Johnny Fjellström March 27, 2021 Report March 27, 2021 Hej. Har en Mustang 302 -69. Jag har problem med att startmotorn troligen ligger på för hårt. Jag har ny startmotor och startkransen är ny då det är en nybygd 302 a Startmotorn började leva om, låter som att den skulle kugga om och inte kugga i. när jag lossade startmotorn var det filspån vid fästskruven. Går det att chimsa in den på något sätt? Citera
Per Berglund March 27, 2021 Report March 27, 2021 (redigerad) Kolla du köpt rätt startmotor. Det som styr startotorn rätt är blockplattan som sitter mellan motor och växellåda. Har du koll på vilken blockplatta som sitter och att den är rätt? Här ser du alla startmotor artikelnummer som passar. Bara mät hålet på blockplattan så vet du om du ska läsa av "Röda" eller "Blå" artiklar Ändrade %s av %s (%s) Citera
Johnny Fjellström March 28, 2021 Author Report March 28, 2021 Hej. Tack för svaret. Jag har 157 kuggar på startkransen och lilla kåpan på lådan och den nya startmotorn ser lika dan ut som orginalet det jag tycker är konstigt är att den fungerade okej från början när jag monterat den och efter en stund så börjar den leva om. I dag satte jag tillbaka den och använde bultar med störra huvud och större brickor och då fungerade den så jag fick igång motorn men nästa startförsök så blev det samma sak. Motorn är en nybyggd 302 med strokerkitt ,allt är nytt och ca 10 kg komp i motorn så allt går ganska tungt om nu det kan ha någon betydelse. Jag blir inte klok på det här, ska mäta hålstorleken enligt skissen som jag fick och dubbelkolla . mvh Johnny Fjellström Citera
Per Berglund March 28, 2021 Report March 28, 2021 (redigerad) Släng dit originalet om den fungerar. Vilket artikelnummer har nya startmotorn? 10:1 i komp är inga problem för original startmotor men när du har nya kolvar/ringar så går det riktigt tungt i början....Mjuknar upp rätt snart. 10:1 hade ju Ford original på vissa maskiner Du bör ha ett fett batteri typ Optima som ger bra startström och gedigna matar kablar till startmotorn och dra matarbulten ordentligt Glöm inte en fet jordkabel till motorn som är minst lika viktig. Jag har tidigare kört 11:1 maskiner på original startmotor och de har hängt med men inte att rekommendera! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Johnny Fjellström April 12, 2021 Author Report April 12, 2021 On 2021-03-28 at 20:42, Per Berglund said: Släng dit originalet om den fungerar. Vilket artikelnummer har nya startmotorn? 10:1 i komp är inga problem för original startmotor men när du har nya kolvar/ringar så går det riktigt tungt i början....Mjuknar upp rätt snart. 10:1 hade ju Ford original på vissa maskiner Du bör ha ett fett batteri typ Optima som ger bra startström och gedigna matar kablar till startmotorn och dra matarbulten ordentligt Glöm inte en fet jordkabel till motorn som är minst lika viktig. Jag har tidigare kört 11:1 maskiner på original startmotor och de har hängt med men inte att rekommendera! On 2021-03-28 at 20:42, Per Berglund said: Släng dit originalet om den fungerar. Vilket artikelnummer har nya startmotorn? 10:1 i komp är inga problem för original startmotor men när du har nya kolvar/ringar så går det riktigt tungt i början....Mjuknar upp rätt snart. 10:1 hade ju Ford original på vissa maskiner Du bör ha ett fett batteri typ Optima som ger bra startström och gedigna matar kablar till startmotorn och dra matarbulten ordentligt Glöm inte en fet jordkabel till motorn som är minst lika viktig. Jag har tidigare kört 11:1 maskiner på original startmotor och de har hängt med men inte att rekommendera! Hej Vet inte vad jag skall göra, har provat alla möjliga lösningar. Det verkar som jag har fel blockplatta med det större hålet men jag pratade med Rolands mustangdelar där jag köpte den och enligt han så är det rätt platta,finns bara en till C4 låda Jag provade att göra en ny fixturplåt med rätt diameter enligt skissen jag fick och satte pinnbultar för att få bättre fixering av startmotorn, Det fungerade med orginalstartern så jag fick igång motorn och har nu kört in kammen. När jag sedan använt startern några gånger så börjar den göra lika dant. Nu har jag provat med den nya startmotorn och den verkar inte kugga i någonting. Låter som när man kör den lös. Tar den i startkransen utan att kugga i ? Finns det fler flyweels än 157 och 164 kuggar? Avståndet mellan blocket och startkransen verkar rätt ca 20 mm 3/4". Vad ska man göra/jag kan ju inte ge upp /Johnny Citera
Per Berglund April 12, 2021 Report April 12, 2021 Roland har fel! Det finns 2st block plattor för C4 Flexplattor C4 finns tyvärr en massa olika om man börjar räkna bilmodeller Vanligast är 157 och 164kugg Mustang kom även med 141kugg på 70-talet då man byggde så liten bil att man blev tvungen konstruera om kåpan Tyvärr är våra bilar hårt utsatta för knäppgökar som blandat och gett när det gäller komponenter så man kan aldrig ta för givet att uppgifterna stämmer Ta en bild på lådan underifrån och lägg upp! Har du räknat kuggarna? Citera
