Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Ska byta dämpare på mustangen (1973 mach1) men vad sjutton ska man välja? Det är en hel uppsjö av modeller och prisklasserna varierar stort. Råd och förslag emottas, tack.

Personligen tycker jag du bör stryka alla dämpare som är gasladdade...Det ska vara  rena oljedämpare som bilen är byggd för
Det kan bli  stötigt och obekvämt med gas om du nu inte önskar ha det
Beskrivs bra i den här filmen

Vad som återstår då är då originalliknande dämpare.
https://www.npdlink.com/product/shock-absorber-front-1-316-inch-piston-replacement/151095/200355
Finns flera fabrikat och Hansen Racing har kanske sådant men det är oftast gasdämpare
De billigare gasdämparna är ändå rätt bekvämma och inte alls så aggresiva som vissa andra premium gasdämpare

Vill man ha mer möjlighet till justering och framförallt prestanda så är QA1 helt fantastiska
Du får en bestämd men ändå mjuk framtoning om man vill.

https://www.summitracing.com/int/parts/qa1-ts601/overview/year/1973/make/ford/model/mustang/submodel/mach-i

Det finns som du upptäckt en massa andra fabrikat.

Jag har Koni som är mycket bra och de finns både med eller utan gas till min 69

Men som sagt skulle nog hellre välja QA1 om jag skulle göra om det.....Dyrare men man får vad man betalar!

Mustang 65-73 har väldigt lite gummidämning och ljud/stötar känns rätt tydligt så det får man tänka på i valet mellan gasladdade och vanliga

Hör av dig till stötdämparverkstaden (SDV.se), han kan custombygga stötdämpare åt dig om så önskas. Annars så har han ett bra utbud med vanliga dämpare av alla de slag också.

On 2020-02-03 at 06:39, Carpimp said:

Hör av dig till stötdämparverkstaden (SDV.se), han kan custombygga stötdämpare åt dig om så önskas. Annars så har han ett bra utbud med vanliga dämpare av alla de slag också.

Bra tips, Jag kontaktade dom om bakdämpare till min, grymma grabbar som kunde alla disipliner😃

• Like 1