Jump to content

Min mardröm...


RRS550

Recommended Posts

(redigerad)

För att göra en lång historia lång….

 

Beställde min bil i december 2017, Race Red 2018 GT, A10, Magneride, Custom Pack 2 samt larm.

Under tiden bilen levererades så hann jag tänka en gång för mycket och bestämde mig för att ändra till en bil i Lightning Blue istället för race red, detta var säkerligen det största misstaget i hela historien….

Bilen beställdes utav Bilmånsson och jag bestämde mig för att åka ner och hämta upp den med min son. Vi bokade in att bilen skulle hämtas upp en lördag i början av maj(5:e) och jag hade bokat in att bilen skulle in för montering av stenskottskydd på måndagen.

Sagt och gjort glad i hågen vi åkte ner till Halmstad för att hämta upp bilen. Allt såg bra ut vid en första anblick. Men redan på plats såg vi att

-          #1: Bakskärmen ej var ordentlig monterad (clips som ej satt som det skulle)

o   Inget som Bilmånsson reflekterat över i någon form av leveranskontroll

-          #2: Både förardörren samt passagerardörren behövde justering

o   Inget som Bilmånsson reflekterat över i någon form av leveranskontroll

-          #4: Bagageluckan behövde justeras in

o   Inget som Bilmånsson reflekterat över i någon form av leveranskontroll

 

Kör bilen till landet för att ha den där till stenskottfilmen skulle monteras.

-          #5: Vid närmare analys så ser jag att lacken är borta på ett ställe längst nere vid spetsen på framskärmen där den passagerardörren. Något som jag missat vid första inspektionen jag gjorde när bilen skulle hämtas upp.

-          #6: Det finns smuts under lacken

-          #7: Huven linjerade inte rätt (borde påpekat detta när bilen hämtades upp)

o   Inget som Bilmånsson reflekterat över i någon form av leveranskontroll

-          #8: Antennen/larmpluppen i instrumenteringen hänger löst

6:e maj mailar jag säljare på Bilmånsson om punkter #1-8, får till svar ”Synd på skador.”, ”ta kontakt med närmaste Ford Store så får dem se vad som skall göras”

Innan jag bokade in någon tid med verkstad så började jag höra ett missljud ifrån motorn. Som fanns både vid varvning i parkerat läge samt när jag körde bilen.

22a Maj skickar jag ett mail till Bilmånsson med ljudet med länk till en film som jag spelat in. Teknikern återkommer med att han kollat på videon och jämfört med en bil de hade inne och den lät inte likadant. Fick återkoppling att jag skulle ta kontakt med Upplands Motor här i Stockholm. Jag hade även upptäckt några andra saker som teknikern svarat på bland annat att listen runt en bakrutan inte alls var limmad på vissa ställen. Blev igen hänvisad till Upplands Motor för detta.

 

Åkte förbi Upplnands Motor och de fick lyssna och konstaterade ganska snabbt att det inte lät normalt, detta var redan den 22 eller 23:e maj. Fick en tid först 3:e Juli och bestämde mig för att kolla med Hedin bil i Segeltorop också. Åkte in med bilen de hade tre tekniker som lyssnade på bilen och konstaterade att den inte låter normalt. Fick en tid bokad hos dem med som var tidigare än den tid jag fick ifrån Upplands Motor. Bestämde mig samtidigt för att låta Hedin bil även titta på lackskadorna.

Lämnade in bilen på hos Hedin bil för vidare analys av missljudet samt lackskadan. Hedin Bil återkom med helt plötsligt att de inte hade hittat något problem men de hade bytt spännrulle och rem till vattenpumpen. Varför detta byttes om de inte hittade något fel är oklart. Vad gäller lacken så var jag förbi lackverkstaden och ville se resultatet innan bilen återlämnades. Jag hade en teori om att dörren någon gång hade gått emot framskärmen. När vi väl tittade på hur dörren såg ut så visade det sig att vara en lackskada även på dörren som behövde åtgärdas.

