Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Har en liten fundering....

Låt säga att vi kommer ikapp ett fordon som håller låt säga 80 km/tim. Vägen är kurvig och vi ligger tryggt bakom i jämn fart. Så.....efter en 10 min öppnas en möjlighet att köra om. Trampar ned gaspedalen snabbt för att köra om. Motorn "dör" en halv sekund för att sedan återkomma med full kraft.

Behöver inte trampa ner gaspedalen speciellt mycket utan bara vanlig omkörningsaccelleration. Detta händer enbart då man kört med jämn fart en stund, aldrig annars. Varför beter den sig så?

 

  • 1 month later...

Var med om den " hickan" idag.Åkte 20 touring- mil i jämn fart.

Behövde gasa till vid ett tillfälle, då hickar motorn till ett ögonblick , sedan kommer den som normalt. Vid en omkörning hickade den till två ggr efter varandra.  Har märkt det vid några tillfällen, men aldrig när man ute o gasar mycket. Bara efter en längre stunds jämn körning. Sökt lite på charge motion control valves. 

Finns " deletes plates" att montera som tar bort ventilerna. Men är det någon som tagit bort insuget och rengjort mekanismen ? Vill inte ta bort ventilerna med "deletes" utan främst fixa felet.

 

(redigerad)

Spjällen går nog att fixa till, styrs av en ställmotor under insuget och med hjälp av ett länkage. Är nog inte fel att skruva av insuget och smörja upp allt 🙂Vet att det var lite fastbränd olja på mina, gör nog skillnad om man kan få bort det och smörja upp allt. Sen kanske motorn inte reagerar så snabbt, men då har man iaf allt annat iordninggjort.

Men kommer ihåg att min bil var seg på gasen med spjällen monterade, var alltid en fördröjning. Tryckte jag ned kopplingen och trampade till på gasen så varvade inte motorn upp om jag inte tryckte mycket. När jag sen monterade mina delete plates så svarade den direkt på gasen istället och kändes rapp. De sitter kvar än idag med lite annat som tillkommit 🙂

 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Tack för svaret! Jag plockar isär o gör rent. Men med delete plates , behövde du mappa om efter det? Hmm..har Diablo tuner, så den bör klara av det.

Men jag börjar att ta isär o kollar hur det ser ut. Men nu fick en jag en idé om en kommande modifiering som kommer gnaga i huvudet...

Kanske slutar med deletes i alla fall.🙂

 

 

 

 

33 minuter sedan, Gt musse said:

Tack för svaret! Jag plockar isär o gör rent. Men med delete plates , behövde du mappa om efter det? Hmm..har Diablo tuner, så den bör klara av det.

Men jag börjar att ta isär o kollar hur det ser ut. Men nu fick en jag en idé om en kommande modifiering som kommer gnaga i huvudet...

Kanske slutar med deletes i alla fall.🙂

 

 

 

 

Gör så 🙂

Ja, med delete plates så måste den mappas. Skaffade en custom tune från 5-star tuning i usa. De fixade det för runt 8-900kr, nu i efterhand när jag har gjort ändringar så har de tagit 300kr för att ändra mappen. Har funkat klockrent 🙂 Har en sct-x3 tuner, men de kan säkert fixa till en diablo tuner med.

Har manuell låda i min bil och då gör det nog mest skillnad med delete plates. Märks om man tex ska mellangasa mellan växlingar. Med spjällen så reagerade inte motorn om man inte verkligen tryckte till på gasen. Med delete plates så svarar den direkt och rappt. Märks också om man accelererar och kommer runt 3500varv, där spjällen öppnar fullt. Då fick man alltid en liten fördröjning eller effektknöl tycker jag. Nu är det en mer jämn kurva och den tvekar inget 🙂  Har inte märkt några negativa effekter av mina delete plates faktiskt 🙂

2 timmar sedan, Wallentin said:

Gör så 🙂

Ja, med delete plates så måste den mappas. Skaffade en custom tune från 5-star tuning i usa. De fixade det för runt 8-900kr, nu i efterhand när jag har gjort ändringar så har de tagit 300kr för att ändra mappen. Har funkat klockrent 🙂 Har en sct-x3 tuner, men de kan säkert fixa till en diablo tuner med.

