Jump to content

headers till 289


Recommended Posts

Har en 67HT med Holley 570 och öppet luftfilter. Tänker mig att nästa steg blir en uppsättning headers. Har någon erfarenhet av 3Y headers. De lär ju vara utvecklade för just Mustang. Eller ska man gå på vanliga "shorty" av bättre kvalitet? Tanken för framtiden är insug och ev. kam. Hur mycket effekt kan man förvänta sig? 5-10hp med headers?

Link to comment
Share on other sites

Jag är av helt motsatt åsikt, köpte Scott Drakes Tri-Y och skulle inte göra det igen.

Först undrade jag om de var misshandlade i tillverkningen av misstag men insåg att det var med vilja, mycket osnyggt tillhamrade för att få frigång mot bultarna i toppen, rören kraftigt deformerade.
Materialet är nog det billigaste som gick att hitta, jag kunde böja dem med handkraft. 3-kantsflänsen är av den sämsta konstruktionen, bara en packning, ingen kona eller liknande, som gjort för läckage.

Det måste finnas mycket bättre headers än dessa.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, inge. said:

dom är jätte bra plus lättmonterade 

 Då har du uppenbarligen fått tätt. Märker du av någon effektökning? Vad har du för motor plus ev övriga effekthöjande delar?

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, JanneJ said:

Jag är av helt motsatt åsikt, köpte Scott Drakes Tri-Y och skulle inte göra det igen.

Först undrade jag om de var misshandlade i tillverkningen av misstag men insåg att det var med vilja, mycket osnyggt tillhamrade för att få frigång mot bultarna i toppen, rören kraftigt deformerade.
Materialet är nog det billigaste som gick att hitta, jag kunde böja dem med handkraft. 3-kantsflänsen är av den sämsta konstruktionen, bara en packning, ingen kona eller liknande, som gjort för läckage.

Det måste finnas mycket bättre headers än dessa.

Kan du rekommendera andra headers till ovan motorspec? Std 289 med förgasare och i framtiden ev kam.

Link to comment
Share on other sites

Håller med angående Scot Drake!   håll dig undan allt som det står Scott Drake på!
Firman har från stått på toppen rasat ner helt i kvalitet.....Köper fortfarande en del av dom men det är ett lotteri.  Ibland jättebra och iblande pinsamt dåliga.

Låter som du inte har någo trim alls och då är det bortkastad tid att börja med headers överhuvudtaget.
Gör allt på en gång för det är den svagaste länken som bestämmer effekten.
Köp insug, kam och headers som en sats och samtidigt fixa topparna med matchande fjädrar.
Ingen större vinning att byta enstaka komponenter...Du blir bara besviken

Headers ska du lägga mycket pengar på om det ska ge nått.
Coatade måste det vara och jag skulle välja "Midlength" headers.
Väljer du obehandlade grenrör förlorar du all effekt ökning med uppvärmd insugsluft och i princip måste du dra kalluft system till förgasaren.
Visst man kan linda men blir dyrare eftersom livstiden är väldigt kort

Effektökningen är helt kopplat till resten av motorn så andas den inte så ökar inte effekten

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per Berglund said:

Håller med angående Scot Drake!   håll dig undan allt som det står Scott Drake på!
Firman har från stått på toppen rasat ner helt i kvalitet.....Köper fortfarande en del av dom men det är ett lotteri.  Ibland jättebra och iblande pinsamt dåliga.

Låter som du inte har någo trim alls och då är det bortkastad tid att börja med headers överhuvudtaget.
Gör allt på en gång för det är den svagaste länken som bestämmer effekten.
Köp insug, kam och headers som en sats och samtidigt fixa topparna med matchande fjädrar.
Ingen större vinning att byta enstaka komponenter...Du blir bara besviken

Headers ska du lägga mycket pengar på om det ska ge nått.
Coatade måste det vara och jag skulle välja "Midlength" headers.
Väljer du obehandlade grenrör förlorar du all effekt ökning med uppvärmd insugsluft och i princip måste du dra kalluft system till förgasaren.
Visst man kan linda men blir dyrare eftersom livstiden är väldigt kort

Effektökningen är helt kopplat till resten av motorn så andas den inte så ökar inte effekten

Tack för varningen - jag har märkt att vissa Scott Drake prylar är klumpiga. 

