Will this car give me more pleasure than pain”, om några veckor har jag glömt detta.

IMG_4414.jpeg

• Author

Då var en ny startmotor på plats. Trångt som attan, men det gick bra med lite smala hylsor och en startmotornyckel.

När den ändå var upphissad så fyllde jag på fett i styrväxeln, så nu är det gjort igen. Och då kör jag in i lackboxen på måndag. Skön känsla. Och med lite tur så får jag åka sista körningen på Arlanda den 8/6.

20260530_121352.jpg

20260530_161712.jpg

• Author

Startmotor funkar perfekt och med wn hastighet som den gamla trötta inte var i närheten av, så nu är den i lackboxen och äntligen blir det Ferro Grigio Metallic på taket och en detalj i guld. Nationaldagen får väl firas med montering av framruta. Hoppas jag hinner med hjulinställning och bankörning på måndag.

20260601_094731.jpg

Jäkla snygg!

Fantastiskt jobbat! Hoppas få se den gråa.IRL framöver på någon träff.

• Author
3 timmar sedan, HarryV8 said:

Jäkla snygg!

Ja, den kommer att nyttjas mycket i sommar. Första träffen är nog Ulva.

3 hours ago, Speedwell67 said:

Ja, den kommer att nyttjas mycket i sommar. Första träffen är nog Ulva.

Nice! Njut :)

• Author

Var precis ut till garaget och nu är taket lackat. Lacken ska få vila några dagar för att sedan finslipas och poleras. Rutan och lister ska ju också monteras.

Men det här har tagit några år att hitta rätt efter både Covid, lång sjukskrivning efter att ha sprungit in i väggen och lite annat. Min tanke från början var att ge bilen en avvikande färg på taket, typ Mercedes Pagodabilar, 230 - 280 SL. Jag hade först en tanke på att lägga ett svart vinyltak, som är sjukt snyggt på en silverfärgad bil. Funderade en hel del på det, köpte t o m kromlister till vinyltaket. Sedan dök Alan Manns röda Mustanger upp, med guldfärgat tak, en bra inspiration. Magnus Walkers Porschar med olika lackeringar. Det som kansje spökade mest var en silverfärgad Galaxie med mörkgrått tak som jag sett på en veteranbilsmarknad och som skulle kunna funka.

Sen har det hänt en massa på vägen med andra uppgraderingar som gått före. Bilen har ju ändå gått att köra.

Men vilken grå färg skulle jag då ha på taket? Tanken var att det skulle vara tidstypiskt och något som faktiskt skulle kunna ha funnits 1966. Filmen Le Mans 66, heter ju på amerikanska Ford vs Ferrari och där satt den! Började leta bland Ferraris gråa metallicfärger från 60-talet och hittade deras Ferro Grigio Metallic, en färg som de hade 1966. Skulle den bli för ljus var en tanke, så jag jämförde med färgen på Torq Thrustfälgarna, POR 15 Cast Iron Gray. Den kanske skulle bli för mörk. Till slut landade jag ändå på Ferrarifärgen.

Grigio Ferro Met - 1966 275 GTB4 - ‘This metallic-finish iron grey underscores the car’s high-tech content’

Men skulle jag använda kromlisterna eller inte. Min gode vän Fredrik som har bilverkstad föreslog att jag skulle ha en guldrand som avdelare. Min första reaktion var, han är inte klok. Men efter ha sett en silverfärgad Mustang med gulddetaljer från La Carrera Panamericana, ja då var det klart. Jag avslöjar inte ursprunget på guldkulören, det är en hemlighet.

Ibland måste det få ta lite tid, fast kanske inte så här lång tid. Exteriört är det två saker kvar och det är att göra något åt frontpartiet och bakre plåten under stötfångaren. Jag har några idéer, men jobbet skjuter jag på till vintern. Men nu ska rutan på plats och hjulinställning göras, sen ska jag åka mycket.

20260604_205950.jpg

20260604_210822.jpg

IMG_4428.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)

Nice!