Jump to content

pilotbussning


snock

Recommended Posts

Skulle vilja byta pilotbussningen, dvs styrningen för växellådans splinesade axel i änden av vevaxeln, nu när jag har motorn ute på golvet. Nån som vet hur man enklast får ur den? Verkar ju helt xxxxx omöjligt! Finns det bussningar med nållager som passar rakt av i min 289 -66? I Sverige?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Lättast Är att fylla hålet i bussningen med fett,sedan tar du en axel som precis går i bussningen och knackar in den i bussningen.

Då kommer bussningen att krypa ut. Ev kan du få fylla på mer fett när den har krupit ut en bit,men det märker du om axeln bottnar i vevaxeln.

Har alltid fungerat för mig,och jag har bytt ett stort antal pilotbussningar.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat sätt är att (om du har tillgång) ta en gängtapp i lämpligt storlek och skruva in för gängning. Antingen kryper den ut då, eller så tar du en lång bult med rätt gäng och skruvar i så kryper den ut.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Ska definitivt testa det. Tycker originalkonstruktionen med den där bussningen utan smörjning verkar mer eller mindre värdelös. Det är ju som gjort för att det ska bli problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...