Jump to content

GT500 äntligen här!


BigShadow

Recommended Posts

2 timmar sedan, Duckster said:

Samtidigt så körde jag 10 mil i somras på 6,6l/10km bara landsväg och visst var det en del nedför men helt fantastiskt. Downsizing är inte någon fördel på dagens tunga bilar. 

Fram med orderboken Bilmånsson så jag kan uppgradera till en GT500 😃😜

På vilket sätt är downsizing inte fördel för tunga bilar? Allt fler småmotorer får mer hk som motsvarar stor motor.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Duckster said:

Samtidigt så körde jag 10 mil i somras på 6,6l/10km bara landsväg och visst var det en del nedför men helt fantastiskt. Downsizing är inte någon fördel på dagens tunga bilar. 

Fram med orderboken Bilmånsson så jag kan uppgradera till en GT500 😃😜

Gissar att din mätare diffar lika mycket som mina två gjort så det betyder 7,2-7,5 per 100km vid pumpen.

Men visst det är bra.

Min Kia Optima har snittat 2,7 på de första 1500 milen plus ca 1kWH el per mil.

Link to comment
Share on other sites

Min XC60 snittade 5,6l/10km på de första 1000milen. 

Sälenresan hamnade runt 8/10km, så där har turbofyran svårt att hävda sig även om den både har kompressor och turbo. Den går absolut inte att snålköra på samma sätt som mustangen med sin V8 i alla fall. 

Så min åsikt är att downsizing har sina begränsningar och funkar bäst på mindre bilar som har låg vikt. Från V8 till V6 är hoppet inte så stort men fyrorna dom drar runt våra tunga bilar idag tycker jag iaf lever dåligt upp till sina deklarerade värden. I motsats till då Mustang GT som man med lätthet kan köra på deklarerad förbrukning eller en bra bit lägre. 

Men alla har vi olika åsikter och erfarenheter såklart 😃

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Duckster said:

Min XC60 snittade 5,6l/10km på de första 1000milen. 

Sälenresan hamnade runt 8/10km, så där har turbofyran svårt att hävda sig även om den både har kompressor och turbo. Den går absolut inte att snålköra på samma sätt som mustangen med sin V8 i alla fall. 

Så min åsikt är att downsizing har sina begränsningar och funkar bäst på mindre bilar som har låg vikt. Från V8 till V6 är hoppet inte så stort men fyrorna dom drar runt våra tunga bilar idag tycker jag iaf lever dåligt upp till sina deklarerade värden. I motsats till då Mustang GT som man med lätthet kan köra på deklarerad förbrukning eller en bra bit lägre. 

Men alla har vi olika åsikter och erfarenheter såklart 😃

Där håller jag inte med dig om alls. Turbofyran går att köra snålt med i jämnförelse med V8. Det vet jag för jag äger ecoboost mustang sen ca 3 år tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Ecoboost Mustangen är inte så tokig eftersom den har en motorvolym som passer till biltypen. Jag har inte 100% koll på Ecoboosten men jag tror att den varvar som GT:n I olika farter och fixar vrid med turbon. Auto motor & sport testade för några år sedan en Mustang GT mot en Mondeo med en enligt EU-cykeln supersnål trecylindrig 1-liters bensinmotor. I vanlig trafik var skillnaden inte särskilt stor. Mondeons motor var I minsta laget och fick jobba lite för hårt och då oker förbrukningen upp. Mustangen imponerade stort för sin snålhet med en så stor potent motor. Även hybrider drar lika mycket eller mer än en vanlig bil om man kör hårt och om bilen inte är laddbar.

Ett litet eldrivsystem som ger extra driv I växlingarna kan förbättra accet en del så hybriddrift med el behöver inte vara av ondo I sportbilar.

På en "vanlig" A till B bil är hybridsystem bra för det sänker förbrukningen men den falska EU-cykeln lurar bilköparna med för låga förbrukningssiffror som är omöjliga att nå vid vanlig körning. Teslas piggaste bilar visar tydligt att elbilar kan ha prestanda men för mycket hjälpelektronik tar bort körglädjen för en aktiv förare.

 

Link to comment
Share on other sites

Spännande med AWD V8 hybrid. Med kraftiga elmotorer fram kan acctiden kortas en hel del. Är batteriet tillräckligt stort så kan det bli bonus I bonus malussystemet så Mustangen blir en supermiljöbil. Hoppas bara att man kan döda bort att hybrid hjälp elektronik om den påverkar körupplevelsen. Om det blir en hybrid borde Ford göra så man enkelt kan lyfta ur större delen av batteriet när det ska accas på allvar och bara ha kvar vad som behövs för max acc.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ett hårt slag, det hjälper inte ens om man är polare med Jay Leno 😭.

Kommer man upp I de summor som nämns så finns andra alternativ som gör att man slipper vara ledsen. Jag har hört att en del handlare har auktion på de få bilar de får tilldelat och att de går en bra bit över listpriserna.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Den skulle gärna få stå i mitt garage.

800,000kr färdigbygd och klar(dock ej karbonfiber kit) sedan är det ju det där med importbiten som ev. hamnar på runda slängar 110,000kr.

Så om man skulle få ihop det hela så  handlar det om 950000-1000000kr körklart i Sverige.

Kollade lite vad importfirmor gav för pris importerad och klar. 

Där höll man på att slå baklänges då de gav ett pris på ca:1,5-1,6 mille. 😄

Link to comment
Share on other sites

lite offtopic men vad tror ni  i usa liggen den på mellan 60 000 och upp till 80 000 dollar beroende på utrustning. Varför ör den så dyr här är det för att den är bland de första eller kommer andra handlare att ha ett liknande pris här i Sverige så den börjar i enklaste version på runt en miljon ?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/chevrolet_corvette_c8_stingray_3lt_coupe_2020/87419842

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...