1096 January 19, 2005 Report January 19, 2005 Hej på Er!Jag har en 93:a GT sen fem år tillbaka nu i sommar och är liksom många andra fågelungar i min sits gapande efter mer. Bilen har rullat ungefär 8000 mil och allt funkar kanon. Går ju hyfsat som det är men som sagt, Saab och Volvoturbo börjar hänga med. Försökt skaffa all spännande litteratur i ämnet för att bilda en uppfattning om läget och har hittat ett spår. Vill ha ihop nåt lagom. Typ 302 GT-40 (345hk) motorn som Ford säljer nya. Funderar på toppar, kam, insug och allt där omkring. Nån som har erfarenheter om Fords GT-40 Alu-toppar. Kan det vara nåt för en "daily driver". En E303-kam i mitten eller kanske F303 eller B303.Ett 24lb-kit med dator och Mass-mätare? Kanske inte dom billigaste prylarna jag sneglar på men dom verkar ju fungera till det jag tänkt. Jag är inte heller ute efter nån värstingmaskin att åka blackrace med, tycker det är roligare med kurvor. Bilen står också under kravet med kattar under golvet så vill kunna åka blåögd till bilprovningen också. Ändrar det tomgångsavgaserna mycket med andra toppar och lite mera kam? Många frågor hoppas få några svar, har bara skruvat på äldre Fordmotorer som står utanför allt vad besiktning heter.. Tackar på förhand!//John, Vetlanda Citera
87gt50 January 20, 2005 Report January 20, 2005 Hej John,Ett alternativ till det du skriver kan vara att stoppa på en liten centrifugalkompressor som laddar typ 6 psi. Ett populärt val hos våra fränder i USA. Det finns massor av olika kit, en del kräver mer arbete än andra. Med en dollarkurs runt 7kr och bra kvitto kan du säkert få tag i ett lämpligt kit för ca 20-25 000 fraktat och klart.Har just hjälpt en kompis få igång sin bil efter en sån installation, och det var inget större problem. Du får ett gott ljud under huven, och möjlighet att uppgradera efter hand när fåglarna åter gapar! SBP borde inte vara nåt problem, i värsta fall lyft av remmen Kattarna är lätt avhjälpta, skaffa en "offroad H-pipe" och byt till den efter bes. Tar 30-45 min under bilen med handverktyg när du väl haft av bultarna en gång.Berätta gärna vad du bestämmer dig för att göra!mvhJocke Citera
1096 January 20, 2005 Author Report January 20, 2005 Jo jag har tittat mycket på att överladda... så det har vart sånna planer med. Både med Vortec/Paxton eller dubbelturbo. Personligen gillar jag inte överladdning utan vill ha mera ut av sugmotorn. Sen kan man ju lägga på ett par Psi utöver det. En offroadpipe vore ju en god idé då mina orginal 4xkattar säkert börjar ge upp. Gör det mycket effektmässigt att åka fria rör?Kanske var lite otydlig i min fråga i föregående men jag vill ha lite råd och tips på prylar från "shortblocket" å uppåt.. Känns som att börja lite i fel ände genom att hänga på en kompressor o hoppas på det bästa. Måste väl vara bättre att ha fria andningsvägar innan respiratorn kommer igång. Dessutom vore det väl bra mycket trevligare att ha en sugmaskin med bra ork och gensvar att ladda vidare på? Eller? Bara mina teorier och dom kanske är helt åt elvete. Det tråkiga med 93 o upp är ju att dom slopade de fina smidda kolvarna. Så med överladd vill jag inte ens prova, å då ligger ju ett strokerkit nära till hands å då behöver man ju inte kompressor sen om jag förstår annan tråd här på forumet :wink: Men som sagt, all info och tips på toppar, kam, insug och därutöver mottages med stor tacksamhet... Vad blir det för avgasvärden med era grejer, eller åker ni flyttgods allihop. Min bil är reggad som "Flyttsak" vad det nu innebär vet inte jag för har fått förklarat att den togs in på nån enskild firma sen gick det aldrig igenom som flyttgods för skattens skull.. Märkligt, måste vara nåt mittemellan.//John Citera
