Jump to content

289 -65, oljesticka


SFo

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett problem med oljenivå/oljesticka på min 289 (-65) som jag hoppas nån kan hjälpa mej med.

Problemet är att enligt stickan rymmer den mindre än 4 liter så något är fel (den ska ju ha närmare 5 liter enl spec).

Jag tömde den efter låååång (månader) tid av stillastående så känner mej säker på att all olja kom ut och det var ca 4 liter (i det ingår även oljan som fanns i det gamla filtret). Fyllde på 4 liter olja inkl nån dl i filter och tittade på stickan och den visade ordentligt över ’add’.

Med lite syftning kommer jag fram till att stickan går ner till nära botten på tråget (0-5 mm, antar 5 mm för måtten nedan) indikeringarna för 

 

ADD - 25 mm från botten

FULL - 45 mm från botten 

min nivå nu (med 4 liter) är 51 mm

 

Någon som känner igen detta?

Någon som vet vad nivåerna i tråget bör vara?

Nån som kan kolla 

  • vart slutar stickan på din motor?
  • Utifrån det...ungefär vilket oljedjup har du i tråget?

Mvh / stefan

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fokusera inte så mycket på stickan!

 Räkna med de är fel då de oftast är utbytta....Även röret som stickan går i kan vara fel

När du byter olja och filter så vet du att det ska vara 5quarts (4.7L) som max.
Volymen som ska vara i motorn är det viktigaste och inget annat.
Förutsatt att oljetråget inte är en Race modell med extra volym.

Nu kan du enkelt bara märka om Max nivån direkt på stickan när du precis fyllt och kört motorn litegrann
Nedre nivån blir då att flytta lika mycket relativt....Du ser ju på stickan var original intervallet ligger 
Förslagsvis borrar du 2st 3mm hål i stickan för Max och Min.
Klart!

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

min sticka slutar typ 1 cm från botten på tråget,

markeringarna på stickan är 6, 5, 3,5 cm från spetsen på stickan,

alltså maxnivån 6 + 1 cm från botten på tråget.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de svaren. Jag ska köra på ”lita på volymen och märka om stickan”. 
 

Om det visar sig att det blir för mycket (vilket jag inte tror)...hur skulle man märka det?

- läckage på konstiga ställen? 
- vevaxeln gör grädde av oljan?
- ?

någon som faktiskt varit med om det?

Link to comment
Share on other sites

Om det blir läckage på motorn så beror det inte på " för mycket olja "

Syntetisk olja kan iofs tvätta effektivare i motorn och skapa läckage .

Om oljan blir till vit grädde har man STORA problem , med kylvatten på fel ställen .

Är inte bra att hälla i för mycket eller för lite olja i motorn , oljan kan delta i förbränningen tex .

Link to comment
Share on other sites

Har du i 4.7L olja så är det rätt!
Volym ned till 3L är inga problem alls.

Ett race knep förr var att tillfälligt tappa ur 2L för minska skumbildning och oljetrycksförlust men race kan inte jämföras med bruks!

Läckacke på konstiga ställen som sagt inget med för mycket olja.
Det vanligaste med läckage är att man inte kör med tillräcklig vevhusventilation på korrekt sätt.
Blir då övertryck som kan bidra till läckage i packboxar där olja pressas ut.....Se till ha bra drag i ventilationen det är bara fördelar!

Den här mycket tekniskt kunniga killen säger det som gäller för olja och för den som gillar "nörda" ned sig följ honom.

 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...