December 19, 20205 yr comment_175018 Ăr det ens möjligt att sĂ€tta den fel? Det finns ju bara 4 lĂ€gen att montera pĂ„. GĂ„r pĂ„ typ halvvĂ€gs pĂ„ splinsen. Nu sitter den som f@@n sĂ„ lĂ€r ju skaffa en avdragare som passar. Annars Ă€r det brađ Report
December 22, 20205 yr Author comment_175041 Antar att det Àr olika precision pÄ pitman-armar. Efter demontering filades alla splines  lite lÀtt men den gick inte pÄ nÀmnvÀrt mycket lÀngre, dock sÄ sÄg jag att armen faktiskt gÄr pÄ sÄ lÄngt att man nÀstan kan se Borgeson-splinesen pÄ "muttersidan".  En annan fundering Àr i samband med detta Àr att mittstaget inte Àr vÄgrÀtt. Skiljer typ 1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har nÄgon jÀttestor betydelse pÄ styrningen?  Report
December 23, 20205 yr comment_175044 14 timmar sedan, Lusth said: Antar att det Ă€r olika precision pĂ„ pitman-armar. Efter demontering filades alla splines  lite lĂ€tt men den gick inte pĂ„ nĂ€mnvĂ€rt mycket lĂ€ngre, dock sĂ„ sĂ„g jag att armen faktiskt gĂ„r pĂ„ sĂ„ lĂ„ngt att man nĂ€stan kan se Borgeson-splinesen pĂ„ "muttersidan".  En annan fundering Ă€r i samband med detta Ă€r att mittstaget inte Ă€r vĂ„grĂ€tt. Skiljer typ 1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har nĂ„gon jĂ€ttestor betydelse pĂ„ styrningen?  GĂ„r nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! đ Har du konverterat frĂ„n manuell till servo styrning? Report
December 23, 20205 yr comment_175045 Har monterat borgeson pÄ min 67:a DÀr sitter center styrstaget ovanpÄ hjÀlpstyrarm och pitman arm Report
December 23, 20205 yr comment_175046 Men det kan ju vara helt annat 66 đ inget var ju lika lĂ€nge Report
December 23, 20205 yr Author comment_175048 Kan ju vara fel arm som sitter pĂ„ dĂ„ denna bil en gĂ„ng i tiden hade en sexa och sedan fick en Granadakonvertering? Armen sitter vĂ€l iaf nĂ€stan dĂ€r den ska sĂ„ jag lĂ„ter den vara tillsvidare. Men som Per sĂ€ger sĂ„ kanske man inte kan rĂ€kna med precision pĂ„ dessa gamla klenoder đ  Report
December 23, 20205 yr Author comment_175049 4 timmar sedan, Per Berglund said: GĂ„r nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! đ Har du konverterat frĂ„n manuell till servo styrning? Granadaservo innan. Report
December 23, 20205 yr comment_175050 NÀr jag monterade Borgeson pÄ min 65:a passade allt bra. Det Àr en bil utan servo som standard. KÀnner inte igen formen pÄ pitmanarmen. Report
December 23, 20205 yr comment_175051 1 timme sedan, Lusth said: Granadaservo innan. Hade bilen original servo ocksÄ? TÀnker sÄ du köpt hjÀlpstyrarmen för servostyrning?  Bilar med manuell styrning har en styv hjÀlpstyrarm. Servostyrning sÄ Àr hjÀlpstyrarmen inte styv  Report
December 23, 20205 yr Author comment_175052 Det Àr bara V8-servogrejer inköpta. Verkar som att pitman-armen kanske Àr Granada den med. Report
December 1, 20214 yr Author comment_178154 Det börjar bli dags att montera dessa grejer (igen). Men jag Ă€r ffr fundersam över pitman-armen. Har googlat som en galning pĂ„ dessa och jag tycker att den jag har ser ut att vara korrekt. Men vinkeln pĂ„ "mittstaget" lutar uppĂ„t om jag tvingar pĂ„ den pĂ„ hjĂ€lpstyrarmen. Kulleden pĂ„ mittstaget som monteras pĂ„ pitman-armen Ă€r ej ledad utan kan bara "snurra" vilket gör att det blir en brytning som ej kĂ€nns okej. HjĂ€lpstyrarmen heter K8106 och den ska ju vara korrekt. FĂ„r vĂ€l bestĂ€lla en ny arm (pitman) och jĂ€mföra med befintlig, om nu nĂ„gon inte kan sĂ€ga att det Ă€r rĂ€tt arm jag har redan?  Armen lĂ€ngst ner Ă€r verkar vara samma som min: http://www.stangerssite.com/pitmanarms.html Ăndrade %s av %s (%s) Report
December 19, 20214 yr Author comment_178235 Ok sÄ min pitman arm Àr korrekt och nu har jag fÄtt dit den lÀngre upp pÄ splinesen. LÄsbrickan tog i splinesen sÄ den fick modifieras lite och en extra bricka har monterats för att kunna driva pÄ armen lÀngre. Bussningen pÄ hjÀlpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats frÄn andra hÄllet. Detta gjorde att den armen kom lÀngre ner och nu har jag ingen brytning pÄ mittstaget lÀngre. Tydligen Àr det ett lotteri nÀr man köper denna hjÀlpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen Ät ena eller andra hÄllet. Kan vara bra att ha koll pÄ om nÄgon tÀnker köpa :) Report
December 20, 20214 yr comment_178238 16 timmar sedan, Lusth said:  Bussningen pĂ„ hjĂ€lpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats frĂ„n andra hĂ„llet. Detta gjorde att den armen kom lĂ€ngre ner och nu har jag ingen brytning pĂ„ mittstaget lĂ€ngre. Tydligen Ă€r det ett lotteri nĂ€r man köper denna hjĂ€lpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen Ă„t ena eller andra hĂ„llet. Kan vara bra att ha koll pĂ„ om nĂ„gon tĂ€nker köpa :) HjĂ€lpstyrarm finns knappt alls fĂ„ tag pĂ„ i korrekt utförande. Original fanns det en för manuell och en för servostyrning. Den för manuell styrning har som jag förstĂ„tt det en speciell bussning. Det ska vara det enda som skiljer. Men sedan lĂ„ng tid tillbaka har det enbart anvĂ€nds den för servo.....Den funkar för bĂ„da styrningarna.....Sen en krydda "Kinesium" pĂ„ det hela gör att det alltid Ă€r olika sĂ„klart. Spelar inte sĂ„ stor roll pĂ„ ett redan bedrövligt dĂ„lig styruppsĂ€ttning. HjĂ€lpstyrarmen har redan sedan 1965 varit ett problem bĂ„de tekniskt men Ă€ven slits snabbt ut. Finns idag ett par som tillverkar armar som funkar bĂ€ttre....Men pĂ„ en entusiastbil som tuffar runt vilket merparten egentligen gör sĂ„ funkar Kinesium armarna utmĂ€rkt Ă€ndĂ„! Ăndrade %s av %s (%s) Report