Jump to content

Hur många Saleen S281 har vi i landet?


Carpimp

Recommended Posts

Hejsan.

 

Jag funderade lite över hur många Saleen S281 vi har i Sverige, främst då av S197 karossen.

Sen en viktig fråga, hur många av bilarna i Sverige är inreggade som Saleen med rätt effekt. Jag har bara sett en. Den var då inreggad som Ford mustang GT Saleen med 435hk (det var en 05:a).

 

Jag har nummer 389 av modellår 2007.

 

MVH Morgan.

A2CE795F-6B53-4C02-8724-B9D020FF65B0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning, men långt ifrån alla Saleen har kompressor. Sett många med bara yttre attributen. Sen fanns det vär flera olika versioner/steg med olika effekt?

Gillar looken på dom,  lite lagom har en saleen bakluckeförlängning liggandes som jag kom över och kanske åker på en dag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit helt såld på Saleens utseende ända sen Transformers hade premiär 2007.

 

Det finns S281 med vanliga V8:an, då med 335hk. Sen finns S281sc (kompressormatad vanlig 4,6 motor), effekten är mellan 400-475hk). Sen finns S281 Extreme, den har dom även pillat lite i motorn av vad jag har förstått.

 

Jag ska försöka få min bil ändrad i papperen så det står Saleen även där. Jag har beställt buildsheet och window sticker från Saleen. Så jag kan styrka att den är äkta.

Man får väl se hur det går med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det är lite festligt men S197 har vuxit och blir liksom bara snyggare ocg snyggare med åren. Jag gillar min bara mer och mer med åren. Saleenarna har en smakfull lagom designförstärkning som ger dom  det där lilla extra, ett avsteg från dom klasssiska linjerna åt modernare men helt rätt. Sen finns det absoluta favoriten, Saleen Parnelli Jones som har kvar S197 designen men fått en jag tror väldigt kul motor och dom rätta väghållningsprylarna sitter där från början.

Motorn jag bygger bli en sådan strokad 302 botten fast all in med mer komp, bättre toppar, insug, kammar.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, Parnelli Jones verkar ju vara riktigt frän. Motorn är hur tuff som helst. Riktigt kul att du bygger en strokad 302, det ska bli intressant att se.

Jag hade helt bestämt mig att det var precis en Saleen jag skulle ha, för jag blev helt såld på designen när den medverkade i filmen "Transformers" 2007.

 

Gällande att ändra min bil till en Saleen även i papperen har visat sig i stort sett omöjligt då Saleen inte är ett registrerat bilmärke i Sverige. Däremot så ska jag registrera den med nya bromsarna och kompressor och allt som jag vill ha i den. Så att man inte stöter på problem vid besiktning eller eventuell poliskontroll nånstans.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga som helst problem, man är tvungen att etanolkonvertera bilen. Men efter det kontaktar man bara Cyklon i Ludvika så löser dom effektintyg, vägning och registrering.

http://cyklonab.se/

Jag har redan talat med den firman om min bil, och det var inga som helst bekymmer med dagens regler.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga mitt tidigare inlägg, man är ju tvungen att lämna in bilen till Cyklon, så löser dom alla intyg som behövs och själva registreringen.

Jag såg nu när jag läste mitt tidigare inlägg att det såg ut som att det var nån mindre seriös firma som printade ut diverse intyg och fuska fram nåt. Men så är inte fallet, den kontakt jag och mina bekanta har haft med Cyklon har varit utomordentligt bra och seriöst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-01-11 at 06:50, Mustangmike said:

Det är lite festligt men S197 har vuxit och blir liksom bara snyggare ocg snyggare med åren. Jag gillar min bara mer och mer med åren. Saleenarna har en smakfull lagom designförstärkning som ger dom  det där lilla extra, ett avsteg från dom klasssiska linjerna åt modernare men helt rätt. Sen finns det absoluta favoriten, Saleen Parnelli Jones som har kvar S197 designen men fått en jag tror väldigt kul motor och dom rätta väghållningsprylarna sitter där från början.

Motorn jag bygger bli en sådan strokad 302 botten fast all in med mer komp, bättre toppar, insug, kammar.

