JH February 1, 2005 Report February 1, 2005 Jag undrar om någon har valt neoprengummibussningar vid byte av allt i framvagn och bakvagn. I så fall blev det bra? Har någon testat och fått positiva eller negativa erfarenheter. Citera
göran cmc 302 February 1, 2005 Report February 1, 2005 Hej JanVistte inte att det fanns bussningar i neophreneFör mig är det materialet alldeles för mjukt för bussningar - mycket mjukare än vanligt gummi.Har svårt att förstå att det skulle kunna fungera !Var har Du hittat detta ? Citera
JH February 1, 2005 Author Report February 1, 2005 Hä hä, menar naturligtvis Urethanbussningar. Är det lämpligt på bara vissa ställen eller kan det var vettigt rakt över Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 1, 2005 Report February 1, 2005 Hej Janne.Skall du ut på banan så skall du satsa uretan men skalldu åka på gatan som en vanlig personbil så är detinte så roligt kan bli knarr och andra obekväma ljud dessutom blir det lite stötigare. Satsa på nya gummibustningar i stället om du skall nöjes-åka på vanliga vägar. Har själv prövat att köra med uretan på gatan ochdet blev snabbt byte till nya gummibustningar i stället. De nya gummibustningarna har ett liv på 20 år innan dessså kanske det är ett nytt objekt på G igen. OBS detta är mitt tyckande det finns säkert fler åsikterom vad som kan tyckas vara rätt. :wink: Citera
JH February 1, 2005 Author Report February 1, 2005 OK, fler som testat???Vill ha svar från er som testat, innan jag beställer bussningar Citera
Gäst February 1, 2005 Report February 1, 2005 Hej!Jag har poly överallt och det är mest problem i krängningshämmarna.Nu vet jag att "Global West" polybussningar har svarvade räfflor invändigt.Dessa räfflor håller kvar fettet som man smörjer in med.Ska tydligen vara OK nu.Poly i fjädertorn och främmre bladfjäderfäste transporterar in ganska mycket ljud i kupe'Men jag tycker inte det är störande så länge vägen är jämnJag tycker Poly är kanon till 99%Ett mellan alternativ till Gummi eller Poly är "Midoline" som är helt knisselfritt och lite mjukare än PolyHar tyvärr helt glömt vem som säljer det och jag har aldrig provat självGummi tycker jag annars är helt OK om man inte tänkt svänga ordentligt.En sista grej jag märkt om man kör 5-bladiga extra kraftiga fjädrar är att gummi har väldigt kort hållbarhet i bakre "hängsel" fästeHär kan man utan vidare alltid ha poly.Påverkar knappast komforten då de sitter så långt bak Citera
ThomasFB February 2, 2005 Report February 2, 2005 Gummi finns också i olika hårdlekar (anges i Shore). det blir till att svarva egna bussningar om man vill experimentera, för ingen tillverkare bryr sej om detta. Citera
göran cmc 302 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Janne,Allas våra upplevelser av hårdhet i bussningar är mycket individuella och styrs också mycket av hur bilen i övrigt är uppstyvad.Enda sättet att få rätsida på detta är att provköra ett par bilar som har olika uppsättningar för att kunna bilda sig en egen uppfattning.Vad gäller gnällande bussningar så har jag inte en enda gång på 4 år hört det minsta pip från alla mina poly-bussningar. Citera
ht67 cmc 1502 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Jag blev mycket inspirerad att förbättra väghållningen när jag läste klubbtidningen. Tänkte köpa ett "kit" med bussningar till hela bilen. Var brukar ni handla sånt? Citera
göran cmc 302 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Direkt i USA på alla stora firmor alt tar Sven Ullman i Uppsala 018-506067hem detta åt dig.Behöver Du råd och dåd så hör av dig - det är jag som är pappa till artiklarna. Citera
ht67 cmc 1502 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Jag ska nog göra en order på NPD snart. På sid. 53 hittade jag följande kit för $238 men blir lite osäker på om det verkligen omfattar allt? Vill gärna att det blir rätt "kit" från början. POLYURETHANE BUSHING KITThis unique kit drastically improves handling and steeringresponse. Compliments the Street Bandit kits. Bushingsare free-floating and install easily without a press.Contains: * Coil spring insulators * front bumper * spring saddle bushings * ft lower shock insulators, * rear shock* insulators, * strut rod bushings (we prefer rubber here),* lwr control arm bushings, * leaf spring front eye bushings,* adjustable shackle kit * 67-73 steering coupler.Sen finns det ett Prothane Urethane suspension kit för $83.67-73 8 cyl. w/o trans mount and control arm bushings.Not only are rubber components on the soft side to accommodate the typical performance driver but theyalso deteriorate too rapidly. This contributes to premature component failure, a spongy ride and less than ideal performance handling. Urethane can correct these conditions, while improving driveability. All Prothane components are red molded urethane. Prothane has eliminated the need for grease fittings or the inclusion of additives which may reduce the integrity of the part. Prothane uses splined or grooved bores which holds SUPER GREASE™ for squeak free operation. Citera