Har manuell låda i min bil och då gör det nog mest skillnad med delete plates. Märks om man tex ska mellangasa mellan växlingar. Med spjällen så reagerade inte motorn om man inte verkligen tryckte till på gasen. Med delete plates så svarar den direkt och rappt. Märks också om man accelererar och kommer runt 3500varv, där spjällen öppnar fullt. Då fick man alltid en liten fördröjning eller effektknöl tycker jag. Nu är det en mer jämn kurva och den tvekar inget 🙂  Har inte märkt några negativa effekter av mina delete plates faktiskt 🙂

Tack Wallentin!

Nu är det ett nytt projekt att jobba med . Alltid kul med nya saker o planera med Mussen!

Ska kolla upp det här. Var man kan köpa dem på bästa sätt. Kolla med Diablo om de kan mejla en ny kurva. Nu är hjärnan igång...😀

 

 

  • Like 1
(redigerad)

Ja, känner igen killen. Lagt ner en mindre förmögenhet i  bilen.. Och gjort det seriöst. 

Hmm..två sätt att lösa hickan. Börjar ta ner allt o kollar upp det. Ska göra det i höst. Så får vi se vilken variant det slutar med.

Återkommer när jag skruvar ner det.👍🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Felstavat

Synd att han inte testar med och utan plattor utan att lägga till andra grejer. Ford racing-insuget och long tube-headersen gör att man tappar bottendrag i sig då båda de grejerna är konstruerade för att ge mer effekt på högre varv. Ford racing-insuget har längre rör än ett originalinsug vilket påverkar detta. Säger inte att han har fel, men blir inte rättvist när han inte bara kör ett test med/utan plattorna 🙂

Innan jag tog bort spjällen så kändes det som motorn höll igen innan man kom till 3500 varv då spjällen öppnar. Efter bytet så blev det att de matade på mycket jämnare och den kändes inte strypt längre. 

Tycker min har rätt bra drag i hela registret. Men då har jag lite annat monterat med: JLT cai series 3, lättare svänghjul, lättare remhjul, delete plates, bbk shorty headers, comp cams 127050 kamaxlar och ett rostritt 2,5" avgas med x-pipa. Så det påverkar klart det hela för min del med 🙂

(redigerad)

Tror inte man ska ta bort det variabla insuget om man inte har kammar , headers mm.

På min org maskin hade jag long tube m racekattar, xpipa, hotrod kammar, udp kit, FR tb +cai och deleteplattor.

Min är ju Automat som beter sig lite annorlunda än en Spansk Manuel låda.

När jag bytte till FR insuget som en isolerad åtgärd upplevde jag en tydlig förbättring i respons även från botten uppåt. Hade inte förväntat mig förbättring så långt ner men det kan bero på kombinationen med kammarna som blir gynsammare. FR insuget har större volym.

Öppna system är sällan bra för bottenvridet. Jag harX-force slutdämpare, med typ silent choice. Och då upplevde jag tydlig förbättring av bottenvrid när man kör i tysta strypta läget.

Ändrade %s av %s (%s)
  • 3 months later...

Tjäna.

Har en -05:a GT och känner igen problemet.

Har någon testat att bygga om spjällen till vacumstyrt? Skulle det funka?

Känns som 3500rpm är lite oflexibelt. Ska dom inte öppna när det behövs?

Vill gärna bli av med "segheten" och få en rappare gasrespons men ändå behålla den orginal så långt det är möjligt.

 

4 timmar sedan, Mattsan said:

Tjäna.

Har en -05:a GT och känner igen problemet.

Har någon testat att bygga om spjällen till vacumstyrt? Skulle det funka?

Känns som 3500rpm är lite oflexibelt. Ska dom inte öppna när det behövs?

Vill gärna bli av med "segheten" och få en rappare gasrespons men ändå behålla den orginal så långt det är möjligt.

 

De är elektroniskt styrda. Så för någon som är duktig på att mappa bilens originalsystem så går det att trixa med det hela.  Ska de öppna tidigare eller senare så måste det mötas upp med rätt bränsleblandning. Så det krävs att man vet vad man gör Vet inte om de alltid öppnar vid 3500 varv, men har minne av att det alltid var där runt för min del.

