JanneJ December 22, 2021 Author Report December 22, 2021 Knutstorp är en favorit, enligt mig den roligaste banan i Sverige, Rudskogen utanför Sarpsborg i Norge är en annan favorit, den har också bra höjdskillnader som utmanar Knutstorp ger inte per automatik fördel till den som har många hästar under huven, inte som Mantorp eller Anderstorp där man bara längtar efter mer kusar Citera
JanneJ April 12, 2022 Author Report April 12, 2022 Vintermekandet har resulterat i bland annat karossförstärkningar: Röret mellan de främre rambenen under motorn är numera kompletterad så att den också stagar upp de nedre länkarmsinfästningarna och är en bättre lyftpunkt. Bågen är kompletterad med fler stag och även dörrsträvor, allt för att bättra på stabiliteten i mitten av karossen. Har sedan tidigare subframe connectors, nu har jag också kompletterat med ett krysstag ( med fäste för kardanring, win-win ) Sedan gjorde jag ett experiment: Har haft lite problem med axeltramp vid starter när jag kör konbana, har tittat på olika lösningar och hade helst köpt Maier bladfjädrar, dock blir det orimligt dyrt att plocka hem dessa från USA så jag valde att prova en annan väg, jag gjorde stabiliseringsstag mellan fjäderfästet och axeln. Har provkört ett 10-tal mil på blandade vägar och inte upplevt något negativt, ska bli kul att testa på allvar den 21 april då första körningen på årets konbaneserie börjar. 2 1 Citera
Tungelsta HT-67 April 13, 2022 Report April 13, 2022 https://www.maierracing.com/ Kollade igenom deras videos , mycket lärorikt , ang väghållning Citera
JanneJ April 13, 2022 Author Report April 13, 2022 4 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said: https://www.maierracing.com/ Kollade igenom deras videos , mycket lärorikt , ang väghållning Japp, han har bra koll och verkar inte bara vara intresserad av att kränga dyra prylar. Citera
Per Berglund April 16, 2022 Report April 16, 2022 Ser kanon ut! Bågen under motorn kommer göra stor nytta. Märkte det på min och jag kör ändå inte alls så seröst hårt som du 1 Citera
JanneJ April 17, 2022 Author Report April 17, 2022 Har ju bara en "clubsport" båge i bilen, riktig bur hade ju varit den bästa lösningen men det är ganska bökigt i en bil som används på gata ( vet av egen erfarenhet ), trots det vill jag ha dörrsträvor, vet att de inte kommer att bidra till krocksäkerhet men jag är ute efter att förstärka karossen. Modifierade min befintliga båge med: Kort sträva mellan huvudbåge och hjulhuset för att fördela krafter. Dörrsträva skruvad i A-stolpen just där innertröskel och A-stolpe möts. Fäste på bågen strax under den bakre ventilationsrutan med motsvarande fäste svetsat i det som kan kallas B-stolpen för att styva upp karossen bakom dörrarna. Mitt mål är att bättra på styvheten i karossen både i längs och tvärsled så alla bäckar små... 1 Citera
JanneJ April 19, 2022 Author Report April 19, 2022 Monterade mina nya hjul, American Racing 17*8 med Yokohama A052 R-däck och tog en testrunda. Skillnaden på styvhet i däcksidan är påfallande, även om mina Bridgestone Potenza Sport är ett riktigt bra UHP däck så är det här en annan nivå. Lite mer buller naturligtvis men inte på långa vägar så bullriga som Toyo 888. På torsdag är det premiär för konbana på Vårgårda flygfält Kanske borde tvätta bilen.... jösses vad smutsig den är efter en vinter i mitt kombinerade garage/mekanisk verkstad.. 2 Citera
JanneJ April 22, 2022 Author Report April 22, 2022 Sprintcupen har startat! Lite reflektioner: Första intrycket var att det var en ny bil, jag kände inte igen uppförandet från förra säsongen. Karossförstärkningarna har påverkat mer än vad jag kunde föreställa mig, bilen känns betydligt stramare och reagerar snabbare och med bättre precision. Den bakre krängningshämmaren gör bilen betydligt mindre understyrd och känslan är att den är mycket mer neutral och svängvillig. Sedan måste jag ge cred till däcken, Yokohama A052, klockrena i konbana, bra fäste från kallt, bra stabilitet och mycket mer grepp än vad jag klarade av att hantera, helnöjd! Första körningen knuffade jag lite på en kon och gjorde en piruett innan målgång, tala om rattrost.. Följande körningar gick bättre och bättre och bland mina tider fanns till slut en 63,6 som jag var jättestolt över. Bilen har så mycket mer potential, jag tror det finns flera sekunder att kapa om jag bara kunde sluta köra så dåligt Negativt: bromskänslan är skit, jag har inte lyckats fixa det under vintern, ligger högt på priolistan. Skruvarna som håller headers på passagerarsidan lossnade igen ( att det har hänt 10 gånger innan, säkert, skämtar inte..) . En riktig skitkonstruktion med en liten skruv med 10mm skalle och inga möjligheter att få dit låsbricka, måste tänka utanför boxen och hitta en permanent lösning. Min kompis Johan filmade och jag finns med vid några tillfällen: 1 Citera