JH February 2, 2005 Author Report February 2, 2005 Jag har ingen erfarenhet själv av annat än nya vanliga bussningar. Men ska man ändå byta allt så kan det vara vettigt att göra rätt från början.Som HT67 nämner så finns det kompletta kit har jag också sett och prislappen är marginell mellan vanliga och Urethanbussningar.Klart att man vill ha bättre "hålla i stabilitet" om det går. Lite mer ljud gör inget, bara det blir roligt att köra.. Citera
ht67 cmc 1502 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Hej igen! Vill inte vara tjatig men...är det någon (Göran tex. ) som kan tala om ifall det är något av de 2 ovanstående kit jag nämde från NPD är bra?(kompletta?) Om bägge är det, i så fall vilket ska jag välja? Om inte så måste jag leta vidare...Sam, hur gör du? Citera
JH February 3, 2005 Author Report February 3, 2005 Såg ett Kit hos Mustang Unlimited för 189dollar, men uppfattar inte att det innehåller allt man behöver. Fast det står komplett kitEftersom jag sätter på lägre och hårdare fjädrar så tror jag att Urethan blir mitt val.Kollar vidare om Kitet och återkommer. Citera
göran cmc 302 February 3, 2005 Report February 3, 2005 Du behöver detta:FRONT:* Coil spring upper insulators* Spring saddle bushings* Front lower shock insulators,* Lower control arm bushings ( mät dessa - finns 2 olika storlekar )* Strut rod bushings * Front swaybar bushings incl. end link bushings* 67-73 steering couplerREAR:* Rear shock insulators ( upper & lower )* Rear leaf spring front eye bushings ( jag använder gummi här p.g.a. ljud )* Rear lef spring rear bushings (köp ett adjustable KIT inkl poly bushings)* Rear swaybar bushings incl. end link bushings ( om du har en bakre kränghämmare )Du kanockså ha poly i motorfästen och vx-lådsfäste men min upplevelse är att det blir för mycket ljud / vibrationer för normalåka - bättre att byta gummibussningarna lite oftare. Lycka tillPS: glöm inte bort att bussningar bara är en (1) del i bra väghållning !!! Citera
ht67 cmc 1502 February 3, 2005 Report February 3, 2005 Tack för all info. Förutom bussningar så håller jag faktiskt på att kolla in följande:* Nya hårdare fjädrar fram.* Grövre krängningshämmare (1") fram + 3/4" bak.* Stötdämpare runt om.* Ev. sänkning bak.Det är ju faktiskt så att Göran redan i somras på Barkaby, om jag inte minns fel, satte griller i huvudet genom att efter en stund kommentera den mjuka fjädringen... :wink: Hade väl kanske inte tänkt att gå på väghållningen så snart men efter lite funderande och läsande så är det projekt "Gå som ett strykjärn" som startats.Har redan hängt av ett par BMW:er under första sommaren med nya motorn, så bra väghållning känns bara viktigare och viktigare. Citera
Ronnie S February 4, 2005 Report February 4, 2005 Jag har läst någonstans på nätet att man ska vara försiktig med att montera för hårda "Strut rod bushings". Det behöver kunna röra sig när bilen fjädrar, risken är att "strut rod" blir utsatt för böjpåkänningar, och så småningom går av. Det är inga egna erfarenheter alltså, utan bara sånt som jag läst om att folk har fått problem med. Citera
JH February 4, 2005 Author Report February 4, 2005 Det kanske stämmer eftersom kitet som Ht67 hittat hos NPD, har kommentar om just strutrod bussningarna. Gör en djupare analys och beställer nog inget kit utan väljer del för del. Vissa delar man behöver, saknas i kiten. Citera
Arjan February 15, 2005 Report February 15, 2005 Jag har läst någonstans på nätet att man ska vara försiktig med att montera för hårda "Strut rod bushings". Det behöver kunna röra sig när bilen fjädrar, risken är att "strut rod" blir utsatt för böjpåkänningar, och så småningom går av. Det är inga egna erfarenheter alltså, utan bara sånt som jag läst om att folk har fått problem med.Det gäller för 67 och nyare. Deras strut rod construction är annarlunda med justermögligheter för att ställa in caster. Själva bussningar är också av en liten annarlunda design än den på 65-66. Jag har också hört några historier om bryttna strut rods, men alla var 67 eller nyare och alla hade bryttit precis vid gängerna bakom bakre muttern för caster justering. Själv har har haft polyurethan strut rod bussningar i min 65a utan problem i några år. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.