 

hej

trevligt att du gillar jones parnelli modellen, tror att jag har den enda i norden, såg en till salu i Ungern förra året och så finns det en i holland. mvh bengt-anders axelsson 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-11 at 10:41, corvette said:

Om du lyckas få igenom kompressorn vill jag gärna veta hur du gjorde 

Han som kör Streetweek med en svart gt07 har eftermontterat roushkompressor förra året och regbesiktigat bilen med kompressorn. Så det ska vara fullt möjligt. Tydligen fixar roush och ford intyg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2018-08-07 at 15:10, Carpimp said:

Hejsan.

 

Jag funderade lite över hur många Saleen S281 vi har i Sverige, främst då av S197 karossen.

Sen en viktig fråga, hur många av bilarna i Sverige är inreggade som Saleen med rätt effekt. Jag har bara sett en. Den var då inreggad som Ford mustang GT Saleen med 435hk (det var en 05:a).

 

Jag har nummer 389 av modellår 2007.

 

MVH Morgan.

A2CE795F-6B53-4C02-8724-B9D020FF65B0.jpeg

Hej. Kollade själv upp med transportstyrelsen och det finns 11 st totalt som är reg som saleen i Sverige mellan 2005-09. Jag har en 05:a s/c nr 523.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-04-08 at 02:28, Mustang saleen said:

20180613_201210.jpg

Snygg Saleen, var det den som såldes av Vette.se förra sommaren?

Problemet är ju att många bilar (inklusive min) inte är inreggad som en Saleen. Jag har papper ifrån Saleen att det är en äkta, men i Sverige reggades den som en Mustang GT.

Jag har kontaktat besiktningen angående detta, och svaret jag fick var att Saleen inte har några avgasintyg i Sverige, så därav kan inte bilen reggas som en Saleen. Man kan regga den som en Mustang GT med tilläggsnamnet Saleen (vilket jag har sett att några har gjort).

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-04-09 at 08:58, Carpimp said:

Snygg Saleen, var det den som såldes av Vette.se förra sommaren?

Problemet är ju att många bilar (inklusive min) inte är inreggad som en Saleen. Jag har papper ifrån Saleen att det är en äkta, men i Sverige reggades den som en Mustang GT.

Jag har kontaktat besiktningen angående detta, och svaret jag fick var att Saleen inte har några avgasintyg i Sverige, så därav kan inte bilen reggas som en Saleen. Man kan regga den som en Mustang GT med tilläggsnamnet Saleen (vilket jag har sett att några har gjort).

 

Hej. Min är inreggad som Mustang gt saleen med 465hkr. Det var en privat som sålde via vette i Högsby.  Sedan var jag till motornord i Sundsvall och fick den kalibrerad i motorn lite. Bilen hade lite fel inställningar på tändningen. Fick ut lite till så nu har den 530 i motorn och ut på hjulen 480 hkr ca.

On 2019-04-08 at 02:22, Mustang saleen said:

Hej. Kollade själv upp med transportstyrelsen och det finns 11 st totalt som är reg som saleen i Sverige mellan 2005-09. Jag har en 05:a s/c nr 523.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 2019-04-10 at 15:21, Mustang saleen said:

Hej. Min är inreggad som Mustang gt saleen med 465hkr. Det var en privat som sålde via vette i Högsby.  Sedan var jag till motornord i Sundsvall och fick den kalibrerad i motorn lite. Bilen hade lite fel inställningar på tändningen. Fick ut lite till så nu har den 530 i motorn och ut på hjulen 480 hkr ca.

 

Hej!

Fantastisk att dom fick ut så mycket till ur den, lysande. 

Jag har en 2008 s/c nr. 173. Som jag sprängde blocket på men nu är den igång igen med en strokad 302, så nu är man glad igen.

Den 22 april ska jag göra samma sak som du har gjort Rickard, för visst är det dig jag pratat med på telefon? Jag ska mappa om min strokade 302 på Motornord i Sundsvall som blev klar innan jag skulle ställa in den för vinterförvaring i fjol. Vi kan höras när jag varit där så får vi se vad dom kan göra för magiskt.

Om det är någon som kommer på hur vi kan få våra mustanger omreggade, hör av dig så vi får ta del på hur man gör.

//Morgan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...