Jump to content

Framvagns-förvirring


Alin92

Recommended Posts

Finns ingen enklare bil byta ut hela upphängningen på!
Tar inte många timmar bara man har någorlunda tummarna på rätt ställe

Med slammrigt menar jag att 5-blads fjädrar är oförlåtande pågrund av sin hårdhet.
Ojämnheter i vägen känns i ryggslutet eftersom fjädrarna är mindre följsamma.
Hänger givetvis ihop med vilken däcktyp man använder....Kör man original typ 14"-15" så dämpas 5-blad
Kör du 17"-18" blir det betydigt stötigare och egentliogen ett mindre behov av hårda bladfjädrar.
Som sagt tidigare är bakvagn dessutom väldigt lätt på Mustang så hårda fjädrar är jobbigt

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Berglund said:

Finns ingen enklare bil byta ut hela upphängningen på!
Tar inte många timmar bara man har någorlunda tummarna på rätt ställe

Med slammrigt menar jag att 5-blads fjädrar är oförlåtande pågrund av sin hårdhet.
Ojämnheter i vägen känns i ryggslutet eftersom fjädrarna är mindre följsamma.
Hänger givetvis ihop med vilken däcktyp man använder....Kör man original typ 14"-15" så dämpas 5-blad
Kör du 17"-18" blir det betydigt stötigare och egentliogen ett mindre behov av hårda bladfjädrar.
Som sagt tidigare är bakvagn dessutom väldigt lätt på Mustang så hårda fjädrar är jobbigt

Jag hör dig, det får nog bli någon form av original eller eller åt det hållet.  Tummen:arna är väl sådär placerade, jag kan skruva men är en sådan himla fegis.  Men för fan jag har en hel vinter på mig och det skall gå.  Miste man riva hela bromsenheten fram för att byta upphängningen?.  VP har ett bra leveransförslag, men jag kommer att gå på lite bättre dämpare, enligt erat förslag och lite hårdare framdämpare men nog åt originalhållet då det gäller bladfjädrar.  En sak de har bett mig mäta min kränghämmare då det tydligen finns flera varianter, mäta diamanter, stämmer det? Sen har tydligen "mittstat" om man har styrservo utgått???? Hur gör jag med det, använder mitt gamla, byter bussningar, eller är det inga på "mittsteget",  Vad är det?  Ursäkta min totala okunskap, jag är ju Museiintendent, numer....  jag är så himla tacksam för det här forumet.  Det har hjälpt mig redan jättemycket, Vakummodulator, Fläktkåpa om ventilation, etc bara på någon månad har jag lärt mig så mycket.

Men jag är fortfarande mycket  intresserad av att få tips på fjädrar bak, fjädrar fram och dämpare.  Aktiv körning, men inget race och jag gillar, mutantens lite resta utseende. jag har 17/55, runt om och en 289:a.  Tips är kung

Link to comment
Share on other sites

Uppenbart kan inte VP leverera en Centerlink till min bil, Centerlink till Servostyrning finns inte längre i deras sortiment .. Vart skall jag i så fall få tag på det?  Behöver jag få tag på det eller kan jag använda det jag har?

Link to comment
Share on other sites

Jepp Centerlink har jag aldrig sett behövt bytas ut.

När vi ändå är inne på styrning så kan du planera titta på byta ut den fruktansvärt glappiga och kassa cyckelpumpen till servo!
Gillade du "aktiv" körning så tar original servot bort 50% av nöjet.

Faktiskt skulle jag prioritera det före alla andra framvagns jobb utan att tveka!!!
Som man säger "svagaste länken bestämmer" och på alla Mustanger är styrservon säkerligen bilvärdens sämsta från perioden.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Per Berglund said:

Jepp Centerlink har jag aldrig sett behövt bytas ut.

När vi ändå är inne på styrning så kan du planera titta på byta ut den fruktansvärt glappiga och kassa cyckelpumpen till servo!
Gillade du "aktiv" körning så tar original servot bort 50% av nöjet.

Faktiskt skulle jag prioritera det före alla andra framvagns jobb utan att tveka!!!
Som man säger "svagaste länken bestämmer" och på alla Mustanger är styrservon säkerligen bilvärdens sämsta från perioden.

 

Tanken är väl att det får bli projekt två eller tre jag har lite små rostjobb och projekt 4 är i och för sig hela, men hemskt fula skärmkanter bak, den som någon gång i tiden fixade det plåtjobbet var nog full.  Så ja Styrningen är del två!  varför inte ett?  Jo därför att min upphängning på förarsidan är helt slut, faktiskt ev farlig, fattar inte hur den gick igenom besiktning övre bärarmen glappar åt alla håll och fjädern hänger i princip hela vägen till kina.  Så att för att överhuvudtaget ha en körbar bil, blir upphängnings del ett och då jag ändå måste göra en sida, så gör jag båda och bak.  Så går mina tankar....  Men kan jag behålla det central styrsteget, om det är ok och helt, så gör jag det.  Är det bussningar på det, som man kan byta?