JanneJ April 29, 2022 Author Report April 29, 2022 Dags att lufta mussen på Falkenbergsbanan, SVKG arrangerade Vårruset för oss med massor av uppdämd raceenergi efter en mörk vinter, en kompis liknade det hela vid ett kosläpp... Hade låg profil och körde bara myskörning, satsade inte hårt utan gled bara runt och njöt av att det fungerade. Vinterns modifieringar har gjort stor skillnad, bilen känns neutral och snäll, bromsarna är marginellt bättre än på Knutstorp men de tar bra och visar inga tecken på mattning så det är den där bristen på feedback i pedalen som förstör det hela lite. Däcken är riktigt bra, Yokohama A052 har seglat upp som riktiga favoriter, bra bett från kallt och klarar hela passet utan att bli såsiga. Myskörningen resulterade i en 59:02 tid, ungefär i paritet med de snabbaste mustangerna i RHK-cupen. Citera
JanneJ May 3, 2022 Author Report May 3, 2022 En av kattarna skramlar, det räcker att knacka på den så hörs det att något är löst, dessutom är det Biltemas små keramiska unversalkattar så jag blev sugen på att göra om lite.. Köpte 100-cells racekattar och gör X-pipa istället för H-pipa, lite skillnader på rördiameter men jag provar och ser hur det blir. Otroligt smidigt att såga rör till X-pipa i bandsågen förresten. Första testet på bänken: Meckade ihop det med befintliga dämpare lite provisoriskt, blir det bra kanske jag sätter dit riktiga rörskarvar, kanske.. Redan vid första uppstarten i garaget märks det att ljudbilden är annorlunda, ljudet är mer homogent och inte lika mycket floff-floff. Ska bli kul att känna om det förbättrade flödet märks på något sätt. Citera
JanneJ May 8, 2022 Author Report May 8, 2022 Resultaten från första konbanekörningen är ute: https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2022/ Citera
JanneJ May 21, 2022 Author Report May 21, 2022 Den 19/5 gick den andra deltävlingen i sprintcupen/konbana på Vårgårda flygfält , vi hade inte riktigt vädrets makter på vår sida så jag hann bara med 5 körningar på torrt underlag. Bytet till racekattar och x-pipa gjorde skillnad, tidigare fick bilen lite andnöd över 4000 rpm men nu drar det bättre upp till 5500 rpm ( även om det inte finns någon effekt att hämta så kan det vara smidigt att slippa växla i vissa lägen ) Har inga tider ännu men det är en positiv trend nedåt, fick med mig en rutinerad förare som passagerare i 2 av körningarna och han hade bra feedback på hur jag kan bli ännu snabbare. Rob K Castro tog den här bilden precis efter start: 2 Citera
JanneJ May 26, 2022 Author Report May 26, 2022 Resultaten från sprint 2 finns uppe: https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2022/ Nästa sprint är den 2/6 på Vårgårda flygfält. Citera
JanneJ May 27, 2022 Author Report May 27, 2022 Ända sedan jag byggde bilen har jag haft svampiga bromsar, i jakten på orsaken har jag redan åtgärdat ett antal fel: Fel storlek på de bakre oken, kolvdiameter på 65mm i glidkolvsok. Inte tillräckligt bra linjerade framok Byte av huvudcylinder förra säsongen. Monterat stöd till huvudcylindern då torpedväggen flexade. Men ändå är bromskänslan svampig, bromsarna tar väl helt ok men du får ingen feedback i pedalen. Gjorde ytterligare efterforskningar och fick fram att felet nog sitter i den bakre kretsen. Bak har jag glidkolvsok från Mustang 2015-2017 med en kolvdiameter på 44,3mm Huvudcylindern trodde jag var en med 20,64mm kolv till den bakre kretsen, nu visade det sig att jag hade fel, jag har en med 19mm kolv.. En huvudcylinder från Porsche med 23.8/20.64mm verkade vara svår att få fatt i men jag hade tur som en tokig, en kompis hade en begagnad liggande på hyllan och hade inget mot att sälja den till mig. I original är huvudcylindern tänkt att användas med Porsche/Brembo 4-kolvsok bak med 30/28mm kolvdiameter, dessa har en total area av 5286mm² för bägge oken. Mina mustangok har en total area av 6167mm². 19mm kolv har en area av 283mm² 20,64mm kolv har 334mm² Misstänker att jag har ett volymproblem och i så fall borde det bli bättre men antagligen inte helt bra, hoppas detta kan vara något som för felsökningen framåt. Ny cylinder: Fel storlek på väg bort Garagestatus just nu ( helt ok att ha bilen på pallbockar när det ändå regnar ute ) Citera