Menar du att den är seg vid just 3500varv eller är det när du ska accelerera? Var längesen jag hade dem på, men minns att jag kunde trycka gasen i botten vid 2000varv, men bilen höll igen till den nådde runt 3500varv. Då började den dra mer.  

 

Spjällens uppgift är ju bl.a att motverka TS beskrivna problem genom att i stängt läge öka gashastigheter vid lägre varvtal och därigenom öka fyllnadsgraden. Dom styrs av datorn och en mängd parametrar, långt mycket mer och bättre än vacumstyrning. Motorn är ju modern teknik med maf sensor som är det exakta och korrekta sättet att mäta hur mycket luft som kommer in i motorn i precis alla lägen. Massan av luften.  Då har datorn informationen och kan addera bränsle utefter det regelverket som på en bil som ska passera bilprovningen måste ligga på lamda 1= 14,7 delar luft på en del bränsle 95oktan. En stor fördel med maf sensor är att motorn innom rimliga gränser justerar bränslet efter det ändrade flödet som blir av ett luftfilter som sakta blir tätare och tätare innom bilens serviceintervall för filterbyte. Motorn kommer ändå ha rena avgaser hela tiden. Eller om man t.ex byter till cai, öppnare luftfilter eller andra slutdämpare. mafsensorn mäter det exakta massan av den luft som kommer in som blir resultatet av allt i kedjan. 

Eftersom det verkar vara ett vanligt förekommande problem med dålig respons och "hicka" så har väl Ford inte lyckats så bra kan man misstänka.

Vill kunna lita på att den levererar när jag behöver mer knuff. Inte att den kliar sig på magen och frågar uh, vill du nåt, och sen vaknar till. 

Det känns nästan som den får för lite soppa vid pådrag under 3500rpm.

Är inte alls speciellt kunnig i ämnet "motorstyrning" utan är väl som många andra.

Vet vad jag vill ha men inte hur jag får det.

mvh

 

57 minuter sedan, Mattsan said:

Eftersom det verkar vara ett vanligt förekommande problem med dålig respons och "hicka" så har väl Ford inte lyckats så bra kan man misstänka.

Vill kunna lita på att den levererar när jag behöver mer knuff. Inte att den kliar sig på magen och frågar uh, vill du nåt, och sen vaknar till. 

Det känns nästan som den får för lite soppa vid pådrag under 3500rpm.

Är inte alls speciellt kunnig i ämnet "motorstyrning" utan är väl som många andra.

Vet vad jag vill ha men inte hur jag får det.

mvh

 

Har du automat eller manuell? 🙂 Tror man märker det mer på en bil med manuell låda. 

Börja med att ge bilen en service, om det nu inte är gjort nyligen. Sen är det vanligt att det lägger sig avlagringar vid gasspjället, så ta och rengör det med. Hjälper inte det så hade jag gått vidare med en tune/programvara. Som ger bilen lite annan karaktär. Det som ger mest är ett luftfilter som kräver en tune/programvara. Rekommenderar isåfall steeda eller JLT series 3.  Stör man sig fortfarande på det så är det spjällen som man får ta bort. Jag ångrar inte det på min iaf. Men det kräver att man köper plattor utan spjäll och en programvara för det. Så det springer ju iväg lite i kostnad för varje grej.

Har en automat som får service regelbundet, nytt luftfilter, gasspjällen rengjorda, Fr:s SR500 i aktern.

Så då kanske man får lyssna runt lite ang tune.

Tack för alla svar.

Det är inte så att det är lådans nedväxling du syftar på? Lådan är adaptiv och en automat som cruising körs anpassar sig till det och gör allt mjukt och fint. Om du sedan plötsligt ska tokköra tar det ett ögonblick innan lådan fattar galoppen och växlar ner, först ska den hinna lägga ur lockup, fatt beslut hur långt ner den ska gå o.s.v. . Ligger du på aktivt och leker anpassar den sig till det och blir rappare.

Med en T.ex SCT X4 tuner kan du utöver att få lite mer hästar på bakhjulen och ett helt stall mer mentalt även få lådan att bli ännu snabbare i växlingarna via options. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...