Jump to content

Kylarproblem


mikeo cmc 748

Recommended Posts

Jag börjar få slut på idéer nu för att åtgärda mitt kylarproblem. När jag kör i stan vid lägre hastigheter (under 40 km/h) och med diverse stopp vid rödljus etc. så får jag problem med att bilen kokar ( vid ca 115 grader). Ligger jag över 40 km/h så går tempen ner igen.

Jag har en 3-radig alukylare som är 515 mm bred och 90 mm tjock. Jag har monterat två styck elfläktar med 270 mm diameter då jag inte får plats med en större elfläkt då den skulle ta i remhjulet till vattenpumpen (se bild). Fläktarna är parallellkopplade. Jag har bytt till en ny termostat för utesluta det problemet. 

Om jag har huven öppen och bilen står på tomgång så ligger tempen och pendlar kring 100 grader utan att sticka iväg. Stänger jag huven så sticker temperaturen iväg. Har sett de som skär upp hål i plåten mot ventilationsgallret för att få ut varmluften vilket jag även har gjort (se bild). Detta hjälpte en del men inte tillräckligt.

Motorn är en 351W strokad till 408 byggd på Engine kit racing, effekten ligger nog kring 400 hp. Jag har tagit av vattenpumpen för att se om det va något problem med den men hittade inget fel. Jag har haft av insug och ena toppen för att undersöka ett annat fel så jag vet att topplockspackningen ligger åtminstone rätt på ena sidan.

Skulle ett expansionskärl kunna göra någon skillnad på att reglera temperaturen?

Jag har en fundering över att köpa en annan bredare kylare men jag tror att det är svårt att få dit mycket större fläktar. Detta är dock en 15.000kr investering om inte mer så detta är mer en sista utväg. De personer jag har frågat gällande mitt värmeproblem säger att kylaren jag har bör klara att kyla denna motorn. 

Alla tips är välkomna!

thumbnail_IMG_1032.jpg

thumbnail_IMG_1033.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja har du kollat vattenpumpen för är det en för serpentin så går den åt fel håll!

Dessutom har jag sett flera gånger att folk monterar termostaten baklänges.....Sensorkroppen innåt ska det vara!

Ser även motorn har headders utan värmebeläggning/lindning och det är direkt en garanti för värmeproblem.
Speciellt i Mustang som har så dåligt med plats och i kombination med elfläkt....När fläktarna inte går så blir det riktigt varmt i utrymmet.

Första 100.-milen får du även räkna med varmare motor då allt går tyngre innan det är inkört.
Du kan dra ner tändningen för minska problemet
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja har du kollat vattenpumpen för är det en för serpentin så går den åt fel håll!

Dessutom har jag sett flera gånger att folk monterar termostaten baklänges.....Sensorkroppen innåt ska det vara!

Ser även motorn har headders utan värmebeläggning/lindning och det är direkt en garanti för värmeproblem.
Speciellt i Mustang som har så dåligt med plats och i kombination med elfläkt....När fläktarna inte går så blir det riktigt varmt i utrymmet.

Första 100.-milen får du även räkna med varmare motor då allt går tyngre innan det är inkört.
Du kan dra ner tändningen för minska problemet
 

Jag har serpentin från March pulleys (inte för att jag kan rekommendera någon att köpa detta), enligt bifogad bild. Där har jag dubbla serpentin remmar så drivningen blir väl ändå likt original med vattenpump och generator så vattenpumpen ska väl ändå snurra likt original.

Jag är skyldig till att ha monterat termostaten fel en gång, men det har jag åtgärdat så det hjälpte tyvärr inte.

Linda headers ska jag definitivt göra tack för tipset! Underlättar säkert en del men tror inte det löser hela problemet.

Motorn har gått ca 600 mil nu sedan den byggdes, går bra men tänkte väl ändå låta någon kolla över tändningen för attt se att den går som den ska.

11 minuter sedan, J&K Johansson said:

Över 40km/h så börjar det dra lite genom kylaren….går fläktarna åt rätt håll ?

Yes båda fläktarna suger igenom luft.

March.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan ju nämna det att anledningen till att ac kompressorn inte sitter på bilden är ju att det färdiga kitet från March pulleys är långt ifrån bolt-on. Det va långt ifrån att bultar som passade sen får jag inte rätt vinkel på remmen som går runt ac och servopump så remmen hoppar av ac:n hela tiden. Har försökt laborera med distanser osv. för att få ordning utan att lyckas för ett tag sedan. Börjar väl bli dags att ge sig på det snart igen. Men som sagt, inget jag kan rekommendera någon att köpa.

