Jump to content

RollCage/Rollbar, Bur etc. til Mustang... ???


Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kjenner til et firma/verksted som sveiser/produserer bur/rollcage/rollbar til våre biler ? Vil montere et slikt i min -86GT, pga. dragracing regler, og min egen sikkerhet. Gjerne noen som ligger i syd vest Sverige,men allt av interesse.( bor utenfor OSLO...) Takker!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en kompis som byggde en i sin 87 mustang....det var en firma som heter competion cars i lund...ifs så böjde han bara själva bågen....sen var det bara o raka rör nästan.... Lund ligger bara en lite bit ifrån Malmö....så du kankse kan titta förbi in till han när vi skall gasa på Malmös bana i sommar...... :P

Link to comment
Share on other sites

Hej gott folk, och Patrik :D

Det är jag som byggt båge i vinter, som Ls1... hänvisar till.

Min 87a är också en T-Top, och jag håller med om att det behövs.

Dock ligger inte dess svaghet initialt i taket, utan i golvet. Har du inte installerat Subframe Connectors på din Fox-body, så är det något som jag rekommenderar att du gör innan något annat!

Dessutom bör dessa connectors sedan integreras i din bågkonstuktion för att få ut bästa möjliga vridstyvhet och skydd. Det bästa är att integrera dessa connectors i golvet (se t.ex http://www.wolferacecraft.com/instruc/m ... floor.aspx för exempel), men oavsett hur du gör så kommer du att märka en avsevärd skillnad i både väghållningen och chassireaktionen vid raktframåkning. Som dessa bilar är i original så flexar chassiet innan fjädrar och stötdämpare får en chans att göra sitt jobb...

Se bara till att svetsa in dem, att bulta dem räcker inte!

När det sedan handlar om själva konstruktionen på din båge så finns det en mängd olika sätt att montera den. Jag skulle rekommendera att du tittar runt på olika forum/tillverkare m.m. för att själv få en bild av hur du vill att just din båge ska se ut.

Dessutom, GLÖM INTE att titta noggrant i regelboken när du planerar ditt bygge! Är den inte regelmässigt utförd så spelar det ingen roll hur snygg den är, du får ändå inte köra ifall reglerna kräver en godkänd båge!

Har du eller någon annan några frågor eller funderingar kring detta så skriv dem här, jag ska försöka svara och hjälpa er så gott jag kan.

mvh

Jocke

Wannabe NHRA Stocker, H/FI

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info. ! Bra link, :D Har sveiset subframeconnectors under bilen, men ikke gjort noen mod. inne i bilen...

Det merkes at bilen vrir seg ved akselerasjon.

Hadde tenkt å montere en godkjent "båge", i tilfelle bilen etterhvert går

fortere enn 12 sekunder. Skal undersøke litt mere, og takk for at du tilbyr meg hjelp !!! :D

Link to comment
Share on other sites

Finns en hel del i USA; t ex http://autoweldchassis.com/rbc.ivnu eller http://performance-engineering.com/. Med tanke på $-kursen så är det kanske ett alternativ. Har du ingen mall att gå efter kan det vara lite bökigt att få till det.
.... Takk for tips og linker, skal regne på det.. :D Finnes vel lite mall til våre biler, tror jeg. Ja, kursen er lav, så det er bare å handle deler.
Link to comment
Share on other sites

Det jag kommit fram till genom efterforskningar och förfrågningar är att de prefabricerade bågarna sällan har speciellt bra passform.

Dessutom tycker jag att det är bättre att kunna föra en dialog med den som bockar rören/designar bågen.. Jag har använt mig av Competition Cars i Lund, Skåne. Bengt Wittander som driver detta har under många år byggt chassi åt fortåkarbilar, t.ex den Pro Mod Chevy 37 som Tommy Möller och Thomas Nataas tidigare kört. Dessutom har han byggt Pro Stock Truckchassis som idag går riktigt fort i Comp.

genom att vara närvarande vid framtagningen kan man diskutera och justera vid behov. På t.ex. Fox bodyn kan man fästa in huvudbågen på 2 olika ställen bakom stolarna: dels vid B-stolpen, dels uppe på den "hylla" som baksätet vilar på.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Trygve,

Är det Steedas alu LCA som jag ser på din bild?

Hur är dessa, och är det deras Drag only?? Aluminiumbussningar?

Jag har boxat upp originalarmarna både uppe och nere, samt kört Energy Suspensions polyurethanbussningar överallt. Tyvärr har jag inte testat nåt ännu, men det borde rimligtvis göra en enorm skillnad...

Förresten, jag bor i Lund... :)

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Trygve,

Är det Steedas alu LCA som jag ser på din bild?

Hur är dessa, och är det deras Drag only?? Aluminiumbussningar?

Jag har boxat upp originalarmarna både uppe och nere, samt kört Energy Suspensions polyurethanbussningar överallt. Tyvärr har jag inte testat nåt ännu, men det borde rimligtvis göra en enorm skillnad...

Förresten, jag bor i Lund... :)

mvh

jocke

... Hei igjen ! Ja, STEEDA LCA, adj. billet. Mine har 3piece bushings, men de finnes også med spherical bearing og 3pb. 3pb. er anbefalt for gatebruk, og fungerer meget bra. Den andre typen har kortere levetid, og er mere en racepart. De øvre bærearmene er også STEEDA, med multiple density bushings (fine ord...). Har demontert Quadschok demperne, og har ikke hjulhopp, bindings el.l. Bilen ble som ny etter installasjonen.Mere retnings stabil ved akselerasjon, og føles mere tight ved vanlig svingkjøring. Må justere fjærfestene litt opp når jeg bruker 275/50-15 DOT slicks, så de ikke subber i skjermen. Boxing er en god idee, og hvis du har byttet bushings, så vil dine sikkert fungere bra.

Da sees vi vel i Lund til sommeren ? Mvh Trygve

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...