Då jag hade stenskottfilm monterat vid det här laget så hade man valt att punktlackera skärmen och likaså vad gäller dörren.

Hedin Bil hade även försökt åtgärda en del av de karossdelar som inte linjerade. Vissa delar fick de till andra inte.

Samtidigt som detta pågick så hade jag kvar min tid hos Upplands Motor vad gällde motorljuden. Åkte förbi Upplands Motor för att låta dem titta närmare på missljudet. Än en gång så höll de med om att ljudet inte lät normalt. Som ett initialt steg så byttes olja och filter (bilen hade nu gått 4xx mil om jag kommer ihåg rätt). Jag skulle köra runt ett tag med den nya oljan för att se om ljudet försvann. Det blev ej bättre och jag åkte förbi Upplands Motor igen för en snabb analys och bokning av en ny tid.

Bilen bokades in för vidare analys där man skulle öppna topparna och kolla om det var något med ventiler eller dylikt. Fick åka in med bilen igen för att den här åtgärden skulle utföras. Fick ett samtal om att nu hade man öppnat upp och det var inget fel med ventiler eller dylikt utan det var repa på cylinder nummer #3 när man gått in och tittat med kamera. Tillsammans med den Ford-tekniker som varit med på analysen så bestämdes att en ny motor skulle beställas. Bilmånsson har varit notifierade under processen.

Vi är nu inne i november och motorn skulle bytas den 19e November. Jag skickar en lång lista på fel och åtgärder vad gäller bilen till Bilmånsson och att jag inte alls är nöjd med de problem som jag har med bilen och hur vi kan gå vidare.

I den långa lista med saker så går jag nu inte på allt men vi kan säga som så här att många av sakerna hänvisas jag till att det är en produktegenskap, exv knarr ifrån bältsehållare eller armstöd….  Men jag har även upptäck att det finns en lackskada på bagageluckan där luckan har gått emot bakskärmen. Så både luckan och skärmen är skadade. Jag skriver i mitt mail att om det bara hade varit lackskador eller motorn så hade det varit en sak med alla saker sammantaget är för mycket för att bara bortse.

Upplands motor hade dokumenterat allt jag nämnt gällande paneler, smuts under lack, lister som ej är limmade korrekt, lackskador samt även en skada under lacken på passagerarsidan etc. Detta gjordes i Oktober jag väntar fortfarande på när jag skall åka in med bilen för att få här sakerna åtgärdade……. Lol.

I vilket fall åkte in med in med bilen för motorbytet på måndagen och får tillbaka den på fredagen (snabbt jobbat). Samma minut som jag kör därifrån så hör jag att samma ljud kvarstår. Ringer med en gång och får boka in en ny tid då Upplands Motor skall lyssna på bilen. Åker tid låter dem lyssna och visst håller de med om att det är missljud de tror nu att det är ifrån spridarna ljudet kommer ifrån. Jag påpekade att jag tror inte att så är fallet. Med det sagt så åkte bilen in igen för att byta spridare. Spridarna byttes med ljudet återstod. I samma veva så kontaktar Bilmånsson Upplands Motor att de har fått in en kundbil och att de bytt insug och att ljudet försvann. Det visade sig dock att på den kundbilen fick de byta motorn på då den hade repor på alla 8 cylindrar.

Bokade in en ny tid för att få insuget bytt! Bilen åkte in och insuget byttes. Men tänka sig mitt missljud som uppstår vid 2000 varv när jag kör bilen kvarstår. Dessutom så har jag även på den nya motorn typewriter tick, det är ett oregelbundet tickande som finns när bilen står på tomgång och det är många 5L coyote motorer som har det. Vissa har det vissa inte och ingen vet varför… mer om det senare.

Detta var vid jultider, så vi kom överens om att boka in en ny tid för att låta någon lyssna på bilen. Januari kom och jag åkte förbi med bilen med tekniker som hade svårt att höra ljudet men han höll med om att det finns ett ljud. När man väl hört det så vet man hur det låter. Om någon är intresserad så kan ni få åka med så kan ni får höra. I vilket fall bokade in en tid för att åka in med bilen två veckor senare.

