Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Någon som har haft problem med att ramlager går åt skogen på 351W?

Förra året försvann oljetrycket efter ca 10 mils körning och lager/vev kasst.. HV-pump  (oljetryckslampa kass/felkopplad el. nått)

Gjort om och rätt (ny mek.tryckmätare) Block inlämnat på ö-syn, uppmätning, tvätt, ny St-pump, bytt alla lager + slipat vev. (-74 block - Eagle stoker vev .010)

Efter lite insugsmek i helgen så bytade jag oljan och det då var ett svagt skimmer av "lager" på ytan. Inte så illa som förra året men när det syn så är det inte bra.... (15-20 mil)

Oljetryck 5,5-6 kall motor -  2-2,5 på tomgång varm motor.

Någon som vet några brister i smörjsystemet på dessa motorer? Nått lager som får mindre flöde eller har någon nån annan ide' om varför detta händer igen?....

Ännu en säsong i garaget:-(

Mvh Jimmy

Nej Winsor familjen har en väldigt trygg smörjning.

Vad som kan gått fel är nog svårt att säga.
Bearbetning/uppmätning är det viktigaste och jag hoppas dom linehonade hela blocket det är ett måste.
Winsor block är nog mer kända för skevhet så det är viktigt att alltid kolla

Har själv monterat en Eagle stroker vev och den parades exakt ihop med blocket via linehoning och enligt motorbyggaren hade det aldrig fungerat annars.

(redigerad)

Får åka och snacka med firman och se om de har någon ide' om vad man kan göra..

/ Firman trodde knapp mig när jag var där. "kör på du och hörs inget oljud är det nog ok"

Ska köra några mil till och hälla ut oljan i en ren dunk så de kan se själva.

Jag hoppas oxå på det bästa:-)

Ändrade %s av %s (%s)

man måste dela nya oljepumpar och kolla så de är rena från spånor från tillverkning 

har hört att flera fått med skit i nya pumpar och då går lagerna fort åt skogen,,,,

On 2019-05-17 at 22:44, CMC-49 said:

man måste dela nya oljepumpar och kolla så de är rena från spånor från tillverkning 

har hört att flera fått med skit i nya pumpar och då går lagerna fort åt skogen,,,,

Dessutom är det rätt vanligt att  backventilen är felmonterad enligt erfarna källor.