Pernolf cmc 558 January 20, 2005 Report January 20, 2005 Själv funderar jag på ett par av FRPP toppar, X305 med 58cc förbränningsrum. Cobra insuget är både bra och billigt, och standardkammen funkar ju bra på låga varv och en stabil tomgång.Kamaxlar finns det en uppsjö av, och vad som är bäst har jag ingen aning om...sen är nog det som är mest personligt på hela motorn...Sen gör Trick Flow ett kit som kostar runt 2100dollar, det ska enligt deras egna utsago ge 350Hk och runt 500NM, -86GT här på forumet har ett sådant kit!Det har man ju också haft sina funderingar på...24lbs insprutare behövs först vid runt 300hk, glöm inte byta bränslepumpen, den klarar inte att leverera bränsle till mera än 270 nånting hästarSen efter det så kan man ju sätta dit en kompressor... Citera
1096 January 20, 2005 Author Report January 20, 2005 Jo dom där nya X-tra Performance topparna verkar ju vara ok. Visst räcker orginalkammen en bra bit men får gärna var lite mer bett på högre varv. En FRPP B303 alt. E303. Visst, köpa kit kan ju inte heller vara fel. Då funkar ju grejerna ihop från början. Kollade lite på Holleys SysteMax som sägs ge 350 på en standard femnolla och allt ska ingå. Sen läser man pappren från bromsbänken och tittar på alla runtomgrejer som fått maskinen att leverera dom utlovade 350 hästarna. Slutsats?Betydligt mindre grejer att bygga upp en motor enligt Fords egna recept på deras 345 hästare som man kan köpa ny i lådda. Sen kanske inte FRPP har de bästa eller mest effekt/krona men känns ändå som om deras siffror är mer ärliga än andra. Å bygger man sånna motorer för att sälja över disk så kan det ju inte vara helt kass. FRPPs klassiska "Performance Power Package" finns väl numera bara i lösa komponenter antar jag. Ger ju uppskattningsvis 305hk med den gamla typens GT40 toppar, dito insug, 65mm T-body, rullvippor, bränslepump, pulleys. Dock inga nya spridare men det skadar ju inte att stega upp till Cobrakitet där med. Har vi nån bra leverantör på sånna här grejer på denna sidan vattnet? Som då inte tar 15kr/usd. Tog hem lite grejer från Summit i höstas, mest servicedelar som stift, oljefilter, kablar mm.. Fick ge strax under 12kr dollarn så det blev ändå billigare än att gå till lokala handlarn som vill ha lika mycket för ett stift som man köper fyra från usa.I vilket fall som helst så åker det dit en 3.55 i axlen snart. Orkar dåligt på femman i nittio hundra.. Går bäst vid 140, men det känns dyrt i längden./J Citera
87gt50 January 21, 2005 Report January 21, 2005 Ifall du vill gå N/A vägen så hade jag satsat på Edelbrocks performerkit eller motsvarande. Alutoppar med massor av potential, som sparar vikt, och insug/kam som är framtagna för varandra. Ser trevligt ut dessutom!En annan sak som verkar ha glömts bort totalt är ett byte av bakaxelutväxling. Att byta från 2.73/3.27 till 3.73/4.10 gör en otrolig skillnad, det känns garanterat som om du fått mer effekt vid acceleration. Passar du samtidigt på att renovera diffen med nytt lamellpack så gör du dig själv en stor tjänst prestandamässigt. Utan att ha några fakta framför mig, så har jag för mig att varvtalet höjs typ 200rpm i 5:ans vxl vid 110km/h när man byter från 2.73 till 3.73. Detta kan man säkert leva med... Skillnaden vid rödljuset är enorm.Ifall du är intresserad så har jag en nästan helt ny 3.73 FMS utv. som jag kan tänka mig att sälja. Jag har kört den 5 km (flyttat bilen till nytt garage) men måste byta till typ 4.88 eller 5.13 då mina 28" höga slicks och stock motor gärna vill ha lite mer utväxling framöver...mvhJocke Citera
Pernolf cmc 558 January 21, 2005 Report January 21, 2005 Ifall du vill gå N/A vägen så hade jag satsat på Edelbrocks performerkit eller motsvarande. Alutoppar med massor av potential, som sparar vikt, och insug/kam som är framtagna för varandra. Ser trevligt ut dessutom!En annan sak som verkar ha glömts bort totalt är ett byte av bakaxelutväxling. Att byta från 2.73/3.27 till 3.73/4.10 gör en otrolig skillnad, det känns garanterat som om du fått mer effekt vid acceleration. Passar du samtidigt på att renovera diffen med nytt lamellpack så gör du dig själv en stor tjänst prestandamässigt. Utan att ha några fakta framför mig, så har jag för mig att varvtalet höjs typ 200rpm i 5:ans vxl vid 110km/h när man byter från 2.73 till 3.73. Detta kan man säkert leva med... Skillnaden vid rödljuset är enorm.Ifall du är intresserad så har jag en nästan helt ny 3.73 FMS utv. som jag kan tänka mig att sälja. Jag har kört den 5 km (flyttat bilen till nytt garage) men måste byta till typ 4.88 eller 5.13 då mina 28" höga slicks och stock motor gärna vill ha lite mer utväxling framöver...mvhJockeUtväxlingsbytet har vi inte glömt, den tar vi för given... Citera