Hade nu även blivit kontaktad av servicemarknadchefen på Bilmånsson som skulle hjälpa till med mitt fall. Jag förklarade läget och han lovade kolla med Ford Sverige om vad som kunde göras.  Jag hävdade att man gjort 3 försök med att reparera bilen om vi bortser allt annat som har med lackskador att göra. Jag ville 1: att häva köpet 2: att jag skulle få en likvärdig bil. Jag fick en offert på inbyte av min bil där jag fick avdrag för mer mil än mil bil åkt samt att jag skulle lägga 38 000 kr emellan mot en 2019 utan magneride. Det var jag inte intresserad utav utan menade på om jag skjall byta så skall det vara mot en bil med magneride som dessutom skulle kosta mig ungefär samma varje månad som den kostnad jag nuvarande har med tanke på bonus malus.

Servicemarknadschefen hade nu även varit kontakt med en tekniker ifrån Ford som åker runt till olika verkstäder för ”problembilar”. Jag åkte i alla fall efter två veckor in med min bil till Upplands Motor de åkte med ytterligare en gång och hade svårt att höra ljudet men höll med om att det finns något som låter men. Men de tänker inte ta in bilen förens teknikern ifrån Ford har uttalat sig om hur vi skall gå tillväga. Så jag fick åka därifrån utan någon åtgärd.

 

Jag hade även nu pratat med skaderverkstaden hos Upplands Motor gällande skadorna och skulle minsann få återkoppling. Det blev ingen återkoppling, jag bestämde mig för att åka förbi och pratade med den som hade hand om mitt ärende och blev lovad att få återkoppling (detta var i januari) har ännu inte fått någon återkoppling. Så det har alltså gått Oktober – Mars och jag har inte fått någon återkoppling.

Jag var i kontakt med servicemarknadschefen under den här perioden. De ville att bilen skulle ner till dem i Halmstad ifall om det skulle bli återköp eller dylikt så skulle de ändå ta hand om det samt att den här Ford-tekniker då även skulle komma ner till dem och lyssna på bilen. Vi bestämmer att bilen skall tas ner till med dem transport.

Får sedan ett samtal på en torsdag tror jag det var att de var några kollegor ifrån Halmstad som skulle åka upp till Sthlm på konferens och då kan de för att spara tid köra ner min bil till Halmstad och lämna en lånebil här. Jag var tveksam till detta då det är närmare 50 mil ner och det var vinterväglag. Men då man ville få ner bilen så snabbt som möjligt så gick jag med på detta. Men jag påpekade vad händer om det händer något med i bilen exv stenskott samt miltalen. Fick till svar dokumentera detta så löser vi det efter.

 

Bilen hämtades 24-25 Januari runt 8-tiden på kvällen och skulle köra tillbaka bilen på lördagen den 26 till Halmstad.

På måndagen fick jag mail ifrån tekniker ifrån Bilmånsson om att bekräfta ljudet som jag har är den samma som det ljud som finns på följande film. Varpå jag svarar tillbaka att det ljudet har jag aldrig hört och att det är ett nytt oljud i sådant fall. De svarar tillbaka att de fortsätter undersöka. Under samma vecka släpper Ford SSM 7718 = ett meddelande där Ford säger att vissa 5L motorer kan efter oljebyte över 65C upp till 1700varv få ett missljud som låter som en skrivmaskin aka typerwriter tick. Ingen hänvisning till varför en motor skall börja ticka oregelbundet vid tomgång efter oljebyte utan att det bara är så….. På fredag kväll så får jag ett mail ifrån Bilmånsson och hänvisar mig till att ljudet som jag har som är konstant runt 2000 varv medans jag kör är den samma som det oregelbundet tickande ljud som uppstår vid tomgång är den samma. Jag hävdade att det är helt fel och ifrågasatte med en gång hur de kom fram till den slutsatsen fick till svar att det bara är så och att det är normalt. Igen så påpekade jag hur kan ett ljud som uppstår vid körning härledas till ett meddelande ifrån Ford som tydligt säger att det kan uppstå tickande ljud vid tomgång, ”det är normalt”.  Även det tredje missljudet ifrån min motor som uppstår vid gasläpp är kalla lift-off rattle och det finns en TSB för ford F150 lightning. Från Bilmånsson så hävdar man att alla tre missljuden är normala och de minsann härleds till SSM 7718. Så svaret är att de ej  kommer att titta mer på bilen allt är normalt. Jag nämner att min första motor lät likadant och den hade repor på cylinder nr 3, den kundbil ni bytte motor på lät likadant och nu säger ni till mig att det är normalt….