Johnny Fjellström April 13, 2021 Author Report April 13, 2021 12 timmar sedan, Per Berglund said: Roland har fel! Det finns 2st block plattor för C4 Flexplattor C4 finns tyvärr en massa olika om man börjar räkna bilmodeller Vanligast är 157 och 164kugg Mustang kom även med 141kugg på 70-talet då man byggde så liten bil att man blev tvungen konstruera om kåpan Tyvärr är våra bilar hårt utsatta för knäppgökar som blandat och gett när det gäller komponenter så man kan aldrig ta för givet att uppgifterna stämmer Ta en bild på lådan underifrån och lägg upp! Har du räknat kuggarna? 157kuggar, ska ta bild och lägga upp Citera
Johnny Fjellström April 13, 2021 Author Report April 13, 2021 Bilder på startkransen och startmotorinfästning Citera
Per Berglund April 13, 2021 Report April 13, 2021 Blockplattan ser klart suspekt ut! Höger hål ser ut bara sväva i luften utan att stämma mot kåpa Dessutom hålet för indexering av startmotorn stämmer inte mot gjutningen av kåpan men även det kan ju vara en synvilla. Ser även ut som en väldigt svag pressning för placering av inspektionslucka så det ser ut som en slarvig eftermarknads blockplatta Jag har en original jag kan visa bild på i samma vinkel Citera
John April 13, 2021 Report April 13, 2021 Händer att bendix drevet slirar i frikopplingen ! Då fungerar det i bland och när den slirar låter det som den går utan belastning. Har hänt mig med både nya och beg start motorer. Drevet går att byta om det skulle vara felet. Citera
Johnny Fjellström April 13, 2021 Author Report April 13, 2021 4 timmar sedan, Per Berglund said: Blockplattan ser klart suspekt ut! Höger hål ser ut bara sväva i luften utan att stämma mot kåpa Dessutom hålet för indexering av startmotorn stämmer inte mot gjutningen av kåpan men även det kan ju vara en synvilla. Ser även ut som en väldigt svag pressning för placering av inspektionslucka så det ser ut som en slarvig eftermarknads blockplatta Jag har en original jag kan visa bild på i samma vinkel Hålen för startmotorn stämmer ju.Då skulle det väl fungera ändå ? Citera
Johnny Fjellström April 13, 2021 Author Report April 13, 2021 1 minut sedan, Johnny Fjellström said: Hålen för startmotorn stämmer ju.Då skulle det väl fungera ändå ? Skulle vara intressant att se en original . Var kan man köpa en riktig i så fall om jag måste byta Citera
Per Berglund April 13, 2021 Report April 13, 2021 2 timmar sedan, Johnny Fjellström said: Hålen för startmotorn stämmer ju.Då skulle det väl fungera ändå ? Ja så är det på alla smallblock att hålen är samma C-C Däremot var de sitter i förhållande till vevaxelcentrum är en annan sak Så en tanke är att det sitter en 164kugg blockplatta istället för 157kugg......Jag vet inte om det är möjligt utan mest en tanke Men det som John skriver om drevet är väldigt sant också. Startmotorer även nya är hemskt dåliga! Nästan inga är 100% nya utan innehåller delvis begagnat. Dessutom känns det som de allmänt håller en låg standard och kan mycket väl sättas ihop fel. Numera känns det som om det är ett nytt fabrikat varje gång man köper startmotor. Jag vill helst det ska stå Bosch eller Motorcraft på allt elektriskt! Citera
J&K Johansson April 13, 2021 Report April 13, 2021 http://www.mustangtek.com/sidebyside/SmallblockFordflywheelsize.html Citera
J&K Johansson April 13, 2021 Report April 13, 2021 https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/ford-mercury/ford-mustang-65-73/kraftoverforing-bakaxel-6/sprangkapor-relaterat/index.html Citera
Tbird April 13, 2021 Report April 13, 2021 Ford SB brukar aldrig ha problem med startmotor inställningar, då det ej kan göras. Block plattan eller vad jag kallar det, distansplatta/dammplatta. Den är endast där för att inte få in skräp och damm mellan motor och låda dessutom är det en bra start för att få korrekt spel för turbin till låda.. Tjockleken på den har absolut ingen betydelse för startmotorn. Oavsett tjockleken på distansplattan så är avståndet mellan startmotor och startkrans konstant. Normalt är det viktiga att använda korrekt startkrans kuggantal till trans kåpan. Absolut de bästa startmotorerna är Fords egna, tror det var början på 90-talet som de började använda de lättare med utväxling inuti. Citera
björn andersson April 14, 2021 Report April 14, 2021 Hej jag håller med Tbird. SB startmotorerna är driftsäkra de jag har renoverat några st har fungerat utan problem dock med nya drev mm . Min nuvarande motor med 11.1 och headers är inga problem att dra runt . Dock kan den vara lite trög om den precis har stoppats. för mycket komp . Har du kollar jordflätan och start reläet. Testa med att mata direkt med start kablar på motorn . Var försiktig det är mycket ström. Björn Citera
Johnny Fjellström May 13, 2021 Author Report May 13, 2021 Hej. Problemet löst. Jag var i kontakt med Race shop som bygger motorer och har lådor till flera olika märken. Dom hade haft samma problem med strokermotorer och hade löst problemet med en startmotor från Powermaster. Nu har jag monterat denna och då fungerar det. Varför det blev så kunde han inte förklara men nu funker det i alla fall. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.