Jump to content

2010 GT kompressor


Winston

Recommended Posts

Hej

går i tankarna på att köpa detta kittet  https://badmanners.se/index.php?route=product/product&product_id=311 

till min 2010 GT (manuell). Undrar lite om det finns nån mer som har samma kit? samt hur är det med tändstift, lästa någonstans att man var tvungen att byta till kallare stift?

Samt är det något mer som behövs för att bilen ska klara trycket?

Link to comment
Share on other sites

Friskt vågat hälften brunnet 🙂

Skämt åsido, det är ingen skottsäker kombo men funkar säkert ett bra tag lite beroende på motorns mil och skick, sen beror det på nyttjandegraden såklart. För 95% så blir det i praktiken sällan man nyttjar pulvret nån längre tid eller speciellt frekvent om man inte sysslar med racing. 

 Motorns svagaste länk är original vevstakar och gränsen ligger väl där någonstans enligt dom lärde. Men som sagt för lite skoj och bus m extra mos  i vardagen funkar det säkert.

Undvik långa stunder med plattan i mattan på högsta växel bara

🙂

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det går att regbesiktiga med intyg från Ford, dock tror jag det är lättast att välja någon kompressor modell som Ford godkänt och levererats via deras samarbetspartners, typ Saleen eller Roush. Kan finnas fler jag inte känner till. Ford måste har ju godkänt att dessa en gång i tiden.

 Jag vet en som lyckats regbesikta en GT-07 Automat med en Roush kompressor med intyg från Ford och Roush om typen och kombon. Tror det var krav på GT500 bromsarna men det kan diffa beror på hur dom bilarna levererades en gång i tiden.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, Mustangmike said:

Det går att regbesiktiga med intyg från Ford, dock tror jag det är lättast att välja någon kompressor modell som Ford godkänt och levererats via deras samarbetspartners, typ Saleen eller Roush. Kan finnas fler jag inte känner till. Ford måste har ju godkänt att dessa en gång i tiden.

 Jag vet en som lyckats regbesikta en GT-07 Automat med en Roush kompressor med intyg från Ford och Roush om typen och kombon. Tror det var krav på GT500 bromsarna men det kan diffa beror på hur dom bilarna levererades en gång i tiden.

 

 

 

 

 

Ja Jo men har inte hittat någon annan kompressor som passar 2010. Annars är de väll bara o plocka av inanan besiktningen. Men försäkring gäller ju att vilket är lite jobbigt

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Winston said:

Ja Jo men har inte hittat någon annan kompressor som passar 2010. Annars är de väll bara o plocka av inanan besiktningen. Men försäkring gäller ju att vilket är lite jobbigt

i bästa fall kan man bara hänga av remmen vid besiktningen
försäkringen är ju det stora problemet tycker jag, annars hade de suttit en på bilen redan nu

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mustangmike said:

Undrar vad som skiljer som påverkar det, motor och motorrummet är samma som före. kan det vara lägre höjd på fronten och frigången under huv?

 

 

Har ingen koll, känns som 05-09 borde inkludera 2010 eftersom de e mer eller mindre lika i motorn

Link to comment
Share on other sites

Tänk efter först.

Vevstakarna är som sagt den svagaste länken.

Därefter kommer kolvar och vevaxel  (ingen ordning nämnd).

Vevstakarna är sinterpressade och är ganska veka.

Kolvarna är mycket kisel i. Mycket bra då de ej utvidgar sig så mycket men kan mer eller mindre pulviriseras när mycket effekt läggs på eller går magert.

Vevaxeln är vanlig gjuten.

Blocken från 2005-20010 är riktigt bra grejer.

 

Varför jag vet..

Har ett "mockup" block från en 05-07 med 2 stora ventilerings hål vid cylinder 4 och 8.

Den satt på en Mustang med supercharger, liknande vad du kikar på.

Vevstakarna tålde inte effekten och ville kika ut genom blocket.

För skojs skull kollade jag igenom de andra delarna från haveriet.

Fanns inga tendenser att motorn hade gått magert  eller tendenser för spikningar, bara att vevstakarna gav upp.

 

Finns grejer att förstärka innehållet i motorn, men inte det billigaste.

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Tbird said:

Tänk efter först.

Vevstakarna är som sagt den svagaste länken.