Återkopplade direkt till servicemarknadschefen som så säger att han behöver säkerställa med Ford-teknikern som skulle ha kollat på bilen på plats som inte hade gjort det som var utlovat. På måndagen blev jag kontaktad och minsann så höll Fords tekniker med. Varpå jag säger på vilka premisser han har ju inte ens sett bilen utan gått på vad er master tech säger och vad jag skickat i mina videon till er. Påpekade även att jag gick med på att skicka ner bilen för att bland annat teknikern skulle komma ner och lyssna på den….

Jag hävdade även att det gjorts 5 försökt för att åtgärda problemet. Men får hela tiden till svar om att detta är ett exceptionellt fall och att det som står i avtalet med 3 försök för att åtgärda ett problem inte gäller. Trots som sagt att det gjorts fem försök. Från början hävdade Bilmånsson att det minsann är Upplands Motor som skall hantera återköpet då det är de som utfört åtgärderna. Men det sa jag stämmer inte då mitt avtal är med Bilmånsson och inte Upplands Motor dessutom så har Bilmånsson själva hänvisat mig till att lämna in bilen hos en lokal verkstad ifrån första början.

Nu har även Bilmånsson börjat hävda att motorn fungerar normalt, vilket jag inte håller med om då ljudet vid 2000 varv finns kvar dessutom att det finns missljud vid gassläpp. Så trots att fem försök gjorts så hävdar de att de som står i avtalet med tre försök gäller inte i detta fall då motorn funkar normalt. Då tänker jag hur många försök har man på sig för att det skall funka normalt (även om det inte gör det i detta fall)…..

I vilket fall efter många och långa samtal med servicemarknadschefen så får vi till att teknikern ifrån Ford åker och lyssnar på bilen. Minsann så säger han att jag har rätt att det ljud jag har vid 2000 varv är något annat än det ljud som hänvisas till i SSM 7718. Men det är ändå normalt för de två bilar man lyssnat på hos bilmånsson låter så båda 2018 modell en demo och en inbytesbil(undrar varför…). Jag påpekade att min första motor lät likadant och den kundbil som ni bytte motor på lät likadant hur drar ni slutsatsen att det är normalt. Fords tekniker har inte heller lyssnat på det tredje missljud som jag har vid gassläpp av någon anledning så har Bilmånsson inte förklarat detta missljud för teknikern och därmed så har inte lyssnat på det för att jag inte lämnat in bilen för att ha det missljudet…

Så med sagt så anses motorn var helt fungerade och normal och inga fler åtgärder kommer att göras vad gäller motorn.

Jag hade även börjat fråga hur vi skulle göra med lackskadorna etc. Efter ytterligare en vecka fick jag återkoppling på att givetvis så var vissa saker ”produktegenskaper”, de såg ingen smuts under lacken trots att upplands motor dokumenterat det samt att jag dokumenterat det innan stenskottsfilmen monterades. De kom även fram till att hela luckan och skärmen måste lackas om och att de helst ville göra detta där nere. Detta skulle ta ytterligare 3 ½  vecka minst till som jag skulle vara utan bil. Det ville jag inte då jag inte vill betalar ytterligare pengar för att åka runt i en Fokus utan såg hellre att lacken fixas lokalt här upp där jag även kan kontrollera arbetet innan jag godkänner.

