Jump to content

Mager bränsleblandning - Mustang GT 2008


Jocke Berg

Recommended Posts

(redigerad)

Här kommer ett problem som Ford Hedbergs inte har kunnat lösa på 3 veckor....

Motorlampan började lysa, varvid vi lämnade in Mustangen till Ford Hedbergs som kopplade upp bilen och upptäckte bara en indikering av mager bränsle men inget annat fel fanns.

Då Mustangen bara veckan innan hade tagits fram från vinterförvaring, så misstänkte man att den bara behövde köras med. Så Hedbergs släcker motorlampan och säger till oss att köra en del under helgen... Men efter 5mil så tänder lampan igen...
Veckan därpå kör vi in bilen igen, Hedbergs kopplar upp sig igen, samma felkod kommer upp o diskussionen börjar.... Där är ny bränsle i tanken,  inget bränslefilter ger felkod, inget med spjällhus....

Man vet inte vad för fel det är.. så igen släcker man motorlampan o meddelar att vi kollar upp detta och återkommer...

Nu har det gått 1½ vecka och dom vet inget, utan nu skall vi lämna bilen så dom får prova sig fram.

 

HJÄLP, någon som har bra idéer på vad det kan vara eller funderingar som vi kan ta med oss till Ford...

Mustangen har gått knappt 45000km

TACKAR på förhand

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa på luftmassemätare (skitig eller täckt av spindelväv)

Annars något med bränsletrycket. (tryckregulator, bränslepump, spridare, filter)

Dom får väl koppla upp datorn och kolla,  bara att mäta luftmängd, bränsletryck, både lång och kort bränsletrim, 

Förresten vilken Cylinderbank gav koden ?

Om det var bank 2, så kan det vara något med tankavluftningen, eller vakuum till bromsservo som läcker,  

Link to comment
Share on other sites

Tacksam för alla idéer o tankar.

Först så gav felkoden hos Ford att mager bränsleblandning var från bägge bankerna.

Men vid bägge uppkopplingarna när man bara hittade detta fel så testade man tryck o en massa annat som visade alla goda värden.

Nyfiket, tankutluftningen borde ju ge felkod om mager bränsleblandning i bägge bankerna, eller? (inte bara i bank 2)...(?)

 

Link to comment
Share on other sites

Tankavluftningen ,  vakuum till bromsservo, samt vevhusventilation är alla anslutna till den sidan av insugsröret så det får störst effekt där. 

Det kan ju också vara läcka på avgassystemet (före Kattarna) men det brukar man kunna höra eller känna.

en fråga har du original luftrenare eller har du bytt till ett så kallat öppet filter (CAI) 

Det kan mycket väl vara så att det är bra värden när man står på verkstaden (under låg belastning), men bli en helt annan sak när man belastar motorn.

Ett igensatt bränslefilter eller sliten bränslepump kan klara att hålla bränsletrycket normalt vid ett litet flöde, men när det behövs mer soppa så sjunker trycket.

Man får köra en sväng och mäta under tiden (kolla även bränslepumpens inkopplingsgrad, duty cyckle)

 

Link to comment
Share on other sites

Jepp det sitter ett öppet filter, (dock satt det när bilen köptes o varit monterat i drygt 4år).

Men du har en bra tanke med belastningen vid körning, jag tar med mig detta när vi lämnar bilen nästa Fredag.....

 

Bugar o tackar o kommer du på mer så skriv gärna.

 

Link to comment
Share on other sites

Med "öppet" filter Hamnar man närmare gränsen för mager blandning, så man blir då mer beroende av en korrekt fungerande luftmassemätare + att LMM blir lite mer utsatt och lättare blir smutsig.

Innan du gör något annat så köp en flaska med rengöring för LMM och gör rent !! 

TEX. denna https://www.autoexperten.se/bilvard/kemikalier-och-vatskor/serviceprodukter/luftmassesensor-reng-200ml/

Jag kan nästan sätta en slant på att det kommer att fungera sedan.

mvh Mats 

Link to comment
Share on other sites

Har man ett tvättbart högfödesfilter ska det gullas med ofta, sköter man det inte blir det mycket skit som åker igenom och gör man det, d.v.s tvättar och oljar in är risken stor att det blir liiiiite för mycke olja som sugs in och fastnar på glödtråden i mätaren. 

På min har det förvisso inte resulterat i mager blandning.  Jag brukar känna det på  svagt ojämn eller ryckig gång vid jämn fart, då är det bara rengöra mätaren så är det ok igen . Så ska man ligga på topp får man jobba 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Först tacksam för alla förslag o tankar.

Först har detta "öppna" filter suttit monterat i snart 4 år, och om den är mappad efter detta vet jag inte.
Men om luftmassemätaren skulle inte fungera helt perfekt så skulle detta ha visats ur EOBD uttag där dom ser alla värden.

Även när motorlampan nu lyser, så går bilen kanon. Bra kraft, inga ryck eller andra ojämna saker dyker upp.

Typ av CAI liknar exakt ett SR Performance med kromat rör men kan inte se någon märkning....

Mustangen skall lämnas in på Fredag till Ford, som nu vill göra ett nytt försök. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...