Därefter kommer kolvar och vevaxel  (ingen ordning nämnd).

Vevstakarna är sinterpressade och är ganska veka.

Kolvarna är mycket kisel i. Mycket bra då de ej utvidgar sig så mycket men kan mer eller mindre pulviriseras när mycket effekt läggs på eller går magert.

Vevaxeln är vanlig gjuten.

Blocken från 2005-20010 är riktigt bra grejer.

 

Varför jag vet..

Har ett "mockup" block från en 05-07 med 2 stora ventilerings hål vid cylinder 4 och 8.

Den satt på en Mustang med supercharger, liknande vad du kikar på.

Vevstakarna tålde inte effekten och ville kika ut genom blocket.

För skojs skull kollade jag igenom de andra delarna från haveriet.

Fanns inga tendenser att motorn hade gått magert  eller tendenser för spikningar, bara att vevstakarna gav upp.

 

Finns grejer att förstärka innehållet i motorn, men inte det billigaste.

Hmmm okej, tack för info. Ska fundera vidare. Lite surt om vevstakarna ger sig 😕

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Peter Ekelund said:

Var i villkoren står något om att försäkringen inte skulle gälla? Det vill jag ha en källa på.

Har de inte nått med att bilen är modifierad och inte stämmer överens med den information som Transportstyrelsen har över bilen?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Winston said:

Har de inte nått med att bilen är modifierad och inte stämmer överens med den information som Transportstyrelsen har över bilen?

Effektsiffran,  kan va en ledtråd 🤣 

Finns nån regel.....max effekthöjning innan regbesiktning krävs. Kan det va 20% ? 

Blir 364Hk på en 3V  i så fall. En kompressor gör det enkelt och uppenbart att effektökningen vida överstiger tillåtet. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag byggt en ny 3Vmaskin har jag läst på rätt ordentligt om dom här och följt forum m.m. och ras m.m. och min slutsats är att hade det inte varit för dom lite klena pressade pulver stakarna (samma på alla std. motorer sedan länge, Coyote, LS mfl.) hade motorerna pallat för åtminstonde 600Hk.  Men det spelar ju ingen roll eftersom öppnar man upp för att byta dom byter man gissningsvis kolvar och vev. lager m.m.  ändå. Och så rullar det på, svårt att dra en gräns och snåla när man håller på. Annan grej är ju oljepumdrevet  (även det pressat pulver)som kan knäckas av flexet som uppstår vid varv och effekt då änden där den sitter den rör sig. Det byts till ett billetdrev, samma sak på en coyote. Man köper en ny Ford racing oljepump för typ 1500:- och  det första man gör är att plocka isär den och byter ut drevet till ett i billetstål som kostar  typ 3000:-  . 

Det är ändå väldigt många 3V kompressorbilar därute i US som rullar och går med orörda std motorer. Dom flesta ligger på 400-450Hk.

 Men allt beror på hur man kör och nyttjar effekt och varv. Har ju sysslat en del med mc racing och då nyttjar man pulvret som finns i std motorer på ett helt anat sätt än någon kan göra på gatan. Std maskiner flyger i luften, det är inte en fråga om utan när. Ibland sker det med ett spektakulärt totalras men inte sällan med att det  börjar pissa olja en dag, blocket har spruckit, oftast diagonalt över ramlagergångar och cylinder basen.   Sakerna är inte gjorda för den höga nyttjandegraden under så långa tider. Materialet blir utmattat. Det gäller även för våra kära fårdmotorer. 

Jag fick lära mig den hårda vägen en dag att även en sån sak som squischmåttet kan behöva ökas på banor med långa raksträckor. Det som receptet var och normalt funkade gällde inte på Silverstone och Mugello,  Nu körde inte jag där men på Anderstorp som också har en väldigt lång raka där man ligger längre tid på full trottel och då utvidgar sig stakar och annat lite extra av g kraften och varvet. 1-2 tiondelar extra skulle man ha där fick jag veta i efterhand. 

