Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tittar på vilken styrning man borde investera i...

Har en 1970 med en rätt så vass 427a i (strokad 351w)

några exempel nedan... inte lagt nån tid på att kolla till 100% så se dem bara som exempel.

självklart skall även hjulupphängning och bromsar uppgraderas samtidigt 

rack pinion

https://www.summitracing.com/parts/fla-fr300pw1/make/ford/model/mustang/year/1970

borgeson uppgradering av originalet

https://www.borgeson.com/xcart/product.php?productid=1554&cat=104&page=1

originalet 

https://vp-autoparts.se/en/artiklar/ford-mercury/ford-mustang-65-73/steering-suspension/power-steering/p-s-components-mustang-65-73/index.html

komplett framvagn

https://www.ebay.com/itm/254332399602?fits=Year%3A1970|Model%3AMustang&hash=item3b37646ff2:g:8zcAAOSwyItdVudE

Posted

Jag har haft ford original servo, original manuell snäcka, hemmabyggd kuggstång ( på en 70:a ) och borgeson servosnäcka ( på en 65:a ).

Av dessa håller jag Borgeson servosnäcka som den bästa, tillsammans med shelbyns pitmanarm/hjälpstyrarm har jag 3 varv mellan fullt höger-vänster, vägkänslan är fullt godkänd och bilen upplevs som väldigt lättmanövrerad. En annan fördel är att den inte stjäl någon plats till skillnad från kuggstång som effektivt gör headersinstallation till ett litet helsike.

Att byta hela framvagnen ser jag som ett slöseri med pengar, original framvagn med ett par modifieringar fungerar alldeles utmärkt ( shelbysänkning, bra stötdämpare, länklagrade reaktionsstag och rätt hjulinställning )

Posted (edited)

Håller helt med Janne att Borgesson är bland de bästa ur ett tekniskt perspektiv.
Om något börjar krångla är det enkelt att fixa.
Alla andra "rack & pinion" lösningar är dels en massa special som är svåra/dyra reparera och de tar en massa plats.
Enkelhet är nyckeln i all konstruktion!

Framvagnen på alla Ford är ju totalt usla men väldigt enkelt att fixa och finns en stor eftermarknad så även där håller jag med att behålla den är bäst!
Då är det alltid lätt att reparera!

En komplett framvagn är enligt mig tyvärr totalt missfoster som bara orsakar dig en massa huvudvärk.  Det är nått man kan visa upp på en bilträff och tycka det är ballt men där stannar det.

Jag har bytt en massa olika original bärarmar och jag tycker man ska lägga störst möda på övre bärarmar + stötdämpare.
Har nu ett par Global West bärarmar som totalt förändrar geometrin och man får en modern caster vinkel utan några problem med hjulens placering i hjulhuset.
Bilen är nu galet stabil speciellt i hög landsvägsfart och den svarar jättebra i kurvtagning.

De nedre kör jag 100% original
Kör även Ford Big Block original krängningshämmare 

Bromsar finns en uppsjö uppgraderingar från originalet så där finns inga problem annat än att jag direkt tipsar om att du absolut ska satsa på hydrabosst när du ändå bygger om!
Då slipper du massa bekymmer med vakuum som man annars måste tänka på.
Dessutom nästan alla servoklockor idag är skräp allternativt går sönder efter kort tid (Kinesium)

Jag valde uppgradera bromsskivorna med original Ford 13" Cobra stil.
Bara för det är tryggt, billigt och effektivt......Man kan ha snyggare Wilwood men tyckte inte jag har de behoven...Cobra bromsar tillräckligt ihop med Hydraboost för mig

Edited by Per Berglund
  • 2 weeks later...
Posted
58 minuter sedan, svanted said:

har alltså borgessonsnäckan färre rattvarv i sig?

Nej inte nödvändigtvis färre än original servo....... 16:1 är ju det vanliga vilket Borgesson har
Ford har ju varianter men spelar inte så stor roll