Jump to content

Recommended Posts

Jag gillar min Pony så mycket att jag struntar i att låta den vila i vinter, skaffade därför vinterhjul 275/40 R19 och 255/40 R19, Michelin Pilot Alpin PA4. Kostade en slant, cirka 4000 SEK per hjul, tyvärr.

Men, jag vill bara berätta att bilen som jag har tyckt är för stötig har blivit mycket bättre med dessa däck. Mjukt och fast, istället för hårt och stötigt. Jag har en GT 2016 med Auto, Fastback.

Continental sulorna som satt original klart för hårda i däcksidorna, nästan som min BMW som ny levererades med RunFlat NOKIAN. Allt blev bättre när jag bytte bort RunFlat på min BMW femma F10.

Nu blir det muskelbil också på vintern!

Martin

• Like 2
14 timmar sedan, Martin Bäckström said:

Jag gillar min Pony så mycket att jag struntar i att låta den vila i vinter, skaffade därför vinterhjul 275/40 R19 och 255/40 R19, Michelin Pilot Alpin PA4. Kostade en slant, cirka 4000 SEK per hjul, tyvärr.

Men, jag vill bara berätta att bilen som jag har tyckt är för stötig har blivit mycket bättre med dessa däck. Mjukt och fast, istället för hårt och stötigt. Jag har en GT 2016 med Auto, Fastback.

Continental sulorna som satt original klart för hårda i däcksidorna, nästan som min BMW som ny levererades med RunFlat NOKIAN. Allt blev bättre när jag bytte bort RunFlat på min BMW femma F10.

Nu blir det muskelbil också på vintern!

Martin

Har fyra sådana här bäst i test och tysta  3590 styck 

CONTINENTAL VIKINGCONTACT 7

255/40R19

går ganska bra men var inte roligt när temperaturen var 0 och det var underkylt regn eller något sådant  halt och överraskande 

(redigerad)

Jag kör med 255/45/19 Hakka R2 runtom

Det funkar sådär om jag skall vara ärlig. Vid underkylt/is så släpper det utan någon provokation alls.

Har inte haft möjlighet att prova på ren snö ännu. Antispinnlampan blinkar i 150 på torrt underlag 🙂

Jag har bara kört bilen med 20" innan med lätta fälgar. Kan inte påstå att komforten är bättre eller sämre. Potentiellt att det är lite tystare i kupén. Magneriden funkar riktigt bra då jag inte känner någon direkt skillnad på stötitghet. Men jag märker den högre ofjädrade vikten. Originalfälgarna är bra tunga.

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 months later...
  • 7 months later...

Jag tänker också fortsätta köra Mustang i vinter så nu skall det inhandlas däck och fälg.

Frågan är om man skall ha dubbat eller dubbfritt?
Vi har ju en brant och hal backe upp till oss och den brukar kräva dubbat om man skall komma upp alla dagar, men å andra sidan så har vi ju en vardagsbil med 4wd och dubbat som man kanske kan ta när det är riktigt jäkligt. Frågan är väl egentligen om det är någon fördel med dubbfritt mer än att man får köra på alla gator i stan... 

Vad säger ni som har erfarenhet?

// Andreas

16 minuter sedan, Cyberknutte said:

Jag tänker också fortsätta köra Mustang i vinter så nu skall det inhandlas däck och fälg.

Frågan är om man skall ha dubbat eller dubbfritt?
Vi har ju en brant och hal backe upp till oss och den brukar kräva dubbat om man skall komma upp alla dagar, men å andra sidan så har vi ju en vardagsbil med 4wd och dubbat som man kanske kan ta när det är riktigt jäkligt. Frågan är väl egentligen om det är någon fördel med dubbfritt mer än att man får köra på alla gator i stan... 

Vad säger ni som har erfarenhet?

// Andreas

Dubbfritt är det bästa valet om man kan klara sig utan det där extra greppet som dubbdäcken ger på is, särskilt våt is. Bor man i södra halvan av Sverige där vägarna saltas så är det barmarksföre större delen av tiden, och tar man det lugnt eller kan stanna hemma när det är riktigt halt så är dubbfritt det självklara valet. Kör man riktigt fort med dubbdäck så kan dubben släppa. När det är barmark så kan man gasa  med bättre grepp med dubbfritt. Dubbdäck river partiklar på barmark och är sämre för miljön. Man behöver inte stressa med däcksbytardatumen för dubbdäck. När mönstret blir för tunt så kan man fortfarande köra med dem på våren och testa line lock innan man byter till sommardäck.

Mustangen går bra med dubbfritt.

• Like 1
(redigerad)

Körde dubbfritt förra året

Skall ej köra bilen i år på vintern dock inte på grund av att den inte funkade under vinter har andra skäl till det

Du kan köpa mina däck om du vill @Cyberknutte

Ändrade %s av %s (%s)

Jag körde dubbfritt för 7år sedan i en Mustang jag hade.
Gick bra men dubbat hade förmodligen gått bättre.

Men skulle ändå välja dubbfritt av rena komfortsjäl.

Jag bor i Mälardalen och har sällan behov av dubbar så det där är något varje person själv får bedömma utefrån var/när man kör.

Sen får man anpassa körningen efter både  väglag och vilka däck man väljer helt enkelt.

• Thanks 1
25 minuter sedan, Per Berglund said:

Jag körde dubbfritt för 7år sedan i en Mustang jag hade.
Gick bra men dubbat hade förmodligen gått bättre.

Men skulle ändå välja dubbfritt av rena komfortsjäl.

Jag bor i Mälardalen och har sällan behov av dubbar så det där är något varje person själv får bedömma utefrån var/när man kör.

Sen får man anpassa körningen efter både  väglag och vilka däck man väljer helt enkelt.

anpassningen blir väldigt markant när man tittar på bränsleförbrukningen under vintertiden som sjunker drastiskt  😁

• Like 1
4 minuter sedan, corvette said:

anpassningen blir väldigt markant när man tittar på bränsleförbrukningen under vintertiden som sjunker drastiskt  😁

Inget jag märkte av 🤣

• Haha 1
  • 3 weeks later...

Förra året körde jag med  dubbfria däck, köpte de som var bäst i test och  som var tysta. funkade bra. Har en brant nerfart till garaget och när det var is eller packad snö fick man    ha lite last i bagagen   jag la några 10 kilos säckar kattsand  blev bra 🙂