Jump to content

Uppdateringar inför vintern.


soderd

Recommended Posts

mest för skoj skull och kanske trillar det in något vettigt tips.

 

Har en 1970 ford Mustang med en 302a i och c4 automat.

Motor och låda skall ur, går fint men det skall bli manuellt.

då tittar jag på 3 alternativ... Jag skall använda bilen som en hobbymaskin man kan ta till jobbet och kanske något raktfram race ibland.

vad anser ni vara bäst?

1, coyote 5.0L med en manuell låda

2, 351 clev med en t5 låda

3 , 429 med passande manuell låda

 

har någon erfarenhet av vägållningskitten med styrning och stötdämpning i? vilka är bäst? vad bör man ha bak/fram osv.

 

Finns det några verkstäder som kan dessa gamla bilar i närheten av Göteborg?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, soderd said:

nser ni vara bäst?

1, coyote 5.0L med en manuell låda

2, 351 clev med en t5 låda

3 , 429 med passande manuell låda

 

Alla dom alternativen är enligt min egen erfarenhet rätt värdelösa

1) Coyote är gigantisk stor och extremt krånglig.  Du kommer slita ditt hår i styrproblem med massiva ombyggnader
2) 351C utdöende motor som är dyr att göra något med och t5 lådan kommer inte hålla
3) 429 totalt fel motor i 1970 Mustang.  På tok för tung dinosaurie och dimensionerna funkar inte alls bra i en 70a

 Som "Kalaspuffar" frågar så är din budget vägledande

Dessutom du vill köra "rakt fram race" ibland?   Då ska du undvika manuell låda

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Per Berglund said:

Alla dom alternativen är enligt min egen erfarenhet rätt värdelösa

1) Coyote är gigantisk stor och extremt krånglig.  Du kommer slita ditt hår i styrproblem med massiva ombyggnader
2) 351C utdöende motor som är dyr att göra något med och t5 lådan kommer inte hålla
3) 429 totalt fel motor i 1970 Mustang.  På tok för tung dinosaurie och dimensionerna funkar inte alls bra i en 70a

 Som "Kalaspuffar" frågar så är din budget vägledande

Dessutom du vill köra "rakt fram race" ibland?   Då ska du undvika manuell låda

race är inte det primära, 428 är en smalare variant tror jag... bättre alternativ?

Budget på motor och låda ligger runt 150-200 antar jag. svårt att komma undan billigare.

T5 lådan är inte ett måste, men jag är dåligt inläst på alla låd modeller som finns.

Link to comment
Share on other sites

Du frågar om verkstad, ska du lämna bort jobbet eller göra själv?  Det har stor påverkan i min mening. Ska det lämnas bort bör det vara plug&play  och utprovade fungerande lösninger i högsta utsträckning annars blir det väldigt kostsamt.

Ska du däremot göra det själv kan du gå lite egna vägar, kanske på kanten vad andra säger och gör bara för att du tycker det är kul  eller billigare investering men eget arbete är ju grejen i sig och slutresultatet,  en självklar förutsättning för hemmapulare kanske men nivån kan variera  🙂  

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, soderd said:

race är inte det primära, 428 är en smalare variant tror jag... bättre alternativ?

Budget på motor och låda ligger runt 150-200 antar jag. svårt att komma undan billigare.

T5 lådan är inte ett måste, men jag är dåligt inläst på alla låd modeller som finns.

200.000" är nog allra minsta du måste räkna med

428cui  är en helt annan motor än 429 och är inte ens släkt och lite smalare men ändå ett rent helvete att jobba med 428...Får precis plats och man ångrar sig snabbt!
428 enbart motorn får du börja med 150" det är en dyr rackare och svårt med delar.
Begränsat med eftermarknads delar.

Jag håller faktiskt IDAG på att starta upp en bil som jag hjälpt konverterat från 302 C4 till 351W+ manuell TKO 600 och vet exakt vad den kostar utan arbete 

Manuell låda som klarar kraften börjar på 75.000kr inkl allt med koppling och pedaler och på motorer över 350-400hk är det minst Tremec TKO som fungerar i längden
Vill du ha en riktigt skön låda typ T56 är det 100.000kr
4-växlat är halva priset men gissar du sökte överväxel och lite modernare?