-86GTStang January 22, 2005 Report January 22, 2005 Det finnes en jungel der ute med deler og fine tall...Først, mange gode forslag allerede. Du får sette deg et mål, og om du vil ha kompressor eller en ordinær motor, N/A. Og så må du ta hensyn til avgass og støy. En leverandør er bra , hvis du ikke har veldig god innsikt i innsprøytningsmotorer og motorbygging generellt.Skal du ha en vanlig motor på rundt 280-310 hk, er Ford sine Performance parts gode produkter. De vet hva som passer på våre motorer, og du kan bygge en smog legal, rask motor, og få hjelp fra FMS tech avd. til event problemer. ALLE de andre har stort sett bare gode produkter, så lenge det er kjente merker som Holley, Edelbrock etc.Skal du ha mere enn 320hk+, vil du fort komme i grenseland hva gjelder avgass og støy. Du kan montere en Fuel Management Unit, FMU, og stille inn fuel/air mix for å klare event godkjenning...-din computer er bra nok, GT computeren er faktisk mere agressiv en Cobra computeren, og med et Mass air flow meter som er event. calibrert for #24psi injektorer, fungerer din computer helt fint. Ved en kontroll, kan du event bytte tilbake til orginale #19 injektorene og orginal mass air flow meter, og få bilen godkjent, HVIS den ikke passserer en vanlig kontroll. Dette bytter du på 2timer med litt trening...-installer først, underdriven pulleys(7-10hk), KN filter el.l.(4-5hk),street legal cat pipe,2kat, (5hk),exhaust system,cat back(4-6hk),el coling fan(8-10hk)short tube headers(4-6hk),155-190lph fuel pump, fuel pressor regulator og meter.-så er det viktig med gode bærearmer,NY UTVEKSLING,og event dempere og fjærer.Subframeconnectors weld in,Towerbrace,etc-bytte av innsug, øvre og nedre gir sammen med større trottle body, og EGR spacer ca 12-18hk.Bytte av topper ,uten å bytte kam gir KUN 6-12 hk !!! (Tatt fra div seriøse Dyno/bolt on tester )-motoren din er som en kjede, alle ledd må fungere sammen...Valgte selv TFS kit, da det i min mening, ga mye igjen for pengene, og inneholt mere enn Hollys kit. Har ikke strenge avgasskrav på min bil, må kun ha CO verdi som er under 3.6 %. Nå er det ca,1.6% CO uten katalysatorer. Dessuten er det mulig å montere kompressor i tillegg, men synes bilen går bra som den er.. men hvor lenge.. ? Nå går den 0-100kmt på ca 5sekunder, og litt under, 4,75sek med DOT sliks... EVO biler og sinte Audis er jeg ikke lengere plaget av... Fox Rules... :wink: Just Me , Lykke Til ! Mvh Trygve A. Citera
1096 January 22, 2005 Author Report January 22, 2005 Självklart ska utväxling bytas.. Och det oavsett vad som händer i maskin. Håller på med äldre fordar också där vi just nu byter från 4,11 till 3,25. Men där är man ute efter körbarhet istället. Men visst blir det skillnad. Men som sagt det åker i en 3.55 eller 3.73 - vet inte vilket som är mest lämpligt. Från 140 till 90 är ju ca 35% så det borde jag ju rimligt vis kunna stega upp för ett mer normalt varv vid "lagliga" farter.Diffen gör man ju i ordning när man ändå har isär det.. Är väl åxå självklart.. :wink: Citera
-86GTStang January 22, 2005 Report January 22, 2005 3.73:1 utv. er etter min mening den beste allround utvekslingen.Bilen blir rask, og du har ca 95kmt ved 2000rpm. på 5gear. Citera
Pernolf cmc 558 January 22, 2005 Report January 22, 2005 Trygve>> FOX Rules!!!! På min LX92 har jag ett gränsvärde på 7.0 i CO-halt, intagen som flyttgods 1997, vore kul och veta om alla har samma gränsvärden på sina, eller om ngn lyckats att privatimportera sin, alltså vanlig regbesiktning med intyg och allt vad som krävs.Vet att en Mustang 88 var i princip helt omöjlig att importera för eget bruk... Citera