Midlength är alltså shorty men med alla primärtuberna lika längd, va?

Något tips på satser med insug, kam och headers som är värt att köpa?

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
22 minuter sedan, P-O Andersson said:

Midlength är alltså shorty men med alla primärtuberna lika längd, va?

Något tips på satser med insug, kam och headers som är värt att köpa?

 

 

Midlength är precis som vad det låter....Shorty, Midlength, Long

Monterar just nu in sådan på en 351a och dessa råkar vara Hedman men finns massor...Här ser du dom
IMG_20200707_220127.thumb.jpg.194ac0aa8481661ef2846d7e7bc9a6fb.jpg

 

Glöm "tips" eller vad du själv "tror" eller vad andra säger som mig!
Sånt här räknar man helt enkelt ut och som jag var inne på tidigare det är ingen ide du bara byter ut en detalj i kedjan.
Det handlar om "hur mycket kan topparna flöda" och utefrån det kan man välja en kamaxel och därmed även ett insug.....Även vilken växelåda man har och vilken bakaxel,mm,mm
Utan göra detta blir det skräp.

Det tipset jag kan ge utefrån dina kunskaper är att köpa ett komplett "Top End" kit från Edelbrock där du får en kombination som är väldigt bra
Ingår toppar i dessa satser och de behövs verkligen för Ford toppar är bedrövligt dåliga på att andas..
Ford toppar klarar bara av de enklare instegs insugen och milda kamaxlar.....Det ger effekt men MYCKET mindre än vad man tror


Du behöver lyfta blicket från vad det kostar och  "skruv mutter" nivå till att se helheten.

En väldigt duktig kille på YouTube jag följer är Myvintageiron7512 och han är superduktig på att både beskriva och visa hur man gör

Titta på detta nästan 1 timme lång klipp i lugn och ro och lyssna på vad han säger.
Då får du mest valuta för din investering.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Per Berglund said:

Midlength är precis som vad det låter....Shorty, Midlength, Long

Monterar just nu in sådan på en 351a och dessa råkar vara Hedman men finns massor...Här ser du dom
IMG_20200707_220127.thumb.jpg.194ac0aa8481661ef2846d7e7bc9a6fb.jpg

 

Glöm "tips" eller vad du själv "tror" eller vad andra säger som mig!
Sånt här räknar man helt enkelt ut och som jag var inne på tidigare det är ingen ide du bara byter ut en detalj i kedjan.
Det handlar om "hur mycket kan topparna flöda" och utefrån det kan man välja en kamaxel och därmed även ett insug.....Även vilken växelåda man har och vilken bakaxel,mm,mm
Utan göra detta blir det skräp.

Det tipset jag kan ge utefrån dina kunskaper är att köpa ett komplett "Top End" kit från Edelbrock där du får en kombination som är väldigt bra
Ingår toppar i dessa satser och de behövs verkligen för Ford toppar är bedrövligt dåliga på att andas..
Ford toppar klarar bara av de enklare instegs insugen och milda kamaxlar.....Det ger effekt men MYCKET mindre än vad man tror


Du behöver lyfta blicket från vad det kostar och  "skruv mutter" nivå till att se helheten.

En väldigt duktig kille på YouTube jag följer är Myvintageiron7512 och han är superduktig på att både beskriva och visa hur man gör

Titta på detta nästan 1 timme lång klipp i lugn och ro och lyssna på vad han säger.
Då får du mest valuta för din investering.

 

Mycket bra input! Jag kikar på detta och tar mig en funderare. Tack så länge!

