Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tog ur alla stift för att kontrollera och jag blir inte riktigt klok på dom. 

Ta tex 1'ans och 5'an 1 = ljusgrå,  5 = oljig och stora sotpartiklar på 

passagerar sidan 1 & 4 ok, 2 & 3 svarta 
förar sidan 5 & 8 oljiga svarta, 6 & 7 ok 

Vad kan det bero på? 

Bilen går bra, lite gnällig när den är kall, men det är jag också. 
Sitter Edelbrock performer topp och förgasare, MSD  6AL tändsystem 

Har inte kontrollerat tändning men om det är fel ska väl det slå på alla cyl, samma med förgasaren? 

IMG_20200914_194225 (2).jpg

Posted

Har motorn fått ngn renovering på cylindrar / kolvar / kolvringar .

Oljiga stift tyder på att det läcker in för mycket olja från antingen ventilstyrningar eller kolvar .

Sotiga stift = för fet bränsle blandning , har du läckage vid förgasare / insug / topplock

Posted (edited)

Sotet ser "torrt" ut?
Olja brukar bygga mer beläggning.....

Men ventiltätningar till ventylstyrningarna rätt vanligt de går slut!   särskilt de på Edelbrock

Testa först mot läckage insug/topp/förgasare....Startgas kanske du kan spåra men det funkar ju bara på utsidan.....Egentligen behövs en rökmaskin

Sen skulle jag nog kolla PCV ventilen....Om den är sliten/kladdig sig kan motorn mycket väl få i sig olja även den vägen.
PCV ventilen bör man byta med service särskilt på slitna motorer.......Du kan ju testa köra utan en stund men motorn måste ha det i förlängningen

Det verkar väldigt stort "gapp" på stiften dessutom? Frestar på systemet så ta ner det till ca 1mm så blir det jämnare
Kolla locket invändigt...Stora gap på stift brukar bygga avlagringar i locket

Tändningen är det första du ska kolla över och Ohm mät alla tändkablar så ingen är helt fel.....Tumregel 300ohm/dm är jättebra
Se till motorn har rätt tändning!

Betänk att det nästan är omöjligt få jämnt brända stift på förgasarmotor och trimmade motorer.......Kanalerna i insugen är ju olika så bensinen tar ju godtycklig väg
Skillnad på direktinsprutat där allt blir perfekt
 

Edited by Per Berglund
Posted (edited)

Tackar för tipsen 🙂,

5'ans va definitivt oljig, de andra ganska torra. 
Jag bytte stift i den här vevan och de nya fick 1mm som gap. 

Den "ska" vara borrad till 306, så det borde vara renoverat. Har bara haft den några månader så jag är inte helt säker.

hmm, och jag som redan surfar runt alldeles för mycket på info om Pro-Flo 4 😉


 

 

Edited by hklint
Posted
1 hour ago, hklint said:

Tackar för tipsen 🙂,

5'ans va definitivt oljig, de andra ganska torra. 
Jag bytte stift i den här vevan och de nya fick 1mm som gap. 

Den "ska" vara borrad till 306, så det borde vara renoverat. Har bara haft den några månader så jag är inte helt säker.

hmm, och jag som redan surfar runt alldeles för mycket på info om Pro-Flo 4 😉


 

 

Okej på nått sätt suger den i sig olja då kanske!?!

Lyft bara på förgasaren och inspektera hur insuget ser ut på insidan om du kan se spår från olja i kanalerna.

Är PCV ventilen kopplad till förgasarfoten så borde du lätt kunna spåra från den också

Ventiltätningarna är svårare men lyft på ventilkåpan och syna om tätningarna sitter som de ska.
De kan lätt spruckit eller hoppat av från sitt säta

PF4 är guds gåva till EFI konvertering!! 😇....Eller MSD Atomic!
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...