Jump to content

Kylsystem


Hojåkaren

Recommended Posts

Hej.

Nybliven medlem och även nybliven ägare  till en Mustang GT  (4,6l) årsm.1996 som rullat ca 14 000 mil och i mycket gott skick, Köpte den i helgen. Bara ett som gnager i mig. Jag öppnade locket på expansionskärlet och det var tomt, fyllde på en halvliter och for en sväng. När jag kom hem var nivån densamma men när motorn fått kallna var behållaren tom. Har sökt läckor, kollat så inte jag har klegg på påfyllningslocket men det är kliniskt rent. Ingen vit rök syns därbak ifall den skulle läka i blockpackningen avgassidan. När man gasra minskar kylarvätskan i kärlet, när jag släpper gasen stiger nivån. Har även kollat insuget som är i komposiplast och inga läckor syns men när kallnat försvinner kylarvätskan ur kärlet. Kollat så inga läkage finns runt värmepaket men nada. Hade hit en som liksom jag skruvat i en hel del motorer men inte i en Mustang och han har själv en Pontiac men han kunde inte förstå vad som felar. Slangen från expansionkärlet sitter ju i botten och går ihop med nedre kylarslangen och så finns en släng från kylaren till kärlet som jag förstår trycker över  till kärlet. Det lustiga är att bilen går inte varm, tempmätaren står stadigt på normal under färd, fladdrar inte heller. Pratat med förra ägaren och han har inget märkt och den har aldrig gått varm fast han hade inte kollat nivån i expansionskärlet. är jag dem eller vad är det jag inte förstår. Tacksam för lite hjälp och råd. Kan säja att jag åkt hoj i en massa år men sålde den förra veckan, det var dags att lägga hjälmen på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Kanske ingen fara annat än låg nivå.
Lite typiskt moderna bilar som egentligen fyller systemet under vakuum.
När man fyller manuellt är det ofta en massa luftfickor som kan vara svåra få ut.

Försök klämma ut fickorna i övre slangen det är nog en hel del luft....Därför du ser en pumpande effekt när du gasar.

Ett litet tipps är att smaka lite på kondensvattnet som kommer ut från avgassystemet......Smakar det lite sött då kan du börja bli bekymrad!

Kylar vätska på alla moderna USA bilar  har dessutom väldigt kort livstid (kanske lika i hos alla fabrikat) så har du tänkt byta så kan det vara bäst göra det hos en bilfirma som har just vakuum påfyllning.
I princip när systemet är helt tomt suger man ur all luft och sedan sugs  glykolen in i motorn...Överlägset bäst

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bra tips med smaka på kondensvattnet. Men tur jag inte visste det där med vakum å annat förra sommaren när jag skulle starta upp min nya maskin, då hade jag blivit orolig i onödan,  och kanske krånglat till det 🙂. Jag har visserligen gen 5 men fyllde på som vanligt när jag satte i nya motorn, fick efterfylla lite men det är ju normalt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och för en lärorik film. Ska kolla igenom nu när midsommarfirandet är över..😉 Blir lätt nojig när saker inte är som det ska men vet att en 25 år gammal bil kan ha sina brister men byta typ blockpackning nu när man nyss införskaffat Mustangen kändes jobbigt..🙂 Återkopplar i mitt spörsmål.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-24 at 09:21, Per Berglund said:

Kanske ingen fara annat än låg nivå.
Lite typiskt moderna bilar som egentligen fyller systemet under vakuum.
När man fyller manuellt är det ofta en massa luftfickor som kan vara svåra få ut.

Försök klämma ut fickorna i övre slangen det är nog en hel del luft....Därför du ser en pumpande effekt när du gasar.

Ett litet tipps är att smaka lite på kondensvattnet som kommer ut från avgassystemet......Smakar det lite sött då kan du börja bli bekymrad!

Kylar vätska på alla moderna USA bilar  har dessutom väldigt kort livstid (kanske lika i hos alla fabrikat) så har du tänkt byta så kan det vara bäst göra det hos en bilfirma som har just vakuum påfyllning.
I princip när systemet är helt tomt suger man ur all luft och sedan sugs  glykolen in i motorn...Överlägset bäst

Fyllt på kylarvätska, masserat övre kylarslang. Kört en sväng på 1 timma och se nivån var oförändrad så det måste varit luft. Gasade och kollade, nivån skjönk  max 1 cm i expansionskärlet, så fort jag släppte på gasen så återtog den samma nivå. Smakat på kondensvattnet, smakar mest sot så jag hoppas det var bara luft i kylsystemet. Får hålla koll lite extra.

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Hojåkaren said:

Fyllt på kylarvätska, masserat övre kylarslang. Kört en sväng på 1 timma och se nivån var oförändrad så det måste varit luft. Gasade och kollade, nivån skjönk  max 1 cm i expansionskärlet, så fort jag släppte på gasen så återtog den samma nivå. Smakat på kondensvattnet, smakar mest sot så jag hoppas det var bara luft i kylsystemet. Får hålla koll lite extra.

Bra du håller koll!
Är nog bara luft 

Kom ihåg byta ut vätskan om du inte vet när det är gjort.

Är ganska kort livstid på vissa Ford kylarvätska beroende på typ

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...