Jump to content

Recommended Posts

E d nån som kan förklara detta uttryck för mig? Om jag har förstått d rätt så e d att jänkarna strypte motorerna under sent 60 och tidigt 70 tal p.g.a. bensinkrisen eller nått... Men e d nått som i så fall går att ta bort?

mvh

Anders.

Dålig kompression pågrund av stora förbränningsrum

Ner till 7,5:1 var inte ovanligt på 70-talet.

VOLVO 343 kunde nästan dra ifrån en Mach1á! ;)

Kanaler i topparna på vissa motorer hade extra hål där luft pumpades ut i avgaskanalerna för att miska avgasvärdena.

Dessa knölar tog nästan 20% av kanalutrymmet så då blev flödet strypt.

Nej utgå aldrig från något.

Byta till nya aluminium toppar råder annars bot på det.

Borde du göra oavsett eftersom du spar så mycket vikt.

69 Mustang framvagn tål inte en orginal 460

Har ingen aning om vad 460 från 70-talet ger.

460 satt mest i pickuper så enklast är kanske att kolla där.

Mustangernas 429á som är samma familj vet jag inte om man kan jämföra med.

Någon här som jobbar med det kan säker svara på det.

Tycker inte att 460:n kan väga så mycket mer än 429:an väl?

Bilen har haft 460 under huven sedan ´88 utan skador på framvagnen, så nog håller det alltid. Har dessutom gåt med lustgas sedan 88. Med originalkolvar. Aldrig bytta och kompet e inte dåligt. Kan ju tillägga också att d e ett 150HK kit...

460 satt i Lincoln vet jag oxo... men även i vissa pickisar.....

Men d hade varit kul att veta vilken årsmodell av 460 man har. ´68-´69 eller ´70-´79..... vet ej om det skiljer på effekt....

mvh

Anders.

460 väger nästan 100kg mer än 351 maskinerna och 69 var aldrig byggd för denna motor förutom BOSS 429 som är en helt annan maskin och är betydligt lättare.

Byggdes dessutom inte av Ford utan av Kar Kraft som modifierade hela framvagnen

Skadorna är oftast osynliga och det kommer när du minst anar det.

Materialutmattning är lömskt.

Jag skulle iallafall förstärka framvagnen för "safety first" heter det ju. ;)

Kolla nedre del på fjädertornen för säkerhetsskull så är det bara att gasa sen.

Ford förstärkte alla Big Block med extra 5mm tjock plåt runt fjädertornen.

Just 69 har extra klena spindlar och p-ändar som Ford snabbt ökade dimensionen på till 1970 års modell

71-73 där dessa motorer hör hemma har betydligt grövre fjädertorn,

En kompis till mig (Jocke Flodkvist) ägde en 69á med 460 och den fick dom svesta om främmre rambalk och golv pågrund av sprickor som den fick av vridet från 460 rovan

Mustangen är väldigt vek i hela karossen

Även den gick på strippen med lustgas här i Eskilstuna trakten under 90-talet

En budgetvariant på att få bättre komp är att slänga på toppar från en äldre 429a. Det är vad som delvis är gjort på min smoggade motor enligt förra ägaren.

Fast ska man ändå byta är som sagt alutoppar att föredra. Nästa motoruppgradering för mig kommer bli det.

Trevligt att se någon mer som kör med 460 :)

1969 hade Lincoln Mark3 med 460cui 365hkr. Detta enligt svärfar som äger en sådan... Och en -77 Mark5 med riktig smoggmotor med iofs.

(Ja, han anser att min 289 är en liten fjantmotor) :roll:

hehehe... jo 289:a e en liten motor! :)

Ja har tur för att min motor ligger inom åren 68-71. 72 och framåt smoggades dom. förbränningsutrymmet ändrades från 75cc till 95cc mellan 71-72.

Tackar för svaren.

mvh

Anders.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...