1096 January 22, 2005 Author Report January 22, 2005 -86GTStangTackar för all den infon. Ett mål har jag inte.. Att alltid sträva framåt är mit måtto. Men ett delmål är en maskin som kanske kan sträcka sig mot 350hk. Det är ju absolut inget fel på den som det är idag men vill ha lite mer när det gäller. Det där med datorn var intressant - så det är ingen mening att skaffa ett komplett 24lbs-kit med mätare, dator och spridare? Räcker att ta ett med matchande luftmassemätare/spridare? Å vad jag har förstått så räcker 24lbs till mitt ändamål, sitter med en 160 (hundrasextio) lbs-spridare framför mig och börjar bli nervös. Den eller dom ska mata en kompis volvoturbo här i stan. Avgasvärdena är ju inte så noga mer än när det är besiktning, dessutom är bara tomgångsvärdena intressanta på min bil. Så ett offroad-Xpipe går ju byta mellan gångerna.. Citera
1096 January 22, 2005 Author Report January 22, 2005 Pernolf cmc 558Min bil är intagen i hopp om att bli flyttgods från NewYork 1996 men av några skattetekniska skäl så gick det aldrig igenom. Står flyttsak i pappret men står det flyttgods i era? Sist när jag besiktade i våras så sa dom att det var ändrade regler gällande min bil så nu är bara tomgångsvärdena av intresse. Tidigare skulle det ju mätas på lite varv och greja.. Min bil hade värden som följer vid sista kollen i usa, 07/03/96 vid 8866milesGränsvärden:HC(ppm): 220CO(pct): 1.20Bilens värden:HC(ppm): 2 CO(pct): 0.00Men då var ju bilen nästan ny.Kan kolla vad jag har för värden idag, har bilen på jobbet nämligen. Citera
Pernolf cmc 558 January 22, 2005 Report January 22, 2005 Pernolf cmc 558Min bil är intagen i hopp om att bli flyttgods från NewYork 1996 men av några skattetekniska skäl så gick det aldrig igenom. Står flyttsak i pappret men står det flyttgods i era? Sist när jag besiktade i våras så sa dom att det var ändrade regler gällande min bil så nu är bara tomgångsvärdena av intresse. Tidigare skulle det ju mätas på lite varv och greja.. Min bil hade värden som följer vid sista kollen i usa, 07/03/96 vid 8866milesGränsvärden:HC(ppm): 220CO(pct): 1.20Bilens värden:HC(ppm): 2 CO(pct): 0.00Men då var ju bilen nästan ny.Kan kolla vad jag har för värden idag, har bilen på jobbet nämligen. Flyttsak är den byråkratiska benämningen, och flyttgods är den vardagliga...Men sen finns det en del siffror som tillägg, vad dessa betyder vet jag inte.. Citera
-86GTStang January 22, 2005 Report January 22, 2005 -86GTStangTackar för all den infon. Ett mål har jag inte.. Att alltid sträva framåt är mit måtto. Men ett delmål är en maskin som kanske kan sträcka sig mot 350hk. Det är ju absolut inget fel på den som det är idag men vill ha lite mer när det gäller. Det där med datorn var intressant - så det är ingen mening att skaffa ett komplett 24lbs-kit med mätare, dator och spridare? Räcker att ta ett med matchande luftmassemätare/spridare? Å vad jag har förstått så räcker 24lbs till mitt ändamål, sitter med en 160 (hundrasextio) lbs-spridare framför mig och börjar bli nervös. Den eller dom ska mata en kompis volvoturbo här i stan. Avgasvärdena är ju inte så noga mer än när det är besiktning, dessutom är bara tomgångsvärdena intressanta på min bil. Så ett offroad-Xpipe går ju byta mellan gångerna.....JA din computer er helt ok, bytt til event. #24 injectorer og et mass air flow meter(ProM etc) som er calibrert for #24 inj. det er ingen grunn til å kjøpe en kostbar Cobra computer. #24 inj. kan brukes helt opp mot 380hk. (8stk #160 injectorer, da blir du æresmedlem i Shell !) Turbo og kompressor bilene trenger store injectorer. Dine oxygensensorer måler og gir beskjed til computeren ang avgassverdien ca 3ganger i sekundet, ved tomgang og normalkjøring. Den regulerer åpningstiden til injectorene og stiller tenningsparametrene, så en godkjenning vil sikkert være mulig. :wink: pernolf>> intressant med dine avgassverdier, og at du har en bil du kan trimme MYE... Mh T. Citera
