Jump to content

Automatlåda


Tom Ripley

Recommended Posts

8 timmar sedan, Tom Ripley said:

Hej

tänkte byta till hedders och får info om att det inte passar med 164 kuggars kåpa,men hur vet man det?

C4 låda

Vad är det för headers och till vilket ändamål ska du ha dom för?

C4 låda finns i en mängd olika varianter och det är oftast den mindre kåpan vilket det är troligast din bil har
Men den överlägset bästa lådan är just 164kugg och heter egentligen C10 men man brukar säga C4 ändå
Kan enkelt identifieras med att oljestickan går in i oljetråget samt att kåpan är direkt infäst i växelhuskroppen ser mer strömlinjeformad ut
Här en bild
Tror inte Ford satte dessa på Mustang före 1971 men var vanligt förr som uppgradering på racebil så rätt ofta folk satt i det i äldre Mustanger
Satt ofta på Fullsize, Pickup och 351C/351W bilar för övrigt

Här en bild på låda jag har där du kan se oljestickan har jag satt en eftermarknad sticka så headers får plats
IMG_1747.thumb.JPG.91899e6edc56d2bca4036b136fe31985.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tom Ripley said:

Hej

Tänkte mej 3 Y Headers från Scott Drake

Läst på lite nu så det ska nog funka

tackar för svar

 

 

Dom är billiga och rätt okej men ingen höjdare ha i bilen tycker jag.
Ständigt läckage med dessa platta Holley collectorer och ger mycket värme i motorutrymmet...Kan bli värmeproblem!
Collectorn tar mycket plats också

Som tips du får bättre hållbarhet/tätare med konisk collector och belagda ger svalt utrymme och bättre effekt.

Bara som exempel här...Dessa båda har jag monterat på bilar och är grymt bra och ger mycket utrymme...Finns ju fler givetvis!

https://www.summitracing.com/parts/hed-88656

https://www.summitracing.com/parts/sdk-c5zz9430ccsh

Tittar du för mycket på priset kommer du ångra dig..

Link to comment
Share on other sites

Jag har 3Y från Scott Drake, riktigt usla, hade inte köpt dem om jag vetat hur dåliga de är.

Otroligt mjuk metall, går att böja med handkraft.

Skruvarna mot toppen lossnar hela tiden ( antagligen den mjuka metallen och värmepåverkan )

Riktigt låg nivå på hantverket, känns som att någon gått på dem med slägga för att skapa plats för bultarna.

Inga problem med 164 kugg, bara att skruva fast mot toppen, ta tag i flänsen och böja ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...