hklint Posted September 17, 2020 Report Posted September 17, 2020 Tog ur alla stift för att kontrollera och jag blir inte riktigt klok på dom. Ta tex 1'ans och 5'an 1 = ljusgrå, 5 = oljig och stora sotpartiklar på passagerar sidan 1 & 4 ok, 2 & 3 svarta förar sidan 5 & 8 oljiga svarta, 6 & 7 ok Vad kan det bero på? Bilen går bra, lite gnällig när den är kall, men det är jag också. Sitter Edelbrock performer topp och förgasare, MSD 6AL tändsystem Har inte kontrollerat tändning men om det är fel ska väl det slå på alla cyl, samma med förgasaren? Quote
Tungelsta HT-67 Posted September 18, 2020 Report Posted September 18, 2020 Har motorn fått ngn renovering på cylindrar / kolvar / kolvringar . Oljiga stift tyder på att det läcker in för mycket olja från antingen ventilstyrningar eller kolvar . Sotiga stift = för fet bränsle blandning , har du läckage vid förgasare / insug / topplock Quote
Per Berglund Posted September 18, 2020 Report Posted September 18, 2020 (edited) Sotet ser "torrt" ut? Olja brukar bygga mer beläggning..... Men ventiltätningar till ventylstyrningarna rätt vanligt de går slut! särskilt de på Edelbrock Testa först mot läckage insug/topp/förgasare....Startgas kanske du kan spåra men det funkar ju bara på utsidan.....Egentligen behövs en rökmaskin Sen skulle jag nog kolla PCV ventilen....Om den är sliten/kladdig sig kan motorn mycket väl få i sig olja även den vägen. PCV ventilen bör man byta med service särskilt på slitna motorer.......Du kan ju testa köra utan en stund men motorn måste ha det i förlängningen Det verkar väldigt stort "gapp" på stiften dessutom? Frestar på systemet så ta ner det till ca 1mm så blir det jämnare Kolla locket invändigt...Stora gap på stift brukar bygga avlagringar i locket Tändningen är det första du ska kolla över och Ohm mät alla tändkablar så ingen är helt fel.....Tumregel 300ohm/dm är jättebra Se till motorn har rätt tändning! Betänk att det nästan är omöjligt få jämnt brända stift på förgasarmotor och trimmade motorer.......Kanalerna i insugen är ju olika så bensinen tar ju godtycklig väg Skillnad på direktinsprutat där allt blir perfekt Edited September 18, 2020 by Per Berglund Quote
hklint Posted September 18, 2020 Author Report Posted September 18, 2020 (edited) Tackar för tipsen , 5'ans va definitivt oljig, de andra ganska torra. Jag bytte stift i den här vevan och de nya fick 1mm som gap. Den "ska" vara borrad till 306, så det borde vara renoverat. Har bara haft den några månader så jag är inte helt säker. hmm, och jag som redan surfar runt alldeles för mycket på info om Pro-Flo 4 Edited September 18, 2020 by hklint Quote
Per Berglund Posted September 18, 2020 Report Posted September 18, 2020 1 hour ago, hklint said: Tackar för tipsen , 5'ans va definitivt oljig, de andra ganska torra. Jag bytte stift i den här vevan och de nya fick 1mm som gap. Den "ska" vara borrad till 306, så det borde vara renoverat. Har bara haft den några månader så jag är inte helt säker. hmm, och jag som redan surfar runt alldeles för mycket på info om Pro-Flo 4 Okej på nått sätt suger den i sig olja då kanske!?! Lyft bara på förgasaren och inspektera hur insuget ser ut på insidan om du kan se spår från olja i kanalerna. Är PCV ventilen kopplad till förgasarfoten så borde du lätt kunna spåra från den också Ventiltätningarna är svårare men lyft på ventilkåpan och syna om tätningarna sitter som de ska. De kan lätt spruckit eller hoppat av från sitt säta PF4 är guds gåva till EFI konvertering!! ....Eller MSD Atomic! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.