Jump to content

Ford försäkring


Jordshultamossen

Recommended Posts

  • Jordshultamossen
  • Medlemmar
  •  9
  • 27 inlägg

Vet inte hur det var för er andra men när jag köpte min nya Ford Mustang i maj 2018 så blev jag erbjuden en riktigt bra prova på försäkring via Ford försäkring.  Säljaren bokade denna försäkring utan mitt medgivande och informerade mig först när jag hämtade ut bilen att den var försäkrad via Ford försäkring. Då jag fick villkoren samt faktura så kändes det som en riktigt bra deal. Då jag sedan 20 år haft tjänstebil så har jag inte behövt fundera över detta. Våra privata bilar där nu Mustangen ingår så har man av naturlig anledning fått hantera detta. Då vi  haft en del privata bilar som min fru haft har vi vid flera tillfällen blivit erbjudna ”prova på ” försäkringar. Vi har haft Renault,Peugeot  och BMW, senaste bilen var en VW. Samtliga har fått erbjudanden men när prövotiden gått ut så höjs premien till helt absurda summor. Jag kommer inte kommentera tidigare märken men efter en rundringning skulle jag spara ca 2500 kr på att välja annat försäkringsbolag istället för Original Ford försäkring. Sagt och gjort,ringde Ford försäkring och meddelade att jag ville avsluta försäkringen varpåman direkt började prata skit om övriga bolag. Samtidigt var man villig att sänka premien med ca 2000 kr....Jag valde dock att stå fast och avsluta försäkringen och byta bolag. Döm om min förvåning då  förfallodagen närmar sig och jag blir orolig då jag  inte fått något nytt inbetalningskort  från mitt ”nya” försäkringsbolag. Ringer upp och får då reda på att Ford Försäkring inte registrerat mig som uppsagd. Ringer då Ford försäkring och frågar vad problemet är och deras representant börjar förhandla och återigen smutskastar övriga bolag. Jag klargör att försäkringen är uppsagd och jag byrter bolag pga. av rejält  lägre premie. Får då till svar att de antecknat detta och att försäkringen skall upphöra. Ca en månad  senare, i tisdags får jag så ett inbetalningskort från Ford försäkring på ytterligare en period. Blir då riktigt förbannad och efter att ha suttit i telefonkö i ca 30 minuter så får jag dem att skriftligen  vidimera att försäkringen är uppsgad. Ringer då mitt ”nya ” bolags föteträdare för  att kolla av att allt är ok. Har nu hunnit  ställa av bilen inför vintern och får då veta att bilen är garage försäkrad, men att Ford försäkring har lagt en övervakning på min bil vilket innebär att när jag ställer på bilen så kommer den på automatik att registrerad på Ford försäkring.... jag blir då riktigt  lack och ringer Ford försäkring och frågar va fan de håller på med. Jag tänker inte återge vår fortsatta konversation men jag vill verkligen uppmana er övriga att kolla upp era försäkringar då ni troligtvis  kan spara 1000 lappar. Var dock uppmärksamma på att få allting skriftligt från Ford försäkring, För det en normal människa tar som ett hedersord  är absolut inget som personalen på Ford försäkring har som mantra. Skall samtidigt berätta för er som inte har all info så är Ford försäkring samma som IF försäkring. Om inte jag varit en extremt jobbig kund hade en försäkring med sammma innehåll kostat flera 1000 lappar mer utan anledning.

Link to comment
Share on other sites

Bytte i dagarna tillbaka till mitt vanliga bolag Länsförsäkringar efter prövoprioden och det fungerade hyfsat smärtfritt.

Jag köpte försäkringen av Länsförsäkringar för ca tre månader sedan och bad dem sköta uppsägningen från Ford försäkring och någon vecka senare skickade Ford försäkring via mail en bekräftelse.

Ford försäkring skickade dock ändå ut en förnyelse en månad innan bytet skulle ske men det stod i mailet att de skulle göra det och att man helt enkelt skulle strunta i att betala.