Link to comment
Share on other sites

Av egen nyfikenhet kollade jag upp original 289 toppar vad dom egentligen släpper igenom mätt i CFM (cubic foot per minute)
Sen jämför man dom med ett par toppar från AFR (inga värstingar utan bra helt enkelt) och det är brutal skillnad ändå!

Vi 0,50" ventillyft flödar insugsventilen på Ford 168cfm mot AFR 276cfm.....Det  +64% mer på AFR

På avgassidan som är Fords problem flödar dom 118cfm mot AFR 210cfm....Det är +78% på AFR

Så egentligen är toppar viktigare byta ut än headers och det är i topparna effekten skapas.....Nytt tätt och fräscht!

819094673_ScreenShot07-07-20002.JPG.6331ceee5a419d1e86a39fbe517dc10b.JPG1431433723_ScreenShot07-07-20003.JPG.4fb142bc538b4eba252ecc10c00a454e.JPG

Vill man ha lite budget är ANAB ett billigt Kines alternativ som enligt många fungerar bra men ingen egen erfarenhet
http://anabint.se/Produkter_Bildelar_toppar_%26_tilbehor___Toppar_SBF.html

Skulle du använda Ford topparna så är det ingen ide sätta på något vassare kam än exempelvis denna eftersom max lyft matchar vad topparna orkar med
Kräver ändå att du byter ut ventilfjädrar och helst även bakaxelutväxling.

1636459928_ScreenShot07-08-20001.thumb.JPG.ab1e04e390936386d8665330aebdfb05.JPG

Link to comment
Share on other sites

Superbra youtubeklipp! Det besvarade mina frågor samt vissa som jag ännu inte ens hade formulerat. Spot on vad jag ville höra!

Jag snokade själv rätt på specen av originaltoppar som visas ovan. Men bra tips på utbytes.

Och den teoretiska maxeffekten är givetvis under förutsättning att ingen del bromsar upp luft eller bränsle, dvs jag måste ha tillräckligt stort insug, avgassystem, förgasare etc. för de luftflöden som passerar topparna?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja effekt kommer enbart av hur mycket volym luft motorn lyckas suga is sig....Inget annat.
Ford topparna är den mest begränsande faktorn som är flaskhalsen.
Sedan är insuget viktigt eftersom motorn måste "suga" is sig luften som har ett motstånd av sin massa med bränslet och allt...Är det dåliga kanaler blir det restriktivt och mindre luft....För stort inte bra heller på förgasar bilar då bensinen bildar droppar vilket inte är bra.


När allt är förbränt så är det omvänt...Avgaserna har lätt att ta sig ut eftersom den får hjäp av både expansionen av förbränningen men även att kolven puttar ut det lättare.
Avgaser är också lättare i massa eftersom bensinen och syret är borta och har då enklare ta sig ut......Därför är alltid avgasventilen mindre än insugsventilen om du undrat.


Så headders är egentligen sista man behöver byta

Kamaxeln väljs utefrån toppar, insug, kompression, växelåda, bakaxelutväxling och naturligtvis vad man strävar efter

Välja kamaxel gör du alltså nästan också sist när du bestämt hela din kombination.

Jag har köpt rätt många kamaxlar av Howard Cams och även om jag har en liten anign om vad jag söker så ber jag iallafall du rekommendera rätt kam.
Bara fyll i formuläret och få rätt prylar.

https://www.howardscams.com/howards-cam-recommendation

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jaha - helt omvänd ordning mot vad jag trodde för bara en vecka sen. 

Kan man byta toppar utan att lyfta ur motorn?

Kan man byta kam utan att lyfta ur motorn?

Ska kamdrev bytas samtidigt som kam byts?

