Jump to content

Missljud från min 302.


Glottis

Recommended Posts

Hej. Nu under sommaren har min 302 med en C4a bakom från -75 börjat med ett missljud. Jag har felsökt en hel del men kommer inte fram till vad det kan vara.

symptom:

  • När motorn är kall låter det inget, men efter ca 2 minuter börjar ljudet komma.
  • Följer varvtalet.
  • tycker att det kommer från bakkant på passagerar sidan.
  • Startar lätt och går bra annars, skulle det där ljudet inte finnas så skulle jag vara ute och gasa.

Det som är gjort:

  • Ny insugspackning, insuget draget efter spec från tillverkare.
  • När insuget var av så kikade jag på topparna, allt ser helt ok ut, ser inget skav eller nått som ser tokigt ut.
  • Ny "tjock" packning mellan headers och toppar.
  • Tagit av remmarna från generator, fläkt och servo
  • Ny kamkedja för nån månad sen. 
  • Ny olja och bra oljetryck. ser ingen metall eller så i oljan.
  • Har kikat på flexplattan genom inspektionsluckan, ser inga tecken på skav eller så.
  • kommer fram olja till alla vippor.
  • Kan inte se något större avgasläckage men det iofs väldigt trångt kring headers på denna.
  • Sprayat med startgas för att leta vaccumläckage, men hittar inget.
  • Ny PCV ventil.
  • ingen skillnad om lådan står i "P" eller med växel i. 
  • handvevar jag motorn så känns inget speciellt, inget som tycks "ta i" eller så. 

Alla tips är välkomna!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Är det "gnället" du menar?
Sånt ljud kan vara svårt identifiera
När den börjar gnälla testa med hänga av alla drivremmar och kör utan vattenpump, generator och servo så du kan utesluta något där.

Testa även sätt en kofot mellan ramben/motor och bänt på motorn åt vardera håll för utesluta glapp i motorfästen.
Ibland kan lösa bultar ligga och "gnälla"...Typ block/motorfäste

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Per Berglund said:

Är det "gnället" du menar?
Sånt ljud kan vara svårt identifiera
När den börjar gnälla testa med hänga av alla drivremmar och kör utan vattenpump, generator och servo så du kan utesluta något där.

Testa även sätt en kofot mellan ramben/motor och bänt på motorn åt vardera håll för utesluta glapp i motorfästen.
Ibland kan lösa bultar ligga och "gnälla"...Typ block/motorfäste

Ja det är gnället jag menar, har testat att ta av alla remmar, men det blir ingen skillnad.

Ska testa med en kofot som du föreslår, men jag tycker ljudet borde komma redan från start då och inte när den blir varm, men det är värt ett försök 😃 

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Glottis said:

Ja det är gnället jag menar, har testat att ta av alla remmar, men det blir ingen skillnad.

Ska testa med en kofot som du föreslår, men jag tycker ljudet borde komma redan från start då och inte när den blir varm, men det är värt ett försök 😃 

Jo det kan komma med temperaturen då värmeutvidgningar på metaller kan sätta spratt!

Känns inte som det följer 4-takt utan mer som om det är varje varv motorn gör.
Alltså inget med vacuum eller läckage det är ihållande

Mer nått simpelt som en bult.....Efterdra alla headers bultar 

Du kan ju rycka av en tändkabel i taget och se om det förändras......Men som sagt känns inte som det är 4-takts ljud

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...