Så jag har inte haft bilen på 5 veckor och inte en enda skruv har skruvats på bilen inget har lackats på bilen. Den enda kompensation jag får ifrån Bilmånsson är en service. Ingenting för de över 20 besök jag gjort på verkstäder, inget för över de 10 veckor bilen stått på verkstad samt det roligaste av allt de kommer inte ersätta mig någonting för de 50-60 mil de kört min bil utan hänvisar till att jag minsann skall vara nöjd att jag fått en lånebil….

Jag ville ha upp bilen så snabbt som möjligt och bad dem att boka upp transport så snabbt som möjligt efter att ford-teknikern varit där så att ledtiderna blir så kort som möjligt. I värsta fall så kan transporten avbokas om teknikern hade kommit fram till något annat beslut. Men detta gjordes aldrig och bilen skulle hämtas upp i fredags, vilket den gjorde kl 14:00 enligt den information jag fick. Jag ville att bilen skulle levereras så att jag kunde syna efter eventuella skador ifrån transport samt de 50-60 mil hade körts utav Bilmånsson. Men icke den skall levereras till Upplands Motor, jag hänvisade till att Upplands Motor kommer vara stängd när transporten kommer fram på fredagkvällen 1:a Mars. Hos Bilmånsson visste man inte vad som skulle ske och lovade att återkomma. Jag fick ingen återkoppling och inte heller kom någon bil fram på fredag eller under helgen. Inte heller visste de idag att bilen ännu inte hade kommit och vet inte var den är…..

Jag har bett om att skriftligt få

 

1: att ljudet vid 2000 varv är normalt och inte påverkar motorn negativt 

2: att ljudet vid gassläpp är normalt och inte påverkar motorn negativt ---> detta kommer jag ej få då Fords tekniker inte lyssnat på det trots att han var och tittade på bilen. Då Bilmånsson ej upplyste honom om det.

3: att varför tre försök ej gäller i detta fall

… sen skall bilen lämnas in för lack etc… the story that never ends

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vilken hemskt sits du sitter i.

Har du kontaktat konsumentverket? Man borde häva köpet efter det 3-e försöket.

Det är däremot normallt att man gör avdrag för de mil och den tid som du ägt bilen.

/Artur

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Duckster said:

Kanske löser det sig nu när de inte vet var bilen är.....


Säger också kontakta konsumentverket och be dem häva köpet

Bilen borta...står säkert i något finstilt att dom inte ansvarar för sina gärningar och att det är kundens försäkring som ska träde in...och där står det att t.ex stöld inte gäller eftersom ingen vet och dessutom är nycklarna överlämnade och Ford kör på juridiken.

Och vem ska stå för självrisken om nu försäkringsbolaget mot förmodan skulle stå för kalaset?

Fy vilken story.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lider med dig, tråkig historia att läsa. 

Tyckte jag hade otur med min 2018 som jag fick lämna in på motorbyte efter tre veckor i min ägo.  Men det motorbytet tog nästan elva veckor  att göra men jag fick åtminstone tre gratis service. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 hour ago, Duckster said:

Kanske löser det sig nu när de inte vet var bilen är.....


Säger också kontakta konsumentverket och be dem häva köpet

 

1 hour ago, Mustangmike said:

jisses vilken mardröm,  uppdrag granskning vetja?

 

1 hour ago, Mustangmike said:

Bilen borta...står säkert i något finstilt att dom inte ansvarar för sina gärningar och att det är kundens försäkring som ska träde in...och där står det att t.ex stöld inte gäller eftersom ingen vet och dessutom är nycklarna överlämnade och Ford kör på juridiken.

Och vem ska stå för självrisken om nu försäkringsbolaget mot förmodan skulle stå för kalaset?

Fy vilken story.

 

 

 

1 timme sedan, Artur said:

Vilken hemskt sits du sitter i.

Har du kontaktat konsumentverket? Man borde häva köpet efter det 3-e försöket.

Det är däremot normallt att man gör avdrag för de mil och den tid som du ägt bilen.

