Jump to content

Recommended Posts

49 minuter sedan, P-O Andersson said:

Om byte till elfläkt ger så pass mycket så borde det var en första insats. Sen vill jag att allt ska vara så originallikt som möjligt så jag får se om det går att sätta en elfläkt diskret. 

Hur avancerat är det att byta turbin i en C4? 

Jag skulle inte rekommendera elfläkt ihop med original generator eftersom din generator i bästa av världar ger 42A
En bra fläkt från SPAL kan ta 30A och därmed kommer generatorn snart ge upp.
Vissa OEM fläktar kräver ännu mer speciellt start strömmar.
Dessutom kanske du nu har en stereo som Ford inte räknade med så då finns ingen marginal kvar

Men uppgraderar generatorn så går det fint
https://www.summitracing.com/int/parts/pwm-7078/year/1965/make/ford/model/mustang

Sätta fläkten diskret kan du nog glömma de tar oftast mer plats än original
Funktion är viktigare än hur det ser ut.
När du ändå bygger om varför ska man låtsas det är original när det ändå inte är det.......Original är ytterst sällsynt idag.

Byta turbin är ett lätt jobb bara man har tillgång till lyft och verktyg.....Kräver ju att hela lådan åker ur....Kan inte rekommendera det om man aldrig skruvat av en låda tidigare.
Inte säker det är nått fel alls på den dock!!   Om den skulle vara dålig så ska du inte "byta" den.....Den ska renoveras det är det bästa!

8 minutes ago, Per Berglund said:

Jag skulle inte rekommendera elfläkt ihop med original generator eftersom din generator i bästa av världar ger 42A
Dessutom kanske du nu har en stereo som Ford inte räknade med så då finns ingen marginal kvar

https://www.summitracing.com/int/parts/pwm-7078/year/1965/make/ford/model/mustang

När du ändå bygger om varför ska man låtsas det är original när det ändå inte är det.......Original är ytterst sällsynt idag.

Byta turbin är ett lätt jobb bara man har tillgång till lyft och verktyg.....Kräver ju att hela lådan åker ur....Kan inte rekommendera det om man aldrig skruvat av en låda tidigare.
Inte säker det är nått fel alls på den dock!!   Om den skulle vara dålig så ska du inte "byta" den.....Den ska renoveras det är det bästa!

Ja, det var ju inga jättepengar för en generator. Synd bara att jag monterade en ny för två år sen. Men det får vara läropengar.

Jag kikade på Summit och det verkar som om man köper kyl och kylfläkt som ett kit. Jag har aldrig märkt av att bilen haft några kylproblem så kylet verkar vara helt OK. 

24 minuter sedan, P-O Andersson said:

Ja, det var ju inga jättepengar för en generator. Synd bara att jag monterade en ny för två år sen. Men det får vara läropengar.

Jag kikade på Summit och det verkar som om man köper kyl och kylfläkt som ett kit. Jag har aldrig märkt av att bilen haft några kylproblem så kylet verkar vara helt OK. 

Nej köp inget "kitt" utan montera en fläkt som passar din kylare istället....Bara mät upp den plana ytan och leta upp fläkt
Du behöver dessutom ett relä som automatiskt startar fläkten när den kommer upp till ca 90grader.

SPAL USA har samma artikelnummer som Summit och enklast leta där då ritningarna ligger där
https://www.spalusa.com/products/fans_acc

En 16" kanske är för stor på din bil men kolla

Jag har denna men min bil tror jag har en högre kylare än 1965

https://www.spalusa.com/products/fans/16/va33-ap71-3-ll-65a-12-16-7-p-3-12v-30102082?returnurl=%2fproducts%2ffans%2f16%2f

1280081504_ScreenShot07-11-20.thumb.JPG.e98a9fee55a2f4a235d4d4ff36a6ea03.JPG

Bra - då har jag en hygglig bild av vad som ska köpas. Just nu två funderingar;

1. Är det bara att skruva av fläktbladen på befintlig mekanisk fläkt eller måste jag ta ur axel och hela drivningen för att det inte ska belasta motorn.

2. Skruvas elfläkten i ramen på mitt befintliga kyl eller köper man någon form av bracket?

(redigerad)

Här bilder i min bil

Mekaniska fläkten bara skruva bort och där den satt skruvar du in nya korta skruvar fingängade UNF 5/16 har jag för mig
IMG_20200712_153557.thumb.jpg.3f31b24091e5a7e27b5687e2a3298bbc.jpg

Elfläkten sätter du direkt utan distans mot cellpaketet...Skall vara så för bästa effekt
Brukar följa med plast infästningar som du drar rätt genom kylaren. OBS! Inget annat material än plast ska du dra genom kylaren då det inte nöter på materialet!!!

IMG_20200712_153639.thumb.jpg.d403ddee825539adb8eb182246ad28a1.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
On 7/10/2020 at 5:21 PM, Thomas19 said:

Lätt att säga när man inte finansierar det själv, men gör allt när du ändå lyfter ur motorn. Om du inte vill byta kammen nu, vänta med motor- och motorrumslacken också. Gör annat så länge. Ta en vinter på dig så går det säkert jättebra.
Jag skulle montera kit med bromsskivor och servo samt byta styrsnäckan. Då valde jag att lyfta motorn för att komma åt lättare, men även för att samtidigt göra motorrummet och motorn lite fräschare såsom rengöring och lack. MEN, det drar alltid med sig en massa annat på vägen som Per sa. Fast sen är det gjort och man är nöjd i ställer för besviken.

On 7/11/2020 at 10:32 AM, Per Berglund said:

2 hours ago, Per Berglund said:

Här bilder i min bil

Mekaniska fläkten bara skruva bort och där den satt skruvar du in nya korta skruvar fingängade UNF 5/16 har jag för mig
IMG_20200712_153557.thumb.jpg.3f31b24091e5a7e27b5687e2a3298bbc.jpg

Elfläkten sätter du direkt utan distans mot cellpaketet...Skall vara så för bästa effekt
Brukar följa med plast infästningar som du drar rätt genom kylaren. OBS! Inget annat material än plast ska du dra genom kylaren då det inte nöter på materialet!!!

IMG_20200712_153639.thumb.jpg.d403ddee825539adb8eb182246ad28a1.jpg

Snyggt! 

Tack för tipsen - det har förmodligen sparat mig många svordomar och tusenlappar.

• Thanks 1