Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pitman arm

Featured Replies

Är det ens möjligt att sĂ€tta den fel? 

Det finns ju bara 4 lÀgen att montera pÄ. GÄr pÄ typ halvvÀgs pÄ splinsen. 

Nu sitter den som f@@n sĂ„ lĂ€r ju skaffa en avdragare som passar. Annars Ă€r det bra😎

IMG_20201219_143828.jpg

IMG_20201219_143800.jpg

• Author

Antar att det Àr olika precision pÄ pitman-armar. Efter demontering filades alla splines  

lite lÀtt men den gick inte pÄ nÀmnvÀrt mycket lÀngre, dock sÄ sÄg jag att armen faktiskt 

gÄr pÄ sÄ lÄngt att man nÀstan kan se Borgeson-splinesen pÄ "muttersidan".

En annan fundering Àr i samband med detta Àr att mittstaget inte Àr vÄgrÀtt. Skiljer typ 

1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har nÄgon jÀttestor betydelse pÄ styrningen?

Mittstag.jpg

14 timmar sedan, Lusth said:

Antar att det Àr olika precision pÄ pitman-armar. Efter demontering filades alla splines  

lite lÀtt men den gick inte pÄ nÀmnvÀrt mycket lÀngre, dock sÄ sÄg jag att armen faktiskt 

gÄr pÄ sÄ lÄngt att man nÀstan kan se Borgeson-splinesen pÄ "muttersidan".

En annan fundering Àr i samband med detta Àr att mittstaget inte Àr vÄgrÀtt. Skiljer typ 

1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har nÄgon jÀttestor betydelse pÄ styrningen?

Mittstag.jpg

GĂ„r nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! 🙂

Har du konverterat frÄn manuell till servo styrning?

• Author

Kan ju vara fel arm som sitter pÄ dÄ denna bil en gÄng i tiden hade en sexa och sedan fick en Granadakonvertering? Armen sitter vÀl iaf nÀstan dÀr den ska sÄ jag lÄter den vara tillsvidare.

Men som Per sĂ€ger sĂ„ kanske man inte kan rĂ€kna med precision pĂ„ dessa gamla klenoder 🙂

IMG_20201220_163852.jpg

• Author
4 timmar sedan, Per Berglund said:

GĂ„r nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! 🙂

Har du konverterat frÄn manuell till servo styrning?

Granadaservo innan.

1 timme sedan, Lusth said:

Granadaservo innan.

Hade bilen original servo ocksÄ? 
TÀnker sÄ du köpt hjÀlpstyrarmen för servostyrning?   Bilar med manuell styrning har en styv hjÀlpstyrarm.
Servostyrning sÄ Àr hjÀlpstyrarmen inte styv

• Author

Det Àr bara V8-servogrejer inköpta. 

Verkar som att pitman-armen kanske Àr Granada den med. 

• 11 months later...
  • Author

Det börjar bli dags att montera dessa grejer (igen). Men jag Àr ffr fundersam över pitman-armen. Har googlat som en galning pÄ dessa och jag tycker att den jag har ser ut att vara korrekt. Men vinkeln pÄ "mittstaget" lutar uppÄt om jag tvingar pÄ den pÄ hjÀlpstyrarmen. Kulleden pÄ mittstaget som monteras pÄ pitman-armen Àr ej ledad utan kan bara "snurra" vilket gör att det blir en brytning som ej kÀnns okej.

HjÀlpstyrarmen heter K8106 och den ska ju vara korrekt. FÄr vÀl bestÀlla en ny arm (pitman) och jÀmföra med befintlig, om nu nÄgon inte kan sÀga att det Àr rÀtt arm jag har redan?

Armen lÀngst ner Àr verkar vara samma som min: http://www.stangerssite.com/pitmanarms.html

20211130_194320.jpg

IMG_20201219_143705.jpg

IMG_20201219_145855.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

• 3 weeks later...
  • Author

Ok sÄ min pitman arm Àr korrekt och nu har jag fÄtt dit den lÀngre upp pÄ splinesen. LÄsbrickan tog i splinesen sÄ den fick modifieras lite och en extra bricka har monterats för att kunna driva pÄ armen lÀngre.

Bussningen pÄ hjÀlpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats frÄn andra hÄllet. Detta gjorde att den armen kom lÀngre ner och nu har jag ingen brytning pÄ mittstaget lÀngre.

Tydligen Àr det ett lotteri nÀr man köper denna hjÀlpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen Ät ena eller andra hÄllet. Kan vara bra att ha koll pÄ om nÄgon tÀnker köpa :)

16 timmar sedan, Lusth said:

Bussningen pÄ hjÀlpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats frÄn andra hÄllet. Detta gjorde att den armen kom lÀngre ner och nu har jag ingen brytning pÄ mittstaget lÀngre.

Tydligen Àr det ett lotteri nÀr man köper denna hjÀlpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen Ät ena eller andra hÄllet. Kan vara bra att ha koll pÄ om nÄgon tÀnker köpa :)

HjÀlpstyrarm finns knappt alls fÄ tag pÄ i korrekt utförande.
Original fanns det en för manuell och en för servostyrning.  Den för manuell styrning har som jag förstÄtt det en speciell bussning.
Det ska vara det enda som skiljer.
Men sedan lÄng tid tillbaka har det enbart anvÀnds den för servo.....Den funkar för bÄda styrningarna.....Sen en krydda "Kinesium" pÄ det hela gör att det alltid Àr olika sÄklart.
Spelar inte sÄ stor roll pÄ ett redan bedrövligt dÄlig styruppsÀttning.

HjÀlpstyrarmen har redan sedan 1965 varit ett problem bÄde tekniskt men Àven slits snabbt ut.
Finns idag ett par som tillverkar armar som funkar bÀttre....Men pÄ en entusiastbil som tuffar runt vilket merparten egentligen gör sÄ funkar Kinesium armarna utmÀrkt ÀndÄ!

Ändrade %s av %s (%s)