Jump to content

Framvagn


JH

Recommended Posts

Jag undrar om någon har valt neoprengummibussningar vid byte av allt i framvagn och bakvagn. I så fall blev det bra? Har någon testat och fått positiva eller negativa erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne.

Skall du ut på banan så skall du satsa uretan men skall

du åka på gatan som en vanlig personbil så är det

inte så roligt kan bli knarr och andra obekväma ljud

dessutom blir det lite stötigare. :?

Satsa på nya gummibustningar i stället om du skall nöjes-

åka på vanliga vägar. 8)

Har själv prövat att köra med uretan på gatan och

det blev snabbt byte till nya gummibustningar i stället. :shock:

De nya gummibustningarna har ett liv på 20 år innan dess

så kanske det är ett nytt objekt på G igen. :)

OBS detta är mitt tyckande det finns säkert fler åsikter

om vad som kan tyckas vara rätt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har poly överallt och det är mest problem i krängningshämmarna.

Nu vet jag att "Global West" polybussningar har svarvade räfflor invändigt.

Dessa räfflor håller kvar fettet som man smörjer in med.

Ska tydligen vara OK nu.

Poly i fjädertorn och främmre bladfjäderfäste transporterar in ganska mycket ljud i kupe'

Men jag tycker inte det är störande så länge vägen är jämn

Jag tycker Poly är kanon till 99%

Ett mellan alternativ till Gummi eller Poly är "Midoline" som är helt knisselfritt och lite mjukare än Poly

Har tyvärr helt glömt vem som säljer det och jag har aldrig provat själv

Gummi tycker jag annars är helt OK om man inte tänkt svänga ordentligt.

En sista grej jag märkt om man kör 5-bladiga extra kraftiga fjädrar är att gummi har väldigt kort hållbarhet i bakre "hängsel" fäste

Här kan man utan vidare alltid ha poly.

Påverkar knappast komforten då de sitter så långt bak

Link to comment
Share on other sites

Janne,

Allas våra upplevelser av hårdhet i bussningar är mycket individuella och styrs också mycket av hur bilen i övrigt är uppstyvad.

Enda sättet att få rätsida på detta är att provköra ett par bilar som har olika uppsättningar för att kunna bilda sig en egen uppfattning.

Vad gäller gnällande bussningar så har jag inte en enda gång på 4 år hört det minsta pip från alla mina poly-bussningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska nog göra en order på NPD snart. På sid. 53 hittade jag följande kit för $238 men blir lite osäker på om det verkligen omfattar allt? Vill gärna att det blir rätt "kit" från början.

POLYURETHANE BUSHING KIT

This unique kit drastically improves handling and steering

response. Compliments the Street Bandit kits. Bushings

are free-floating and install easily without a press.

Contains:

* Coil spring insulators

* front bumper

* spring saddle bushings

* ft lower shock insulators,

* rear shock

* insulators,

* strut rod bushings (we prefer rubber here),

* lwr control arm bushings,

* leaf spring front eye bushings,

* adjustable shackle kit

* 67-73 steering coupler.

Sen finns det ett Prothane Urethane suspension kit för $83.

67-73 8 cyl. w/o trans mount and control arm bushings.

Not only are rubber components on the soft side to accommodate the typical performance driver but they

also deteriorate too rapidly. This contributes to premature component failure, a spongy ride and less than

ideal performance handling. Urethane can correct these conditions, while improving driveability.

All Prothane components are red molded urethane. Prothane has eliminated the need for grease fittings or the

inclusion of additives which may reduce the integrity of the part. Prothane uses splined or grooved bores which

holds SUPER GREASE™ for squeak free operation.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet själv av annat än nya vanliga bussningar. Men ska man ändå byta allt så kan det vara vettigt att göra rätt från början.

Som HT67 nämner så finns det kompletta kit har jag också sett och prislappen är marginell mellan vanliga och Urethanbussningar.

Klart att man vill ha bättre "hålla i stabilitet" om det går. Lite mer ljud gör inget, bara det blir roligt att köra..

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Vill inte vara tjatig men...är det någon (Göran tex. :) ) som kan tala om ifall det är något

av de 2 ovanstående kit jag nämde från NPD är bra?(kompletta?)

Om bägge är det, i så fall vilket ska jag välja? Om inte så måste jag leta vidare...

Sam, hur gör du?

Link to comment
Share on other sites

Såg ett Kit hos Mustang Unlimited för 189dollar, men uppfattar inte att det innehåller allt man behöver. Fast det står komplett kit

Eftersom jag sätter på lägre och hårdare fjädrar så tror jag att Urethan blir mitt val.

Kollar vidare om Kitet och återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver detta:

FRONT:

* Coil spring upper insulators

* Spring saddle bushings

* Front lower shock insulators,

* Lower control arm bushings ( mät dessa - finns 2 olika storlekar )

* Strut rod bushings

* Front swaybar bushings incl. end link bushings

* 67-73 steering coupler

REAR:

* Rear shock insulators ( upper & lower )

* Rear leaf spring front eye bushings ( jag använder gummi här p.g.a. ljud )

* Rear lef spring rear bushings (köp ett adjustable KIT inkl poly bushings)

* Rear swaybar bushings incl. end link bushings ( om du har en bakre kränghämmare )

Du kanockså ha poly i motorfästen och vx-lådsfäste men min upplevelse är att det blir för mycket ljud / vibrationer för normalåka - bättre att byta gummibussningarna lite oftare.

Lycka till

PS: glöm inte bort att bussningar bara är en (1) del i bra väghållning !!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för all info. Förutom bussningar så håller jag faktiskt på att kolla in följande:

* Nya hårdare fjädrar fram.

* Grövre krängningshämmare (1") fram + 3/4" bak.

* Stötdämpare runt om.

* Ev. sänkning bak.

Det är ju faktiskt så att Göran redan i somras på Barkaby, om jag inte minns fel, satte griller i huvudet

genom att efter en stund kommentera den mjuka fjädringen... :wink:

Hade väl kanske inte tänkt att gå på väghållningen så snart men efter lite funderande och läsande

så är det projekt "Gå som ett strykjärn" som startats.

Har redan hängt av ett par BMW:er under första sommaren med nya motorn, så bra väghållning känns

bara viktigare och viktigare. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst någonstans på nätet att man ska vara försiktig med att montera för hårda "Strut rod bushings". Det behöver kunna röra sig när bilen fjädrar, risken är att "strut rod" blir utsatt för böjpåkänningar, och så småningom går av.

Det är inga egna erfarenheter alltså, utan bara sånt som jag läst om att folk har fått problem med.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske stämmer eftersom kitet som Ht67 hittat hos NPD, har kommentar om just strutrod bussningarna.

Gör en djupare analys och beställer nog inget kit utan väljer del för del. Vissa delar man behöver, saknas i kiten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har läst någonstans på nätet att man ska vara försiktig med att montera för hårda "Strut rod bushings". Det behöver kunna röra sig när bilen fjädrar, risken är att "strut rod" blir utsatt för böjpåkänningar, och så småningom går av.

Det är inga egna erfarenheter alltså, utan bara sånt som jag läst om att folk har fått problem med.

Det gäller för 67 och nyare. Deras strut rod construction är annarlunda med justermögligheter för att ställa in caster. Själva bussningar är också av en liten annarlunda design än den på 65-66.

Jag har också hört några historier om bryttna strut rods, men alla var 67 eller nyare och alla hade bryttit precis vid gängerna bakom bakre muttern för caster justering.

Själv har har haft polyurethan strut rod bussningar i min 65a utan problem i några år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...