Link to comment
Share on other sites

att hålla en motor kall på tomgång ska ju inte kräva speciellt stor kylare.

hade stora problem med mig 302a för att det som kallas "steam hole" saknades, problemen försvann då jag borrat dem,

varför det inte fanns innan och inte gav donatorbilen samma problem kan man ju undra.

att termostaten ska vändas rätt och se till att borra ett litet hål, typ 1-2 mm i överkant på termostatplattan för att släppa ut e.v. luftficka,

se till att garantera att det inte finns avgasläckage till kylsystemet, det pajjar flödet totalt,

biltema har co2 detektorsats som kan indikera det,

och även om den smutsar ner kylarvätskan till choklad/kaffe färg är åckså en indikation.

expansionskärl finns i överkant på kylaren, se till att inte fylla på för mycket vätska, då kommer den att dra in luft varje gång den kallnar,

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, svanted said:

att hålla en motor kall på tomgång ska ju inte kräva speciellt stor kylare.

hade stora problem med mig 302a för att det som kallas "steam hole" saknades, problemen försvann då jag borrat dem,

varför det inte fanns innan och inte gav donatorbilen samma problem kan man ju undra.

att termostaten ska vändas rätt och se till att borra ett litet hål, typ 1-2 mm i överkant på termostatplattan för att släppa ut e.v. luftficka,

se till att garantera att det inte finns avgasläckage till kylsystemet, det pajjar flödet totalt,

biltema har co2 detektorsats som kan indikera det,

och även om den smutsar ner kylarvätskan till choklad/kaffe färg är åckså en indikation.

expansionskärl finns i överkant på kylaren, se till att inte fylla på för mycket vätska, då kommer den att dra in luft varje gång den kallnar,

 

 

Har inga missfärgningar av kylarvätskan, men det kan ju vara värt att prova med detektorsatsen.

I dagsläget har jag inget expansionskärl. Locket jag har på kylaren är tätslutande och slangen som sitter där är bara till för att avleda kylarvätskan under bilen när det kokar. Men jag har funderat över att sätta dit ett expansionskärl, det jag funderar över är om det hjälper att hålla nere temperaturen? Det kommer väl att sänka trycket i kylaren. Bilen kokar ju som den är nu vid ca 115 C. 

Luft i kylsystemet har jag tänkt att jag ska undersöka. Googlade runt och har jag förstått det rätt att man ska skruva av kylarlocket, sätta igång motorn. Men detta gäller kanske bara om man har expansionskärl? Termostaten måste väl va öppen och motorn varm för att cirkulera vattnet genom kylaren och då få ut luften, känns ju lite riskabelt att öppna trycksatta locket på kylaren eller har jag fel?

Har sett några svetsade runda alukonstruktioner "overflow tanks" men funktionen på de är väl mer att de fångar in kylarvätska som åker ut när det blir för varmt. De sitter ju monterade i samma höjd som kylaren. Expansionskärlet ska väl vara högsta punkten? Förstår inte riktigt hur man ska lyckas med då kylaren sitter i närheten av huven. Får kanske montera expansionskärlet längre bak då i motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, mikeo cmc 748 said:

Där har jag dubbla serpentin remmar så drivningen blir väl ändå likt original med vattenpump och generator så vattenpumpen ska väl ändå snurra likt original.

Remmen inga problem.
Vad jag skulle skriva bättre är att det finns ju olika vattenpumpar.
Original med serpentin 5.0 motorer så är vattenpumpvingarna spegelvända eftersom pumpen går så att säga "baklänges".

Har du en original vattenpump så är ju allt korrekt

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Per Berglund said:

Remmen inga problem.
Vad jag skulle skriva bättre är att det finns ju olika vattenpumpar.
Original med serpentin 5.0 motorer så är vattenpumpvingarna spegelvända eftersom pumpen går så att säga "baklänges".

Har du en original vattenpump så är ju allt korrekt

Kan ju kanske vara värt att dubbelkolla ytterligare en gång. tog av vattenpumpen för att se så att inga kanaler va blockerade. Det står CAT-LJ på pumpen (CAT-racing) men vad LJ står för vet jag inte. Verkar dock bara få upp standard rotationspump när jag googlar. 