  

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Mustangmike said:

Eftersom jag byggt en ny 3Vmaskin har jag läst på rätt ordentligt om dom här och följt forum m.m. och ras m.m. och min slutsats är att hade det inte varit för dom lite klena pressade pulver stakarna (samma på alla std. motorer sedan länge, Coyote, LS mfl.) hade motorerna pallat för åtminstonde 600Hk.  Men det spelar ju ingen roll eftersom öppnar man upp för att byta dom byter man gissningsvis kolvar och vev. lager m.m.  ändå. Och så rullar det på, svårt att dra en gräns och snåla när man håller på. Annan grej är ju oljepumdrevet  (även det pressat pulver)som kan knäckas av flexet som uppstår vid varv och effekt då änden där den sitter den rör sig. Det byts till ett billetdrev, samma sak på en coyote. Man köper en ny Ford racing oljepump för typ 1500:- och  det första man gör är att plocka isär den och byter ut drevet till ett i billetstål som kostar  typ 3000:-  . 

Det är ändå väldigt många 3V kompressorbilar därute i US som rullar och går med orörda std motorer. Dom flesta ligger på 400-450Hk.

 Men allt beror på hur man kör och nyttjar effekt och varv. Har ju sysslat en del med mc racing och då nyttjar man pulvret som finns i std motorer på ett helt anat sätt än någon kan göra på gatan. Std maskiner flyger i luften, det är inte en fråga om utan när. Ibland sker det med ett spektakulärt totalras men inte sällan med att det  börjar pissa olja en dag, blocket har spruckit, oftast diagonalt över ramlagergångar och cylinder basen.   Sakerna är inte gjorda för den höga nyttjandegraden under så långa tider. Materialet blir utmattat. Det gäller även för våra kära fårdmotorer. 

Jag fick lära mig den hårda vägen en dag att även en sån sak som squischmåttet kan behöva ökas på banor med långa raksträckor. Det som receptet var och normalt funkade gällde inte på Silverstone och Mugello,  Nu körde inte jag där men på Anderstorp som också har en väldigt lång raka där man ligger längre tid på full trottel och då utvidgar sig stakar och annat lite extra av g kraften och varvet. 1-2 tiondelar extra skulle man ha där fick jag veta i efterhand. 

  

 

hmm okej. så det är stakarna samt oljepumpsdrevet som är den svagaste länken. hur tror du växel lådan klarar sig? blir ju lite surt o rasa hela motorn bara för att få ut lite mer häst 😕 

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Winston said:

hmm okej. så det är stakarna samt oljepumpsdrevet som är den svagaste länken. hur tror du växel lådan klarar sig? blir ju lite surt o rasa hela motorn bara för att få ut lite mer häst 😕 

Du har väl Spansk låda (Manuel), ska inte vara problem vad jag hört, alla säger Automaten är klen, å andra sidan har GT500 kralligare Spansk låda så den kanske inte tål vad som helst. Jag tror det går bra men hur ofta laddar man på med +500 hk egentligen, du gasar lite och vips gård et för fort.

Lite hopp å lek går bra 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mustangmike said:

Du har väl Spansk låda (Manuel), ska inte vara problem vad jag hört, alla säger Automaten är klen, å andra sidan har GT500 kralligare Spansk låda så den kanske inte tål vad som helst. Jag tror det går bra men hur ofta laddar man på med +500 hk egentligen, du gasar lite och vips gård et för fort.

Lite hopp å lek går bra 🙂

 

Allt som allt med kompressorn så kommer det landa runt 500 Hk så det borde ju hålla 🙂

Link to comment
Share on other sites

Du måste kanske byta kopplingen om du ska köra med kompressor med. Har bilen rullat några tusen mil så är det risk för att den börjar slira om du monterar kompressor 🙂 Beror på hur bilen kommer köras iofs  Bytte till en exedy stage 2 koppling och ett lättare exedy-svänghjul på min. Rappare maskin och en koppling som tål lite mer stryk. Inte tungtrampad heller. Min originalkoppling var slut vid 8000mil. Då var bilen original. Nu är den lite småtrimmad med headers, kammar osv.. Den nya kopplingen har hållit riktigt bra, bilen har rullat 11 000 mil nu.. Den ska klara 550nm på hjulen.

https://www.americanmuscle.com/exedy-stage1-clutch-0510gt.html
https://www.americanmuscle.com/exedy-race-flywheel-9604-6bolt.html

De köpte jag. Växellådan håller nog om du inte kör den allt för hårt med hårda växlingar och starter.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...