Länsförsäkringar missade dock avställningen eftersom jag gjorde den dagen efter bytet, de trodde helt enkelt att det blivit fel hos transportstyrelsen, så jag fick ringa för att få den till avställningsförsäkring.

Länsförsäkringar hade ungefär halva priset mot Ford försäkring och det inklusive samtliga tilläggsförsäkringar som tex ger ny bil i två år vid större skada osv.

70:- i månaden kostar avställningsförsäkringen och mitt pris för helår 1000 mil med alla tilläggsförsäkringar är 4400:- per år, eftersom den är avställd runt fem månader så bli försäkringskostnaden inte mer än ca 3000:- per år.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Så här såg mailet från Ford försäkring ut:

Hej!

Vi har fått information från Länsförsäkringar Älvsborg om att du vill flytta din bilförsäkring för XXXXXX från 27 oktober 2018.

Om detta inte stämmer behöver du kontakta oss så snart som möjligt så hjälper vi dig.

Om detta stämmer behöver du inte göra något. Din försäkring hos oss avslutas från 27 oktober 2018 och du kan bortse från vår faktura och försäkringsbrev för kommande försäkringsperiod.

Vi tycker att det är tråkigt att du flyttar din försäkring men hoppas på att få förtroendet igen. Skulle du ångra dig är du varmt välkommen att höra av dig.

Link to comment
Share on other sites

Men vilka bra priser ni får på försäkringarna.

Jag bor i Nacka i brf med egen garageplats och är 41 år med 10 prickfria år av bilägande. Innan det hade jag firmabil utan incidenter.

Ford original ville ha 15tkr/år, på if kunde jag gå ner till 12tk, då jag har en hemförsäkring där och rabatt. Moderna som jag har andra hemförsäkring hos ville inte ens försäkra bilen.

Länsförsäkringar fick jag 9tkr. När jag går in med hemförsäkringen hos Länsförsäkringar om 8 månader får jag en rabatt som nästan är lika stor som hemförsäkringen.

 

Angående bytet var det inga problem, ringde upp ford väntade 3 min i kö och sa att jag inte kommer fortsätta hos de,

-Ford frågade varför?

-jag priset.

-ford frågade vet du skillnaden på försäkringarna

-jag ja. Föreslog att de skulle se över sin prisbild. 

-ford mustang är dyra att försäkra länsförsäkringarna förlorar nog pengar på din försäkring.

-jag låter som en konstig affärsplan men bra för mig. du får ha en trevlig helg.

-ford, tack du också.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hos LÄNSFÖRSÄKRINGAR kostar min bil 1229 kr/år vid avställning men i trafik blir premien 4897 kr/år. Helförsäkring med vagnskadegaranti, max 1000 mil per år. Skadefria år. Har ni uppgett premie för perioden när bilen är i trafik eller helt år? 

Bor ni i villa? Landsbygden? Jag har bostadsrätt i tätort. Märkligt annars att jag har högre premie än er övriga trots jag har ingen GT. 

Link to comment
Share on other sites

Ford Försäkring tillhör if men de sitter ändå på olika platser och sköter sig var för sig. Oftast så sitter det en försäkringsgrupp hos huvudagenturen som sköter märkesförsäkringen.

Jag har allt på if inkl bilen oh tycker att de sköter sig kanon. Var även I kontakt med Ford försäkring men det är helt andra summor man pratar om I premie.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2018-11-02 at 22:22, Robban1 said:

Hos LÄNSFÖRSÄKRINGAR kostar min bil 1229 kr/år vid avställning men i trafik blir premien 4897 kr/år. Helförsäkring med vagnskadegaranti, max 1000 mil per år. Skadefria år. Har ni uppgett premie för perioden när bilen är i trafik eller helt år? 

Bor ni i villa? Landsbygden? Jag har bostadsrätt i tätort. Märkligt annars att jag har högre premie än er övriga trots jag har ingen GT. 

