Jump to content

Borgeson


darne1

Recommended Posts

Hej

Har börjat med att byta ut min gamla originalservo till en Borgeson.

Bilen är en tidig 67-a med styraxeln direkt in i snäckan. Alltså ingen Hardyskiva i mellan.

Har tagit bort avgasrör, grenrör och servopump men lyckas inte få bort axel med snäcka.

Vill ju inte kapa axeln även om den skall ersättas med en kortare.

Det enda är väl i så fall att skruva isär snäckan på plats och ta ur  axeln från snäckan eller?

 

Link to comment
Share on other sites

Tror nog tyvärr inte att ett motorlyft räcker för att få tillräcklig plats för att trä ut snäcka med axel?
Att kapa axeln bär ju emot då Murphy säkert dyker upp när Borgesonsnäckan ska monteras😀

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, darne1 said:

Tror nog tyvärr inte att ett motorlyft räcker för att få tillräcklig plats för att trä ut snäcka med axel?
Att kapa axeln bär ju emot då Murphy säkert dyker upp när Borgesonsnäckan ska monteras😀

Verkar inte lättaste varianten för just din bil!
Ibland får man bita i det sura äpplet och låtsas som det regnar.....Med en bra mutterdragare och ett envist humör går det smidigt! 😉


Jag fick dit en SAAB 9.3 styrväxel med både motor och växellåda monterad.
Börjar man modifiera får man vara kreativ och massera dit prylarna...Force them to fit!
 

Link to comment
Share on other sites

Det hade jag INTE gett mig på. Garanterat ett merjobb som innebär att snäckan aldrig mer blir ihopsatt. Och då kan du lika gärna kapa rattstången. Jäkla pill med alla kulorna.

Men mät var du kan kapa för om du gör rätt blir det enkelt att sätta en hardyskiva såsom de sena -67orna har (eller rattaxelknut). Vad jag förstod skulle du inte använda rattstången och styrsnäckan så gör det som är enklast och går snabbast för dig. Kapa rattstången!

Jag bara funderar varför det inte går att få ut hela paketet med motorn i? Avgas-/grenrören är borttagna och allt skall ju dras ut nedåt under motorn (vänstersidan av motorn). Har du tagit bort rattaxelröret så att du får lite bättre möjlighet att vinkla rattaxen nedåt (innebär ju att rattaxeln vinklas uppåt mot instrumenteringen i cupén.

https://www.cjponyparts.com/cj-classics-steering-coupler-assembly-1967-1970/p/HW3431/

https://www.cjponyparts.com/borgeson-steering-box-coupler-for-borgeson-power-steering-conversion-box-1965-1967/p/HW2868/

https://www.cjponyparts.com/flaming-river-steering-shaft-u-joint-billet-3-4-36-x-3-4-36-1965-1973/p/FR1711/

Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, Thomas19 said:

Jag bara funderar varför det inte går att få ut hela paketet med motorn i? Avgas-/grenrören är borttagna och allt skall ju dras ut nedåt under motorn (vänstersidan av motorn). Har du tagit bort rattaxelröret så att du får lite bättre möjlighet att vinkla rattaxen nedåt (innebär ju att rattaxeln vinklas uppåt mot instrumenteringen i cupén.

 

Titta 8.42min in i översta videoklippet där ser man att det verkar omöjligt få ut den med motorn i
Ford gjorde den så billig som möjligt!!  Lätt att montera på löpande bandet i princip omöjlig att laga sedan.

Jag skulle också kapat av skiten!

 

Link to comment
Share on other sites

Ja rattaxelröret är borta för det ska ju kapas en bit för att ge plats för en hardyskiva. Det blir nog att ta fram tigersågen som det ser ut? 
Återkommer om hur det utvecklar sig😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Japp

Jag kapade min också. Förstod att det skulle vara helt omöjligt att få ut den annars. Har nu kapat av röret i rätt längd och skall börja monteringen av Borgesonsnäckan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Håller som bäst på att slutföra monteringen men styrbrickan som ska sitta på insidan torpedväggen passar ju inte alls. Det skulle ju krävas att rattröret satt 90 grader mot väggen för att det skulle funka eller jag helt ute och seglar?

Denna menar jag

D7D93615-B376-4CAC-B4D1-D76886F8A774.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Thomas19 said:

Ca 10 min in i filmen monteras brickan. Hoppas det hjälper dig.
Ser inte ut som om vinkeln är konstig i filmen. Men verkligheten är inte alltid den samma......

Dock tycker jag att Lars bricka är lite oval i hålet. Kan du kapa/fila upp hålet lite så att brickan går att vinkkla?

https://www.youtube.com/watch?v=_jheYXstK9Y

Det är nog bara mitt foto som får hålet att se ovalt ut.

Link to comment
Share on other sites

A194508E-CC9E-47ED-B067-81C5AC9E44E2.thumb.jpeg.e502f44f406bb5519aed209144e6d00b.jpegSom ni ser så är det en annan hålbild jämfört med dom tidigare mustangerna så det får nog bli ett hemmabygge men tack ändå Lars👍
Han på videon borde nog ägnat sig åt lite rostlagning innan han uppgraderade styrningen😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...