NackaBosse September 12, 2019 Report September 12, 2019 Har ett lite annorlunda fråga. Jag har problem med låg spänning i en kabel, som skall dra ett relä. Den ger bara 4 volt och relät orkar inte dra. Om jag då försöker med ett 6 volts relä, som borde orka dra, så förbrukaren på 12 volt kopplas in, funkar det eller kommer jag att bränna relät? Citera
Mustangmike September 12, 2019 Report September 12, 2019 5 minuter sedan, NackaBosse said: Har ett lite annorlunda fråga. Jag har problem med låg spänning i en kabel, som skall dra ett relä. Den ger bara 4 volt och relät orkar inte dra. Om jag då försöker med ett 6 volts relä, som borde orka dra, så förbrukaren på 12 volt kopplas in, funkar det eller kommer jag att bränna relät? Klart man kan, men det är inte säker det kommer funka ändå och är som du förstår helt fel sätt att kringgå och lösa problemet. Gissningsvis har du riktigt dålig kabel eller strömstaällare i kedjan. När du anslute 6V reläet vill det ha dubbla strömmen mot ett 12V för att dra och din dåliga förbindning kommer bli ännu sämre och kanske inte orkar dra reläet iallafall. Sedan när du fixar felet komer ditt 6V relä paja eller knäcka säkringen. Så Nej Citera
NackaBosse September 12, 2019 Author Report September 12, 2019 Jag skall förklara lite närmare. Kabeln, som ger 4 volt kommer från tändningen när den slås på. Den har ett inbyggt motstånd och borde ge 8 volt. Varför den bara ger 4 vet jag inte. Då jag har EFI så skall ju bränslepumpen gå igång och bygga tryck så fort jag slår på tändningen. När den gjort det startar man motorn. Det gör den bara sporadiskt idag så man får mala lite längre med startmotorn. Försökte kringgå problemet med ett 12 volts relä men det orkar inte dra på 4 volt. Därav min fråga. Citera
Mustangmike September 12, 2019 Report September 12, 2019 17 minuter sedan, NackaBosse said: Jag skall förklara lite närmare. Kabeln, som ger 4 volt kommer från tändningen när den slås på. Den har ett inbyggt motstånd och borde ge 8 volt. Varför den bara ger 4 vet jag inte. Då jag har EFI så skall ju bränslepumpen gå igång och bygga tryck så fort jag slår på tändningen. När den gjort det startar man motorn. Det gör den bara sporadiskt idag så man får mala lite längre med startmotorn. Försökte kringgå problemet med ett 12 volts relä men det orkar inte dra på 4 volt. Därav min fråga. Försök hitta 12V från tändningen, kan ju unte vara så svårt, varenda amerikans film så böjer dom sig under panelen och tjuvkopplar på 30 sekunder Annars borde du kunna ta från matningen till bränslepumpen (eller regulatorn till den) som har konstant 12V när tändningen är på. Eller matningen till EFi datorn. Du ska ju bara driva ett relä så det kommer inte påverka. Citera
Per Berglund September 12, 2019 Report September 12, 2019 (redigerad) 48 minuter sedan, NackaBosse said: Jag skall förklara lite närmare. Kabeln, som ger 4 volt kommer från tändningen när den slås på. Den har ett inbyggt motstånd och borde ge 8 volt. Varför den bara ger 4 vet jag inte. Då jag har EFI så skall ju bränslepumpen gå igång och bygga tryck så fort jag slår på tändningen. När den gjort det startar man motorn. Det gör den bara sporadiskt idag så man får mala lite längre med startmotorn. Försökte kringgå problemet med ett 12 volts relä men det orkar inte dra på 4 volt. Därav min fråga. Vänta nu du har ju Sniper och bränslepumpen tar matningen från den Blå kabel på kontakten (7-stift) ger 12V Den ska du använda till relä styrning av bränslepump Om det är så det är kopplat och den bara ger sporadisk spänning så är det fel på ECU eller? Är väll den som ska bytas ut (som vanligt på dessa) Ändrade %s av %s (%s) Citera
RobbeStockholm September 12, 2019 Report September 12, 2019 27 minuter sedan, Per Berglund said: Vänta nu du har ju Sniper och bränslepumpen tar matningen från den Blå kabel på kontakten (7-stift) ger 12V Den ska du använda till relä styrning av bränslepump Om det är så det är kopplat och den bara ger sporadisk spänning så är det fel på ECU eller? Är väll den som ska bytas ut (som vanligt på dessa) Jag undrar lite hur det är kopplat från början ? Man har väl tagit 12 volt fråntändningslåset direkt till relät på snipern ? Inte via Resistorkabel som tidigare matat tändspolen eller ? Citera
Per Berglund September 12, 2019 Report September 12, 2019 Ja kolla Sniper "Ign" kopplingen Det måste in ett relä här så det blir frisk +12V matning Har lite svårt tro att Sniper överhuvudtaget skulle starta på original "ign". Citera
NackaBosse September 12, 2019 Author Report September 12, 2019 Tack för alla råd. Jag vidarebefordra era kommentarer till Stefan Gustafsson på Brillko, som installerat systemet åt mig. Det här är lite över min förmåga att fixa själv. Citera
Mustangmike September 12, 2019 Report September 12, 2019 19 minuter sedan, NackaBosse said: Tack för alla råd. Jag vidarebefordra era kommentarer till Stefan Gustafsson på Brillko, som installerat systemet åt mig. Det här är lite över min förmåga att fixa själv. Han är nog lite bisy ett tag nu, typ Drag Week i USA denna vecka. Citera
Mustangmike September 12, 2019 Report September 12, 2019 Dom bör synas på denna om du spolar tillbaka. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.