Bilen är byggd för Winsor och Cleveland motorerna så det är enklast och så finns det mest roliga delar till dessa.
I princip kan du köpa en ny 347cui motor för samma pris du hittar en begagnad 428cui i bruksskick

Nått jag själv skulle tycka vore grymt roligt så är det just en 347cui med överladdning med turbo!
En 347a med normal andning är lätt nå 500hk med idag......Med turbo är det lätt 800hk fast totalt onödigt skryt! 😁

Annars vanligast är 351W strokad till 408cui eller större.....408 är optimalt då de får längre livstid
Har själv en 410cui stroker på 600hk och det är väldigt lätt jobba med!  Allt finns att köpa över disk när nått händer.

Nyckeln till framgång är att "tänka enkelt"....Gör du det svårt för dig tar allt bara en jävla tid och strul hela tiden.
 

Titta runt lite på "Prestige Motorsports" YouTube kanal för inspiration.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

200.000" är nog allra minsta du måste räkna med

428cui  är en helt annan motor än 429 och är inte ens släkt och lite smalare men ändå ett rent helvete att jobba med 428...Får precis plats och man ångrar sig snabbt!
428 enbart motorn får du börja med 150" det är en dyr rackare och svårt med delar.
Begränsat med eftermarknads delar.

Jag håller faktiskt IDAG på att starta upp en bil som jag hjälpt konverterat från 302 C4 till 351W+ manuell TKO 600 och vet exakt vad den kostar utan arbete 

Manuell låda som klarar kraften börjar på 75.000kr inkl allt med koppling och pedaler och på motorer över 350-400hk är det minst Tremec TKO som fungerar i längden
Vill du ha en riktigt skön låda typ T56 är det 100.000kr
4-växlat är halva priset men gissar du sökte överväxel och lite modernare?

Bilen är byggd för Winsor och Cleveland motorerna så det är enklast och så finns det mest roliga delar till dessa.
I princip kan du köpa en ny 347cui motor för samma pris du hittar en begagnad 428cui i bruksskick

Nått jag själv skulle tycka vore grymt roligt så är det just en 347cui med överladdning med turbo!
En 347a med normal andning är lätt nå 500hk med idag......Med turbo är det lätt 800hk fast totalt onödigt skryt! 😁

Annars vanligast är 351W strokad till 408cui eller större.....408 är optimalt då de får längre livstid
Har själv en 410cui stroker på 600hk och det är väldigt lätt jobba med!  Allt finns att köpa över disk när nått händer.

Nyckeln till framgång är att "tänka enkelt"....Gör du det svårt för dig tar allt bara en jävla tid och strul hela tiden.
 

Titta runt lite på "Prestige Motorsports" YouTube kanal för inspiration.

 

vad tror vi om denna låda då?

https://www.moderndriveline.com/shop/transmissions/5-speed-transmissions/ford-tko-600-5-speed-transmission/

 

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, soderd said:

Jag har installerat 2st sådana.
Dom håller för massa stryk men lite "kryckiga" i växlarna.....Det beror på grova dimensioner i kombination med lite äldre teknik
Men går växla kvickt ändå!!
Här några år gammalt klipp i tidigare maskinuppsättning!

Men bilen blir underbar på landsvägen!!

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-05 at 09:25, Per Berglund said:

200.000" är nog allra minsta du måste räkna med

428cui  är en helt annan motor än 429 och är inte ens släkt och lite smalare men ändå ett rent helvete att jobba med 428...Får precis plats och man ångrar sig snabbt!
428 enbart motorn får du börja med 150" det är en dyr rackare och svårt med delar.
Begränsat med eftermarknads delar.

428 tilhør FE familien og 429 tilhør 385 familien. Sen må en skilje på 428 og 428 CJ/SCJ. 
Helvete å jobba med...nja, trångt om en har headers men inte heltokigt. Klart lettere om en har 351/302. Dom er dyra men ej svårt med delar, og det finns mycket eftermarknadsprylar!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...