/Artur

 

Tur i oturen så är bilen min förmånsbil via mitt bolag. För jag vill inte veta vad som händer med värdeminskningen när väl stunden kommer då den skall säljas eller bytas in den vill jag inte ta privat....Oturen är att jag inte får någon hjälp då jag inte köpt bilen som privatperson därför får jag tyvärr inte heller någon hjälp ifrån exempelvis ARN.

 

Fick mailsvar ifrån Bilmånsson för någon timme att bilen skall komma fram imorgon....oklart var den har varit sedan i fredag(jag börjar tro på att de aldrig lastade på den i fredags...). Transporten bokades förra måndagen och den skall levereras inom fem arbetsdagar var den info jag fick. Så jag har suttit på att de skall ringa i fredags, lördags, söndags och idag för att få veta att den skall lastas av imorgon någon gång....

 

 

Länk till lift off rattle, det är helt otroligt att de tycker bland annat att detta låter normal.

Rättade sagt Bilmånsson och eller Ford tycker att alla nedan länkade ljud är normala.....

 

 

Länk till hur det låter vid 2000 varv kan vara svårt att höra på videon men jag hör det hur tydligt som helst när det uppstår

 

 

Lite typewiriter tick med

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vilken mardrömshistoria, så mycket krångel det bara går att få på en gång. Riktigt tråkigt att ingen riktigt vill ta ansvar. Hoppas verkligen att det kommer lösa sig för dig. 

Edit: Det där är ju helt sjukt, en ny bil ska ju absolut inte ha de missljuden tycker man 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Torino_GT said:

Lider med dig, tråkig historia att läsa. 

Tyckte jag hade otur med min 2018 som jag fick lämna in på motorbyte efter tre veckor i min ägo.  Men det motorbytet tog nästan elva veckor  att göra men jag fick åtminstone tre gratis service. 

ja, det roliga är att motorer fanns på lager när jag lämnade in min, undrar varför....

Som jag skrivit till dig tidigare riktigt tråkigt att du behövt gå igenom det...

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
4 minuter sedan, Wallentin said:

Vilken mardrömshistoria, så mycket krångel det bara går att få på en gång. Riktigt tråkigt att ingen riktigt vill ta ansvar. Hoppas verkligen att det kommer lösa sig för dig. Men är det ingen som vet var bilen finns nu då?

Fick mailsvar ifrån Bilmånsson för någon timme att bilen skall komma fram imorgon....oklart var den har varit sedan i fredag(jag börjar tro på att de aldrig lastade på den i fredags...). Transporten bokades förra måndagen och den skall levereras inom fem arbetsdagar var den info jag fick. Så jag har suttit på att de skall ringa i fredags, lördags, söndags och idag för att få veta att den skall lastas av imorgon någon gång.... Men fram till någon timme sedan så visste Bilmånsson inte var den var

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det där runt 2000 varv har jag också liksom säkert de flesta andra så det kan mycket väl vara en ”egenskap”.

Det som jag reagerar på är ditt ljud vid gasuppsläpp, det verkar onormalt.

 

Sedan om ÅF så kan jag väl säga att om jag skulle köpa en till så blir det av min första handlare av de två jag köpt hos, Brandt i Vänersborg alltså. De var betydligt mer kundorienterade än BilMånsson.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
43 minuter sedan, Junkers said:

Det där runt 2000 varv har jag också liksom säkert de flesta andra så det kan mycket väl vara en ”egenskap”.

Det som jag reagerar på är ditt ljud vid gasuppsläpp, det verkar onormalt.

 

Sedan om ÅF så kan jag väl säga att om jag skulle köpa en till så blir det av min första handlare av de två jag köpt hos, Brandt i Vänersborg alltså. De var betydligt mer kundorienterade än BilMånsson.

