jonashöglund January 23, 2005 Report January 23, 2005 Hej jag har fått min 289a helrenoverad ballanserad å ihopmontera... Igår startade jag upp den men det är ett knack från en lyftare kan det vara fabrikations fel eller kan det upphåra när motorn gått en stun? Körde den på tommgång ca30 min.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Hej.Har motorn varit inkörd innan du körde dina 30min på tomgång En helrenoverad motor skall i första hand vara behandladmed motorolja och STP 50/50 varje rörlig del måste hadenna typ av behandling för att det skall finnas friktion imotorn vid start, även måste hydraliska lyftare fyllas medolja från oljekanna. Nyrenoverad motor skall ha ett för kört oljetryck innanstart, med en stark borrmaskin som körs baklängesansluten på oljepumpsaxeln. Detta gör man för att få olja i alla kanaler och till alla smörjställen i motorn innan start. Sedan skall motorns startas och köras in på 2500rpmi ca:20min för att alla delar skall arbetas in på sinna platser och för att motorn skall få rätt oljetryck och tempsnabbt. Jag tror att du kört motorn för snält och att den inte fåtttillräkligt tryck i alla lyftarna. Har du rätt mängd olja i och att du kört en stund som du säger så starta upp motorn igen och låt den gå varm påett högre tomgångsvarv exempel 1500rpm eller 2000rpm. Men försäkerhets skull så tag hjälp av någon kunnig för att kolla om knacket är från ventil eller lyftare, så jag inte blihängd för det jag skrivit. Citera
jonashöglund January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 Tack för ditt utförliga svar motorn var komplett ihopmonterad å lyfftarna var ifyllda med olja från firma som renoverade den. Blev bara så skraj när jag hörde ljudet å inte kunde få kontakt med dem då det var helg. de sa precis som du att jag körde den på för lågt varv. Ska göra ett nytt försök imorn å göra som du sa köra på högre varv. Tack igen är glad att detta forum finns å att ni är hjälpsamma som svarar. Har lärt mej mycket nyttigt här. Citera
JH January 25, 2005 Report January 25, 2005 Men men men???? Om du redan startat bilen och låtit den gå på lågvarv utan den där första inkörningsprocessen ca 20-30 min på högre varv, då kan det redan ha blivit en förslitning på kamnockarna och lyftarna. Jag säger inte att det har blivit slitet utan att det kan ha blivit en förslitning.Om du haft bilen hos en firma och det sitter ny kam och lyftare i så borde de informerat om att inkörning krävs. Dvs om de själva inte redan gjort den första starten och kört in kam och lyftare. Finns ingen annan lösning i så fall mer än att byta kam och lyftare en gång till. Om det är början till en fysisk förslitning så kommer det att äta ur mer material om du fortsätter köra, det hjälper inte med några justeringar.Om det skulle visa sig att det redan är inkört på rätt sätt så kan det var en lyftare som inte är riktigt ok och inte bygger upp ett tryck. Det är inte helt ovanligt att det då generar ett tick eller knack.Lasse O har helt rätt i sina anvisningar när det gäller förebyggande oljetryck och varvatal vid inkörningen, så ta reda på om den var inkörd hos firman innan du funderar vidare. Citera
snock January 28, 2005 Report January 28, 2005 Kör du in kammen på för lågt varv så kan du få problem. Lyftarna måste komma igång och börja rotera i sina lopp så fort som möjligt, vilket risken är stor att de inte gör om motorn går för sakta. Då nöts kammen och lytarna in fel och du får ett kraftigt förhöjt slitage. Så har du kört in kammen på ett felaktigt sätt bör du nog i alla fall byta lyftare. Men om detta kan föranleda knackningar vet jag inte. Citera
NightMaaN January 28, 2005 Report January 28, 2005 börja med att testa att köra in mera på högre varv.... och sedan kör med den.. vadd jag hört så kör man inte ihjäl grejorna på tomgång om det går en stund bara... är som jag fick berättat för mig inte sååå stor skillnad på c:a 1k rpm och 1.5k rpm.... så ut och testa bara... Citera
JH January 28, 2005 Report January 28, 2005 Stämmer nog ganska bra att om du har standardventilfjädrar. Om du har valt en hårdare variant så äter det mer naturligtvis. Håller med om att testa är det enda. Citera
jonashöglund February 1, 2005 Author Report February 1, 2005 Tackar för alla svar ska köra den på 1500-2000 en halvtimme till. Firman som renoverade den sa att jag kanske behövde justera vipporna å att de skulle hjälpa mej med det. Sån tur är har jag garanti om det skulle vara nått alvarligt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.