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja byta toppar med motorn i är jättelätt.
MEn man åker på många extra delar....Ford toppbultar är engångsbruk så det måste man byta ut....Sen brukar det bli problem med stötstänger och annar runt vippor.
Så budgetera mycket mer än vad du tänkt dig

Smartast är att byta kamaxel samtidigt eftersom många pinaler görs samtidigt

Kambyte är krångligare än toppar eftersom så mycket i fronten måste bort.
Kamlager brukar vara OK och det krävs en motorbyggare att byta

Däremot måste man även byta kamdrev, vattenpump, bultar, oljetrågpackning samtidigt
Troligt att man även måste byta ut hela kamkåpan då de näsan alltid är i väldigt dåligt skick....Aluminium så antingen har vattnet käkat upp den eller har folk dragit sönder en massa på dom.
Svängningsdämparen brukar man också vara tvungen att byta....Ofta dåligt skick på gummimembranet eller så har packboxen skurit ett spår i lagerytan....Då måste man byta eftersom den nya packningen inte tätar på samma ställe och då börjar det läcka
Så ett kambyte bör man nog budgetera runt 10.000kr inkl kamaxel om du gör det själv

Faktisk nu i December bytte jag själv min egen kamaxel i bilen...Det tog 1 dag men då är jag van och alla delar i perfekt skick

https://youtu.be/u0Pcke4_f_g

Så byta kamaxel är ett av de större jobben tidsmässigt man kan göra men inte speciellt svårt

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hm, jag får nog anledning att återkomma till detta när det blir dags. Tanken är att lyfta ur motorn och måla blocket och det svarta i motorutrymmet i karossen till en början. Jag tolkar ditt svar som om jag kan ta motorlyftet i ett första steg och sen gå på kam och toppar vid ett senare tillfälle, när motorn är tillbaka i bilen. Visst - det blir något sämre arbetsställning att hänga över skärmen.

Hela tanken med bilköpet var att jag ska skruva själv så det kommer det bli. Ev med någon kunnig medhjälpare för vissa moment. Typ byte av kam.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Lätt att säga när man inte finansierar det själv, men gör allt när du ändå lyfter ur motorn. Om du inte vill byta kammen nu, vänta med motor- och motorrumslacken också. Gör annat så länge. Ta en vinter på dig så går det säkert jättebra.
Jag skulle montera kit med bromsskivor och servo samt byta styrsnäckan. Då valde jag att lyfta motorn för att komma åt lättare, men även för att samtidigt göra motorrummet och motorn lite fräschare såsom rengöring och lack. MEN, det drar alltid med sig en massa annat på vägen som Per sa. Fast sen är det gjort och man är nöjd i ställer för besviken.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja tar du ur motorn ska du ju självklart kontrollera den först att den är OK att investera på
Det är inte logist att slänga på nya delar på något okänt....Inte ens måla den är klokt.

Har du motorn ur tar det 5min att skruva isär den i nivå med ett "Shortblock"
"Shortblocket" lämnar du till en motorfirma som till en början endast gör kritiska kontroller
- Uppmätning cylinderlopp.  Har dom blivit koniska är det ingen ide du fortsätter
- Kontroll block rakhet....Smallblock har tendens att bli lite skeva. Då måste det deckas och linehonas....Ingen ide sätta på toppar annars
- Kontroll av samtliga vevstakar...Ford stakar blir väldigt ofta krokiga och behöver riktas
- Spricktest...289/302 spricker lätt och därför ska man helst spricktesta allt med en Magnaflux metod
- Byta alla kamlager och även alla övriga lager om allt är OK

Ska man trimma måste allt vara 100%%
Alla lager ska vara nya och lagerspel korrekt
Kolvringar ska givetvis vara nytt.....Är det slitet får du ingen effekt utan det trycks ner i tråget istället

Tyvärr finns inga direkta genvägar med trimning och bra resultat.
Hela kedjan bör gås igenom.
Upplever du att motorn är trött nu så blir den inte piggare med bara "delar"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Per Berglund said:

Ja tar du ur motorn ska du ju självklart kontrollera den först att den är OK att investera på
Det är inte logist att slänga på nya delar på något okänt....Inte ens måla den är klokt.