Hej

ljudet runt 2k varv är långt ifrån alla 18-19 som har. Oklart vad det kan vara. Tycker det inte är väldigt förtroendeingivande att först säga att alla ljuden är de samma och hänvisa till Fords meddelande för typewriter tick som i sig är grymt konstigt till att sedan säga att det är två olika saker men att det är normalt utan någon som helst grund. Som sagt min första motor lät likadant och den mådde inte så bra! Bilmånssons mekaniker menar på att om Fords meddelande hade kommit tidigare så hade de inte gjort något med min bil eller den bil som hade repor på alla 8 cylindrar trots att meddelandet berör något helt annat....

Som ÅF så har Bilmånsson visat sin sida med tanke på hur det här har hanteras. Mycket behjälpliga till fram tills köpet var klart sen resten har de bara skjutit ifrån sig.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Fy fasen alltså. Snacka om maximal otur med bilen men framförallt motorns oljud. Så där ska det inte låta alls på en V8 så detta är verkligen ett måndagsexemplar. För mig låter det som en gammal diesel på en Mercedes och den skulle skära ihop när som helst av otrevliga tickandet. Jag håller med junkers ang kundorienterade personal i Vänersborg. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Robban1 said:

Fy fasen alltså. Snacka om maximal otur med bilen men framförallt motorns oljud. Så där ska det inte låta alls på en V8 så detta är verkligen ett måndagsexemplar. För mig låter det som en gammal diesel på en Mercedes och den skulle skära ihop när som helst av otrevliga tickandet. Jag håller med junkers ang kundorienterade personal i Vänersborg. 

Hej

vad skall jag säga. När folk tittar på mig på morgonen inte för att den låter läckert utan för att det låter som ett härke så ....

Bilmånsson tycker att alla ljuden är normala. Missljudet som kommer vid gassläpp valde bilmånsson att inte ens nämna för Fords tekniker. Jag ifrågasatte detta och fick till svar att det fanns ingen kundklagomål för det ljudet ... på fullt allvar vilket jävla skämt

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, RRS550 said:

Hej

vad skall jag säga. När folk tittar på mig på morgonen inte för att den låter läckert utan för att det låter som ett härke så ....

Bilmånsson tycker att alla ljuden är normala. Missljudet som kommer vid gassläpp valde bilmånsson att inte ens nämna för Fords tekniker. Jag ifrågasatte detta och fick till svar att det fanns ingen kundklagomål för det ljudet ... på fullt allvar vilket jävla skämt

V8 ska ha sin naturliga ljud, inte låta som en skrivmaskin. Jag hörde inte ljuden på vissa videoklipp men tillräckligt för att fastslå att nåt är galet med motorn.

Jag vet inte var du bor men gissar det är nära till Upplandsmotor? Jag hade kontaktat Ford i Vänersborg och hört med dem vad de säger om detta. Är Bilmånsson så här mot nån som har allvarliga motorproblem på sin bil, får de snabbt dåligt rykte.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
13 timmar sedan, Robban1 said:

V8 ska ha sin naturliga ljud, inte låta som en skrivmaskin. Jag hörde inte ljuden på vissa videoklipp men tillräckligt för att fastslå att nåt är galet med motorn.

Jag vet inte var du bor men gissar det är nära till Upplandsmotor? Jag hade kontaktat Ford i Vänersborg och hört med dem vad de säger om detta. Är Bilmånsson så här mot nån som har allvarliga motorproblem på sin bil, får de snabbt dåligt rykte.

Bor i sthlm och bor nära UM. 

Ärligt talat  så vet jag inte vad jag skall göra mer det är samma Ford tekniker i slutändan som behöver ge input. Som sagt Bilmånsson upplyste inte honom om ljudet vid gassläppt. Så det ljudet har han inte gett någon inout på och Bilmånssons vägrar ge underlag för att det inte är något problem. 

Fick bilen igår det roliga är det första jag hör är det missljudet vid 2000 varv när jag kör ifrån UM...

 

UMs verkstad har varit tillmötesgående och försökt hjälpa till så mycket som går. Jag kommer med hjälp av dem få missljudet vid gasläpp dokumenterat. Om de tycker det är fel (de har sett videon och har kommenterat att det inte är ett normalt arbetsljud). Så får vi ta det vidare vilket så är ytterligare ett fel som behöver åtgärdas....

