Jump to content

Recommended Posts

Jag ska lacka min -65a i HoneyGold.

Under åren har jag noterat att det finns två nyanser man kallar HoneyGold, en lite grönare och en mer i guld.
Dessutom har jag båda dessa nyanser på insidan av baklucka och motorhuv.
När jag letar färgkod blir jag inte klok på vem som är vem av de två eller varför det överhuvudtaget finns två.
Min bil har förutom insidan av motorhuven den färgen som går mer i guld.

Är det någon i klubben som själv vet eller känner till någon som vet hur det hänger ihop så jag kan komma rätt?

Mustang-1.jpg

(redigerad)
7 timmar sedan, Anders N said:

Jag ska lacka min -65a i HoneyGold.

Under åren har jag noterat att det finns två nyanser man kallar HoneyGold, en lite grönare och en mer i guld.
Dessutom har jag båda dessa nyanser på insidan av baklucka och motorhuv.
När jag letar färgkod blir jag inte klok på vem som är vem av de två eller varför det överhuvudtaget finns två.
Min bil har förutom insidan av motorhuven den färgen som går mer i guld.

Är det någon i klubben som själv vet eller känner till någon som vet hur det hänger ihop så jag kan komma rätt?

Mustang-1.jpg

Färgkoder är extremt svårt gå på numera
Den tidens koder bygger på det kemiska blandningen man använde 60-70 talet
Mycket av dom är bannlysta så det går inte använda dom.
De ämnen som ersätter finns alltså inget recept på och det går inte omvandla utan man måste göra en annalys och bryta ny färg

Du kan kolla med de större färgtillverkaren om de har det receptet gjort någon gång och har man tur finns en hänvisning från original koden
Färgen kan du då få se på dataskärmen direkt....Givetvis kan den inte återges exakt.
Exempelvis Akso Nobel, Lesonal
Men allt hänger ju på att den som blandat receptet har gjort rätt

Färdiga recept bygger ofta på att man läst in färgskalan med en spektrometer direkt  på lacken

Allra enklast är alltså om du åker till en större lackfirma har en ren och fin yta på bilen som inte varit utsatt för solen.
Då kan dom på direkten få fram en kod som kommer stämma exakt med originalet.
Spektrometer är det bästa och slår även en originalkod.

Ändrade %s av %s (%s)
2 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Mjaa , bytte skärmar på en Audi A6 2003 . Lackeraren läste av färgen på gamla skärmarna med en spektrometer .

Blev inte samma färg som övriga bilen , men han tog ett recept som var närmast Audins org färg .

Då gjorde han fel.   
Med spektrometer läser man av våglängderna så som de avges för ögat....Har gjort det massor av gånger och det blir EXAKT
Läser han av på gamla skärmar så blir det ju den solblekta brytningen som det ska vara när man lackar om en skärm.
2003 ska det inte annars vara några problem alls ta ett originalrecept eftersom kemikalierna används fortfarande.

På 60-70 talet användes bly och andra i princip dödliga ämnen i färgerna som inte finns idag....Alltså riktigt farligt att slipa gammal bilplåt!
Därför är det inte relevant jämföra med erfarenheter från 2003 utan nu måste man bryta fram eller om någon har tagit fram recept för dagens kulörer.

 

(redigerad)

Vad lackeraren gjorde var att polera en liten yta på lacken på gamla skärmen , läste sedan av och kollade vad som låg närmast i färgrecept .

Blev inte riktigt samma färg 🤨 

Men bilen är såld så .......till Polen 🤣

Ska det bli bra får man vell experimentera med olika recept och provlacka en provbit .

Ändrade %s av %s (%s)
1 hour ago, Tungelsta HT-67 said:

Vad lackeraren gjorde var att polera en liten yta på lacken på gamla skärmen , läste sedan av och kollade vad som låg närmast i färgrecept .

Blev inte riktigt samma färg 🤨 

Men bilen är såld så .......till Polen 🤣

Ska det bli bra får man vell experimentera med olika recept och provlacka en provbit .

Som sagt han gjorde fel eller dåligt instrument/dålig hantering

Får nog förklara bättre!
Om du har ett bullrecept där sockret blivit förbjudet och ersatt av ett sötningsmedel och du använder samma mängd så kommer de smaka för jävlig.
Man måste alltså göra ett helt nytt recept på sötningsmedlet som inte alls bygger på tidigare recept.
I princip finns det ingen koppling utan man måste smaka sig fram och det kan bara göras med en spektrometer

Spektrometer bryter ner ljuset i sina enstaka beståndsdelar helt överlägset allt annat

 

Om jag tolkar det rätt behöver det inte matcha övrig lack. Han vill nog lacka hela. Men av två HoneyGold vill han ha den ena men inte den andra nyansen. Kanske är det så det blir om man blandar efter lack-koden med moderna kemikalier?
Jag tror lackfirma kan ta fram färgkartor och komma väldigt nära den du vill ha och sen göra ett lackprov som du kan betrakta.
Lackfirman kanske tom kan ta fram rätt färgkod i modern tappning och om du skall måla hela gör det ingen om den avviker från original, bara det blir den nyansen du vill ha.

Jag vet inte om ni missförstått mig, men jag har renoverat och lackat två och fyrhjuliga fordon sedan början av 80-talet så jag behöver ingen historielektion.
När det gäller att scanna färgkoder har jag sett att lackfirman använt scanningar som gått galet, så man ska använda den metoden med respekt som allt annat.

Varför jag ställer frågan är för att jag vill köpa färg med en kod så jag kan bättra bilen om något skulle hända.
Då jag sett nylackade bilar med exakt samma två nyanser som sitter som originalfärger under huv och lucka på min bil så måste det finnas någon som lyckas finna färgkoder som överensstämmer riktigt bra med originalet.
Jag har hittat Fords egen kod och DuPonts motsvarighet, men tyvärr kan man inte köpa färgprover från färgleverantörerna och jag vill inte köpa färg för flera tusen och det är den grönare färgen som kommer.
Därför undrade jag om någon i klubben kunde sitta på någon kunskap om just HoneyGold färgens nyanser.

Ok, du vill kunna bättra! Lite värre. Gå till en lackerare och be om lackprov på rätt kod. Han sprutar ju på en liten provbit. Blir det bra kan du alltid köpa blandad lack av honom. Det kanske inte blir den billigaste lacken du kan hitta men det blir det du ser och är nöjd med.
Är du inte nöjd med färdiga resultatet kan han säkert bryta av den så den blir bättre. De är ju proffs på det, om du går till en riktigt duktig lackerare.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...