Har du motorn ur tar det 5min att skruva isär den i nivå med ett "Shortblock"
"Shortblocket" lämnar du till en motorfirma som till en början endast gör kritiska kontroller
- Uppmätning cylinderlopp.  Har dom blivit koniska är det ingen ide du fortsätter
- Kontroll block rakhet....Smallblock har tendens att bli lite skeva. Då måste det deckas och linehonas....Ingen ide sätta på toppar annars
- Kontroll av samtliga vevstakar...Ford stakar blir väldigt ofta krokiga och behöver riktas
- Spricktest...289/302 spricker lätt och därför ska man helst spricktesta allt med en Magnaflux metod
- Byta alla kamlager och även alla övriga lager om allt är OK

Ska man trimma måste allt vara 100%%
Alla lager ska vara nya och lagerspel korrekt
Kolvringar ska givetvis vara nytt.....Är det slitet får du ingen effekt utan det trycks ner i tråget istället

Tyvärr finns inga direkta genvägar med trimning och bra resultat.
Hela kedjan bör gås igenom.
Upplever du att motorn är trött nu så blir den inte piggare med bara "delar"

Motorn går jättefint och svarar bra på gasen. Känns pigg och fräsch. Det säger även kompisar som har erfarenhet av V8. Borde jag trots det lämna in den på firma för koll. Är det en koll de gör på någon timma eller tar det 10h?  Sen är ambitionen 250hp.Inget monster. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Thomas19 said:

Lätt att säga när man inte finansierar det själv, men gör allt när du ändå lyfter ur motorn. Om du inte vill byta kammen nu, vänta med motor- och motorrumslacken också. Gör annat så länge. Ta en vinter på dig så går det säkert jättebra.
Jag skulle montera kit med bromsskivor och servo samt byta styrsnäckan. Då valde jag att lyfta motorn för att komma åt lättare, men även för att samtidigt göra motorrummet och motorn lite fräschare såsom rengöring och lack. MEN, det drar alltid med sig en massa annat på vägen som Per sa. Fast sen är det gjort och man är nöjd i ställer för besviken.

Ja det är vintern jag hade tänkt ta till detta.  Har du något foto på resultatet av motorrumslacken? Vilken färg använde du? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
30 minuter sedan, P-O Andersson said:

Motorn går jättefint och svarar bra på gasen. Känns pigg och fräsch. Det säger även kompisar som har erfarenhet av V8. Borde jag trots det lämna in den på firma för koll. Är det en koll de gör på någon timma eller tar det 10h?  Sen är ambitionen 250hp.Inget monster. 

Det är ju bra och isåfall finns ju ingen anledning kontrollera annat än om man vill veta status.

Tänk på att effektuppgifter man pratar om i dessa sammanhang är såkallade "gross" Hk och i princip ska du dra av 25% för att få samma värde man idag anger
Så 250Hk är egentligen som en 190Hk Volvo
Så det är en väldigt låg ambition i dagens läge men väldigt lätt att uppnå! 

En annan sak folk glömmer är att om du inte kör så mycket motorväg så är det grymt mycket roligare att ändra utväxlingen.
Mustang har väldigt ofta en låg 2,80 utväxling
Byter du till en rimlig 3.50 så är det nästan samma sak som att trimma motorn +25%
Blir mycket piggare och roligare i stadsmijö men nackdelen högre varvtal på landsväg
Men och andra sidan trimmar man motorn och bibehåller en trött 2.80 utväxling så dämpar den känslan så de flesta känner en besvikelse efter trimmning

Mycket att tänka på.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Per Berglund said:

Det är ju bra och isåfall finns ju ingen anledning kontrollera annat än om man vill veta status.

Tänk på att effektuppgifter man pratar om i dessa sammanhang är såkallade "gross" Hk och i princip ska du dra av 25% för att få samma värde man idag anger
Så 250Hk är egentligen som en 190Hk Volvo
Så det är en väldigt låg ambition i dagens läge men väldigt lätt att uppnå! 