1096 January 22, 2005 Author Report January 22, 2005 Trickflowkitet verkar ju vara välidigt komplett. Och för strax över 2000usd får man ju inte plocka ihop för mycket lösa delar om man vill köpa bit för bit. Vad har du för avgasvärden på din bil (-86GTStang) med dina modifieringar? Är ju inte så spännande att byta halva motorn innan besiktning.Mina avgaskrav i dag är CO som får vara 0,5 och HC som får vara 100. Låg vid besiktningen i våras på 0,0 respektive 001. Citera
-86GTStang January 22, 2005 Report January 22, 2005 Trickflowkitet verkar ju vara välidigt komplett. Och för strax över 2000usd får man ju inte plocka ihop för mycket lösa delar om man vill köpa bit för bit. Vad har du för avgasvärden på din bil (-86GTStang) med dina modifieringar? Är ju inte så spännande att byta halva motorn innan besiktning.Mina avgaskrav i dag är CO som får vara 0,5 och HC som får vara 100. Låg vid besiktningen i våras på 0,0 respektive 001. ...Sorry, har vært ute en tur.. Avgassverdien min er 1.6%CO etter at jeg installerte TFS kittet. Målt uten katalysatorer, og #24 inj, og 43psi i bensintrykk, 15 grader fortenning. Vet ingen andre verdier, da det kun er CO som måles ved tomgangskjøring på min Gamle bil her i Norge. Det er nok helt greit å installere et TFS kit, og justere ned bensintrykket litt, 8-10 grader tenning, og event installere en FMU. Mange bruker dette oppsettet i USA, og får det godkjent.-det du trenger i tillegg til TFS kit er :Trottle body, Egr spacer, #24 inj, MAF meter,Oljepåfyllingsrør,Bensinpumpe,bensintrykksregulator,grenrør/headers,3-rads radiator(bør installeres..) og event nye kjøleslanger og vannpumpe, hvis bilen har rullet mange mil.. Kittet har ARP bolter, FelPro pakninger, TFS race støtstenger ,rullevipper mm. Fin Lumpeti Lump tomgang, god gass respons og drar godt hele veien til 6000rpm. Citera
1096 January 23, 2005 Author Report January 23, 2005 Som du säger så skulle man nog kunna justera ner tryck och tändning samt besikta med katalysatorerna på. Det borde ju dra ner CO en hel del. Kanske byta till orginal 19lbs spridarna också. Citera
Pernolf cmc 558 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Som du säger så skulle man nog kunna justera ner tryck och tändning samt besikta med katalysatorerna på. Det borde ju dra ner CO en hel del. Kanske byta till orginal 19lbs spridarna också.Har hört att endel har tankat hälften etanol innan besiktning för att få ner värdena, hur det funkar vet jag inte eftersom jag aldrig testat själv. Citera
1096 January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 Ja där ser man... Är ju värt att testa. Men jag tror det ska gå ändå.. Annars får man väl besikta med två racekattar på raken. Citera
1096 January 28, 2005 Author Report January 28, 2005 Någon annan i Klubben som har några intressanta uppgifter på avgaser från sina bilar (5.0/4.6), främst Co-halt? Vore kul att veta som referens. Eller kör alla Foxägare med fria avgaskrav utom jag? Alla tips och fakta tas tacksamt emot. Citera
Gäst March 3, 2005 Report March 3, 2005 Jag tänkte mäta min 87 5.0 på mitt jobb så fort d blir bättre väder.....jag har precis satt på h-pipa och headers så d skall bli intressant o se om det blir nån skilnad......ifs så måste jag få ihopa min fms 3.73 utväxling först.... Citera
1096 March 3, 2005 Author Report March 3, 2005 Precis vad jag har på gång nu också! Får hem min 3,73 och offroadpipen i veckan hoppas jag. Ska testa utan smogpump och sånt bara för att se. Undrar hur det kommer att låta med H-pipa och Flowmaster bakkit. Kan inte bli värre än nu med bara KatH-pipan. Citera
Wesslau March 5, 2005 Report March 5, 2005 Någon annan i Klubben som har några intressanta uppgifter på avgaser från sina bilar (5.0/4.6), främst Co-halt? Vore kul att veta som referens. Eller kör alla Foxägare med fria avgaskrav utom jag? Alla tips och fakta tas tacksamt emot.Min 88:a har 3,5 som max CO värde... Låg på 3,0 senaste besiktningen.Den är förövrigt också privatimporterad! Citera
1096 March 6, 2005 Author Report March 6, 2005 3,0 låter väl rätt fett, men du har inga kattar eller nåt på den då? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.