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bilen dök upp igår ifrån ingenstans. Jag har blivit lovad att  transportören skulle höra av sig när bilen latsades av.....

 

Så här såg inredningen ut samt mina skivor efter att bilen stått ute hos Bilmånsson i flera veckor. Oljespillet på batteriskyddet har de heller inte bemödat sig med att torka bort heller. Oklart varför det är olja på locket...

VideoCapture_20190306-073753.jpg

VideoCapture_20190306-073800.jpg

VideoCapture_20190306-073827.jpg

20190305_212554.jpg

20190305_212528.jpg

20190305_123507.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, RRS550 said:

Bor i sthlm och bor nära UM. 

Ärligt talat  så vet jag inte vad jag skall göra mer det är samma Ford tekniker i slutändan som behöver ge input. Som sagt Bilmånsson upplyste inte honom om ljudet vid gassläppt. Så det ljudet har han inte gett någon inout på och Bilmånssons vägrar ge underlag för att det inte är något problem. 

Fick bilen igår det roliga är det första jag hör är det missljudet vid 2000 varv när jag kör ifrån UM...

 

UMs verkstad har varit tillmötesgående och försökt hjälpa till så mycket som går. Jag kommer med hjälp av dem få missljudet vid gasläpp dokumenterat. Om de tycker det är fel (de har sett videon och har kommenterat att det inte är ett normalt arbetsljud). Så får vi ta det vidare vilket så är ytterligare ett fel som behöver åtgärdas....

Hoppas det löser sig i slutänden men de kunde göra rent inredningen efter sig åtminstone eller ännu bättre: ta ansvaret och kompensera dig för detta. Sicka Klåpare. 

Link to comment
Share on other sites

Gör en recond inv och skicka räkningen till bilhandlaren . Jag hade kontaktat konsument verket, och skaffa dig en duktig advokat/jurist,  och ta det därifrån Så här får det inte gå till. Dåligt skött av bilhandlaren. 

Mycket tråkig historia detta. Hoppas att det löser sig tillslut för dig. 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
17 minuter sedan, corvette said:

är väl mer transportören som skitat ner bilen invändigt, svårt att tro att Bil Månssons meckar gjort det där

Ärligt talat så bryr jag mig inte om vem som bär felet. Fanns en anledning till att jag bad om att få vara med när bilen lastades av. Nu får jag sköta någon medling emellan transportör och Bilmånsson. Jag inte fick någon notis om att bilen skulle lastas av trots att det var överenskommet.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

43 minuter sedan, Evald said:

Gör en recond inv och skicka räkningen till bilhandlaren . Jag hade kontaktat konsument verket, och skaffa dig en duktig advokat/jurist,  och ta det därifrån Så här får det inte gå till. Dåligt skött av bilhandlaren. 

Mycket tråkig historia detta. Hoppas att det löser sig tillslut för dig. 

 

Tyvärr så får jag inte någon hjälp av konsumentverket eller Arn då bilen står på ett företag.

Tanken har slagit mig gällande att få juridisk hjälp. Förstår exempelvis inte varför den punkt i avtalet med tre avhjälpningsförsök ej gäller i detta fall. Bevisligen så kvarstår det missljud som varken Ford eller Bilmånsson har någon teknisk bevisning till att det skall vara så.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, RRS550 said:

Tyvärr så får jag inte någon hjälp av konsumentverket eller Arn då bilen står på ett företag.

Tanken har slagit mig gällande att få juridisk hjälp. Förstår exempelvis inte varför den punkt i avtalet med tre avhjälpningsförsök ej gäller i detta fall. Bevisligen så kvarstår det missljud som varken Ford eller Bilmånsson har någon teknisk bevisning till att det skall vara så.

Du kan inte få assistans av BIRF's jurister?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pratade med en som har fått sin motor bytt. Han fick tjata att dom skulle kolla cylindrarna. Repor i alla. Han sa även att andra som kommer in med tickande bilar så säger dom "produktegenskap" å vägrar titta på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...