Link to comment
Share on other sites

Nu har ag äntligen nått KONI och jag har nästan allt klart för mig, men har några frågor till

Exakt vilka dämpare rekommenderar ni.  Jag förstår att många tycker de typ "original" som VP säljer är lite klena, är det KONI, Gabriel, KYB eller vilka skall jag gå på.  jag vill absolut inte ha en banracer och kommer nog sällan ovan 100 km, men jag vill inte bromsa och smyga över varje gupp och vägbula(vilka vi har många).  Jag vill kunna komma in i kurvor och gas ur i övrigt puttra runt med ett och annat gaspådrag.

Åsså mer eller mindre samma fråga då det gäller fjädrar fram.  jag har tre alternativ om jag fattar rätt, typ original eller kortare progressiva lite hårdare tar ca 1" eller normallängd progressiva 600, i princip samma som föregående men inte kortad.

Sen bak, typ original, eller 5 blad mid eye, det finns även 5-bladiga i normal shape, men det misstänker jag att det blir lite högt.

I övrigt går jag på allåt annat runt om kring å nytt enligt VP:s offer som finns ovan.

Då det gäller fjädrar och dämpare vill jag inte snåla in och ångra mig, jag vill hellre få till så optimalt jag kan utifrån budget, kalliter och tid.

Jag är som sagt ingen banracertyp, utan gillar mest att gasa runt, sällan är dessutom bilen lastad, det är väl jag och möjligen 1 eller 2 till max.  Framförallt vill jag ha en bil som funkar som vardagsbil från då det är frostfritt till densamma dyker upp igen.  Jag kör mycket!

Hjälp mig med lite coola och insiktsfulla tips här är ni bussiga, fjädrar och dämpare till en som bytrea alla gummi, stag och bärarmar!??

Pjotor

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag närma mig inköp.  Det är rätt mycket pengar så jag försöker få det rätt.  Mer oxå därför att jag är lat och vill inte bli missnöjd, bara för att jag valde fel, jag är verkligen tacksam för er hjälp.  Det är inte pingarn som så det är så små skillnader, tex så blir det nog Koni runt om vilket blir ca 5000 och det är då är ca 1500 dyrare än VP:s alternativ (KYB och Scott Drake) men vad ni sagt ovan oändligt mycket bättre...???  Nu är det nog bara fjädrarna jag har problem med, kortare c 1"  normalhöga men progressiva 600:or och bak, herre jösses,  jag tror jag går på Mideye 4,5 blad.  Alltså det finns så många val inom detta att det skulle få vilken marknadsliberal som helst att väta i brallan.

Så ännu än gång hjälp mig med fjädervalen fram och bak?  Sen Koni runt om, blir det bra för mig?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Samtidigt måste jag fråga om kränghängare bak.  Ingen av de jag köper av, framvagn eller Bakvagn har det på hylla.  Vilka andra kan tänkas ha och vilken sort.  jag vill ju helst inte bygg och svetsa , i varje fall inte mycket. 

Är detta något som funkar.  jag är en sådan Rudis på det här....

C5ZZ-5560-4ME                           Bladfjäder Mid eye 4,5 blad

C7ZZ-5310-P    Framfjäder 67-73 V8, sänker 1", 600 lb/inch

Mina 17" tar i då och då skärmkanten nu, jag har väldigt hängande fjädrar nu, bör jag oroa mig om jag köper 1" sänkta fjädrar??

Är de fjädrar jag tror jag går för?  Koni får bistå med dämpare.  Men kränghämmare bak????!

jag har ju ett relativt litet garage i en bostadsrättsförening.  Det är ok, men det är ingen verkstad.  jag kan inte klara av omfattande arbeten, rivningar, svets, slip etc.  Nycklar, och småmaskiner är helt ok.  Så kom gärna inte med tips som är lokalmässigt ologiskt för mig, även om det vore bättre.  tex Link 4.  Skitbra, men jag har varken kunskap eller utrustning att fixa det.

P

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Här är min uppdatering av vad jag nog köper och försöker få dit (och ifrån det förra)  Möjligen går jag på Koni-dämpare, där jag fått ett väldigt bra pris (5600 runt om)  och jag tror jag skippar de två täckplåtarna och lagar och trixar med det jag har.  För första syns de ej och sen är jag ingen original-person,.  För mig spelar inge roll om katten är svart eller vit, bara den fångar möss!  Vad tror ni.  Kommer jag att fixa det här i mitt lilla garage, med min lite bristfälliga kunskap??  Ligger jag rätt i pris?  Är det något jag har glömt ellr för den delen har för mycket?  Vad tror ni om valet av fjädrar både fram och bak? Min plan är att göra fram så fort det går och sen göra bak till våren då jag kan vända bilen.  Mitt garage är så himla kallt vid dörren!  Synpunkter?