JanneJ June 3, 2022 Author Report June 3, 2022 Tredje körningen i sprintcupen, denna gång med samma bana som förra gången så tiderna går att jämföra. Sänkte mig med 1 sekund så nu ligger jag ca 3 sekunder efter vinnaren i klassen ( BMW 330 ) Snyggt foto från Daniel Strigård: Lite film från en av stinterna: Citera
Per Berglund June 5, 2022 Report June 5, 2022 5 timmar sedan, JanneJ said: Köp Mustang Steves pedalställ så är det klart med rätt förhållande! Då får du dessutom Fox Mustang servoklocka som är mycket bättre och funkar. Kullager upphängda pedaler. Har själv köpt från dom och varit mycket nöjd Citera
JanneJ June 6, 2022 Author Report June 6, 2022 16 timmar sedan, Per Berglund said: Köp Mustang Steves pedalställ så är det klart med rätt förhållande! Då får du dessutom Fox Mustang servoklocka som är mycket bättre och funkar. Kullager upphängda pedaler. Har själv köpt från dom och varit mycket nöjd Om jag hade byggt nytt hade det verkligen varit något att tänka på. Nu har jag ATE servo och huvudcylinder som fungerar så det är "bara" att fixa till så att utväxlingen i pedalen blir rätt. Har varit ute på flera testrundor med mitt justerade slag och känner att det är så mycket bättre än tidigare. Lite ombyggnad av pedalen och vinkla infästningen av servot så ska vi nog få till godkänd funktion, under nästa vinter kan grejorna åka isär igen för att göra en förstärkning av torpedväggen också. Citera
Per Berglund June 6, 2022 Report June 6, 2022 (redigerad) Ja det går nog med fila lite här och där….Kanske går ta upp ett hål i balken så man kan svetsa ett nytt pedalfäste. Kanske offset svetsa pinnen som går in i servot likt som det är på 69-70 Ytterst märkligt Ford gjorde denna design på 65-66 Det jag hört är att initialt planerade man inte alls för bromsservo. Skulle ju vara en budgetbil. Senare Mustanger finns det ju dubbla fästen. Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ June 6, 2022 Author Report June 6, 2022 Om du har vägarna mot Västsverige så har du en stående inbjudan för provkörning av min bil när jag har fixat till det. Körde en original 66:a med 289/C4 utan styr och bromsservo förra helgen och det är rätt stor skillnad Citera
Per Berglund June 6, 2022 Report June 6, 2022 7 timmar sedan, JanneJ said: Om du har vägarna mot Västsverige så har du en stående inbjudan för provkörning av min bil när jag har fixat till det. Körde en original 66:a med 289/C4 utan styr och bromsservo förra helgen och det är rätt stor skillnad Din bil ser extremt körvänlig ut så det skulle jag givet vilja testa! Får aldrig själv arslet ut vagnen och slakta för bur och förstyvning så jag spar det till en dag då man har gott om tid! Citera
JanneJ June 8, 2022 Author Report June 8, 2022 Fick tid över p.g.a för dåligt väder för utomhusjobb så mina bromsproblem fick lite av den tiden istället. Bort med bromspedalen! Klart för operation: En skrotbit som jag övat på i svarven fick bli grundämne ( för övrigt en bit från den gamla rattstången från mussen, återbruk ) Kopierar tappen till öglan på tryckstången och borrar hål i pedalen: Kapar av och svetsar det sista: Färdig pedal så när som på lite färg: Gör ett mellanlägg till fästet på servoklockan för att få till vinkeln så att tryckstången passar mot den nya tappen på pedalen: Här ser ni hur vinkeln är ändrad på huvudcylindern, fästet till stödet linjerade tidigare. Fixade till ett nytt stöd, justerade tryckstången och åkte ut på kort provtur ( regn..) Vilken skillnad! Så här ska det kännas, pedalkänslan fantastisk, bromsarna tar riktigt bra, jag bara längtar efter en längre provtur! Nu kommer jag antagligen att få hantera bromsbalans och lite annat, men än så länge känns detta riktigt bra. Som vinterprojekt kommer jag att plocka bort servot och förstärka torpedväggen och göra ett nytt vinklat fäste. Citera
JanneJ August 12, 2022 Author Report August 12, 2022 (redigerad) Sprintrace nummer 4 på Vårgårda flygfält. Har bytt till ännu hårdare framfjädrar, nu har jag 160N/mm eller 900 lbs/in, det behövdes lite justering av stötdämparna för att matcha den nya fjädern och nu börjar jag nog komma nära gränsen för vad den här sättningen på dämparen kan hantera. Tiderna går i rätt riktning och nu kom min första 62-tid, har en kompis som är en rutinerad konbaneräv och han tog ett par vändor med bilen och satte en 60,98 tid, grymt bra kört och väldigt inspirerande för nu vet jag vilken potential bilen har, jag ska bara bli bättre som förare.. Ändrade %s av %s (%s) 2 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.