Jag har iallafall beställt avgasbandage (titan?) så får jag se hur det kan sänka tempen.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, mikeo cmc 748 said:

Kan ju kanske vara värt att dubbelkolla ytterligare en gång. tog av vattenpumpen för att se så att inga kanaler va blockerade. Det står CAT-LJ på pumpen (CAT-racing) men vad LJ står för vet jag inte. Verkar dock bara få upp standard rotationspump när jag googlar. 

Jag har iallafall beställt avgasbandage (titan?) så får jag se hur det kan sänka tempen.

Bandage kommer du märka skillnad...Särskillt om du ställt bilen varm och ska starta lite senare...Blir mer lättstartat

Har ingen aning om CAT-LJ och googla också på den...Verkar vara nått väldigt billigt så kan ju skvallra lite om resultatet!

Har själv en 410W maskin och jag satte dit en billig GMB pump
https://www.summitracing.com/parts/gmb-125-1420p/make/ford/model/mustang/year/1969

Kör en Ford original 20" kylare med 1st SPAL elfläkt och den visar inga som helst tecken på att bli varm.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Bandage kommer du märka skillnad...Särskillt om du ställt bilen varm och ska starta lite senare...Blir mer lättstartat

Har ingen aning om CAT-LJ och googla också på den...Verkar vara nått väldigt billigt så kan ju skvallra lite om resultatet!

Har själv en 410W maskin och jag satte dit en billig GMB pump
https://www.summitracing.com/parts/gmb-125-1420p/make/ford/model/mustang/year/1969

Kör en Ford original 20" kylare med 1st SPAL elfläkt och den visar inga som helst tecken på att bli varm.

Det är det som gör det lite märkligt om nu din fungerar med originalkylare. Det skiljer kanske inte så mycket mellan våra motorer i effekt. Vi har båda en 20" antar att originalkylaren inte är i aluminium likt min. I vilket fall borde det ju fungera. Jag har ju dock två mindre fläktar jämfört med din enkla. Det är ju säkert en skillnad men inte överdrivet kanske.

Fick tipset om att byta kylarlocket till högre tryck, ska prova detta. Har även funderat på elvattenpump som kan ge högt flöde men samtidigt är det kanske inte så bra med för högt flöde. Men sätter jag dit elpump så har jag kanske utrymme till att sätta dit en större enkelfläkt.

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, mikeo cmc 748 said:

Det är det som gör det lite märkligt om nu din fungerar med originalkylare. Det skiljer kanske inte så mycket mellan våra motorer i effekt. Vi har båda en 20" antar att originalkylaren inte är i aluminium likt min. I vilket fall borde det ju fungera. Jag har ju dock två mindre fläktar jämfört med din enkla. Det är ju säkert en skillnad men inte överdrivet kanske.

Fick tipset om att byta kylarlocket till högre tryck, ska prova detta. Har även funderat på elvattenpump som kan ge högt flöde men samtidigt är det kanske inte så bra med för högt flöde. Men sätter jag dit elpump så har jag kanske utrymme till att sätta dit en större enkelfläkt.

Min maskin är på 510hk/700Nm

Aluminium kontra mässing är faktiskt inte så stor som man kanske kan tro.....
Faktum är att många aluminiumkylare är sämre då de ofta har väldigt tunna kanaler.....Inte lika lätt för vätskan att snabbt ta sig igenom.
Men en kvalitetskylare i aluminium är alltid bäst.

Fläkten kan göra grym skillnad!
Har man något okänt Kina fabrikat så är sannolikheten stor det är dåligt drag.

Italienska SPAL ska det vara...Kvalitet som håller och bra drag om man köper rätt.
Har faktiskt en SPAL 1år gammal använd till salu!  motorn drar dock 60A så den är lite biffigare än man är van vid men hade den i min Mustang.
Nu har jag en lite vekare SPAL som drar 20A och den är smalare och funkar utan problem

Kylarlock ska man alltid byta till nytt men tror inte det är avgörande.

Elvattenpump totalt värdelöst...Den kommer gå sönder!
De är inte avsedda för kontinuerlig drift utan bara för korta stunder i race sammanhang.
Mekanisk ska det vara.

Flödet är inte ditt problem om inte vattenpumpen är kass såklart.

 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...