C7DZ-3082 Bärarm Mustang 67-73 övre 2 935,00 1 870,00
K8123 Bärarm Mustang 68-73 nedre 2 875,00 1 750,00
F-1515 Skruvsats undre bärarm 68-73 1 272,00 272,00
C4DZ-5415-A Mellanlägg Framfjäder 64-73 2 94,00 188,00
C5ZZ-18124-HP Stötdämpare Mustang 64-70 fram gas HP, S.Drake 2 601,00 1 202,00
C5ZZ-18125-HP Stötdämpare Mustang 65-73 bak gas HP, S.Drake 2 622,00 1 244,00
33971-SK Muttersats Stötdämpartorn 67-73 1 57,00 57,00
378353-SK Skruvsats Fäste Stötdämpartorn 67-73 1 95,00 95,00
378535-S2 Skruv Fäste Stötdämpartorn 3/8-16 67-73 6
C7ZZ-18A017-A Fäste Stötdämpartorn 67-70 2 215,00 430,00
ES360 Kulled yttre 67-69 Vä/Hö Ford 2 248,00 496,00
ES2004S Hylsa Kulled 64-73 2 124,00 248,00
ES364RL Kulled inre 67-69 Vä/Hö ex.BOSS 2 435,00 870,00
C4DZ-3388-RI Fjädersäte Ford 65-73 fram 2 325,00 650,00
C6OZ-3A187-AR Bussningssats Strut Rod 67-73 OE Concours 1 545,00 545,00
380460-S Mutter Strut rod 67-68 11/16"-18 2 46,00 92,00
K8097 Krängningshämmarsats 68-73 1 190,00 190,00
C7ZZ-5705-A U-krampa Bladfjäder 67-73 4 105,00 420,00
C6DZ-5796-A Platta Bladfjäderfäste 67-70 Hö 1 317,00 317,00
C6DZ-5796-B Platta Bladfjäderfäste 67-70 Vä 1 317,00 317,00
MP0313 Katalog sprängskiss Mustang 67-68 1 95,00 95,00
M225L-HQ Täckplåt Framfjäder 67-70 Vä VP-utvald 1 605,00 605,00
M225R-HQ Täckplåt Framfjäder 67-70 Hö VP-utvald 1 605,00 605,00
C6OZ-5493-A Bussning Krängningshämmare 11/16", gummi 1 114,00 114,00
C5ZZ-5560-4ME Bladfjäder Mid eye 4,5 blad 2 1 815,00 3 630,00
C7ZZ-5310-P Framfjäder 67-73 V8, sänker 1", 600 lb/inch 1 1 284,00 1 284,00
C4ZZ-5630 Fjäderhänkesats 64-73 bakre 2 253,00 506,00
C7ZZ-5781-A Bult Bladfjäder 68-73 1/2"x 4,5" UNF 2 69,00 138,00

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det liksom bestämt och klart,  det blir Mideye blad 4,5 och sänkta 1" fram.  Det som fortfarande funderingen gäller är Dämpare, Koni eller vara snål och ta de VP erbjuder...  

Veckan som kommer skall tydligen bli rätt bra väder, här där jag är, så det skall bli lite små rost och svetsjobb. Jag kan hålla till ute då. Rost delsels inne ovan balken passagerarsidan och jag skall fixa botten på den Torquebox jag har surrat om i en annan tråd.  Jag kan passa på att fråga folken tjocklek är det i  golvplåt på 68 mustang?,  Skall även byta startspärr på lådan( så jag inte alltid måste ha N då jag startar) samt ställa Vakummodulatorn bättre, då bilen reser lite mellan andra och tredje steget, ibland!  

Men framförallt funderar jag på att slänga på Subframe Connectors eller hellre TCPs variant med krysstag . Eller vilka rekommendar ni?  jag tycker mig tro att en motkraft mot en annan kraftvilja ofta är bra, alltså att krysstagen är smarta,  men jag är inte säker..  Sen av vilka köper man detta bäst?

Alltså plåttjocklek, lite här och där?

Subframes, vilken typ och sort?

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, JanneJ said:

Koni, alla dagar i veckan!

Dessutom, som jag sagt tidigare, så får jag dem, genom kontakt billigt så det skiljer bara totalt 3-4K runt om

Men vilka Subframe Connectors skall jag gå för??  jag funkar Global West, men vad tycker ni?  Och åter vad är det för plåttjocklek i Mustang tex Floor Pans...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...