En annan sak folk glömmer är att om du inte kör så mycket motorväg så är det grymt mycket roligare att ändra utväxlingen.
Mustang har väldigt ofta en låg 2,80 utväxling
Byter du till en rimlig 3.50 så är det nästan samma sak som att trimma motorn +25%
Blir mycket piggare och roligare i stadsmijö men nackdelen högre varvtal på landsväg
Men och andra sidan trimmar man motorn och bibehåller en trött 2.80 utväxling så dämpar den känslan så de flesta känner en besvikelse efter trimmning

Mycket att tänka på.

Enligt Ford hade den 225hp SAE (203hp DIN) Det är 250 DIN jag siktar mot. Och detta är ju i motorn - sen försvinner 20%  i drivlina.  DIN måste väl kunna jämföras med DIN, annars har ju inte det mätvärdet  någon relevans. Eller?

Men oavsett hur många hästar jag vill ha så verkar det krävas en gradvis uppdatering av alla komponenter. Jag trodde tills ganska nyligen att det räckte med att få motorn att andas ut avgaserna bättre skulle ge 10% upp. Men istället är det topparna som är flaskhalsen.

Jag har 3.00 i utväxling på min. Tycker redan den varvar illa mycket på landsväg så där vill jag nog inte förändra något.

Link to comment
Share on other sites

Japp stämmer gott!

20% kan du räkna när allt är nytt i nedförsbacke och solen i ryggen! 🙂
Det värdet är nog vad dagens bilar klarar

Verkligheten är betydligt värre på dessa äldre.
Exempelvis testade dom fläkten på Ford på Engine Masters och enbart den tog 18Hk...Så elfläkt är ett bra trimtips men kräver generatorbyte då originalet knappt kan driva en bra stereo

 

Bara växellådan tar minst 20Hk plus sen övriga förluster

Hot Rod körde en bänkning på en ny smallblock motor i en Comet med AOD låda (som Mustang) och tappade i medeltal 33%

Kolla varvtalet i 90km/tim och notera det sen räknar du ut teoretiskt vad det ska vara...Skillnaden säger hur frisk lådans turbin är....Med åldern kan turbinen tappa bettet och jobbar innefektivt så den kan behöva renoveras.

Link to comment
Share on other sites

Appropå "Engine Masters" och om du är nyfiken på titta på tester så är det skitkul kolla på dom avsnitten...Man lär sig massor!!....Finns på MotorTrendondemand.com för 80kr/mån får du se hur mycket du vill

På skoj kolla jag avsnittet dom testade original fläktar och det var visst 30hk den modellen dom testade!

866424037_ScreenShot07-10-20001.thumb.JPG.603c7dc8ecc9ca2c94e33205fa3a415c.JPG

 

2133257233_ScreenShot07-10-20.thumb.JPG.42eddef2e0f19de502c4427d32446881.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Per Berglund said:

Japp stämmer gott!

20% kan du räkna när allt är nytt i nedförsbacke och solen i ryggen! 🙂
Det värdet är nog vad dagens bilar klarar

Verkligheten är betydligt värre på dessa äldre.
Exempelvis testade dom fläkten på Ford på Engine Masters och enbart den tog 18Hk...Så elfläkt är ett bra trimtips men kräver generatorbyte då originalet knappt kan driva en bra stereo

 

Bara växellådan tar minst 20Hk plus sen övriga förluster

Hot Rod körde en bänkning på en ny smallblock motor i en Comet med AOD låda (som Mustang) och tappade i medeltal 33%

Kolla varvtalet i 90km/tim och notera det sen räknar du ut teoretiskt vad det ska vara...Skillnaden säger hur frisk lådans turbin är....Med åldern kan turbinen tappa bettet och jobbar innefektivt så den kan behöva renoveras.

Om byte till elfläkt ger så pass mycket så borde det var en första insats. Sen vill jag att allt ska vara så originallikt som möjligt så jag får se om det går att sätta en elfläkt diskret. 

Hur räknar jag ut teoretiskt vad varvtalet ska vara i 90? Det måste finnas en formel? 

Hur avancerat är det att byta turbin i en C4? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...