Bor i villa med garage och 1000 mil boende som nog klassas som landsbygd. Vet att gatan man bor på påverkar en del. Bor du på fel gata i samma by eller stad kan det skilja en hel del.Har angett helår i mitt tidigare inlägg. Har samtliga försäkringar hos LF vilket nog kan påverka priset en del.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej,

Jag har Ford försäkringen med tilläggsförsäkring Stor bilextra, denna tilläggsförsäkring är bra om bilen blir kvar på verkstad vid reparation av bil.

I förra veckan tändes motorlampan, lämnar in bilen till Ford, de konstaterar att det är en trasig avgasgivare och bilen ska inte köras utan denna givare, de kan inte ge någon prognos på när bilen kan fixas.

Så här är det ju fint att veta att man har Ford Stor Bilextra försäkring, jag behöver bara betala 25% för hyra av storleksmässigt likvärdig bil, nu har jag kört lite drygt en vecka med en Fort Fiesta som hyrbil, det finns fortfarande ingen prognos på när en ny givare skulle kunna dyka upp.

Jag måste erkänna att Fiestan är en trevlig bil, men det är ju inte riktigt som att köra en Mustang. Det är jo oftast när man behöver använda en försäkring som man inser om den är bra eller inte, det kan räcka med ett ord, ”storleksmässigt”.

mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hur kan en bil som är en halv meter kortare anses vara storleksmässigt likvärdig?

Fords försäkring kostar mer än 50% mer än LF för mig och då har jag samtliga LF:s tilläggsförsäkringar, dvs självrisk 2000 vid vagnskada, hyrbil, 2 år ersättning ny bil mm mm.

LF är dock riktigt hög självrisk på maskinskada men det behöver man ju inte fundera på förrän efter fem år.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i, bagageutrymmet är betydligt rymligare än i Fiestan

Ni kan förstå hur populär man är här hemma, (min sambo är nog mer kär i mustangen än mig), med en sambo som går igång på bilar så kan ni ju ana hur bra jag ligger till med en Fiesta 😞

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Mondeo skulle du haft istället för jag tror Focus är mindre också vad gäller bagage.

Men men det kostar ju mer för dig också så klarar man sig med en Fiesta så är ju det billigast.

Hade en Fiesta två veckor som lånebil för garantifix för några år sedan, Brandt tog den kostnaden så ingen försäkring behövdes.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som kommer ihåg "Skandiaaffären" i början på 2000-talet? Skandia var så småningom tvungna att byta namn.
Det blev IF.
Jag hade flera olika försäkringar hos Skandia. När skandalen uppdagades anlitade jag en försäkringsmäklare,
eftersom jag har varit egen företagare med butiker och hyreshus. Sen dess behöver jag inte bry mej om att ringa runt för
att hitta billigaste försäkringar. (Dom har även hand om mina bilförsäkringar)

Men, huvudanledningen till detta inlägg är att jag ALDRIG nånsin kommer att anlita IF, Även om dom skulle vara några
kronor billigare än andra. Läs om Skandias skandal på Wikipedia om ni vill. Såna där jättebonusar som förekom då,
kan väl bara överträffas av ABB:s Percy Barneviks bonus. Jag föraktar såna där företag vars VD:ar skor sig själva på
kundernas bekostnad, d.v.s dej och mej.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jösses vad billigt ni betalar per år, jag betalar 14440kr per år dvs ca 1179kr per mån hos TryggHansa och de övriga som jag har kollat upp skulle ta mer än så..

Men jag har erfarenhet av Audi försäkring när jag hade TTs och då märkte man inte av så mycket då man hade nybilsgaranti kvar, men efteråt så höjdes premiern med 4000kr mer per år, men jag var ju bunden för ett nytt påbörjad kalenderår så det var bara vackert pynta, tills avatalet kunde förnyas, och då var jag snabbt på luren till Trygg Hansa och från 14400kr till 10400kr år /890kr per mån ja men jag har bra erfarenhet av både trygghansa och audiförsäkringar så inga mankemang när det hänt nåt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...